“The Game Boy you know today actually had nothing to do with the one Yokoi had in mind. He saw the Game Boy as a direct follow-on from the Game & Watch, which meant a rather cheap toy, without any real business model and no long-term ambition. To give you a clear comparison, Yokoi wanted a Game Boy that would have looked like the Microvision and would not have lasted more than one or two seasons.”
“President Iwata then came to see me. He was obviously bothered and he said: ‘l talked to Yamauchi-san over the phone and he thinks your console should have two screens… A bit like the multi-screen Game & Watch, you see?’ Everybody is aware of this, but what people do not know is that at the time, everybody hated this idea, even Iwata himself. We thought it did not make any sense.”
Twee opmerkelijke citaten uit dit interview met Satoru Okada, een wat minder bekende Nintendo-medewerker. Jarenlang stond Gunpei Yokoi bekend als de uitvinder van de Game Boy, maar dat blijkt maar half waar. Yokoi kwam op het idee van een Game & Watch met verwisselbare spelcassettes, maar als hij zijn zin had gekregen was de Game Boy een veel primitiever apparaat geworden. Bekijk het bovenstaande reclamefilmpje voor de Microvision om een idee te krijgen van Yokoi’s plannen. Het was Satoru Okada die er een échte spelcomputer van maakte, met een veel beter scherm en vergelijkbare spellen als de NES.
En dat andere citaat, over de DS, is zo mogelijk nog vreemder. Je denkt dat nieuwe spelcomputers zorgvuldig worden ontworpen en dat alle onderdelen een logische reden hebben, maar het idee om de opvolger van de Game Boy twee schermpjes te geven was blijkbaar een impulsieve ingeving van Nintendo’s oude directeur Hiroshi Yamauchi. Niemand begreep waarom, maar Yamauchi drukte zijn zin door en de DS werd een groot succes. Niet slecht voor een bejaarde man die zelf niet eens van games hield.