Categorie: "PlayStation 4"

PlayStation VR voortaan 100 euro goedkoper


Vanaf morgen kost een PlayStation VR €299,99. Honderd euro minder dan de oorspronkelijke vraagprijs. Voor dat geld krijg je de headset, een PlayStation Camera (noodzakelijk voor head tracking), en het spel VR Worlds. Een verzameling techdemo’s die je waarschijnlijk maar één keer speelt, maar zolang het duurt wel erg indrukwekkend.

  • Ik heb mijn PlayStation VR nu een paar maanden in huis en ben redelijk tevreden. Urenlang gamen hou ik in niet vol in de headset, en de beschikbare spellen zijn vaak ook aan de korte kant, maar het blijft me verbazen hoe echt en hoe tastbaar die VR-spellen overkomen. Je kijkt niet alleen naar een andere wereld, je zit er middenin. Alles is op ware grootte en zo dichtbij dat je het bijna kunt aanraken. Een totaal andere ervaring dan gamen op een televisie. De techniek is nog te primitief om echt door te breken bij een groot publiek (te veel gedoe, niet comfortabel genoeg, te lage resolutie), maar als een soort vooruitblik op de toekomst is het wel fascinerend speelgoed.
  • Dit is trouwens ook een geweldige week om een PlayStation VR te bezitten. Niet alleen is er een grote VR-Sale aan de gang in de PlayStation Store (I Expect You To Die, The Lost Bear, Statik, Megaton Rainfall, Tiny Trax kosten tijdelijk allemaal minder dan 10 euro), maar toevallig lanceerde Sony vandaag ook een gratis update waarmee het futuristische racespel WipEout Omega Collection volledig speelbaar is in VR.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer indiegame Planet Alpha

Kijken op YouTube
Wow, spectaculaire beelden. Als je goed kijkt zie je dat Planet Alpha eigenlijk gewoon een 2D platformer is, maar om de hoofdrolspeler heen gebeuren zoveel dingen (vliegende walvissen, marcherende robotlegers, rondstampende dinosaurussen, neerstortende ruimteschepen) dat de trailer meer weg heeft van een animatiefilm. Ik ben benieuwd of de makers dit spektakel echt een heel spel lang kunnen volhouden.

Planet Alpha verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One. Op PlayStation Blog legt de creative director uit dat spelers de stand van de zon kunnen beïnvloeden, en dat dat ook effect heeft op de gameplay. Bijvoorbeeld met planten die in de richting van het zonlicht groeien, en zwevende eilandjes die ‘s nachts omlaag vallen.

Neo-games.blog forum

Volgend jaar geen PS3- en Vita-spellen meer bij PS Plus


Starting next year on 8th March 2019, the PS Plus monthly games line-up will focus on PS4 titles and no longer include PlayStation 3 and PlayStation Vita titles.

Hoeveel mensen zouden er nog spellen downloaden op hun PlayStation 3 (een spelcomputer uit 2007) of PS Vita (een geflopte handheld waar alleen nog af en toe indiegames voor verschijnen)? Het is jammer dat de maandelijkse PS Plus-spellen stoppen, maar eigenlijk vind ik het vooral bewonderenswaardig dat Sony hun oude spelcomputers nog zo lang heeft ondersteund.

Wat wel pijn doet is dat PS4-bezitters stiekem óók minder spellen krijgen. Officieel hebben Plus-abonees momenteel iedere maand recht op twee PS4-spellen, twee PS3-spellen, en twee Vita-spellen, maar veel van die Vita-spellen (en sommige PS3-titels) zijn dankzij Cross Buy ook gewoon speelbaar op de PlayStation 4. In de praktijk konden PS4-bezitters dus iedere maand 3 of 4 nieuwe spellen toevoegen. Een woordvoerder van Sony heeft inmiddels bevestigd dat dat ophoudt, en dat Plus-abonnees vanaf volgend jaar alleen nog maar twee PS4-titels krijgen. Minder waar voor je geld dus.

Voor deze maand heeft Sony trouwens een opvallend goede line-up aangekondigd. Misschien hoopten ze op die manier het slechte nieuws te camoufleren? Plus-abonnees mogen volgende week Bloodborne (het broertje van Dark Souls en een van de beste exclusives op de PS4) en de goed ontvangen Ratchet & Clank-remake “gratis” downloaden. Mis dat niet.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beelden PSVR-spel Moss

Kijken op YouTube
Heb je een PlayStation VR? Dan moet je de demo van Moss echt een keer proberen. (Hij zit verstopt in de gratis Demo Disc 2). Een puzzel/platform-spel waarin je niet alleen een schattige muis bestuurt, maar zelf ook helpt bij het oplossen van puzzels. Als een soort onzichtbaar opperwezen kun je met je eigen handen (dankzij de bewegingssensoren in de DualShock 4) schakelaars overhalen en stenen opzij duwen. Het is een van mijn favoriete ervaringen in VR. Het muisje Quill is zo realistisch dat het bijna voelt alsof je met een echt huisdier zit te spelen.

De release van Moss werd vorig jaar uitgesteld, maar het spel is nu echt bijna klaar. Volgens de presentatoren in het filmpje verschijnt hij zelfs nog deze maand. Dat wordt dus volgende week, of uiterlijk de week daarna. Ik kan nauwelijks wachten!

De nieuwe spelbeelden zien er trouwens ook weer goed uit. De eerste demo speelde zich helemaal af in een donkere onderwereld, maar hier zie je Quill ook in de buitenlucht. Op een strand met half begraven standbeelden. Dat ziet er vast weer prachtig uit in virtual reality.

Neo-games.blog forum

Metroidvania roguelike Dead Cells naar alle spelcomputers

Kijken op YouTube
Het leuke van moderne roguelikes is dat het soms voelt alsof je de ontwerpers te slim af bent. Rogue Legacy en Binding of Isaac zijn misschien niet zo verfijnd als traditionele actiespellen, maar als je de power-ups slim combineert kun je wel een hittezoekende ring van laservuur creëren die alle eindbazen in één klap verbrijzelt. Dat geeft een kick waar maar weinig andere spellen aan kunnen tippen.

Dead Cells is anders. Op papier is dit de zoveelste roguelike (een willekeurig gegenereerd kasteel vol verborgen wapens en powers-ups… die je allemaal weer verliest zodra je doodgaat), maar als je alle positieve recensies mag geloven is deze wél zo verfijnd als een traditioneel actiespel. De besturing is snel en nauwkeurig (een soort kruising tussen de acrobatiek van Prince of Persia en de gevechten van Castlevania), en er zijn geen superwapens waarmee je het spel kunt breken. Je kunt alleen winnen door veel te oefenen en langzaam steeds beter te worden. Geen trucjes en shortcuts, maar een ouderwetse uitdaging.

Op de pc heeft Dead Cells al duizenden fans, en later dit jaar komt het spel ook naar PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Hideo Kojima’s Death Stranding

Kijken op YouTube
Een trailer van bijna 10 minuten zonder ook maar een seconde aan echte spelbeelden. Dat kan alleen maar Hideo Kojima zijn.

Death Stranding ziet er fascinerend uit (onzichtbare vijanden, teamgenoten die zelfmoord plegen, een mysterieuze reus, een foetus die misschien wel of niet in de buik van Norman Reedus zit), maar ik ben inmiddels wel heel benieuwd wat voor soort spel het is. Horror? Actie? Stealth? Open world? Iets daartussenin?

Een releasedatum is ook nog niet bekend, dus voorlopig kunnen we alleen maar afwachten.

Neo-games.blog forum

Volgende Portal-spel is samenwerking met Bridge Constructor

Kijken op YouTube
Bridge Constructor is een simulatiespel waar sinds 2012 al vier verschillende versies van zijn verschenen. Het doel is steeds om een min of meer realistische brug te bouwen, die zo stevig is dat een voertuig (meestal een vrachtwagen) veilig de overkant kan bereiken.

Portal is een puzzelspel uit 2007 over een teleportatie-pistool. Schiet twee cirkels op twee verschillende muren (of plafonds, of vloeren, of waar dan ook) en er onstaat een magische poort. Stap in een van de cirkels en je komt er bij de ander weer uit, waar die zich ook bevindt.

Bridge Constructor: Portal is de verrassende samenwerking tussen die twee series. Het doel is nog steeds om voertuigen aan de andere kant van een ravijn te krijgen, alleen kun je nu dus ook portals gebruiken om de meest onmogelijke bruggen te bouwen. Okee, het is niet bepaald Portal 3 (wanneer maken jullie die nou eindelijk Valve?), maar het ziet er wél leuk uit. Ik ben benieuwd hoeveel bizarre puzzels de makers kunnen ontwerpen met dit nieuwe spelmechanisme.

Bridge Constructor: Portal verschijnt op 20 december voor Android, iOS, Mac, en pc. Begin volgend jaar komt het spel dan ook nog naar alle spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Capcom kondigt Mega Man 11 aan

Kijken op YouTube
Wow, dit ziet er verrassend goed uit. Mega Man 11 heeft geen retro-graphics zoals de vorige Mega Man-revival (het duo MM9 & 10), maar fraaie driedimensionale achtergronden. Al het rennen, springen, en schieten gaat nog net zo plat als vroeger, alleen ziet alles er nu uit als een interactieve tekenfilm.

Mega Man-bedenker Keiji Inafune zal wel balen. Zijn indiegame Mighty No. 9 had ongeveer hetzelfde idee, maar de uitvoering van Capcom is veel mooier. Nu maar hopen dat deel 11 nog net zo lekker speelt als de oude Mega Man-spellen.

Mega Man 11 verschijnt eind 2018 voor Nintendo Switch, pc, PS4, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Indiegame The Gardens Between naar PS4

Kijken op YouTube
Wat ziet dit er mooi uit! Ik heb dit spel blijkbaar over het hoofd gezien toen het een paar maanden geleden werd aangekondigd voor de pc, maar nu staat The Gardens Between definitief op mijn radar. Twee kinderen verkennen mysterieuze eilanden waarop de tijd soms achteruit loopt. Het is alsof je een reeks surrealistische schilderijen tot leven ziet komen.

The Gardens Between verschijnt volgend jaar voor Mac, pc, en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Spelunky 2 aangekondigd

Kijken op YouTube
Huh? Een vervolg op Spelunky? Maar dat spel was toch al perfect? Een eindeloos herspeelbare platformer die iedere keer anders is en waarin je steeds weer nieuwe geheimen ontdekt. Wat kan een vervolg daar nog aan toevoegen? De eerste trailer bevat nog geen echte spelbeelden, dus wat Spelunky 2 precies inhoudt blijft voorlopig een verrassing.

Spelunky 2 verschijnt eerst voor pc en PlayStation 4, en later waarschijnlijk ook voor alle andere spelcomputers.

Neo-games.blog forum