Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe trailer Dark Souls III: The Ringed City

Kijken op YouTube

Volgende week verschijnt The Ringed City, de laatste DLC voor Dark Souls 3. En als het klopt dat regisseur Hidetaka Miyazaki (tegenwoordig ook de baas van FromSoftware) klaar is met Dark Souls, dan is dit dus ook de allerlaatste keer dat we een nieuwe trailer kunnen bekijken van een Souls-spel. Best een rare gedachte.

  • Als je per se verrast wilt worden door alle nieuwe wapens (dat megagrote schild!) en eindbazen in The Ringed City, dan moet je hier uiteraard niet naar kijken. Nog 4 nachtjes slapen, dan kun je het allemaal zelf ontdekken als de DLC uitkomt voor alle versies van Dark Souls 3.
  • Ik ben benieuwd of FromSoftware het echt aandurft om hun kip met de gouden eieren te slachten. Je moet wel heel veel vertrouwen hebben in je nieuwe ideeën om zo’n succesvolle serie opzij te schuiven. Zou er stiekem echt geen Dark Souls 4 of Bloodborne 2 in ontwikkeling zijn?

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailers Sonic Forces en Sonic Mania

Kijken op YouTube
De eerste trailer voor Sonic Forces ziet er best goed uit. Dit is hoe ik driedimensionale Sonic the Hedgehog het liefste zie: als een soort racespel met sprongen en hindernissen. Zou Sega eindelijk een spel maken dat van begin tot eind op deze manier speelt? Of worden dit weer bonuslevels in een langzamere platformgame? We gaan het eind 2017 beleven op pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. (Voor de fans is het misschien leuk om te weten dat dit een vervolg wordt op Sonic Generations. In een tweede trailer zien we dat Classic Sonic (het mollige egeltje uit de MegaDrive-spellen) en Modern Sonic (de egel met menselijke proporties) weer samen de strijd aan gaan met Dr. Robotnik.)

Ondertussen werkt Sega ook nog steeds aan Sonic Mania. Een ouderwets Sonic-spel met 16-bit graphics. Dit wordt volgens de makers wat het geflopte Sonic the Hedgehog 4 eigenlijk had moeten zijn: een avontuur dat weer precies zo speelt als Sonic’s eerste 3 spellen. De release van Sonic Mania is een paar maanden uitgesteld (hij staat nu gepland voor de zomer), maar als troost publiceerde Sega vandaag een gameplayfilmpje van een level met de merkwaardige naam Flying Battery Zone. Bekijk hem na de klik.

Nadenken over existentiële vragen met indiegame Everything

Kijken op YouTube

Everything is an interactive experience where everything you see is a thing you can be, from animals to planets to galaxies and beyond. Travel between outer and inner space, and explore a vast, interconnected universe of things without enforced goals, scores, or tasks to complete.

Het gebeurt niet vaak dat een trailer voor een computerspel je laat nadenken over de zin van leven en dood, maar Everything krijgt het voor elkaar. Een toespraak van filosoof Alan Watts wordt gecombineerd met een universum waar alles met elkaar is verbonden. De beer in het bos, de grassprietjes op de grond, de insecten die rondkruipen in het gras, en de moleculen waar de insecten van zijn gemaakt. Maar ook: de continenten in de oceaan, de planeet die om een ster draait, en de ster die onderdeel is van een sterrenstelsel. Het is allemaal zo overweldigend dat je vanzelf gaat nadenken over over jouw rol in het universum. Bestaat er wel een “ik”, of zijn we allemaal onderdeel van één groot levend organisme?

Als spel vind ik Everything er minder overtuigend uitzien. Het thema is absoluut fascinerend, maar het enige wat je zo te zien doet is rondlopen en dingen bekijken. Leuk dat je zowel losse moleculen als complete sterrenstelsels kunt besturen, maar zonder een concreet einddoel vrees ik dat het snel gaat vervelen.

Everything verschijnt volgende week voor PlayStation 4, en een maand later ook voor pc.

Neo-games.blog forum

5 Klassieke Capcom platformers (en 1 Shmup) opnieuw uitgebracht

Kijken op YouTube

Capcom gaat hun oude Disney-spellen afstoffen voor een nieuw publiek. Eindelijk! Klassiekers als DuckTales en Chip ‘n Dale Rescue Rangers ontbraken altijd in Nintendo’s retro downloadwinkels, maar dit is misschien nog wel beter. Met de Disney Afternoon Collection haal je in één klap al je oude favorieten in huis. (TaleSpin, Darkwing Duck, Chip’n Dale 1 & 2, DuckTales 1 & 2). Goed nieuws ook voor fans van Shovel Knight, die nu eindelijk kunnen zien waar Yacht Club Games hun inspiratie vandaan haalt.

  • De extra’s zijn ook leuk. Een Time Attack speelstand (met online leaderboards), een Boss Rush en van ieder spel een stapel ontwerpschetsen, reclamemateriaal en ongebruikte muziek.
  • Daarnaast zijn alle spellen uitgerust met een achteruitspoelknop. Heb je een foutje gemaakt, dan kun je de actie in real time terugspoelen tot het moment voordat je doodging. Een slimme toevoeging, want platformspellen waren in de jaren ’80 een stuk moeilijker dan tegenwoordig. Op deze manier kan iedereen toch gewoon de eindbaas bereiken.
  • De Europese prijs is nog niet bekend, maar in Amerika gaat het pakket 20 dollar kosten. Best schappelijk voor 6 spellen. De Disney Afternoon Collection verschijnt op 18 april voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Dit kun je verwachten in nieuwe No Man’s Sky update

Kijken op YouTube
Update 1.2 van No Man’s Sky is vandaag gelanceerd. Ontwikkelaar Hello Games maakte dit filmpje met de belangrijkste verbeteringen.

Er zal nog veel meer moeten veranderen voordat ik begin aan een nieuwe ruimtereis, maar het spel lijkt wel op de goede weg. Die nieuwe auto’s zien eruit als een leuke manier om planeten te verkennen. En wat een slim idee om zelfgemaakte gebouwen van spelers online te delen. In plaats van steeds hetzelfde onderzoeksstation, lopen astronauten straks kans om veel meer verschillende gebouwen tegen te komen. Misschien zelfs kleine steden, als meerdere spelers vlak naast elkaar gaan bouwen? Lijkt mij een prima manier om No Man’s Sky heelal wat interessanter te maken.

Neo-games.blog forum

Grote nieuwe trailer Middle-Earth: Shadow of War

Kijken op YouTube
Zie hier een uitgebreid (16 minuten) gameplayfilmpje van Middle-Earth: Shadow of War, vervolg op het populaire Shadow of Mordor. De actie ziet er weer prima uit (wel erg bloederig, daar moet je van houden), maar we komen natuurlijk voor het verbeterde Nemesis System.

In het vorige spel gebruikte Monolith Productions dat trucje vooral om je vijanden meer karakter te geven, maar deze keer draaien soldaten uit jouw eigen leger ook mee in het Nemesis System. Red iemand van een vijandige aanval, en hij schiet jou later misschien te hulp bij een moeilijke eindbaas. En andersom: als jij je vrienden in de steek laat tijdens een zware veldslag, kunnen ze zich tegen jou keren en stiekem wraakplannen voorbereiden.

Het resultaat ziet eruit als een vermakelijke soap opera, waar oude bekenden het gevecht voortdurend onderbreken met dramatische entrees. (Een trailer is helaas wel een slechte manier om het Nemesis System te presenteren. Het is veel leuker als al die boze Orcs ook echt personages zijn waar je eerder in het spel avonturen mee hebt beleefd).

Middle-earth: Shadow of War verschijnt op 25 augustus voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Twee nieuwe screenshots Final Fantasy VII Remake

ffviiremake1

ffviiremake2
Twee screenshots. Veel is het niet, maar ze bewijzen in ieder geval dat Final Fantasy VII Remake niet alleen een mooie trailer is, maar ook echt een spel dat bestaat en speelbaar is. (Al zal het nog wel een paar jaar duren voordat ‘ie daadwerkelijk in de winkel ligt).

De bovenste screenshot is van de allereerste eindbaas in Final Fantasy VII: een grote mechanische schorpioen. Ter vergelijking staat hieronder een plaatje van diezelfde eindbaas in de PSone-versie. Toen een turn-based gevecht met hoekige graphics, nu een real-time spektakel met een bijna fotorealistische Cloud en Barret.