Categorie: "PlayStation 4"

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One

dragonsdogma
Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Nostalgische cover sleeve voor WipEout Omega Collection

wipeoutomegaltd
Toffe pre-order bonus voor WipEout Omega Collection. Reserveer het spel bij de juiste winkel, en je krijgt een nostalgische sleeve om het doosje in de stijl van een oud PSone spel. Inclusief vlekken op het hoesje en krassen in het plastic.

  • Het is geen replica van de allereerste WipEout-hoes (die zag er zo uit), maar qua kleuren en vormgeving is het daar wel overduidelijk op gebaseerd.
  • Wat eigenlijk best raar is, want de Omega Collection bevat geen enkele baan uit dat eerste spel. Alle tracks zijn gebaseerd op de PSP- en Vita-versies van WipEout. Blijkbaar zijn die nog niet oud genoeg voor nostalgische sleeves.
  • Helaas heb ik nog geen Nederlandse winkel gevonden die deze pre-order bonus aanbiedt. Game Mania is de enige met een fysieke beloning, maar dat is een grijze steelbook die er lang niet zo speciaal uitziet.
  • WipEout Omega Collection verschijnt op 7 juni voor €39.99.

Interview met de makers van LocoRoco Remastered

locorocops4
The characters also had a mood gauge in the original designs. If they were in a bad mood, they would split into pieces when falling from high up, or they would become harder to control. I thought the idea was interesting but actually playing with the characters like that was just annoying [laughs].

Er gebeurt iets interessants op PlayStation Blog. Waar Sony de site tot nu toe vooral gebruikte om aanbiedingen in de Store te promoten, verschijnen er de laatste tijd steeds meer achtergrondverhalen over first party spellen. Een filmpje waarin Hermen Hulst (Guerrilla Games) wordt geïnterviewd door Neil Druckman (Naughty Dog), een uitgebreid analyse van één eindbaas in Horizon Zero Dawn, en gisteren een Iwata Asks-achtig gesprek met de makers van PSP-klassieker LocoRoco. Het maakt de site een stuk leuker om te bezoeken.

Aanleiding van dat laatste interview is LocoRoco Remastered, sinds gisteren te downloaden voor de PlayStation 4. LocoRoco was al een van mijn favoriete platformers, en alle kleine details die hier worden genoemd maken me nog enthousiaster. Wist je bijvoorbeeld dat je aan de monden van LocoRoco’s kunt zien wie welk gedeelte van de soundtrack zingt? En dat de poppetjes hele gesprekken met elkaar voeren (in hun eigen fantasietaaltje) als spelers ze een tijdje met rust laten? Hoogste tijd om het hele avontuur weer eens door te spelen. Hopelijk is het nog net zo leuk als 10 jaar geleden.

LocoRoco Remastered is nu te koop voor €14,99 (tijdelijk €11,99 voor PS Plus-abonnees). Trailer na de klik.

Mooi maar oppervlakkig Seasons After Fall naar PS4 & Xbox One

Kijken op YouTube
Oké, dus we weten dat Seasons After Fall niet heel speciaal is. Het spel verscheen vorig jaar voor de pc, en recensenten omschreven het massaal als wel aardig. Een degelijke metroidvania met als voornaamste gimmick dat je voortdurend kunt schakelen tussen 4 seizoenen. Dat leidt tot voorspelbare puzzels (‘s winters bevriest het water, etc), en de vijanden zijn ook al aan de makkelijke kant. Bovendien laat het spel je onnodig vaak backtracken; zo ongeveer de grootste zonde die een metroidvania kan begaan.

Op het eerste gezicht is er dus weinig reden om enthousiast te worden van de aangekondigde rerelease op PS4 en Xbox One (vanaf 16 mei). Maar ja, die graphics. De grootste kracht van Seasons After Fall is dat het eruitziet als een onwaarschijnlijk mooie tekenfilm. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik dat schattige vosje door die Disney-landschappen zie rennen ben ik eigenlijk al bijna verkocht. Gepolijst en gedetailleerd, maar toch nog met genoeg ruwe randjes om te voorkomen dat het saai wordt. Qua graphics doet Seasons After Fall alles goed.

Ik ga proberen me te beheersen, maar ik vrees dat deze game over anderhalve week misschien toch in mijn virtuele winkelmandje belandt.

Eerste trailer van actie-RPG Code Vein

Kijken op YouTube
Eerste trailer van Bandai Namco’s nieuwe spel Code Vein. Het speelt zich af in de verre toekomst. De wereld is vergaan en de laatste overlevenden zijn veranderd in vampiers met bovennatuurlijke krachten. Tussen de puinhopen van onze beschaving probeert iedereen elkaar te vermoorden om maar zoveel mogelijk bloed te drinken.

Het klinkt allemaal heel vreemd (en heel Japans), maar wat je vooral moet onthouden is dat Code Vein eruitziet als een duistere actie-RPG met gevechten die veel weg hebben van Dark Souls. Het is nog maar een trailer en niemand weet hoe goed of slecht het speelt, maar toch: een spel om de komende tijd in de gaten te houden.

Code Vein verschijnt in 2018 voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Burnout’s Crash Mode keert terug als Danger Zone

dangerzone0
Hè hè, eindelijk. Na het half geslaagde Dangerous Golf en het simplistische schietspelletje Lethal VR, zijn de makers van Burnout eindelijk weer bezig met een soort racespel. Of nou ja, Danger Zone klinkt eigenlijk meer als een bots-simulator. Net als in de Crash Mode van de Burnout-spellen is het de bedoeling om een zo groot mogelijk ongeluk te veroorzaken. Hoe meer schade en explosies, hoe meer punten je verdient. Het klinkt bijna te simpel, maar in de Burnout-spellen was dit onderdeel altijd ontzettend verslavend. Bovendien beloven de makers veel grotere ongelukken dan wat vroeger mogelijk was op de PlayStation 2.

Het slechte nieuws is dat Danger Zone echt alleen over botsingen gaat. Wat in Burnout nog een leuk tussendoortje was, moet nu het hele spel dragen. Er zijn geen normale races. Ik ben bang dat het idee daar iets te simpel voor is, maar wie weet raak ik toch weer helemaal verslingerd als ik eenmaal begin met spelen.

Danger Zone verschijnt volgende maand voor pc en PlayStation 4. De verwachte prijs is €12,99. Helaas nog geen trailer, maar je kunt hieronder wel een paar extra screenshots bekijken.

Nieuwe trailer virtual reality shooter Farpoint

Kijken op YouTube
Arcadespelletjes en korte “ervaringen” zijn er genoeg op PlayStation VR. Wat Sony’s virtual reality bril nu vooral nodig heeft zijn meer (lange) singleplayer avonturenspellen. Afgaande op deze trailer is Farpoint misschien zo’n spel.

Het verhaal klinkt boeiend (astronauten storten neer op onbekende planeet en ontdekken intelligente levensvormen), en het spel zelf ziet eruit als een degelijke first person shooter. Als er genoeg levels zijn voor minstens een paar uur buitenaardse actie, dan kan Farpoint best interessant worden voor virtual reality-fans.

  • Het spel wordt ook verkocht als bundel met Sony’s nieuwe Aim-accessoire (een plastic handvat dat je het gevoel moet geven dat je een echt geweer vasthoudt), maar ik kan nergens vinden of dat de enige manier is om Farpoint te besturen. Misschien werkt het spel ook met gewone Move-controllers of zelfs een DualShock 4?
  • Farpoint is verkrijgbaar vanaf 16 mei.