Categorie: "Nintendo DS"

Kijk dit: Kirby Mass Attack in actie


Nieuwe gameplaybeelden van Kirby Mass Attack voor de Nintendo DS. Dit spel ziet er nog steeds geweldig leuk uit… en echt anders dan andere Kirby-spellen. Als Nintendo alle toffe concepten die Kirby inmiddels heeft meegemaakt (The Amazing Mirror, Power Paintbrush, Epic Yarn) had uitgewerkt tot originele spellen zou hun reputatie onder “serieuze gamers” er nu vast beter voorstaan. Aan de andere kant verkoopt een spel mét Kirby op de verpakking waarschijnlijk 10x beter dan een onbekend spel in een Kirbyloze hoes. Dus daar valt ook iets voor te zeggen. Zelf had ik ook liever nieuwe poppetjes gezien, maar als het zover is wil ik Mass Attack toch spelen. Vooral het fragment vanaf 2:47 is schattig: Kirby gaat dood en stijgt als een engeltje op naar de hemel, totdat één van zijn vriendjes hem bij zijn enkels terugtrekt naar de aarde. Lief!

Flipper de goudvis keert terug in Flipper 2 voor DSiWare


Bewegend beeld van Flipper 2: Flush the Goldfish voor DSiWare. In het eerste spel (dat er zo uitzag) moest het baasje zijn ontvoerde goudvis bevrijden, in dit vervolg is het aan diezelfde goudvis om zijn ontvoerde baasje terug te vinden. Een grappige wisseltruc die ook meteen zorgt voor een compleet ander spel. Weg zijn de driedimensionale puzzels. Daar voor in de plaats krijgt Flipper 2 euh… tsja, wat is het eigenlijk? Op het eerste gezicht deed de goudvis in zijn mechanische vissenkom-robot mij sterk denken aan Earthworm Jim, maar toen herinnerde ik me dat Flush the Goldfish volgens de maker gespeeld kan worden met maar één knop. Zie het dus niet als een standaard ren-en-schiet-spelletje, maar eerder als een verzameling grappige minigames waarbij die ene knop op ieder scherm iets anders doet. Iedereen die One Button Bob heeft gespeeld weet hoe verslavend dat kan zijn.

Kijk dit: de graphics van Thor’s licentiespel op de Nintendo DS


Launchtrailer voor Thor: God of Thunder op de Nintendo DS. De gelijknamige superheldenfilm doet me niks en ik heb ook geen belangstelling voor de ongeïnspireerde God of War-kloon die Sega uitbracht voor PlayStation 3 en Xbox 360, maar de handheld-versie van ontwikkelaar WayForward ziet er prachtig uit. Volgens de meeste recensies is het spel zelf (“a run-right-and-hit-things game straight out of 1993,” aldus Games Radar) een beetje eentonig, maar dat zijn die ouderwetse brawlers altijd. Je vecht steeds tegen dezelfde vijanden zodat je ze goed leert kennen zodat je weet wat je moet doen als het spel er uiteindelijk twintig tegelijk op je af stuurt.

En de ontwikkelaar is dus WayForward Technologies, bekend van Contra 4, A Boy And His Blob, Batman: The Brave and the Bold, Shantae: Risky’s Revenge en eh… Ping Pals. Deze nieuwe game lijkt haast te draaien op dezelfde engine als Contra 4: ouderwetse sprites, gigantische eindbazen, gedetailleerde animaties en kleurrijke werelden die zich uitstrekken over beide schermen van de DS. Thor: God of Thunder ligt nu in de winkel, maar dit lijkt me typisch zo’n spel dat al over een paar maanden voor een paar euro in de uitverkoopbak belandt.

Screenshots van WayForward’s nieuwe DSiWare-spel Mighty Milky Way


Fraaie screenshots van Mighty Milky Way, een nieuw DSiWare-spelletje van ontwikkelaar WayForward (wat me eraan herinnert: ik heb nog steeds die prachtige trailer van WayForward’s DS-versie van Thor niet geplaatst – laat ik dat meteen hierna doen). Mighty Milky Way kwam vandaag uit in Amerika op dezelfde manier als alle andere DSiWare-spellen: onaangekondigd, ongemerkt en zonder enige vorm van promotie. Dat Nintendo het kanaal negeert is nu wel duidelijk, maar ik snap niet wat andere ontwikkelaars ervan weerhoudt om zelf een trailer op YouTube te zetten.

Enfin, er is dus nog geen bewegend beeld maar wel een beknopte omschrijving op Destructoid. Waar het op neerkomt is dat astronaut Luna met haar magische toverstaf planeten kan creëren en vernietigen. Vervolgens gebruikt ze de zwaartekracht van die planeten om door het heelal te navigeren en vijanden te ontwijken. Klinkt als een 2D-versie van Super Mario Galaxy, maar het is volgens WayForward meer een puzzelspel dan en platformspel. Hm. De soundtrack bestaat uit gezongen liedjes waaronder een J-Pop ballad en een eerbetoon aan de machtige Tyranosaurus Rex. (Luna’s aartsvijand is een T-Rex, vandaar). Dat klinkt op z’n minst interessant.

En denk erom 3DS-bezitters, alle DSiWare-spellen komen volgende maand ook beschikbaar voor Nintendo’s nieuwste handheld!

Satoru Iwata over Nintendo’s toekomstplannen


“We want the other companies to be successful. In order to accomplish this goal, we would like to decide on the dates after we know the release plans of other companies’ games. [...] However, especially for the two titles I introduced today, which are the new iterations of “Mario Kart” and “Super Mario,” I did not talk about them with the image of launching them in the next fiscal year or thereafter, so please understand it in that way.”

Nintendo heeft een Engelse vertaling online gezet van de investeerders bijeenkomst die vorige week zoveel Nintendo-nieuws genereerde. Daar staan dus vooral dingen die je vorige week al hebt gelezen, maar dit citaat vond ik interessant. Eén investeerder vraagt zich af wanneer Mario Kart 3D, Animal Crossing 3D en Super Mario 3DS uitkomen en Satoru Iwata antwoordt dat dat afhangt van de releaseschema’s van andere ontwikkelaars. Met andere woorden: pas als Capcom en Konami klaar zijn met spellen als Resident Evil Revelations en MGS: Snake Eater 3D plant Nintendo hun releasedatums daar omheen. Gelukkig staan Mario Kart 3D en Super Mario 3DS (geen woord over Animal Crossing) in ieder geval gepland voor het huidige fiscale jaar. Dat wil dus zeggen vóór 1 april 2012.

Metroid Dread bestond echt


“While Metroid Dread would be running in 2D, the game seems to make use of some new method of play where Samus would be able to switch between a threat mode and a non-threat mode which would change the enemies from being effective to ineffective.”

Kijk nou: een illustratie uit Nintendo’s patentaanvraag voor Metroid Dread. Daarmee komt dus gewoon een einde aan zes jaar van geruchten, ontkenning van geruchten, speculatie, vage hints en easter eggs in andere Metroid-spellen. Nu weten we het zeker: er was een tijd, ooit, dat Metroid Dread echt in ontwikkeling was. Daar heb je verder niks aan, maar toch heeft het iets geruststellends om concreet bewijs te zien.

Metroid Dread werd in 2005 aangekondigd in het tijdschrift Game Informer als een rechtstreeks vervolg op Metroid Fusion. Deze patentaanvraag bevestigt dat het inderdaad ging om een 2D avonturenspel, al was er blijkbaar meer aan de hand. Threat Mode? Non-Threat Mode? Het klinkt als een soort stealth-mechanisme waarmee Samus zich onzichtbaar kon maken voor vijanden. Intrigerend. Ik vraag me af of hier ooit nog bewegende beelden van opduiken.

[g.forum]

Dus zo bestuur je 10 Kirby’s tegelijk


“Controlling these Kirbies is handled with the touch pen — when you tap on the screen, a star appears, and the Kirbies start to walk toward it. You can double-tap to make them run, and once they reach the star, they’ll latch on to it, letting you move the Kirbies around more directly. Using this simple control method lets you guide your Kirbies around each stage, beating up enemies en masse and busting through blocks and so forth; if one of them dies, you can even direct another Kirby to grab them before they become an angel and ascend to the heavens.”

Hé dat klinkt best leuk! Dit is Famitsu’s beschrijving van Atsumete! Kirby (letterlijk: Gather! Kirby, of Alle Kirby’s Verzamelen als ik de leiding had over de Nederlandse lokalisatie), het mysterieuze Nintendo DS-spel waarin je 10 Kirby’s tegelijk bestuurt. Eindelijk weer eens een spel dat iets bijzonders doet met het touchscreen. Nu maar hopen dat NoE het de moeite waard vindt om Atsumete! Kirby zo laat in levenscyclus van de DS nog te lokaliseren.

[g.forum]

Zelf animatiefilmpjes maken met Inchworm voor DSiWare


Feit: iedereen met een DSi kan nu al gratis animatiefilmpjes maken met Flipnote Studio. Ondanks dat hoopt Flat Black Films dat je ook 500 Nintendo Points wilt betalen voor hun DSiWare-tekenprogramma Inchworm. En nu komt het: het ziet er naar uit dat je dat inderdaad wilt.

Inchworm is een belachelijk uitgebreid pakket voor iedereen die ook maar enigszins is geïnteresseerd in animatie. Je kunt er simpele tekeningetjes mee maken zoals in Flipnote Studio, maar er is nog zoveel meer. Animeren in laagjes, transparante kleuren, een clipboard om te copy-pasten, scaling, rotating en drukgevoelige kwasten. Het lijkt wel professionele software! Daarnaast gebruikt Inchworm ook de camera van je DSi (of je 3DS). Bijvoorbeeld voor eenvoudige stop-motion animaties. Of richt hem een halve dag op de lucht voor trage time-lapse opnames van voorbijtrekkende wolken. Die beelden kun je vervolgens weer overtrekken om er hippe rotoscope-animaties van te maken. (De techniek die Flat Black zelf ook gebruikte voor hun beroemde animatiefilm A Scanner Darkly). En ben je uiteindelijk tevreden, dan exporteer je je kunstwerk in een normaal bestandsformaat naar het SD-kaartje. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

In de praktijk zul je ongetwijfeld last hebben van Nintendo’s gebrekkige camera, maar de trailer is zo inspirerend dat ik het toch wil proberen. Nadat Flat Black Films er vijf jaar aan heeft gewerkt (in eerste instantie als fullprice spelcassette) verschijnt Inchworm op 25 april in de Amerikaanse DSiWare-shop. Hopelijk wordt er daarna snel een uitgever gevonden om het programmaatje ook naar Europa te brengen.

Pokémon Typing geeft kinderen typles


Twee korte video’s van Battle & Get! Pokémon Typing voor de Nintendo DS. Dit voorlopig alleen in Japan aangekondigde spel wordt geleverd met een draadloos toetsenbord. Het klonk op papier best leuk: terwijl je door Unova wandelt kom je voortdurend wilde Pokémon tegen. Die vang je door een speciale “typing ball” te gooien en snel hun naam te typen. Geen RPG dus, maar voor de fans wel een leuke gelegenheid om de Pokémon-wereld van dichtbij te bekijken. Een soort Typing of the Dead met Pokébeestjes.

Maar berg je creditkaart maar weer op; deze is het importeren niet waard. Het mocht blijkbaar weer eens niks kosten en dus wandel je in Pokémon Typing over een rollend decor met steeds dezelfde huisjes langs de weg. De Pokémon zelf zijn stilstaande plaatjes die vrijblijvend over het scherm dansen. Ik neem aan dat kleine kinderen op deze manier inderdaad leren typen, maar ik vraag me af of ze er met zo’n humorloze presentatie veel plezier aan beleven. Dit had toch wel iets creatiever gekund?

Waarom Nanashi No Game nooit naar Amerika en Europa is gekomen


“We talked to a focus group and they thought it wasn’t good for the market, so we didn’t do it,” Tokita replied. “Maybe as a downloadable title it’s possible.” I was surprised since Japanese and Korean horror movies were on the rise, so I asked Tokita to elaborate. “The opinion was you couldn’t shoot anything. Maybe we shouldn’t have been too concerned about it.”

Die vervelende focusgroepen ook altijd! In dit interview met Siliconera praat spelontwerper Takahashi Tokita over zijn horrorspel Nanashi No Game en waarom het nooit buiten Japan is uitgebracht. Samenvattend: een Japanse focusgroep dacht dat westerlingen niet geïnteresseerd zouden zijn in een spel zonder pistolen. Waarschijnlijk hadden ze daarin nog gelijk ook (probeer hier überhaupt maar eens een winkel te vinden die “afwijkende” spellen verkoopt), maar dat maakt het voor ons niet minder frustrerend.

Nanashi No Game (Het Spel Zonder Naam) was een horrorspel voor de Nintendo DS. Het verhaal was duidelijk afgekeken van de film The Ring: de hoofdpersoon vond een vervloekte spelcassette die hem in 7 dagen zou vermoorden. Het avontuur speelde zich afwisselend af in de echte wereld (een first person horrorspel) en in de vervloekte spelcassette (een 8-bit RPG). Nanashi No Game was in Japan zo succesvol dat er in 2009 een vervolg verscheen over een vervloekte platformgame.