Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Prehistorische cowboys in PS VR-spel Dino Frontier

Kijken op YouTube
Het is weer eens wat anders. In Dino Frontier voor PlayStation VR bouw je een Wild West stadje in een wereld vol dinosaurussen. In plaats van op paarden, rijden jouw cowboys op velociraptors en jagen ze op tyrannosaurussen.

Dino Frontier’s andere unique selling point is de besturing. Spelers bekijken de wereld van bovenaf, en bouwen dorpjes met hun reusachtige zwevende handen. In dit spel gebruik je geen saaie menu’s, maar hamer je gewoon op een stapel hout om Saloons uit de grond te stampen. Bomen kappen doe je met een zakmes, en regen veroorzaak je door een gieter boven het dorp te houden.

Ik weet niet of Dino Frontier de diepgang heeft van een échte sim game, maar als unieke VR-ervaring lijkt deze me erg geslaagd.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer rampenspel City Shrouded in Shadow

Kijken op YouTube
Ik mis low budget spellen. Natuurlijk is het fijn om een tot in de puntjes verzorgde triple A game te spelen, maar die beginnen wel steeds meer op elkaar te lijken (wanneer heb jij er voor het laatst een gespeeld die geen open world stealth action game was?). De budgetten zijn zo groot dat uitgevers geen risico’s meer durven nemen. Risico’s zoals een rampenspel met Japanse supermonsters bijvoorbeeld.

In City Shrouded in Shadow wordt een stad aangevallen door types als Godzilla, King Ghidorah, Ultraman en Gamera (allemaal bekend uit Japanse monstersfilms). De twist is dat jij niet de superheld bent die alle monsters moet tegenhouden, maar een gewone zakenman die probeert de chaos te overleven. Als een metershoge schildpadman tegen een wolkenkrabber knalt, moet jij uit dat instortende gebouw ontsnappen.

Het ziet er niet uit, de gezichtsanimaties sijn lachwekkend en het spel zit ongetwijfeld vol met glitches, maar het is wel totaal anders dan alle andere spellen die ik de afgelopen jaren heb gespeeld. Als ik ‘m voor twee tientjes tegenkwam in de budgetbak, zou ik deze meteen kopen.

City Shrouded in Shadow verschijnt op 19 oktober in Japan. Helaas heeft uitgever Bandai Namco nog geen Westerse release aangekondigd.

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Beyond Good & Evil 2

Kijken op YouTube
Oh wow, Beyond Good & Evil 2 is ambitieuzer dan ik dacht. Check dit filmpje waarin bedenker Michel Ancel laat zien hoe groot alles is in zijn nieuwe universum. Denk aan een ruimteschip van 400 meter lang, naast een standbeeld van 700 meter hoog. En dat dat standbeeld dan een klein stipje blijkt te zijn op een planeet die wordt omringd door nog grotere planeten. In een gesimuleerd sterrenestelsel waar alle planeten draaien om een reusachtige ster.

De eerste Beyond Good & Evil was een Zelda-achtig avonturenspel op één planeet (plus een uitstapje naar de maan), maar dit vervolg doet eerder denken aan No Man’s Sky. Eindeloze verkenningstochten door willekeurig gegenereerde werelden. Al hoop ik dat Ubisoft er wel iets meer structuur in kan aanbrengen. Nieuwe werelden ontdekken is leuk, maar uiteindelijk wil ik ook een verhaal beleven en een paar kerkers met eindbazen verslaan.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer: Detroit: Become Human

Kijken op YouTube
Ik ben niet echt een fan van David Cage’s spellen (Heavy Rain, Beyond: Two Souls), maar als science fiction-liefhebber spreekt het verhaal van Detroit: Become Human mij wel heel erg aan. Huishoudelijke robots die in opstand komen tegen echte mensen? Als het een film was ging ik zeker kijken. (Sterker nog: ik heb al meerdere films en series gezien met precies dat verhaal).

Heel misschien moet ik meneer Cage dus toch weer een kans geven. Ik zie nu al dat het weer een meerkeuze-spel wordt met beperkte interactiviteit, maar stel dat het verhaal echt heel goed is uitgewerkt…? Nou ja, het is in ieder geval te vroeg om Detroit nu al af te schrijven.

Neo-games.blog forum

Eerste DLC voor Horizon Zero Dawn aangekondigd

Kijken op YouTube
Wat voor “answers” zou Aloy nu nog zoeken? Geen spoilers, maar aan het einde van Horizon Zero Dawn werden al haar vragen volgens mij wel zo’n beetje beantwoord.

Nou ja, het maakt ook niet echt uit welk excuus Guerilla Games verzint. Waar het om gaat is dat de Frozen Wilds DLC een compleet nieuw gebied bevat met nieuwe personages, nieuwe missies (ik spotte in de trailer al minimaal één Tallneck), en volgens mij zelfs een paar nieuwe robo-dino’s. Reken maar dat ik dit later dit jaar ga downloaden.

Neo-games.blog forum

Monster Hunter World komt naar pc, PS4, en Xbox One

Kijken op YouTube
Monster Hunter gaat open wereld. Dat is misschien wel de grootste verandering in deze trailer. Uiteraard ziet Monster Hunter World (de eerste voor PS4 en Xbox One) er veel mooier uit dan alle voorgaande afleveringen, maar de echte revolutie is dat alle losse gebieden aan elkaar zijn geknoopt tot één grote wereld. Een wereld waarin alle monsters tegelijk rondzwerven. In plaats van eerst een missie te kiezen en met een groep hunters op specifieke beesten te jagen, gaan spelers nu alleen op pad. Pas als je hulp nodig hebt nodig je andere spelers uit – door een vuurpijl af te schieten.

Fans van de oude spellen zullen wel van gruwelen van al die veranderingen, maar het zou me niet verbazen als Capcom met dit spel (vooral in het westen) een veel groter publiek gaat bereiken.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer zombiespel Days Gone

Kijken op YouTube
Uh… waar zijn alle zombies gebleven? Days Gone maakte vorig jaar indruk met honderden zombies die de held als een kolkende mensenmassa achtervolgden, maar ze blijven in deze nieuwe trailer beperkt tot één korte scene waarin een veel kleiner groepje zombies een paar vijanden wegjaagt. Wat overblijft is een vrij standaard sluipspel. Valstrikken zetten, wegduiken tussen het hoge gras, vijanden afleiden door stenen te gooien… het komt allemaal wel erg bekend voor. Laten we hopen dat Days Gone een sterk verhaal vertelt, anders vrees ik dat de meeste spelers liever blijven wachten op The Last of Us 2.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Insomniac’s Spiderman

Kijken op YouTube
Spectaculair die achtervolgingsscene. Spiderman rent over muren en slingert tussen wolkenkrabbers om een helicopter in te halen. Het is precies zoals je altijd al hoopte dat een Spiderman-spel zou spelen. De rest van deze trailer vind ik minder overtuigend. Maar als we tussen al die sluipmissies en quick time events vrij door New York mogen slingeren, dan kan dit Spiderman-spel van ontwikkelaar Insomniac (Ratchet & Clank, Sunset Overdrive) toch wel interessant worden.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer God of War reboot

Kijken op YouTube
De wederopstanding van God of War blijft wonderbaarlijk. Na God of War III was ik helemaal klaar met Kratos (deel 4, Ascension of zoiets, heb ik niet eens gespeeld), maar met de nieuwe over-de-schouder camera voelt God of War 5 weer nieuw en relevant. Deze trailer gaat niet meer zo nadrukkelijk over je zoontje, maar zit vooral vol met spectaculaire gevechten. En ook dat werkt. Grote vijanden waren vroeger gewoon hindernissen die je met een simpele quick time event moest onthoofden, maar hier zien al die reuzen er eindelijk weer gevaarlijk uit. Ik had het niet verwacht, maar “meer realisme” is blijkbaar precies wat God of War nodig had.

Neo-games.blog forum