Categorie: "PSP"

BreakQuest: Extra Evolution als freemium-spelletje naar de Vita


Dit is BreakQuest: Extra Evolution, een toffe Breakout/Arkanoid-kloon met fraaie kunstzinnige graphics en pulserende electro op de soundtrack. Oorspronkelijk verscheen BreakQuest al in 2010 als Mini voor de PSP. Die versie is uiteraard gewoon speelbaar op je PlayStation Vita, maar ontwikkelaar Beatshapers heeft besloten om ook een exclusieve Vita-versie te maken met verbeterde graphics en 10 nieuwe bossfights.

Wat vooral opvalt aan Extra Evolution is dat het wordt uitgebracht als freemium-spelletje. Vita-bezitters kunnen deze versie van BreakQuest dus gratis downloaden, maar krijgen daar dan maar 33 ballen bij. Zodra je die hebt opgespeeld kun je nieuwe ballen kopen in sets van 100 (€1,99), 200 (€2,99) of 500 (€3,99) stuks. Hoe slechter je bent, hoe duurder het wordt om BreakQuest uit te spelen.

Betalen in de PlayStation Store met iDeal en PayPal


He dat is handig. Toen Sony eerder deze week aankondigde dat de PlayStation Store een facelift kreeg vond ik dat niet echt nieuwswaardig (hoewel hij wel een stuk overzichtelijker is geworden), maar nu ik lees dat gamers in de Benelux voortaan ook met iDeal en PayPal kunnen betalen ben ik toch wel blij met de vernieuwde Store. Dit betekent nooit meer door de stromende regen naar een speelgoedwinkel fietsen om zo’n PSN-kraskaartje te halen. (Dat overkwam mij laatst en het was niet leuk).

Voordat jullie nu massaal naar jullie PlayStation 3′s hollen moet ik de bovenstaande alinea nog wel een klein beetje nuanceren: het is niet echt mogelijk om in de Store te betalen met iDeal en PayPal. De truc is om eerst naar de website sonyentertainmentnetwork te gaan (ook compatible met de browsers van de PS3 en Vita) en daar je tegoed aan te vullen. Log in met de knop “Account beheren“, klik op het tabblad “Account”, daarna op “Portemonnee” en kies je favoriete betalingsmethode. Met het tegoed dat je daar aanvult kun je vervolgens betalen in de Store. Nog steeds een kleine omweg dus, maar je kunt nu in ieder geval zelf een bedrag bepalen. De tijd dat je 50 euro moest investeren om een spel van €3,99 te downloaden is definitief voorbij. (Plus: geen fietstochten door de stromende regen meer). Creditkaartbezitters halen nu ongetwijfeld hun schouders op, maar voor iedereen die het zonder die luxe moet stellen is dit echt een grote verbetering.

[g.forum]

Wizorb combineert Arkanoid met de graphics van een 16-bit RPG


Nieuwe trailer van Wizorb. Dit spel is al langer verkrijgbaar voor Xbox 360 (als Xbox Live Indie Game) en voor pc/Mac, maar deze week verschijnt het ook als PS Mini. Daarmee is het dus in één klap speelbaar op PlayStation 3, PSP en op de Vita. Persoonlijk ben ik vooral blij met die laatste twee; dit soort spelletjes komen toch het beste tot hun recht op een handheld.

Wizorb is een Arkanoid/Breakout-kloon met RPG-elementen. Je gebruikt dus nog steeds een magische knikker om blokjes kapot te stuiteren, maar ondertussen verzamel je ook voorwerpen, los je eenvoudige puzzels op en vecht je aan het einde van iedere wereld tegen een grote eindbaas. Om heel eerlijk te zijn betwijfel ik of Wizorb de diepgang heeft van een echte RPG, maar een goed uitgevoerde Arkanoid-kloon met de graphics van A Link To The Past is natuurlijk ook niet verkeerd. De speciale aanvallen in de trailer zien er bovendien behoorlijk creatief uit. Let bijvoorbeeld op de magische feeënvleugels waarmee je de knikker ook tijdens het stuiteren kunt bijsturen. Dat zal goed van pas komen bij dat vervelende laatstje blokje! (Altijd mijn minst favoriete moment bij een traditionele Breakout-kloon).

Wizorb staat vanaf woensdag in de PlayStation Store voor €2,99.

De geschiedenis van Sonic The Hedgehog vastgelegd in een luxe boek


“Whether you’re looking for a detailed history, character profiles, promotional art, game packages, or even rare concept art, you’ll find it in The History of Sonic The Hedgehog!”

De droom van iedere Sonic The Hedgehog-fan? Bekijk hieronder een paar voorbeeldpagina’s uit Sonic’s eerste echte koffietafelboek. Dat zijn dus 300 pagina’s met achtergrondinformatie over al zijn spellen. Van Sonic The Hedgehog uit 1991 tot en met Sonic Generations uit 2011. (En niet alleen de reguliere spellen, volgens Sega Blog komen ook de vele spin-offs en gastoptredens aan bod). Alleen al op deze 8 pagina’s zie ik ontwerpschetsen, anekdotes over het ontwerpen van de Green Hill Zone en een interview waarin Yuji Naka vertelt over het programmeren van de loopings. Dit is, kortom, precies het soort boek waarvan ik altijd hoopte dat iemand het zou maken voor een van mijn favoriete spelseries. Sterker nog: ik vind het idee zo tof dat ik deze eigenlijk ook wil hebben – zelfs al vind ik de spellen meestal maar matig.

The History of Sonic The Hedgehog komt oorspronkelijk uit Frankrijk (de Franstalige versie is hier nog steeds te bestellen voor 30 euro), maar wordt nu dus vertaald en uitgebracht in Amerika. De verwachte releasedatum is 9 oktober en het boek is nu al te pre-orderen bij Amazon voor 32 dollar.

Kijk dit: eerste trailer voor Lego Lord of the Rings


Ontwikkelaar Traveller’s Tales gaat rustig door met het uitbrengen van nieuwe Lego-spellen. Over drie weken verschijnt Lego Batman 2 en in oktober is het dan tijd voor Lego Lord of the Rings. De complete trilogie wordt er in één spel doorheen gejaagd, dus verwacht een uitgebreid avontuur met lekker veel variatie. Zoals alle Lego-spellen dus, al is de opzet deze keer wel iets anders. Midden-Aarde wordt één grote aaneengesloten wereld en Lego LOTR is ingericht als een RPG. Dat betekent nadrukkelijk niet dat je nu opeens ervaringspunten verdient om je statistieken te verhogen, maar wel dat de Lego-poppetjes een lange reis maken, voorwerpen verzamelen, uitrusten in dorpjes en af en toe wat extra geld verdienen met een sidequest. (Maar nogmaals: verder geen random encounters of turnbased gevechten, het blijft een vrolijke hack & slasher).

Lord of the Rings wordt ook het tweede Lego-spel (na Batman 2) waarin de poppetjes kunnen praten. Ik weet nog steeds niet wat ik daarvan moet vinden. Misschien was het na 9 zwijgende spellen inderdaad tijd voor iets nieuws, maar de stemmen maken alles wel meteen een stuk serieuzer. De teksten in deze trailer zijn ook gewoon letterlijk overgenomen uit de films en dus net zo grappig (of in dit geval: niet grappig) als Peter Jackson’s script. Voor mijn gevoel gaat er door deze toevoeging een hoop magie verloren, maar misschien moet ik mij meer openstellen voor verandering of zoiets. *Knuffelt zijn exemplaar van Lego Star Wars II – The Original Trilogy*

The Binding of Isaac naar PS3 of Vita? Of allebei?


Oh help, het begint weer. Voorafgaand aan de release van Super Meat Boy kregen Edmund McMillen en Tommy Refenes mij op een of andere manier zo gek om bijna dagelijks iets over hun spel te schrijven, en nu zit ik hier ongemerkt voor de tweede dag op een rij een stukje te tikken over The Binding of Isaac – alweer een spel van McMillen. Je zal zien dat Wrath of the Lamb (de eerste DLC voor The Binding of Isaac) een dezer dagen wordt uitgebracht zodat ik daar óók weer een berichtje aan moet wijden. Het houdt nooit meer op!

The Binding of Isaac is eigenlijk al een tijdje te koop, maar na het nieuws van gisteren dat de 3DS-versie niet doorgaat, wist McMillen vandaag te melden dat hij in gesprek is met Sony. De bedoeling is nu blijkbaar om Isaac naar “1 of 2 Sony platforms” te brengen. Dat is dan toch wel weer interessant nieuws. Sony had destijds geen belangstelling voor Super Meat Boy, maar na het succes van dat spel én de pc-versie van The Binding of Isaac zie ik de uitkomst van deze nieuwe gesprekken een stuk zonniger in.

[g.forum]

Je PlayStation Network-account wordt een SEN-account.


“On February 8, 2012, your “PlayStation Network account” will be renamed a “Sony Entertainment Network account” or a “SEN account” in conjunction with Sony Computer Entertainment’s PlayStation 3 system software and PlayStation Vita system software updates.

[...]

For general purposes, this account change is a change in name only. Your username or password will not change, nor are we asking you to change them.”

Het mailtje is tot nu toe alleen verstuurd naar Amerikaanse PlayStation 3-bezitters, maar Europa zal na het weekeinde ook wel volgen. Het PlayStation Network verandert dus in het Sony Entertainment Network. De reden is simpel: nu heeft Sony nog verschillende distributiekanalen voor games, films en muziek, maar in de toekomst wordt dat allemaal samengevoegd tot één allesomvattend netwerk. Over een tijdje gebruik je je SEN-account ongetwijfeld ook om in te loggen bij de video store van je Sony-televisie, of om legaal liedjes te downloaden op je laptop. (Hoopt Sony).

De enige uitzondering is vreemd genoeg de PSP, waar gebruikers gewoon blijven inloggen met hun PlayStation Network-account.

[g.forum]

Een giraffe met een hele lange nek in PSP Mini Hungry Giraffe


Geinige trailer voor een nieuwe PSP Mini: Hungry Giraffe, over een giraffe die zijn nek steeds verder uitstrekt om vliegende hamburgers te eten. Gewoon een Endless Jump-spelletje dus, zoals er op de iPhone al twintigduizend  verkrijgbaar zijn, maar dan met extra fraaie beelden en een besturing met knoppen. Ik zie mezelf hier wel een paar weken verslaafd aan raken. Ontwikkelaar Laughing Jackal heeft bovendien een leuk trucje uitgehaald waardoor deze PSP Mini wordt geüpscaled met High Definition-graphics als je hem op de PlayStation 3 speelt. Dat kreeg tot nu toe nog geen enkele Minis-ontwikkelaar voor elkaar.

Hungry Giraffe is vanaf morgen gratis te downloaden voor PlayStation Plus-abbonees. De rest van de wereld kan het spel vanaf 15 februari kopen voor €3,49.

Kijk dit: de verwarrende platformlevels van Where Is My Heart?


Nieuwe trailer van Where Is My Heart? Vorig jaar schreef ik nog dat dit spel zou worden uitgebracht in augustus (2010). Het mag duidelijk zijn dat die deadline niet is gehaald, maar deze keer gaat het echt gebeuren. Sterker nog, voor PlayStation Plus-abonnees is het al gebeurd; zij kunnen Where Is My Heart? sinds vorige week gratis downloaden. Geen lid? Voor gewone stervelingen is het spel beschikbaar vanaf woensdag 16 november.

Het spelconcept van Where Is My Heart? is lastig uit te leggen, dus bekijk vooral de trailer als je de nu volgende alinea niet begrijpt. Waar het op neerkomt is dat het speelveld in losse stukken is gesneden, en dat die puzzelstukken vervolgens door elkaar zijn geschud. Wat ooit een simpel platformspel was, wordt op die manier een ingenieuze zoekplaat. Terwijl je de levels probeert te navigeren verspringt de hoofdrolspeler contstant naar een andere uithoek van het scherm. Het oogt enorm verwarrend, maar ook erg origineel. Zoiets heb je gegarandeerd nog nooit gespeeld.

De andere reden dat Where Is My Heart? zo hoog op mijn verlanglijst staat is de bijzondere sfeer. Volgens ontwerper Bernie Schulenburg is het spel gebaseerd op een jeugdherinnering waarin zijn vader en moeder ruzie kregen tijdens een boswandeling. Met dat verhaal in het achterhoofd had ik bij het bekijken van de trailer (vol zwevende hartjes en chagrijnig kijkende hoofdrolspelers) constant het gevoel dat Where Is My Heart? meer is dan een simpel platformspel. Kunst is misschien een te groot woord, maar een persoonlijke boodschap is hier zeker in verwerkt.

Als PlayStation Mini is Where Is My Heart? speelbaar op de PSP en de PS3.

The Impossible Game komt de PSP onveilig maken


Hé leuk! Ongeveer een jaar geleden probeerde bezoeker Gulzt mij enthousiast te maken voor het supermoeilijke indiespelletje The Impossible Game. Toen kon ik hem niet spelen omdat ik geen iPhone had (nog steeds niet trouwens), maar nu komt hij ook naar de PSP als goedkope Mini. Goed nieuws dus.

The Impossible Game is een platformspel gestript tot de absolute basis. Een vierkantje dat over andere vierkantjes springt, meer is het eigenlijk niet. Volgens de makers is de actie ook nog “rhythm-based”, maar dat verband tussen wat je hoort en wat je doet zie ik er bij deze trailer nog niet echt aan af. De lol zit er voor mij vooral in dat de hindernissen elkaar razendsnel opvolgen en dat iedere foute sprong genadeloos wordt afgestraft (terug naar het begin van het level). Met minder dan perfectie neemt dit spel geen genoegen. Dat zal voor veel gamers reden zijn om met een grote boog om The Impossible Game heen te lopen, maar wie op zoek is naar een uitdaging heeft aan dit spel een goede. De Minis-versie krijgt bovendien een extra level die er in de iOS-versie nog niet was. Download hem vanaf 7 september voor €1,99.