Categorie: "wii"

Switch-remake van Nintendo’s eerste NES reclame

evolution1
Alweer een leuke retro reclame van Nintendo. Aanstaande vrijdag worden alle details van de Switch onthuld, en Nintendo’s Spaanse afdeling promoot die livestream met bovenstaande afbeelding. Het is een remake van Nintendo’s allereerste Amerikaanse tijdschriftreclame uit 1984. Toen nog met verwijzingen naar spelcomputers van de concurrent.

Anno 2017 wordt de Switch gewoon neergezet als opvolger van de twee succesvolste spelcomputers uit Nintendo’s eigen geschiedenis. Aan zelfvertrouwen in ieder geval geen gebrek.

Bekijk het origineel hieronder.

7 Mario-feitjes die je nog niet wist

supper1
Via het twitter-account van gamesjournalist Ray Barnholt kwam ik terecht op Supper Mario Broth. Een blog met ontwerpschetsen, kleurplaten, ingescande handleidingen, decennia-oude advertenties en ander promotie-materiaal voor Super Mario.

Maar het allerleukste zijn de plaatjes die Nintendo’s stiekeme programmeertrucjes zichtbaar maken. Zoals deze, uit Super Mario 64. Als de camera ver uitzoomt bespaart het spel geheugen door Mario te vervangen door een simpele “low poly” versie. Spelers merken er niets van, maar in close-up ziet het er behoorlijk vreemd uit.

Een lijst met verdwenen spellen

delisted
YouTube-gebruiker Shawn S verzamelt verdwenen spellen. Ofwel: downloadbare titels die om wat voor reden ook niet langer verkrijgbaar zijn. Op zich is het niet raar dat computerspellen na een paar jaar uit productie worden genomen, maar tot nu toe konden verzamelaars altijd uitwijken naar de tweedehands markt. Spelcassettes en compact discs blijven gewoon werken, dus met een beetje moeite kan iedereen nog steeds spellen spelen van 20 of 30 jaar geleden. Het wordt pas lastig als games alleen bestaan in de downloadwinkel van een spelcomputer. Als zulke titels uit de handel worden genomen zijn ze ook echt voorgoed verdwenen.

Shawn presenteert zijn filmpjes zonder commentaar, dus we mogen zelf bepalen wat we er van vinden. Is dit gewoon vooruitgang en moeten we niet zo zeuren? Of zou er een archief moeten zijn dat deze ervaringen bewaart voor toekomstige generaties?

Hieronder een paar door mij geselecteerde filmpjes. Kijk voor de volledige lijst op Shawn’s YouTube-kanaal.

Trailer: 3DS-versie van Rodea the Sky Soldier

rodea
Nieuwe trailer voor de 3DS-versie van Rodea: The Sky Soldier. Dit spel werd in 2011 aangekondigd voor de Wii, maar een jaar later alweer geannuleerd. Volgens ontwerper Yuji Naka (in de jaren ’90 verantwoordelijk voor hitspellen als Sonic the Hedgehog en Nights into Dreams) was het spel al helemaal af maar lukte het niet om er een uitgever voor te vinden.

Dat probleem is blijkbaar opgelost, want Rodea staat nu gepland voor Wii U en 3DS. Ook in Europa! Het ziet er in deze trailer uit als een soort JRPG, maar volgens gamesjournalisten die het al mochten proberen is het toch echt een actiespel. Rodea vliegt door kleurrijke levels, verzamelt diamanten en schiet op grote mechanische vijanden. Misschien flauw, maar de beste manier om het te omschrijven is toch echt als een kruising tussen de 3D Sonic-spellen en Nights into Dreams.

“Kishōtenketsu” en Super Mario 3D World

kishotenketsu
Een eeuwenoude Chinese verteltechniek als de basis voor Mario’s driedimensionale platformspellen? In dit filmpje probeert YouTuber Mark Brown uit te leggen wat Mario’s recente avonturen zo speciaal maakt. De eerste Super Mario Galaxy was nog een vrolijke chaos waarin alles mocht, maar sindsdien streeft regisseur Koichi Hayashida er steeds meer naar (met Super Mario 3D World als voorlopig hoogtepunt) om ieder level één thema te geven en dat volgens vaste regels uit te werken. Dat Kishōtenketsu-principe zorgt volgens Hayashida voor unieke levels met een goede opbouw, een verrassende wending en een logische conclusie.

Niet iedereen zal het er mee eens zijn (ik ken mensen die alle spellen ná Super Mario Galaxy juist steeds minder vinden), maar het is hoe dan ook mooi om iemand uitvoerig over Mario’s leveldesign te horen praten. Recensies komen meestal niet verder dan dat het spel “leuk” is en “lekker” speelt, maar dit filmpje probeert te achterhalen waar al dat spelplezier vandaan komt. Erg interessant. De volgende keer dat ik Super Mario 3D Land (mijn persoonlijk favoriet) weer herspeel heb ik een hoop nieuwe dingen om op te letten!

Zo ziet Super Mario Galaxy 2 eruit op de Wii U

supermariogalaxy2
Zie Super Mario Galaxy 2 in actie op de Wii U. Nintendo biedt sinds vandaag de mogelijkheid aan om Wii-spellen te downloaden uit de eShop. Ze worden dan ook toegevoegd aan het reguliere Wii U-menu, zodat je niet eerst het Wii-menu hoeft op te starten. (Wat wel moet als je bijvoorbeeld een van je oude WiiWare-spelletjes wilt spelen). Handig!

De download is helaas een exacte kopie van het originele Wii-spel. Ik hoopte heel even dat de graphics geüpscaled zouden zijn naar 1080p, maar dat is dus niet het geval. Wii-spellen zien er nog steeds wazig uit op moderne televisies. Als je het oorspronkelijke schijfje nog hebt liggen is er geen enkele reden om Super Mario Galaxy 2 opnieuw te downloaden. Maar als je dit spel om wat voor reden dan ook hebt gemist, aarzel dan niet en download hem nu meteen! SMG2 is een tijdloze klassieker. Creatieve levels, superveel variatie en de toevoeging van Yoshi maken dit spel wat mij betreft nog beter dan de eerste Mario Galaxy.

Hij kost deze week ook maar €9,99 (een tijdelijke actie – daarna wordt de prijs €19,99), dus mis deze kans niet.

Gecancelled Wii-spel ziet eruit als ultieme Star Wars game

rogueleaders
Een spel waarin je de Wiimote rondzwaait als een Star Wars lichtzwaard. Dat was jarenlang de droom van veel Wii-bezitters. Niet dat er geen zwaardvechtspellen verschenen voor Nintendo’s vorige console (de beste was waarschijnlijk Wii Sports Resort), maar dat waren gewone zwaarden. Wat wij wilden was een lichtzwaard. Zo eentje die als je hem activeert vzwwwp zegt (uit het speakertje van de Wiimote uiteraard) en vwoooom als je ermee zwaait.

Wat blijkt nu? We hadden bijna zo’n spel gekregen. Website IGN vond 2 filmpjes van het gecancelde Wii-spel Star Wars Rogue Squadron: Rogue Leaders. Het zou een compilatie worden van de beste missies uit de Rogue Squadron-vliegspellen voor de GameCube, aangevuld met speelbare versies van alle beroemde lichtzwaard-gevechten uit de films. En die zien er precies zo uit als je altijd hoopte: een first person perspectief en een zwaard dat alle bewegingen van de controller 1 op 1 kopieert. Verrassend mooie graphics ook, al is het filmpje een beetje wazig.

Star Wars Rogue Squadron: Rogue Leaders was al zo goed als af toen ontwikkelaar Factor 5 in 2009 failliet ging. Zou er echt geen manier zijn om dit alsnog uit te brengen voor de Wii U?

Gecancelled Wii-spel Sadness komt naar Wii U

sadness
Deze zullen Wii-bezitters van het eerste uur zich nog wel herinneren. Het jaar was 2005, Nintendo’s nieuwe spelcomputer heette nog de Revolution en een onbekende ontwikkelaar uit Polen haalde bijna dagelijks het (game)nieuws met hun horrorspel Sadness. Echte spelbeelden hebben we er nooit van gezien, maar toch was er een periode waarin iedereen het had over dat mysterieuze zwart-wit-spel met de bewegingsgevoelige fakkel.

Enfin, het spel is nooit verschenen en het is achteraf niet eens zeker of ontwikkelaar Nibris wel echt bestond. Ik was ervan overtuigd dat ik de naam Sadness nooit meer zou horen, maar zie: het spel is terug. Twee piepkleine studio’s hebben de rechten gekocht om Sadness alsnog te maken en daarna uit te brengen voor de Wii U. Het wordt wel een ander soort spel dan Nibris destijds beloofde: nog steeds survival horror, maar nu in 2D en met RPG-elementen. Net als de vorige keer zijn er geen screenshots of trailers, maar de ontwikkelaars beloven plechtig dat Sadness 2.0 echt bestaat. We zullen zien hoe het deze keer afloopt.

Nintendo stopt online service voor alle Wii- en DS-spellen

nintendowificonnection
Nintendo gaat stoppen met hun eerste online service, de Nintendo Wi-Fi Connection. Het nieuwere (en betere) Nintendo Network blijft gewoon bestaan, maar vanaf 20 mei 2014 worden alle oude servers gesloten. Wat dat voor jou betekent is dat Wii- en DS-spellen vanaf die datum geen verbinding meer kunnen maken met het internet. Zelfs niet als je ze speelt vanaf een 3DS of een Wii U. Je kunt dus geen vrienden meer bezoeken in Animal Crossing: Let’s Go To The City. Je kunt ook nooit meer verliezen van snakende valsspelers in Mario Kart DS en je kunt zelfs geen zelfgemaakte spelletjes meer uitwisselen in Wario Ware: Do It Yourself.

Het Wii Winkelkanaal blijft voorlopig wel bestaan en ook in de 3DS eShop kun je na 20 mei nog steeds DSiWare-spelletjes downloaden. Eventuele online-functies in die spellen zullen alleen niet meer werken.

Goh, ik had niet verwacht dat ik zo melancholisch zou worden van deze aankondiging. Ik heb al jaren geen Wii- of DS-spel meer gespeeld, maar de Nintendo Wi-Fi Connection was destijds wel mijn eerste kennismaking met online multiplayer. Het was achteraf eigenlijk een waardeloos netwerk (ieder spel zijn eigen twaalfcijferige friend codes!), maar wat heb ik er veel plezier aan beleefd. Aan welk online Nintendospel bewaar jij de mooiste herinneringen? Voor mij zijn het waarschijnlijk alle gezellige bezoekjes in Animal Crossing: Wild World, hoewel ik ook gigantisch veel tijd heb doorgebracht met het uitdagen van Japanse superspelers in Tetris DS.

[g.forum]

The Legend of Zelda: Skyward Sword in taartvorm

zeldataart
Tijd voor een gamegerelateerde taart. De vorige die ik besprak werd geleverd met bakinstructies zodat iedereen hem thuis kon namaken, maar dat zie ik hier niet zo snel gebeuren. Deze Skyward Sword-taart is te groot, te ambitieus en bevat te veel bewegende onderdelen (!) voor eenvoudige hobbykoks. Will Turnbow en zijn vrouw maakten deze taart voor het verjaarsdagsfeest van hun aan Zelda verslingerde dochter. Er zijn te veel leuke details om ze allemaal op te noemen, maar let in ieder geval op Beedle’s vliegende winkel boven Skyloft, en op de Deku Scrub die op de onderste verdieping zijn hoofd boven het gras uitsteekt, even om zich heen kijkt, en zich dan weer snel verstopt. Net als in het spel!

Niet alle onderdelen zijn eetbaar (er zitten blokken piepschuim in voor de stevigheid en de meeste poppetjes zijn gemaakt van boetseerklei), maar dat maakt niet uit: de taart ziet er zo onwaarschijnlijk mooi uit dat ik hem toch nooit zou durven aansnijden.

Volgens de beschrijving op YouTube heeft Will’s dochter inmiddels aangegeven dat ze Twilight Princess eigenlijk leuker vindt dan Skyward Sword, dus je weet wat we volgend jaar rond deze tijd kunnen verwachten.