“Attention: After a long internal debate Nintendo has decided NOT to allow the Binding of Isaac on the 3DS. ): As many assumed the reasons were due to the games “questionable religious content”. Thank GOD Steam exists!”
Ach ja, is iemand echt verbaasd? Het was achteraf misschien niet eens de vraag óf Nintendo The Binding of Isaac zou toelaten op hun spelcomputer, maar eerder om welke reden ze het zouden afkeuren. Met een naakte hoofdrolspeler, een moeder die haar zoon probeert te vermoorden en een verhaal dat losjes is gebaseerd op de bijbel (het hoofdstuk waarin Abraham van God de opdracht krijgt om zijn zoon te offeren), waren er genoeg dingen om aanstoot aan te nemen.
Spelontwerper Edmund McMillen liet vandaag weten dat de overeenkomsten met de bijbel uiteindelijk de doorslag gaven. The Binding of Isaac komt dus niet naar de 3DS-downloadwinkel. Jammer! Ik vraag me af of dit probleem voorkomen had kunnen worden met een simpele naamsverandering. Zo letterlijk wordt het bijbelverhaal namelijk niet eens naverteld. Met een ‘Bob’ of ‘Johnny’ in de hoofdrol had waarschijnlijk niemand de gelijkenis opgemerkt.
The Binding of Isaac is een op Zelda geïnspireerd schietspel met willekeurig gegenereerde levels. De ondergrondse kerkers zien er dus bij ieder potje anders uit en bevatten ook iedere keer andere voorwerpen en eindbazen. We zullen nooit weten hoe Isaac eruitziet in 3D, maar de pc-, Mac- en Linux-versies zijn gelukkig nog steeds te koop op Steam.
Lees ook:The Binding of Isaac heel misschien naar de 3DS
Lees ook:Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac
Lees ook:Eerste trailer voor Edmund McMillen’s The Binding of Isaac
Lees ook:The Binding of Isaac: Rebirth aangekondigd voor spelcomputers
Lees ook:Verontrustende trailer voor Binding of Isaac: Rebirth
Het verhaal gaat er ook overduidelijk over dat de moeder het kind moet vermoorden in opdracht van god.
.
En dat ook voornemens is te doen…
.
Daar zijn ze erg duidelijk in bij de intro van hetspel.
Echt in opdracht van God? Ik dacht dat ze gewoon “stemmen” hoorde. Ik moet dat introfilmpje toch maar weer eens bekijken dan.
Ah ja, je hebt gelijk. Bij de derde opdracht wordt er letterlijk gesproken over “the voice of god.” De overeenkomsten zijn dan toch wat duidelijk dan ik dacht.
Ik snap het niet? In Zelda hebben ze ‘t toch ook over goden? Niet-bestaande goden weliswaar, maar toch…er zit altijd wel een god in het verhaal…