Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe trailer 13 Sentinels: Aegis Rim

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van 13 Sentinels: Aegis Rim. Je weet wel, dat spel van Vanillaware (Odin Sphere, Muramasa, Dragon’s Crown) over grote robots in een Japanse stad.

Ik begin me inmiddels wel af te vragen wat je als speler precies doet in dit spel. Vanillaware’s vorige spellen waren allemaal actie-RPG’s met veel gevechten, maar het enige wat personages in deze trailer doen is rondlopen en met elkaar praten. Misschien wordt dit meer een soort interactief stripverhaal? Of de actiescenes komen nog in een volgende trailer. Het ziet er hoe dan ook wel weer ontzettend mooi uit. Niemand maakt zulke gedetaileerde 2D graphics als Vanillaware.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shadow of the Colossus remake

Kijken op YouTube
Ik wou dat ik mijn geheugen kon wissen zodat ik Shadow of the Colossus weer voor het eerst kon ervaren. Want hoe prachtig de PS4 remake er ook uitziet, deze nieuwe trailer heeft wel een erg hoog déjà-vu-gehalte. Van al die eindbazen (nu met meer details en superrealistische fur shading) weet ik al precies waar hun zwakke plek zit en hoe ik die het beste kan bereiken. Dat haalt de spanning er natuurlijk wel een beetje vanaf.

Mocht je Shadow of the Colossus de eerste twee keer gemist hebben (het origineel op de PS2 en de HD remaster voor PS3), dan is dit natuurlijk wel verplichte kost. Een van de beste spellen ooit gemaakt, waarin iemand zijn overleden vriendin probeert te redden door in een ver land op mysterieuze kolossen te jagen. Het begint als een standaard sprookje, maar gaandeweg krijg je steeds meer het gevoel dat regisseur Fumito Ueda een boodschap mee wil geven over leven en dood, en hoe moeilijk het is om afscheid te nemen. Een van de weinige games die ook na het uitspelen nog een tijdlang door je hoofd blijft spoken.

De Shadow of the Colossus remake staat gepland voor 2018.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Super Meat Boy Forever

Kijken op YouTube
Super Meat Boy Forever leeft! Het al vaak uitgestelde spel (oorspronkelijk gepland voor 2015) heeft een nieuwe trailer gekregen en een voorlopige releasedatum in 2018.

Van ontwikkelaar Edmund McMillen mogen we SMBF geen endless runner noemen, maar dat is het natuurlijk wel. Meat Boy en Bandage Girl rennen automatisch, en de levels zijn iedere keer anders omdat ze tijdens het spelen dynamisch worden gegenereerd.

McMillen’s punt is vooral dat Meat Boy Forever geen simpel telefoonspelletje wordt. Hij ziet dit als een volwaardig vervolg (Super Meat Boy 2, but with a less boring name than “Super Meat Boy 2″) dat eerst voor pc en spelcomputers verschijnt, en daarna pas voor iOS en Android. En ook al rent Meat Boy automatisch, hij belooft dat spelers met twee knoppen (eentje voor springen en eentje voor omlaag duiken) toch verrassend veel controle hebben.

Al met al ben ik toch wel weer nieuwsgierig naar dit nieuwe spel, ook al ogen de tekenfilmgraphics in de tweede helft van de trailer wel een beetje goedkoop.

Super Meat Boy Forever verschijnt in 2018 voor Android, iOS, pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Secret of Mana remake naar pc, PS4, Vita

Kijken op YouTube
Kijk nou, Square-Enix werkt aan een remake van het geliefde Super Nintendo-spel Secret of Mana. Volgens PlayStation Blog blijft de nieuwe versie dicht bij het origineel. De spelwereld ziet er mooier uit, maar is qua indeling nog precies hetzelfde. De tussenfilmpjes (met voice acting!) zijn wel nieuw, maar tijdens het spelen bekijk je de actie weer gewoon van bovenaf. Net als in 1993.

  • We zullen er niet omheen draaien: de graphics in deze eerste trailer zijn niet geweldig. Personages zijn blokkig, de textures zijn wazig, en als Randi praat beweegt zijn mond niet mee. Als dit het niveau wordt van de tussenfilmpjes, heb ik liever weer ouderwetse tekstblokken. De onderstaande screenshots van normale spelsituaties (met de camera uitgezoomd) zien er gelukkig wel goed uit.
  • Voor de nieuwkomers: Secret of Mana was een Zelda-achtige actie-RPG waarin 3 avonturiers de wereld redden. Het verhaal stelde niet veel voor, maar het verkennen van de wereld en de gevechten met tientallen unieke vijanden was erg vermakelijk. Helemaal met 2 of 3 spelers tegelijk in de co-op stand. (Gelukkig ook weer aanwezig in de remake).
  • De Mana-serie krijgt de laatste tijd wel opvallend veel aandacht van Square-Enix. Eerst de Secret of Mana Collection voor de Switch (alleen in Japan), toen een plaatsje op de Classic Mini SNES, en nu dus deze remake. Zou er stiekem een vervolg in de maak zijn?
  • De remake verschijnt op 15 februari 2018 voor pc, PlayStation 4 en Vita.

BioMutant is een open wereld RPG over pluizige dieren

Kijken op YouTube
Eerste trailer + spelbeelden van BioMutant. Een open wereld actie-RPG, bedacht door de creative director van de Just Cause-spellen (Stefan Ljungsqvist, die speciaal voor dit spel een nieuwe studio heeft opgericht).

Het ziet er verrassend leuk uit. De hoofdrolspeler is een katachtig wezen dat aan Kung Fu doet, en zijn sidekick een mechanische sprinkhaan. Samen reizen ze door een post-apocalyptische wereld met de hulp van allerlei robots en futuristische tanks. (Mijn favoriet is een grote mechanische hand die vijanden wegtikt met zijn wijsvinger).

Dit soort kleurrijke spellen met dieren in de hoofdrol raakten een beetje uit de mode na de PS2/Xbox generatie, maar na het zien van deze trailer ben ik wel klaar voor een comeback. Dit gaat volgens mij een heel tof spel worden, vooral als de spectaculaire stunts van Just Cause ook nog steeds aanwezig zijn.

BioMutant verschijnt volgend jaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Fe

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Fe, een veelbelovend 3D puzzel/stealth/platform/exploratie spel. Het wordt gemaakt door Zoink Games, de indiestudio achter Stick it to The Man en Zombie Vikings. Die spellen waren ook leuk, maar Fe ziet eruit als een grote stap vooruit. De humor is ingeruild voor een serieuzere sprookjeswereld waarin zo te zien ook ruimte is voor griezelige en ontroerende momenten. Daarnaast is dit met afstand het mooiste spel dat Zoink tot nu toe heeft gemaakt. Een sfeervolle en gepolijste open wereld waar duidelijk veel tijd en (met dank aan uitgever EA) geld in is gestoken.

Fe zou eerst alleen verschijnen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar vandaag maakte Zoink bekend dat het spel ook uitkomt voor de Nintendo Switch. De release staat gepland voor begin 2018.

Neo-games.blog forum

Jurassic World pretpark simulator aangekondigd

Kijken op YouTube
Dit klinkt als een goed idee. Je eigen dinosaurus pretpark bouwen in officieel spel-van-de-film Jurassic World Evolution. Geen simpel klikspelletje voor de smartphone, maar een uitgebreide simulatie voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gemaakt door Frontier Developments, bekend van de populaire pretpark simulator Planet Coaster.

Helaas is de eerste trailer alleen een mooi animatiefilmpje. Nog geen echte spelbeelden dus. Al ben ik blij met de suggestie (als dat ook echt in het spel zit) dat dinosaurussen kunnen ontsnappen en personeel kunnen opeten. Hekken bouwen en restaurants aanleggen is leuk, maar het wordt natuurlijk pas echt spannend als alles volledig uit de hand loopt.

Jurassic World Evolution staat gepland voor de zomer van 2018, precies op tijd voor de volgende speelfilm Jurassic World: Fallen Kingdom.

Neo-games.blog forum

In SWERY’s nieuwe spel veranderen mensen ‘s nachts in katten

thegoodlife
The game is set in Rainy Woods, the self-proclaimed “happiest town in the world.” Here, you’ll play as Naomi, a photographer from New York who finds herself stuck in this small town in rural England. [...] She soon discovers that the town is hiding a very bizarre secret…

At night, all of the town’s residents turn into cats. Why does this happen? Is this why everyone in town is so happy? No one seems to remember what they do at night. Naomi is here to find out what’s going on in Rainy Woods.

Je kent regisseur Hidetaka “SWERY” Suehiro misschien nog van Deadly Premonition. Een bizar openwereld-spel dat duidelijk was geïnspireerd door David Lynch’s televisieserie Twin Peaks.

Zijn volgende project is een “daily life RPG” waarin alle personages ‘s nachts veranderen in katten. Hoofdrolspeelster Naomi ook, dus spelers kunnen ‘s nachts over daken rennen en geheime locaties bezoeken die te klein zijn voor mensen. Er is verder nog weinig bekend over The Good Life, maar volgens SWERY zal “the spirit of Deadly Premonition” weer voelbaar zijn in dit spel. Ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, maar interessant klinkt het zeker.

The Good Life moet nog wel even gecrowdfund worden (de campagne begint over 18 dagen), maar als dat lukt verschijnt het spel uiteindelijk voor pc en PlayStation 4.

15 Maanden PS Plus voor de prijs van 12

psplusaanbieding
Zoals je weet wordt een PlayStation Plus-lidmaatschap volgende maand duurder. Als troost lanceert Sony vandaag nog snel even een speciale aanbieding.

Koop je de komende twee weken (uiterlijk 29 augustus) een lidmaatschap van 12 maanden, dan krijg je er gratis 3 extra maanden bij. Dat is nog voor de oude prijs van €49,99. Eigenlijk een dubbele aanbieding dus, want vanaf september kost datzelfde jaarabonnement €59,99.

Dus, heb je een PlayStation 4 en speel je regelmatig online (of wil je gewoon profiteren van de maandelijkse games), dan is dit voorlopig je laatste kans om goedkoop een abonnement te scoren.

Neo-games.blog forum

Procedureel gegenereerde actie-RPG Songbringer

Kijken op YouTube
Stel je voor dat The Legend of Zelda een wachtwoord-systeem had waarmee je miljoenen verschillende bovenwerelden kon genereren, allemaal met hun eigen unieke dungeons. Dat is in een notendop het idee achter Songbringer. Aan het begin van je avontuur verzin je een zesletterig wachtwoord, en het spel gebruikt die seed om een unieke wereld te genereren.

Dat klinkt als de zoveelste roguelike, maar deze werelden zijn veel groter. Waar een potje Spelunky of Binding of Isaac ongeveer 30 minuten duurt, schatten de makers van Songbringer dat het tussen de 8 en 16 uur duurt om hun spel helemaal uit te spelen. Er is bovendien geen permadeath (alleen als extra optie voor hardcore masochisten). Als je hier doodgaat mag je gewoon verder in dezelfde wereld totdat je het avontuur helemaal hebt uitgespeeld.

  • Het klinkt… interessant. Een avontuur van 8 uur nodigt niet echt uit tot eindeloos herspelen (terwijl dat juist de grote kracht is van veel andere roguelikes), maar het idee dat iedere speler straks zijn eigen unieke versie van Songbringer ervaart heeft ook wel iets speciaals.
  • En los van al die wachtwoorden en procedureel gegenereerde dungeons, ziet Songbringer er ook gewoon uit als een toffe actie-RPG met lekker nerveuze graphics.
  • Songbringer verschijnt op 1 september voor pc en Xbox One, en op 5 september voor PlayStation 4.

Neo-games.blog forum