Categorie: "Vita"

Volgend jaar geen PS3- en Vita-spellen meer bij PS Plus

psplus
Starting next year on 8th March 2019, the PS Plus monthly games line-up will focus on PS4 titles and no longer include PlayStation 3 and PlayStation Vita titles.

Hoeveel mensen zouden er nog spellen downloaden op hun PlayStation 3 (een spelcomputer uit 2007) of PS Vita (een geflopte handheld waar alleen nog af en toe indiegames voor verschijnen)? Het is jammer dat de maandelijkse PS Plus-spellen stoppen, maar eigenlijk vind ik het vooral bewonderenswaardig dat Sony hun oude spelcomputers nog zo lang heeft ondersteund.

Wat wel pijn doet is dat PS4-bezitters stiekem óók minder spellen krijgen. Officieel hebben Plus-abonees momenteel iedere maand recht op twee PS4-spellen, twee PS3-spellen, en twee Vita-spellen, maar veel van die Vita-spellen (en sommige PS3-titels) zijn dankzij Cross Buy ook gewoon speelbaar op de PlayStation 4. In de praktijk konden PS4-bezitters dus iedere maand 3 of 4 nieuwe spellen toevoegen. Een woordvoerder van Sony heeft inmiddels bevestigd dat dat ophoudt, en dat Plus-abonnees vanaf volgend jaar alleen nog maar twee PS4-titels krijgen. Minder waar voor je geld dus.

Voor deze maand heeft Sony trouwens een opvallend goede line-up aangekondigd. Misschien hoopten ze op die manier het slechte nieuws te camoufleren? Plus-abonnees mogen volgende week Bloodborne (het broertje van Dark Souls en een van de beste exclusives op de PS4) en de goed ontvangen Ratchet & Clank-remake “gratis” downloaden. Mis dat niet.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer 13 Sentinels: Aegis Rim

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van 13 Sentinels: Aegis Rim. Je weet wel, dat spel van Vanillaware (Odin Sphere, Muramasa, Dragon’s Crown) over grote robots in een Japanse stad.

Ik begin me inmiddels wel af te vragen wat je als speler precies doet in dit spel. Vanillaware’s vorige spellen waren allemaal actie-RPG’s met veel gevechten, maar het enige wat personages in deze trailer doen is rondlopen en met elkaar praten. Misschien wordt dit meer een soort interactief stripverhaal? Of de actiescenes komen nog in een volgende trailer. Het ziet er hoe dan ook wel weer ontzettend mooi uit. Niemand maakt zulke gedetaileerde 2D graphics als Vanillaware.

Neo-games.blog forum

Secret of Mana remake naar pc, PS4, Vita

Kijken op YouTube
Kijk nou, Square-Enix werkt aan een remake van het geliefde Super Nintendo-spel Secret of Mana. Volgens PlayStation Blog blijft de nieuwe versie dicht bij het origineel. De spelwereld ziet er mooier uit, maar is qua indeling nog precies hetzelfde. De tussenfilmpjes (met voice acting!) zijn wel nieuw, maar tijdens het spelen bekijk je de actie weer gewoon van bovenaf. Net als in 1993.

  • We zullen er niet omheen draaien: de graphics in deze eerste trailer zijn niet geweldig. Personages zijn blokkig, de textures zijn wazig, en als Randi praat beweegt zijn mond niet mee. Als dit het niveau wordt van de tussenfilmpjes, heb ik liever weer ouderwetse tekstblokken. De onderstaande screenshots van normale spelsituaties (met de camera uitgezoomd) zien er gelukkig wel goed uit.
  • Voor de nieuwkomers: Secret of Mana was een Zelda-achtige actie-RPG waarin 3 avonturiers de wereld redden. Het verhaal stelde niet veel voor, maar het verkennen van de wereld en de gevechten met tientallen unieke vijanden was erg vermakelijk. Helemaal met 2 of 3 spelers tegelijk in de co-op stand. (Gelukkig ook weer aanwezig in de remake).
  • De Mana-serie krijgt de laatste tijd wel opvallend veel aandacht van Square-Enix. Eerst de Secret of Mana Collection voor de Switch (alleen in Japan), toen een plaatsje op de Classic Mini SNES, en nu dus deze remake. Zou er stiekem een vervolg in de maak zijn?
  • De remake verschijnt op 15 februari 2018 voor pc, PlayStation 4 en Vita.

15 Maanden PS Plus voor de prijs van 12

psplusaanbieding
Zoals je weet wordt een PlayStation Plus-lidmaatschap volgende maand duurder. Als troost lanceert Sony vandaag nog snel even een speciale aanbieding.

Koop je de komende twee weken (uiterlijk 29 augustus) een lidmaatschap van 12 maanden, dan krijg je er gratis 3 extra maanden bij. Dat is nog voor de oude prijs van €49,99. Eigenlijk een dubbele aanbieding dus, want vanaf september kost datzelfde jaarabonnement €59,99.

Dus, heb je een PlayStation 4 en speel je regelmatig online (of wil je gewoon profiteren van de maandelijkse games), dan is dit voorlopig je laatste kans om goedkoop een abonnement te scoren.

Neo-games.blog forum

PlayStation Plus wordt iets duurder

psplusabo
Vanaf 01:01 uur CEST op 31 augustus 2017 wijzigen wij onze prijzen voor PlayStation®Plus. Voortaan betaal je het volgende voor je lidmaatschap:

  • de prijs op jaarbasis verandert van € 49,99 naar € 59,99 per jaar.
  • de prijs op kwartaalbasis verandert van € 19,99 naar € 24,99 per kwartaal.
  • de prijs op maandbasis verandert van € 6,99 naar € 7,99 per maand.

Nuttige informatie voor als je PlayStation Plus-abonnement bijna afloopt. Vanaf 31 augustus gaan de prijzen omhoog, dus zorg dat je vóór die datum een nieuw lidmaatschap aanschaft. (Of als je 60 euro per jaar te duur vindt en je betaalt per creditkaart: zorg dat je vóór die datum de optie ‘auto-renew’ uitschakelt).

SCEE geeft geen reden voor de prijsverhoging. Toen vorig jaar de Amerikaanse prijzen omhoog gingen was dat volgens Sony omdat: “The new pricing reflects the current market conditions while enabling us to continue providing exceptional value to our members.” Ook nogal nietszeggend dus. Het zal wel gewoon een inflatiecorrectie zijn.

De goedkoopste manier om PlayStation Plus te gebruiken is natuurlijk nog steeds om het hele jaar door aanbiedingen van speelgoedwinkels en gameshops in de gaten te houden. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik  voor het laatst de volle prijs heb betaald voor een jaarabonnement.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het was wel een beetje een domper toen Koji Igarashi laatst vertelde dat zijn nieuwe spel Bloodstained, na twee jaar ontwikkeltijd, pas voor 20 à 30 procent klaar was. Het team houdt vol dat ze de geplande releasedatum van ‘begin 2018′ gewoon gaan halen, maar hoe realistisch is dat? Ik ben niet heel goed in wiskunde, maar 75% van een spel programmeren binnen een half jaar klinkt behoorlijk eh… optimistisch.

Om de moed erin te houden slingerde uitgever 505 Games vandaag een nieuwe trailer online. De levels ogen nog steeds erg kaal, maar dat gevecht met Bloodless ziet er wel tof uit. Een griezelige vrouw die je aanvalt door met bloed te spuiten. Dat zijn de over-de-top eindbazen die je wilt zien in een semi-officieel vervolg op Castlevania.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beelden simulatiespel Birthdays the Beginning

Kijken op YouTube
Ik heb nu al een paar trailers van Birthdays the Beginning bekeken, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Dit is het nieuwe project van Harvest Moon-bedenker Yasuhiro Wada, en het is een soort… evolutie simulator?

In een kleine kubus (later komen er ook grotere beschikbaar) kunnen spelers het landschap aanpassen. De bedoeling is om steeds de juiste omstandigheden te creëren voor het ontstaan van leven. In eerste instantie alleen plankton en andere eencellige organismen, maar later ook grotere dieren en dinosaurussen. Het einddoel is bereikt als er mensen door je kubus wandelen.

Dat klinkt allemaal heel fascinerend, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je al die levensvormen precies beïnvloedt. In interviews heeft Wada het over voedselketens en verschillende klimaten, maar in deze nieuwe spelbeelden zie ik daar weinig van terug. Dieren verschijnen spontaan in het landschap, dinosaurussen plukken blaadjes van niet-bestaande bomen en vleeseters krijgen kant-en-klare biefstukken in plaats van op jacht te gaan.

Met andere woorden: het concept klinkt interessant, maar ik ben bang dat de uitvoering misschien een beetje oppervlakkig wordt. Bekijk dit nieuwe filmpje (van 15 minuten) en oordeel zelf. Birthdays the Beginning verschijnt op 9 mei voor pc, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Full Throttle Remastered

Kijken op YouTube
Het goede nieuws is dat Full Throttle niet zo lang duurt. Ik ben net als jullie best nieuwsgierig naar de klassieke point and click adventures waar ontwerper Tim Schafer beroemd mee is geworden, maar wie heeft er nog tijd om dagenlang vast te zitten in Grim Fandango of Secret of Monkey Island: Special Edition?

Over Full Throttle schreven recensenten in 1995 dat het verhaal ijzersterk was en de grappen kurkdroog, maar dat het avontuur wel een beetje snel was afgelopen. Ook omdat de puzzels eigenlijk iets te makkelijk waren.

Die kritiekpunten klinken mij 21 jaar later als muziek in de oren. Wel een leuk avontuur beleven, niet avondenlang pixelhunten om een obscure puzzel op te lossen. Volgens howlongtobeat duurt het 6 uur om Full Throttle uit te spelen. De perfecte lengte, dacht ik zo. Ik denk dat dit de eerste geremasterde Lucasarts Adventure wordt die ik ook echt ga spelen.

Full Throttle Remastered verschijnt volgend jaar voor pc, Mac, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Recensieoverzicht: Mighty No. 9

Kijken op YouTube
Despite its pedigree, Mighty No. 9 doesn’t seem to have a good sense of what was fun about Mega Man, or 2D action-platformers in general.
IGN

Games like Shovel Knight feel more like a spiritual successor than this half-baked misstep.
Game Informer

Mighty No. 9 is an inoffensively average game sprung from the memories of the past, with little to show for its position in the present.
Gamespot

But all of this excellent gameplay design is only as good as the scenery you’re playing it in, and sadly, most of Mighty’s levels are too by-the-book.
Destructoid

The final result, however, is a dull, unattractive, unpolished game that does little to improve upon, let alone emulate in a consistently enjoyable way, Mega Man’s classic gameplay.
Polygon

Beating the game for the first time on Normal will then unlock harder difficulties, but it still felt easy, and Hard isn’t much better
EGM

It’s arguably Keiji Inafune’s best work to date, but for the vast majority of players, it may prove too gruelling to justify its more ordinary pay-offs.
Eurogamer

Ik had gehoopt op een paar ‘leuk voor de fans’-recensies, maar zo te horen is er echt wel veel mis met Mighty No. 9. Iedere schrijver struikelt over een ander probleem (het speelt niet lekker, de levels zijn saai, de graphics zijn lelijk, er wordt te veel gepraat, het is te makkelijk, het is te moeilijk), maar de conclusie is steeds dat Mega Man-fans dit spel beter kunnen vermijden. Toch jammer. In de trailers vind ik het er, ondanks de kale graphics, nog steeds leuk uitzien. Misschien maar even wachten tot hij over een paar maanden wordt afgeprijsd.

Neo-games.blog forum