Categorie: "Wii U"

DLC-helden Shovel Knight krijgen eigen amiibo

Kijken op YouTube
De jongens en meisjes van YouTube-kanaal Game Grumps mochten een trailer maken voor drie nieuwe Shovel Knight amiibo. Het resultaat is heel euh… apart. Je dacht misschien dat jij een fanatieke verzamelaar bent, maar het kan altijd extremer. Ik heb nog nooit iemand zo opgewonden zien raken van drie plastic poppetjes.

Neo-games.blog forum

Op één plek in Breath of the Wild ziet Link er anders uit

creepylink1
Er is in The Legend of Zelda: Breath of the Wild een brug over Lake Hylia. Het is een oude brug, dus bij een van de toegangspoorten zit een gat in de muur. Als Link in dat gat klimt gebeurt er een interessante glitch.

Normaal gesproken ziet Link eruit als een tekenfilmfiguur, maar om wat voor reden dan ook wordt in dat ene gat in die ene muur de Cel-Shading uitgeschakeld. Opeens verandert je favoriete held in een glimmende emotieloze etalagepop. Sommige mensen vinden die “realistische” look misschien mooier, maar ik vind het maar een raar gezicht. Blij dat hij er in de rest van het spel uitziet als een volwassen versie van Toon Link uit The Wind Waker.

Je hebt verder niets aan deze glitch, maar het is wel een zeldzame blik achter de schermen. (Die, nu de glitch bekend is, ongetwijfeld wordt weggepoetst in de volgende update van BotW).

Op 8 november verdwijnt Nintendo’s Miiverse

byebyemiiverse
De Miiverse-dienst wordt op woensdag 8 november 2017 om 07:00 (MET) beëindigd. Ik wil jullie bedanken dat jullie deel hebben uitgemaakt van Miiverse en hebben geholpen er iets bijzonders van te maken.

Zo snel al? Ik had wel verwacht dat Nintendo het Miiverse uiteindelijk zou sluiten, maar niet dat het al over 2 maanden zou gebeuren. Nog maar een half jaar na de introductie van de Switch.

Miiverse is/was Nintendo’s eigen social media platform, waar gebruikers tekeningen en handgeschreven berichtjes konden delen. Op de 3DS was dat een geinige extra, maar op de Wii U werd het Miiverse uitgebouwd tot een centrale feature. Bij het opstarten van de console waren de populairste gespreksonderwerpen al meteen zichtbaar in het hoofdmenu (met de bizarre naam WaraWara Plaza), en Nintendo’s eigen spellen waren bijna altijd op een leuke manier verbonden met de bijbehorende community. Zoals de wereldkaart van New Super Mario Bros. U (zie screenshot), waar spelers voor ieder individueel level commentaar konden achterlaten.

Het werd helemaal leuk bij spellen waarin je zelf dingen kon maken, zoals Art Academy en Super Mario Maker. Nieuwe creaties deelde je meteen op Miiverse, waarna andere gebruikers reacties konden achterlaten. In Super Mario Maker kwamen die reacties zelfs op specifieke plaatsen in de levels (“dit vond ik een leuke kamer”, “deze sprong was wel erg moeilijk”, “ik ben hier nu al 20 keer doodgegaan”). Niet alleen leuk, maar ook leerzaam voor beginnende level designers.

  • Ik had gehoopt dat Nintendo een ‘snapshot’ zou maken zodat de bestaande berichtjes in ieder geval zichtbaar zouden blijven, maar de aankondiging vermeldt specifiek dat alle berichtjes verdwijnen en dat we geen gebruik meer kunnen maken van “aan Miiverse gerelateerde in-gamediensten”. Eeuwig zonde!
  • Eventueel biedt Nintendo je nog wel de mogelijkheid om al je eigen berichtjes in één keer te downloaden, zodat je ze later nog eens terug kunt kijken. Meer informatie over dat proces staat in de browserversie van Miiverse (wel even inloggen), onder het kopje “Informatie over het downloaden van je postgeschiedenis.”
  • Ik zat net mijn eigen geschiedenis terug te kijken, en het meest trots ben ik nog steeds op de tekeningetjes die ik maakte tijdens het spelen van Super Mario 3D World (een van de allerbeste spellen op de Wii U). Ik heb ze hieronder verzameld, zodat ze na 8 november toch nog ergens zichtbaar zijn.

Blauwe schilden blijven voorlopig in Mario Kart

blueshell
We’re always experimenting with what new elements to introduce or what elements can be removed. We have tried – or we are trying – to see what the game’s like without the blue shell. When we’ve experimented without the blue shell, actually it feels like something’s missing. Like there’s something not quite enough in the game. So for now we’ve kept it in. You know, sometimes life isn’t fair. Sometimes in life you have something where you feel that’s not right, and that’s frustrating. I think things are more interesting like that, with the blue shells of life.

Niet het antwoord dat we wilden horen, maar het is nu in ieder geval duidelijk. Blauwe schilden blijven voorlopig een vast onderdeel van Mario Kart. Omdat regisseur Kosuke Yabuki vindt dat kleine irritaties het leven interessant maken. Nooit gedacht dat er zo’n filosofische reden achter die rotschilden zou zitten. (Zou hij zelf ooit 3 keer achter elkaar zijn geraakt door een “kleine irritatie”, vlak voor de finishlijn?)

Elders in hetzelfde interview bevestigt Yabuki iets anders waar ik al bang voor was: Nintendo weet nog niet of de Switch zijn eigen exclusieve Mario Kart krijgt. (“We’re already of course thinking about preparations for future Mario Kart games. That’s not saying that there’s going to be a new Mario Kart game on the Switch!”) Geen probleem voor mensen die Mario Kart 8 DX voor het eerst spelen op de Switch, maar wel een beetje zuur voor trouwe fans die het spel al door en door kennen van de Wii U.

Neo-games.blog forum

Breath of the Wild DLC pakket 1 nu verkrijgbaar

zeldadlc
Tijd om eindelijk die laatste Shrines te vinden. DLC-pakket 1 voor Legend of Zelda: Breath of the Wild is nu verkrijgbaar. Een van de leukste toevoegingen is de optie ‘smart map’: een plattegrond die aangeeft waar Link de afgelopen 200 uur is geweest… en waar hij nog niet is geweest (en waar dus waarschijnlijk de laatste Shrines zitten verstopt).

Andere toevoegingen zijn een extra moeilijke Hard Mode, nieuwe kledingstukken, en de pittige ‘Trial of the Sword’-dungeon. Dat zijn 45 kamers met steeds moeilijkere vijanden, die je alleen kunt verslaan met voorwerpen die je in de dungeon vindt. (Zodra je naar binnen gaat wordt je eigen uitrusting tijdelijk opgeborgen).

In december volgt het tweede DLC-pakket, waarin het verhaal van Breath of the Wild wordt uitgebreid en je ook een nieuwe échte dungeon kunt verkennen.

Dit krijg je in Breath of the Wild’s eerste DLC-pakket

Kijken op YouTube
Benieuwd wat je kunt verwachten in het eerste DLC-pakket van Breath of the Wild? Vandaag maakte Nintendo alle details bekend.

  • Heldenspoor is een nieuwe functie van de plattegrond, die je laat zien wat Link de afgelopen 200 uur (!) heeft gedaan. Zonder dat je het wist heeft het spel die informatie dus al die tijd bijgehouden. Een beetje creepy, maar wel een handig overzicht. Zo zie je meteen welke gebieden Link nog niet heeft verkend. (En waar mogelijk dus nog Shrines verstopt zitten). Zie het bovenstaande filmpje voor een demonstratie.
  • Hard Mode. Op deze toevoeging had ik me vooraf het meest verheugd, maar nu ik de beschrijving lees ben ik niet meer zo enthousiast. In de moeilijke speelstand zijn vijanden niet alleen sterker, hun gezondheid herstelt ook langzaam tussen jouw aanvallen door. Dat klinkt eerder irritant dan uitdagend. Ik voorzie een hoop lange gevechten waarbij je steeds 2 of 3 wapens verslijt. Gelukkig is het reguliere spel van zichzelf al flink veel moeilijker dan alle voorgaande Zelda’s.
  • Cave of Trials is de inmiddels traditionele kerker van tientallen verdiepingen (ongeveer 45, volgens het persbericht) met steeds sterkere vijanden. Als je ze allemaal weet te verslaan wordt het Master Sword dubbel zo sterk.
  • Het Reismedaillon is een nieuw voorwerp waarmee je iedere willekeurige plek kunt veranderen in een fast travel locatie. Ik probeer zelf zo min mogelijk te warpen (zonde van die prachtige open wereld, als je het mij vraagt), maar wellicht een handige toevoeging als jij er wel gebruik van maakt.
  • Het Korok Masker maakt het makkelijker om Korok-zaadjes te vinden. Zodra er eentje in de buurt is gaat het masker schudden. Hartstikke handig, al heb ik nog steeds niet ontdekt waar dat dansende mannetje – waar je die zaadjes kon inleveren – zich heeft verstopt.
  • Acht nieuwe uitrustingen. Allemaal gebaseerd op personages uit voorgaande spellen. Kijk voor afbeeldingen na de klik.

Dit is overigens nog niet de DLC waar alle fans op wachten. Het tweede pakket verschijnt pas aan het einde van het jaar en bevat een gloednieuwe dungeon en nieuwe verhaal-elementen. Maar omdat alle DLC alleen wordt verkocht als één grote Season Pass (voor €19,99), kun je deze extraatjes net zo goed downloaden als ze over een paar weken worden toegevoegd.

Zelda’s Sheikah Slate was eigenlijk een Wii U Gamepad

sheikah slate
We felt that the way the Sheikah Slate is represented in the game and how we use the GamePad in real life synced really well,” said Fujibayashi. “So when we had to remove it, I did feel like, ‘Oh, it’s too bad we had to do that.’ And because it was so tied into the scenario, we did have to go back and redesign and rethink the scenario, which was a little bit [of] hard work.

Zou iemand nog verbaasd zijn over deze onthulling? De Sheikah Slate is een iPad-achtig apparaat met precies dezelfde afmetingen als de Wii U Gamepad. Nogal logisch dat Nintendo de besturing eigenlijk wilde koppelen aan het touchscreen. Een gimmick die spelers het gevoel zou geven dat ze echt een Sheikah Slate in handen hielden.

Ik snap dat Nintendo de twee versies van Breath of the Wild graag identiek wilde houden (helemaal omdat de eerste versie van de Sheikah Slate blijkbaar ook het verhaal beïnvloedde), maar toch is het jammer dat het allerlaatste Wii U-spel nu helemaal geen gebruik maakt van de speciale controller. Zelfs een plattegrond of een eenvoudig voorwerpenmenu kon er niet vanaf. Wat een treurig einde voor een van Nintendo’s vreemdste uitvindingen.

Neo-games.blog forum

Breath of the Wild recensie-overzicht

switchshirt
it’s not just that Breath of the Wild signals that Zelda has finally evolved and moved beyond the structure it’s leaned on for so long. It’s that the evolution in question has required Nintendo to finally treat its audience like intelligent people.
Polygon 10/10

a game that evokes feelings we haven’t known for 20 years. Not since Ocarina of Time have we set foot in a world that seems so mind-boggingly vast, that feels so unerringly magical, that proves so relentlessly intriguing. Plenty of games promise to let us go anywhere and do anything; few, if any, deliver on it so irresistibly.
Edge 10/10

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is the result of that examination: a game that marries the best bits of the franchise’s long history with the best bits of the rest of the gaming world, and produces something even greater than the sum of its parts.
The Guardian 5/5

It’s like nothing else Nintendo has made, an experience so simultaneously prodigious and accomplished that it feels like a mind-blowing mic drop to the sort of “open world” games (Grand Theft Auto V, The Elder Scrolls: Skyrim, The Witcher 3) the industry seems bent on proliferating.
Time Magazine 5/5

Other open-world game developers are going to play this and feel embarrassed. Bethesda, Ubisoft, and others have had us believing for so long that this kind of tight design experience wasn’t possible in a huge open space. [...] But Nintendo is smashing that myth with Zelda, and it is a breathtaking thing to experience.
Venture Beat 100/100

Enzovoort. Het lijkt wel of Breath of the Wild overal perfecte scores krijgt. Nintendo gooit alle Zelda-tradities overboord (geen tutorials, geen hints, geen dungeons, geen herkenbare wapens), en het resultaat is blijkbaar precies waar recensenten over de hele wereld op zaten te wachten. Een open wereld waar je honderden uren in mag ronddwalen, maar waar je ook kunt besluiten om meteen vanuit het begingebied naar eindbaas Ganon te hollen. (Je bent dan wel zo goed als kansloos, al krijgen ervaren speedrunners het ongetwijfeld voor elkaar). Het klinkt als een onmisbare ervaring.

  • Ik heb vanmiddag in 3 winkels gekeken, maar de Wii U-versie van Breath of the Wild was nergens op voorraad. Als je die wilt spelen zou ik dus niet te lang wachten; de oplage lijkt beperkt.
  • Aan de andere kant: volgens meerdere recensies draait die versie toch niet echt lekker (haperende frame rates, lange laadtijden). Ik begin te twijfelen of ik toch niet beter een Switch kan kopen. Ook al weet ik nu al dat die de rest van het jaar (tot de release van Super Mario Odyssey) vooral stof zou verzamelen.

Neo-games.blog forum

Hoe verschillen de Switch en Wii U-versies van Zelda?

zeldaversions

  • Both launch on the same day, March 3.
  • Both have a frame rate of 30fps.
  • Both versions of the game offer the same content.
  • On a TV, the Nintendo Switch version of the game renders in 900p while the Wii U version renders in 720p.
  • The Nintendo Switch version has higher-quality environmental sounds. As a result, the sound of steps, water, grass, etc. are more realistic and enhance the game’s Open-Air feel.
  • The physical copy of the Wii U version will require 3GB of available memory on the Wii U system or an external drive.
  • Some icons, such as onscreen buttons, differ between the two versions.
  • A Special Edition and Master Edition of the Wii U version are not available.

Meestal vind ik het niet zo interessant om te weten op welke resolutie een spel draait en hoe hoog de frame rate is, maar bij Breath of the Wild ben ik wel benieuwd. Heeft Nintendo de nieuwe Zelda volledig geoptimaliseerd voor de Switch, of kunnen mensen zoals ik (Wii U-bezitters die weinig reden zien om meteen bij de lancering een Switch te kopen) met een gerust hart de Wii U-versie in huis halen?

Zo te lezen zijn de verschillen niet heel groot. De frame rate is in beide versies hetzelfde, en je moet wel heel dicht op de televisie zitten om verschil te zien tussen 900p en 720p. Ik ben alleen benieuwd naar die extra heldere geluidseffecten op de Switch. Zou dat verschil echt merkbaar zijn op de gemiddelde televisie? Of is het alleen interessant voor audiofielen die spelcomputers aansluiten op hun surround sound home-cinemasysteem?

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Legend of Zelda: Breath of the Wild

Kijken op YouTube
Op iedere andere dag had ik makkelijk een paar alinea’s kunnen vullen met alle nieuwe details in deze trailer, maar omdat er vandaag zo veel Switch-nieuws is hou ik het maar even kort:

  • Hyrule is gigantisch, met landschappen die variëren van tropische stranden tot ijzige bergtoppen. Erg indrukwekkend.
  • Sommige eindbazen zijn gigantische, Shadow of the Colossus-achtige monsters.
  • Voice acting! Bij andere ontwikkelaars de normaalste zaak van de wereld, maar voor Nintendo een kleine revolutie. Het blijft apart om personages te horen praten in een Zelda-trailer.
  • Breath of the Wild verschijnt tegelijk met de Switch op 3 maart. Op diezelfde dag ligt het spel ook in de winkel voor de Wii U.

Neo-games.blog forum