Categorie: "Vita"

Nieuwe beelden simulatiespel Birthdays the Beginning

Kijken op YouTube
Ik heb nu al een paar trailers van Birthdays the Beginning bekeken, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Dit is het nieuwe project van Harvest Moon-bedenker Yasuhiro Wada, en het is een soort… evolutie simulator?

In een kleine kubus (later komen er ook grotere beschikbaar) kunnen spelers het landschap aanpassen. De bedoeling is om steeds de juiste omstandigheden te creëren voor het ontstaan van leven. In eerste instantie alleen plankton en andere eencellige organismen, maar later ook grotere dieren en dinosaurussen. Het einddoel is bereikt als er mensen door je kubus wandelen.

Dat klinkt allemaal heel fascinerend, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je al die levensvormen precies beïnvloedt. In interviews heeft Wada het over voedselketens en verschillende klimaten, maar in deze nieuwe spelbeelden zie ik daar weinig van terug. Dieren verschijnen spontaan in het landschap, dinosaurussen plukken blaadjes van niet-bestaande bomen en vleeseters krijgen kant-en-klare biefstukken in plaats van op jacht te gaan.

Met andere woorden: het concept klinkt interessant, maar ik ben bang dat de uitvoering misschien een beetje oppervlakkig wordt. Bekijk dit nieuwe filmpje (van 15 minuten) en oordeel zelf. Birthdays the Beginning verschijnt op 9 mei voor pc, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Full Throttle Remastered

Kijken op YouTube
Het goede nieuws is dat Full Throttle niet zo lang duurt. Ik ben net als jullie best nieuwsgierig naar de klassieke point and click adventures waar ontwerper Tim Schafer beroemd mee is geworden, maar wie heeft er nog tijd om dagenlang vast te zitten in Grim Fandango of Secret of Monkey Island: Special Edition?

Over Full Throttle schreven recensenten in 1995 dat het verhaal ijzersterk was en de grappen kurkdroog, maar dat het avontuur wel een beetje snel was afgelopen. Ook omdat de puzzels eigenlijk iets te makkelijk waren.

Die kritiekpunten klinken mij 21 jaar later als muziek in de oren. Wel een leuk avontuur beleven, niet avondenlang pixelhunten om een obscure puzzel op te lossen. Volgens howlongtobeat duurt het 6 uur om Full Throttle uit te spelen. De perfecte lengte, dacht ik zo. Ik denk dat dit de eerste geremasterde Lucasarts Adventure wordt die ik ook echt ga spelen.

Full Throttle Remastered verschijnt volgend jaar voor pc, Mac, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Recensieoverzicht: Mighty No. 9

Kijken op YouTube
Despite its pedigree, Mighty No. 9 doesn’t seem to have a good sense of what was fun about Mega Man, or 2D action-platformers in general.
IGN

Games like Shovel Knight feel more like a spiritual successor than this half-baked misstep.
Game Informer

Mighty No. 9 is an inoffensively average game sprung from the memories of the past, with little to show for its position in the present.
Gamespot

But all of this excellent gameplay design is only as good as the scenery you’re playing it in, and sadly, most of Mighty’s levels are too by-the-book.
Destructoid

The final result, however, is a dull, unattractive, unpolished game that does little to improve upon, let alone emulate in a consistently enjoyable way, Mega Man’s classic gameplay.
Polygon

Beating the game for the first time on Normal will then unlock harder difficulties, but it still felt easy, and Hard isn’t much better
EGM

It’s arguably Keiji Inafune’s best work to date, but for the vast majority of players, it may prove too gruelling to justify its more ordinary pay-offs.
Eurogamer

Ik had gehoopt op een paar ‘leuk voor de fans’-recensies, maar zo te horen is er echt wel veel mis met Mighty No. 9. Iedere schrijver struikelt over een ander probleem (het speelt niet lekker, de levels zijn saai, de graphics zijn lelijk, er wordt te veel gepraat, het is te makkelijk, het is te moeilijk), maar de conclusie is steeds dat Mega Man-fans dit spel beter kunnen vermijden. Toch jammer. In de trailers vind ik het er, ondanks de kale graphics, nog steeds leuk uitzien. Misschien maar even wachten tot hij over een paar maanden wordt afgeprijsd.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shantae: Half-Genie Hero

Kijken op YouTube
Is dit WayForward’s mooiste spel tot nu toe? De Shantae-spellen stonden altijd bekend om hun gedetailleerde pixel-art, maar in 3D werkt het stijltje misschien nog wel beter. Het is met die vloeiende animaties echt net een tekenfilm. Vooral de grote eindbazen zien er waanzinnig uit. Dit wordt een feest voor alle liefhebbers van ouderwetse platformspellen.

Shantae: Half-Genie Hero verschijnt op 27 september voor bijna alle platformen: pc, PS3, PS4, Vita, Wii U, Xbox 360 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Korte teaser Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het is nog maar een kaal level zonder vijanden, maar toch krijg ik al Castlevania-kriebels van dit voorbeeldfilmpje. Ook met driedimensionale graphics (deze keer geen pixel art) weet Igarashi die duistere sfeer weer prima op te roepen. Leuke details ook, zoals de schaduw van Miriam die af toe zichtbaar is op de achtergrond.

De soundtrack van Symphony of the Night-componiste Michiru Yamane maakt het plaatje compleet: Bloodstained ziet er zeer veelbelovend uit.

Dragon Quest Builders komt naar Europa

Kijken op YouTube
He leuk, Square-Enix gaat Dragon Quest Builders uitgeven in Europa. Als jij zo iemand bent die Minecraft wel leuk vond, maar ook een beetje doelloos, dan is dit er eentje om in de gaten te houden. DQB is een actie-RPG in een Minecraft-achtige blokkenwereld. Je gaat op avontuur en je vecht tegen monsters, maar ondertussen krijg je ook creatieve opdrachten. Een veilige muur om een stad bouwen, bruggen repareren, kastelen ontwerpen, etcetera. De eerste berichten uit Japan (waar Builders al sinds januari verkrijgbaar is) zijn bijzonder positief over deze combinatie.

  • Dragon Quest Builders staat gepland voor PlayStation 4 en Vita.
  • Eerst Dragon Quest Heroes en nu dit spel… je zou als fan bijna durven hopen dat Square-Enix overweegt om ook Dragon Quest XI weer een kans te geven in Europa en Amerika.

PlayStation Now naar Nederland & Belgïe

Kijken op YouTube
PlayStation Now is eindelijk beschikbaar in Nederland en België. Met deze service kun je PS3-spellen via het internet streamen naar je PS4 of Vita. Meteen spelen dus, zonder eerst iets te installeren. Sony presenteert het als hun alternatief voor normale backwards compatibility. Ik weet niet hoeveel vraag er nog is naar spellen van de vorige generatie, maar ik stel me voor dat veel mensen cloud gaming sowieso een keer willen meemaken. De eerste 7 dagen zijn gratis, dus grijp je kans.

  • Na die 7 dagen betaal je trouwens €16,99 per maand om onbeperkt toegang te krijgen tot alle spellen in de service. Een stuk beter dan de individuele huurprijzen waar Sony in 2014 mee adverteerde.
  • Ook al zijn die eerste 7 dagen gratis, je moet wel verplicht een creditkaart aan je account hebben gekoppeld om gebruik te maken van het proefabonnement. Die heb ik niet, dus helaas nog geen gebruikerservaringen op games.blog.
  • Sony raadt aan om je PS4 via een kabel met het internet te verbinden. In theorie werkt PlayStation Now ook met Wi-Fi, maar waarschijnlijk is de beeldkwaliteit dan een stuk minder.

Nieuwe trailer indiegame Severed

Kijken op YouTube
Tijd om je PlayStation Vita af te stoffen, Severed is bijna klaar. Dit spel is zo vaak uitgesteld dat ik ‘m al bijna was vergeten, maar nu is er dus een definitieve releasedatum: 26 april.

Met Severed wil Drinkbox Studios (bekend van de Mexicaanse worstel-Metroidvania Guacamelee!) een uitgestorven genre nieuw leven inblazen: de first person dungeon crawler. Denk aan jaren ’80 spellen als Wizardry en The Bard’s Tale, maar dan met moderne graphics en flitsende touchscreen-gevechten. De bedoeling is dat je vijanden letterlijk aan stukken hakt door met je vinger Sasha’s zwaardaanvallen op het scherm te tekenen.

Een beetje raar misschien, maar de trailer ziet er verrassend leuk uit. Ik ben nieuwsgierig!

Drinkbox Studios overweegt ook andere platformen, maar voorlopig verschijnt Severed exclusief voor de Vita.

Hyper Light Drifter bijna klaar voor pc en Mac

Kijken op YouTube
Hyper Light Drifter is een van die spellen die al zo lang in ontwikkeling zijn, dat je je haast niet kunt voorstellen dat ze op een dag klaar zijn en dat iedereen ze kan spelen. Toch gaat dat nu bijna gebeuren. Vanaf 31 maart is de actie-RPG verkrijgbaar voor pc en Mac, terwijl de PS4- en Xbox One-versies staan gepland voor “spring 2016″ (spoiler: de lente begon eergisteren). Alleen de eerder aangekondigde versies voor Vita en Wii U hebben wat vertraging opgelopen (De Wii U-versie gaat misschien zelfs helemaal niet lukken).

Hyper Light Drifter is geïnspireerd door de klassieke 16-bit actie-RPG’s (Legend of Mana, Illusion of Gaia, A Link to the Past), maar dan met intelligente vijanden, supersnelle actie en neon-futuristische graphics. Hierboven een nieuwe trailer om alvast in de stemming te komen.

Horrorspel Neverending Nightmares naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Neverending Nightmares komt naar PlayStation 4 en Vita. Dit spel is inmiddels al wat ouder, maar ik heb de pc-versie nooit gespeeld en ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het afloopt. Het is een 2D horrorspel over een jongen die probeert te ontsnappen aan een nachtmerrie. Steeds als hij wakker denkt te worden, blijkt het vorige level eigenlijk een nachtmerrie die hij droomde in een nieuwe nachtmerrie. Een soort omgekeerde Inception dus. Met scenarios die bedenker Matt Gilgenbach baseerde op de visioenen die hem achtervolgden tijdens een depressieve periode.

  • Vorig jaar schreef ik over de opvolger van dit spel, Devastated Dreams, maar die Kickstarter is helaas mislukt. Jammer, want de trailer was echt veelbelovend. Misschien gaat de ontwikkeling verder als Neverending Nightmares genoeg geld oplevert in de PlayStation Store?
  • De graphics in die trailer blijven bijzonder. Krasserige zwart-wit tekeningen, gebaseerd op het werk van illustrator Edward Gorey.

Neo-games.blog forum