Categorie: "Virtual Console"

Voorlopig geen Virtual Console op de Switch


De Switch kan volgende week nog geen oude spelletjes (NES, SNES, N64, GameCube) afspelen via de Virtual Console. Dat maakte Nintendo vandaag bekend. Op zich geen ramp (niemand was volgens mij van plan om vrijdag meteen Super Mario Bros. te spelen), maar het is wel jammer dat Nintendo de Virtual Console steeds minder serieus lijkt te nemen.

  • Veel retro-liefhebbers hoopten (tevergeefs) dat Nintendo op de Switch in één klap hun hele back catalogue beschikbaar zou stellen. Maar als de lancering nu al vertraging oploopt, kun je er vergif op innemen dat de spellen straks weer één voor één binnendruppelen. Kun je weer wachten tot jouw favoriet eindelijk wordt toegevoegd.
  • Als je tenminste het geluk hebt dat jouw favoriet wordt toegevoegd. Het andere probleem van Virtual Console is het krimpende aanbod. Op de Wii konden liefhebbers nog kiezen uit een lange lijst met spellen, inclusief obscure titels van kleinere uitgevers. Op de Wii U was die lijst al een stuk korter, en op de 3DS is alleen een handjevol first party spellen beschikbaar.
  • De kans dat je eerder gekochte spellen gratis op de Switch mag installeren lijkt nu ook een stuk kleiner. In mijn gekoppelde accounts staat duidelijk dat ik Super Mario Bros. 3 al drie keer heb gekocht. Nintendo weet dat, maar je zal zien dat ik over een paar maanden gewoon weer moet betalen als ik het beste spel aller tijden ook op de Switch wil spelen.

Neo-games.blog forum

Gerucht: Mother 3 naar Wii U eShop


Nooit gedacht dat ik dit nog eens zou schrijven, maar het lijkt erop dat Nintendo Mother 3 gaat uitbrengen in Amerika en Europa. Je weet wel, dat vervolg op Earthbound dat alleen in Japan verscheen voor de Game Boy Advance. Op Twitter en op gespecialiseerde messageboards gaan al langer geruchten dat Nintendo het spel zou localiseren voor de Wii U eShop, en vandaag schreef Eurogamer dat zij hetzelfde gerucht hebben gehoord van hun bron.

  • Het zou de eerste keer zijn dat Nintendo een complete RPG vertaalt speciaal voor de eShop, maar Mother/Earthbound is blijkbaar een apart geval. Vorig jaar kregen Wii U-bezitters ook al het nooit in Europa uitgebrachte eerste spel Earthbound Beginnings (al lag daar al wel een vertaling voor op de plank).
  • Er bestaat ook een fan-vertaling van Mother 3 die werkt met illegaal gedownloade ROMs. Vertaler Clyde Mandelin heeft altijd gezegd dat Nintendo die gratis mag gebruiken als ze het spel ooit officieel willen uitbrengen. Misschien heeft NoE van dat aanbod gebruik gemaakt?
  • Volgens alle anonieme bronnen wil Nintendo het spel speciaal nu uitbrengen om de 10e verjaardag van Mother 3 te vieren. Het origineel verscheen op 20 april 2006, dus de Wii U-versie zou dan over 2 maanden in de eShop kunnen staan.

Drill Dozer (GBA) naar Wii U eShop


He leuk, Nintendo’s oude GBA-spelletje Drill Dozer komt deze week naar de Europese Wii U eShop. Het is een ouderwetse platformer over een meisje met een mechanische drilboor, afkomstig uit dezelfde studio als alle Pokémon-spellen. Vreemd genoeg is het nooit in Europa uitgebracht, maar in Amerika kreeg Drill Dozer destijds lovende recensies. Nu kunnen we eindelijk zien of al die Amerikaanse gamesjournalisten gelijk hadden.

Drill Dozer werd in 2006 geleverd op een speciale spelcassette met ingebouwde rumble-motor. Een leuke gimmick waardoor spelers de drilboor ook echt voelden trillen. Gelukkig heeft de Wii U Gamepad ook een rumble-functie (niet zo’n krachtige, maar toch), en Nintendo heeft bevestigd dat Drill Dozer daar als enige Virtual Console-spel gebruik van mag maken.

Drill Dozer is vanaf 7 januari te koop in de Wii U eShop voor €6,99.

SMB3 naar Virtual Console met e-Reader levels


Dus Japanse gamers krijgen volgende week Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 in hun eShop. Dat lijkt overbodig – de Game Boy Advance-versie van een NES-spel dat ook nog steeds verkrijgbaar is – maar SMA4:SMB3 heeft een interessante extra.

Toen dit spel in 2003 verscheen voor de GBA konden Japanse en Amerikaanse gamers er een e-Reader op aansluiten. Met dat accessoire scanden ze vervolgens kaartjes in die nieuwe levels openden in het spel. Nu Nintendo ieder jaar een nieuwe 2D Mario uitbrengt lijkt dat misschien niet zo bijzonder, maar in 2003 was het best speciaal. Voor het eerst sinds Super Mario World (1991) waren er weer gloednieuwe Mario-levels van Nintendo’s eigen ontwerpers.

Het goede nieuws is dat al die bonuslevels straks ook beschikbaar zijn in de Virtual Console-versie van SMA4:SMB3. Met een beetje geluk (het spel is nog niet officieel aangekondigd voor de Europese eShop) ontdekken we binnenkort dus eindelijk wat we al die jaren hebben gemist.

Amerikaanse versie Super Mario Kart naar Wii U eShop


Het blauwe schild!? Heeft Nintendo nou echt een standbeeldje gemaakt van het blauwe schild? Mario Kart is een van de weinige spelseries waarbij ik eventueel bereid zou zijn om extra te betalen voor een “limited edition”, maar een replica van het vervelendste wapen in het spel zie ik niet als een bonus. Voor iedereen die Mario Kart niet kent: het blauwe schild is een hittezoekend projectiel dat altijd de voorste wagen in de race uitschakelt. Het slachtoffer kan zich er niet tegen verdedigen en degene die het blauwe schild afvuurt (meestal de achterste wagen) schiet er ook niets mee op. Frustratie alom dus. Dit standbeeldje zou me voortdurerend herinneren aan alle races die ik verloor omdat ik vlak voor de finish werd geraakt door zo’n onding.

(Toch hebben? Nintendo heeft nog geen adviesprijs bekendgemaakt, maar ik zie dat Nedgame de Limited Edition van Mario Kart 8 inmiddels aanbiedt voor €79,-).

Nintendo DS-spellen naar de Wii U Virtual Console


Dus kennelijk worstelde Nintendo al enige tijd met een “technisch obstakel” dat hen ervan weerhield om DS-spellen af te spelen op de Wii U. Een beetje een gek obstakel om überhaupt veel tijd aan te besteden. Ik zou zeggen: zorg eerst voor meer NES-, SNES- en N64-spellen in de Virtual Console. Het laatste wat de Wii U eShop nodig heeft is nóg een oud platform dat maandenlang genegereerd wordt. (En als Nintendo toch per se een extra platform wil negeren, waarom dan niet de GameCube? Daar zijn zoveel klassiekers voor verschenen die een tweede kans verdienen).

Hoe dan ook: het obstakel is overwonnen en DS-spellen komen naar de Wii U. Exacte details zijn nog niet bekendgemaakt, maar in een illustratie op Nintendo’s Japanse site is alvast te zien hoe Dr. Kawashima’s Brain Training zou werken op een gamepad. Blijkbaar worden beide schermpjes van de DS naast elkaar geëmuleerd op het grotere scherm van de Wii U. Een prima oplossing voor dat spel, maar je vraagt je af hoe het moet bij al die andere spellen waar je de DS vasthield in de verticale positie. Het bovenste scherm emuleren op de televisie lijkt een logische oplossing, maar hoe zien spellen van 256 bij 192 pixels eruit op een High Definition plasmascherm? Is dat nog wel speelbaar? En wordt het niet vermoeiend om je aandacht voortdurend te verdelen tussen een groot en een klein scherm?

Zoveel vragen… ik begin te begrijpen waar Nintendo al die tijd mee heeft geworsteld!

[g.forum]

Double Dragon II naar de Wii Virtual Console


De Wii Virtual Console, wanneer heb ik daar voor het laatst over geschreven? Ik dacht dat alle interessante spellen al jaren geleden waren heruitgebracht. De updates werden ook steeds minder regelmatig en het leek alsof Nintendo wel klaar was met dat hele Winkelkanaal. Maar zie, retro-fans mogen hun Wiimotes deze week toch weer even afstoffen voor de release van Double Dragon II: The Revenge. Ik verkeerde in de veronderstelling dat die licentie voorgoed was verloren omdat zowel de ontwikkelaar (Technōs) als de uitgever (Acclaim) inmiddels failliet zijn, maar blijkbaar is er toch een oplossing gevonden. Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!

Double Dragon II vond ik vroeger de beste beat’em up aller tijden. Ik moet daar wel bij zeggen dat het in die tijd ook de enige beat’em up was die ik kende, maar inmiddels weet ik dat “The Revenge” algemeen wordt beschouwd als een van de betere spellen in het genre. De besturing was soepel (met slechts twee actieknoppen kon je verbazingwekkend veel aanvallen uitvoeren), er was een co-op stand voor twee spelers en het avontuur was verrassend gevarieerd. Andere beat’em ups speelden zich vooral af op straat, maar Double Dragon II had levels in een vliegende helikopter, op een booreiland, in een ondergronds fort, in een dichtbegroeid bos en in een mysterieuze tempel. Er waren zelfs een paar (krankzinnig moeilijke) platformlevels. En dankzij een speciale coprocessor in de cartridge was het ook nog een van de mooiste spellen op de NES. Geen idee hoe goed die ervaring 23 jaar later overeind blijft, maar ik weet al wat ik aanstaande donderdag ga downloaden.

De bedenker van het blauwe schild over het blauwe schild

“Going back to the blue shell, it sounds like maybe you have some issues with it,” Konno joked during our interview. “I’m not trying to project or anything. I think in our next Mario Kart, we’ll be looking at the balance and I think we’ll come up with some answers and some solutions to make the game fresh and exciting as we move forward.”

Gamesjournalist Stephen Totilo is een held. Hij vroeg de producer van Mario Kart wat nu eigenlijk de bedoeling is van het blauwe schild en kreeg dit antwoord. Of nu ja, hij kreeg eerst het voorspelbare standaard antwoord (we willen een race die tot de laatste seconde spannend is, iedereen verdient een eerlijke kans om te winnen, etc), maar daarna kondigde Hideki Konno zowaar een verandering aan voor de Mario Kart-serie. Let wel: hij zegt niet specifiek dat het blauwe schild verdwijnt, maar tussen de regels door meen ik toch te bespeuren dat hij de frustratie wel een beetje begrijpt. (Mijn tip voor Konno: kijk nog eens goed naar Mario Kart: Super Circuit op de GBA – de enige Mario Kart die het leuk maakt om achtervolgd te worden door een blauw schild).

Verderop zegt Konno ook nog dat Mario Kart nooit een optie zal krijgen om de items helemaal uit te zetten (“Mario Kart without items is not Mario Kart”), maar dat hoeft ook niet. Wie wil dat? Alleen die onvermijdbare blauwe dood moet eruit. Dat was de enige reden dat ik al zo snel genoeg kreeg van Mario Kart Wii. Los dat op en Mario Kart 3D kan zomaar de beste MK worden sinds Super Mario Kart.

[g.forum]

Bol.com gaat Virtual Console-spelletjes verkopen

Je kunt je broertje natuurlijk gewoon een Wii puntenkaart voor zijn verjaardag geven, maar als je zeker wilt weten dat hij er iets leuks mee downloadt geef je hem deze Super Mario Bros 1-2-3 kaart van Bol.com. Dat moet ongeveer de gedachtengang zijn achter deze cadeaukaart die alleen geschikt is om Super Mario Bros. 1, 2 en 3 mee te downloaden (plus 500 Wii Points om vrij te besteden). Ik vond het eigenlijk maar een raar product, totdat ik de gebruikersrecensie van rickyboym las:

“Ik kan echt niet wachten voor dit spel uit is. Ik heb smb 1,2 en 3 nog voor op de super nintendo en dat zijn echt super leuke spellen. Nog 4 dagn gelukkigen en dan kan ik het spelen….”

Horen jullie dat Nintendo? Hier is een Wii-gebruiker die vier jaar na de lancering nog steeds niet weet dat hij SMB 1, 2 en 3 vandaag al zou kunnen downloaden. En dat terwijl hij overduidelijk wel belangstelling heeft. Misschien is dit juist een briljant idee van Bol.com. Een beetje omslachtig, maar veel geschikter om nieuwe klanten aan te trekken dan jullie eigen “verbindingshulp” actie. Downloadcodes voor individuele spellen, te koop in iedere winkel. Zou dat mensen aansporen om eindelijk eens een kijkje te nemen in het Winkelkanaal? (Dank aan Kikujiro voor de tip).

[g.forum]

Super Mario Kart NU in het winkelkanaal


Was de Special Cup altijd al zo moeilijk? Op de 100cc Mushroom- Flower- en Star Cup haalde ik zonder al teveel problemen goud, maar de Special Cup van Super Mario Kart schopt weer ouderwets mijn kont. Alleen al met de bochten van Donut Plains 3 heb ik grote moeite. Rainbow Road heb ik nog niet eens bereikt. Met andere woorden: hoera! Wat is het fijn om weer eens te verliezen van een slim ontworpen baan en niet van drie blauwe schilden op een rij. Het was vannacht even schrikken toen ik Donkey Kong Jr. tijdens mijn eerste potje amper op de baan kon houden, maar na een paar minuten had ik het driften (véél minder gecontroleerd dan in latere Mario Kart’s – als je niet weet wat je doet vlieg je gegarandeerd uit de bocht) alweer aardig in de vingers. Ook opvallend: ik was helemaal vergeten hoe snel Mario & co nog konden racen in 1993. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het spel op topsnelheid (te herkennen aan het iets schellere geluid van de motoren) haast op dubbele snelheid draait t.o.v. Mario Kart Wii. Op die snelheid een logge coureur als Bowser op de baan houden bezorgt me nu alweer adrenaline kicks die de latere Mario Karts gewoon niet kunnen bieden. Nog meer mensen die vannacht weer van voor af aan verliefd zijn geworden op SMK?

[g.forum]