Categorie: "Playstation 2"

Check deze Shadow of the Colossus illustratie

sotcartsmall
Deze illustratie van Shadow of the Colossus kende ik nog niet. Het is een schilderij van regisseur Fumito Ueda, die alleen in Japan is gebruikt als het hoesje voor een speciale pre-order DVD.

Het leuke van dit schilderij (behalve dat het er mooi uitziet) is dat het stilistisch heel goed aansluit op een veel bekendere illustratie: het Europese hoesje van Ueda’s vorige spel Ico. (Kijk na de klik als je die niet kent). Gaaf om te zien dat er eenzelfde soort tekening bestaat voor Shadow of the Colossus. Zou Ueda al een derde schilderij hebben gemaakt voor The Last Guardian?

Beide illustraties zijn nu te koop als professionele art print. Hier Ico en hier SotC. De prijs van 85 euro per stuk is mij iets te hoog, maar ik ben blij dat ik deze in ieder geval gezien heb.

Final Fantasy XII geremastered voor PlayStation 4

Kijken op YouTube
Mijn theorie is dat Square-Enix binnenkort stopt met het ontwikkelen van nieuwe spellen. In plaats daarvan krijgen we dan alleen nog maar remakes van bestaande Dragon Quests en Final Fantasies. Als een soort moderne sprookjes, die steeds opnieuw verteld moeten worden.

Remakes van Final Fantasy VII (PS4) en Dragon Quest 7 en 8 (3DS) waren al eerder aangekondigd, en sinds vandaag weten we dat Square-Enix ook werkt aan een nieuwe versie van Final Fantasy XII. Voorlopig alleen voor de PS4 en alleen in Japan, maar ik ga ervan uit dat deze uiteindelijk ook onze kant op komt. Final Fantasy XII The Zodiac Age is geen volledige remake, maar een geremasterde HD-versie van het originele PS2-spel. Vandaar dat de trailer er nog steeds een beetje gedateerd uitziet, ook al zijn de personages veel gedetailleerder dan in 2006.

  • Dit is de enige Final Fantasy die ik helemaal heb uitgespeeld. Vooral de gevechten vond ik leuk. Via speciale ‘gambits’ kon je tot in detail bepalen hoe iedereen zich moest gedragen. Je programmeerde het spel min of meer om zichzelf te spelen, en als dat dan lukte (als mijn team een lastige vijand kon verslaan zonder dat ik hoefde in te grijpen) was dat op een vreemde manier erg bevredigend.

Neo-games.blog forum

Originele Psychonauts naar PlayStation 4

psychonauts
Dus Psychonauts is weer helemaal terug. De crowdfunding-campagne voor een officieel vervolg is geslaagd, hoofdpersoon Raz krijgt een mini-avontuur voor PlayStation VR, en om het feestje compleet te maken kondigde Double Fine vandaag aan dat de originele Psychonauts ook naar de PS4 komt. Kunnen de jongste gamers eindelijk zien waar iedereen zo enthousiast over is.

PlayStation Blog omschrijft Psychonauts als een “classic PS2 platformer”. Dat klopt natuurlijk, maar ik hoop wel dat Double Fine van plan is om de superieure pc-versie te porten. De PlayStation 2 kreeg destijds al de slechtste versie (het spel draaide veel soepeler op de Xbox), en daarbovenop heeft de nieuwere Steam-versie ook nog een hogere resolutie en graphics in breedbeeld. Het lijkt me een gemiste kans om Psychonauts nu gewoon als “PS2 Classic” naar de PlayStation 4 te brengen.

Gratis docu: the making of Psychonauts

psychonautsretrospective
Als de plannen voor Psychonauts 2 doorgaan (de teller staat al op 2.382.074 dollar), dan mag filmbedrijf 2 Player Productions ook weer een documentaire maken over de ontwikkeling. Net zoals ze deden bij Double Fine’s vorige crowdfunding-project Broken Age. Goed nieuws, want dat was een van de beste making ofs die ik ooit heb gezien. Geen oppervlakkig promotiefilmpje, maar een zeldzame blik achter de schermen bij de ontwikkeling van een spel. Van de allereerste conceptfase tot aan de release. (En gewoon gratis beschikbaar op YouTube!)

Om in de stemming te komen publiceerde 2 Player Productions deze week alvast een documentaire over de eerste Psychonauts. Verplicht kijkvoer voor iedere fan, en een prima introductie voor iedereen die Psychonauts nog niet kent. Ik wist dat dat spel moeilijk was om te ontwikkelen, maar niet dat de situatie zo dramatisch was. Een klein team in een omgebouwde parkeergarage, niemand die verstand had van 3D platformspellen, uitgevers die zich terugtrokken… eigenlijk is het een wonder dat Psychonauts überhaupt is gemaakt.

Psychonauts Retrospective bestaat uit 3 afleveringen van samen ongeveer een uur. Je kunt ze hieronder bekijken.

Een all-you-can-play abonnement voor PlayStation Now

playstationnowsub
PlayStation Now, Sony’s service om oude spellen (PS3, PS2, PS1) naar de PlayStation 4 te streamen, wordt binnenkort iets aantrekkelijker. Tot nu toe konden fans alleen losse spellen huren. maar vanaf volgende week is er ook een Netflix-achtig abonnement. Voor 20 dollar per maand mogen abonnees onbeperkt spelen met alle spellen in de catalogus. Ik denk niet dat dit een service is waar mensen jarenlang lid van blijven (tenzij er later ook PS4-spellen worden toegevoegd), maar voor af en toe tijdens de vakantie lijkt dit me toch best een goede deal.

  • Al het bovenstaande geldt voorlopig trouwens alleen voor Amerika. In Europa is PlayStation Now nog helemaal niet beschikbaar. Volgens Sony omdat onze kabelnetwerken veel ingewikkelder zijn, met verschillende providers in elk land.
  • Voor PS4-bezitters is PlayStation Now een leuke bonus, maar de revolutie begint natuurlijk pas echt als de spellen ook naar andere apparaten worden gestreamd. Apparaten zoals Sony’s nieuwste televisietoestellen bijvoorbeeld. Nog even en we hebben helemaal geen spelcomputers meer nodig.

Sony blikt terug met nostalgische PlayStation-commercial

4theplayers
Om te vieren dat het PlayStation-merk 18 jaar bestaat (en stiekem natuurlijk ook om reclame te maken voor de PlayStation 4) lanceerde Sony vandaag een heerlijk nostalgisch filmpje. Het begint in 1995 op een jongenskamer, waar Daniel samen met zijn beste vriend een potje Tekken speelt op de PlayStation. Vanaf daar neemt het filmpje je mee op een reis door de tijd. Daniel’s televisie wordt ieder jaar groter en platter, de posters aan de muur veranderen mee met zijn smaak (van Air via Kasabian naar de Arctic Monkeys) en uit het raam zie je de skyline langzaam groeien. En natuurlijk het belangrijkste: Daniel koopt iedere keer braaf de nieuwste PlayStation. Wat heerlijk om het opstartscherm van de PS2 weer even terug te zien!

Dumb Ways To Die (in computerspelletjes)


Ken je het Dumb Ways To Die-filmpje? Het Australische metrobedrijf wilde haar passagiers een paar weken geleden waarschuwen om niet te dicht bij de rand van het perron te staan, en het resulterende animatiefilmpje was zo leuk dat het als een viral de hele wereld over ging. Als je hem nog niet kent: ga gerust even kijken. Het filmpje is erg grappig en ondanks alle onthoofdingen helemaal niet eng.

En nu is er ook een versie met computerspelletjes! Eenentwintig domme manieren om dood te gaan in bekende games. De dansscenes tijdens het refrein zien er een beetje vreemd uit, maar verder is het allemaal erg herkenbaar. Wie heeft er nooit verloren in Mario Kart omdat hij per ongeluk naar de verkeerde helft van het splitscreen keek? Of omdat hij ruzie zocht met de kippen in Ocarina of Time? (En wat is dat Smurfenspel? Ik ken het niet, maar als je echt op die manier een leven kunt verliezen lijkt dat mij inderdaad de dumbest way to die).

De geschiedenis van Sonic The Hedgehog vastgelegd in een luxe boek


“Whether you’re looking for a detailed history, character profiles, promotional art, game packages, or even rare concept art, you’ll find it in The History of Sonic The Hedgehog!”

De droom van iedere Sonic The Hedgehog-fan? Bekijk hieronder een paar voorbeeldpagina’s uit Sonic’s eerste echte koffietafelboek. Dat zijn dus 300 pagina’s met achtergrondinformatie over al zijn spellen. Van Sonic The Hedgehog uit 1991 tot en met Sonic Generations uit 2011. (En niet alleen de reguliere spellen, volgens Sega Blog komen ook de vele spin-offs en gastoptredens aan bod). Alleen al op deze 8 pagina’s zie ik ontwerpschetsen, anekdotes over het ontwerpen van de Green Hill Zone en een interview waarin Yuji Naka vertelt over het programmeren van de loopings. Dit is, kortom, precies het soort boek waarvan ik altijd hoopte dat iemand het zou maken voor een van mijn favoriete spelseries. Sterker nog: ik vind het idee zo tof dat ik deze eigenlijk ook wil hebben – zelfs al vind ik de spellen meestal maar matig.

The History of Sonic The Hedgehog komt oorspronkelijk uit Frankrijk (de Franstalige versie is hier nog steeds te bestellen voor 30 euro), maar wordt nu dus vertaald en uitgebracht in Amerika. De verwachte releasedatum is 9 oktober en het boek is nu al te pre-orderen bij Amazon voor 32 dollar.

Final Fantasy op de keukenvloer


Dit is een stop-motion animatiefilmpje van acht minuten waarin iemand met speelgoedpoppetjes een scene uit Final Fantasy VII naspeelt op zijn keukenvloer. Ik realiseer me hoe dat klinkt, maar echt, hij is de moeite waard. Niet vanwege een onverwachte wending of omdat er iets grappigs gebeurt, maar gewoon omdat het zo ontzettend knap is gemaakt. Robots worden doormidden gehakt, vijanden schieten kogelgaten in de keukentegels, Cloud’s motorfiets knalt tegen de plint en als Sephiroth op het toneel verschijnt staat al snel het halve huis in brand. De actie is zo strak geregisseerd dat je haast vergeet dat het om speelgoedpoppetjes gaat. Alleen de beschrijving op YouTube herinnert nog aan de arbeidsintensieve methode waarmee het filmpje tot stand is gekomen: meer dan 10.000 foto’s moest John Huang maken om dit eindgevecht zo spectaculair in beeld te brengen.

Shadow of the Colossus op een Game Boy?

Deze foto’s horen bij een “project” van Kotaku-lezer Maxwell. Hij vergeet er alleen bij te vertellen wat het “project” precies inhoudt. Zijn het alleen een paar knap gemaakte pixeltekeningen van Shadow of the Colossus in groentinten? Is het een indiegame die er expres ouderwets uitziet? Is het een echt werkende ROM hack voor de op Game Boy? (En zo ja: bestaan er dan eigenlijk flashkaartjes voor de originele Game Boy?) Ik weet het ook allemaal niet, maar ik vind het project nu al fascinerend. Doe zo voort Maxwell!

En nu we het toch over Team Ico hebben en voor het geval iemand het slechte nieuws vorige maand heeft gemist: ook nog een keer deze link. Snik.