Categorie: "indie games"

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Vliegen als een vogel in indiegame Fugl

Kijken op YouTube
Wat is dat toch met vogelsimulators? In recensies moeten we altijd concluderen dat doelloos rondvliegen best snel verveelt, maar zodra er een nieuw vliegspel wordt aangekondigd is iedereen toch weer enthousiast. Het blijft er gewoon magisch uitzien. Met je vleugels fladderen en dan in alle vrijheid door de lucht suizen. Ik denk dat we allemaal wachten op de eerste game die het gevoel van de trailers ook echt kan opwekken. (Misschien met missies? Of als racespel? Of met een ingewikkelde besturing die vliegen uitdagend maakt? Ik weet ook niet wat de juiste formule is).

Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de eerste trailer voor Fugl er ook erg magisch uitziet. Kleurrijker dan andere vogelsimulators (je bestuurt hier blijkbaar een papegaai in de jungle), en gemaakt van blokkige voxels voor die fijne retro-look. De maker zegt dat Fugl binnenkort uitkomt voor pc, Mac, iOS, Android en Virtual Reality.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: cyberpunk indiegame The Last Night

Kijken op YouTube
De prijs voor meest mysterieuze E3-trailer gaat dit jaar naar The Last Night. Waar het over gaat? Hoe het speelt? In welk genre het valt? Ik zou het allemaal niet weten. Het enige wat ik weet is dat deze trailer er bizar mooi uitziet. Een Blade Runner-achtige toekomstvisie van neonkleurige pixels en lichteffecten. Wat het ook is, dit moet ik hoe dan ook spelen.

The Last Night is aangekondigd als “Xbox One console launch exclusive”, wat meestal betekent dat het een paar weken later ook voor alle andere spelcomputers verschijnt.

Neo-games.blog forum

Mini-RPG Swords of Ditto ziet er schattig uit

Kijken op YouTube
Ja hier word ik wel vrolijk van. The Swords of Ditto is een actie-RPG met kleurrijke tekenfilmgraphics. Vanuit een bovenwereld ontdek je ondergrondse kerkers, verzamel je nieuwe wapens en los je side quests op voor dorpsbewoners. Of, als je heel dapper bent, wandel je meteen naar Mormo’s kasteel om onvoorbereid de eindbaas te verslaan. Het is Breath of the Wild met een ‘van bovenaf’ perspectief!

Of nou ja, uitgever Devolver Digital noemt het specifiek een “compacte” RPG. Die vergelijking met BotW gaat dus niet echt op. Het spel klinkt meer als een soort roguelike: een relatief klein avontuur dat je in één keer moet uitspelen. Want dood is in Swords of Ditto ook echt dood. Na iedere permadeath staat er een nieuwe avonturier op die weer helemaal overnieuw moet beginnen. (Al hebben je acties wel gevolgen die het avontuur van je opvolgers makkelijker kunnen maken).

The Swords of Ditto verschijnt begin 2018 voor pc en PlayStation 4.

Onofficiële WipEout-opvolger Formula Fusion is uit

Kijken op YouTube
WipEout Omega Collection ziet er mooi uit, maar is eigenlijk gewoon een compilatie van drie oude spellen. (Die ik natuurlijk toch ga kopen, sukkel dat ik ben). Wie liever iets nieuws wil spelen kan sinds vannacht terecht bij Formula Fusion. Een gloednieuwe anti-gravity racer, gemaakt door een groep voormalige Psygnosis- en Studio Liverpool-programmeurs die allemaal hebben gewerkt aan de originele WipEout-spellen.

Formula Fusion is gemaakt voor een bescheiden budget (79.656 Engelse ponden, dankzij een op het nippertje geslaagde Kickstarter). De graphics zijn dan ook niet superspectaculair, en er zijn maar 8 verschillende racebanen. Desondanks is het WipEout-gevoel wel heel erg aanwezig in deze trailer. De soundtrack staat weer vol met techno, alle logo’s zijn ontworpen door The Designers Republic, en de voertuigen glijden nog net zo soepel door de bochten als vroeger. Wees wel gewaarschuwd: de eerste user reviews klagen over technische problemen en een niet-zo-soepele framerate. Misschien even wachten met uitproberen totdat de eerste patch beschikbaar is.

Formula Fusion is nu verkrijgbaar voor Windows pc. Er wordt gewerkt aan versies voor PS4 en Xbox One (als alles goedgaat nog dit jaar), en later wordt het spel misschien ook nog geport naar Mac en Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Mysterieuze planeten verkennen in indiegame EXO ONE

Kijken op YouTube
In de toekomst pikken astronomen een buitenaards signaal op. Het zijn bouwplannen voor een mysterieus ruimteschip. Iemand besluit het ding te bouwen, en tijdens de eerste testvlucht wordt de EXO ONE meteen in een wormgat gezogen. Als hij aan de andere kant naar buiten komt, bevindt de piloot zich op een onbekende planeet.

Dat is het verhaal van EXO ONE, een indiegame die vandaag succesvol is gefinancierd op Kickstarter. Dat betekent dat het spel in januari verschijnt voor de pc. (Later misschien ook voor spelcomputers).

Het leuke aan EXO ONE is niet zozeer dat verhaal (hoe intrigerend het ook klinkt), maar vooral de manier waarop je planeten verkent. Het ruimteschip bouwt momentum op door over het landschap te rollen en de zwaartekracht te beïnvloeden. Het resultaat is een soort driedimensionale versie van het populaire iPhone-spelletje Tiny Wings. Je versterkt de zwaartekracht als je bergaf rolt, en zodra je de knop loslaat wordt de EXO ONE in de lucht geslingerd. Zo ga je steeds sneller totdat je uiteindelijk via een ander wormgat naar de volgende planeet vliegt.

EXO ONE moet geen eindeloos avontuur worden à la No Man’s Sky, maar juist een korte ervaring met een sterk verhaal. Twaalf planeten verkennen en daarna een bevredigende conclusie. Mysterieus, origineel, en mooi om naar te kijken – ik heb er zin in!

Neo-games.blog forum

Lugubere indie-platformer Blasphemous aangekondigd

Kijken op YouTube
Your move, Igarashi. Speltechnisch wordt Bloodstained ongetwijfeld de superieure Castlevania kloon, maar qua sfeer maakt dit Kickstarter-project meer indruk. De makers van Blasphemous lieten zich inspireren door Middeleeuwse schilders (Hieronymus Bosch, Francisco Goya) voor een luguber verhaal waarin een ridder afdaalt naar de hel. Castlevania’s vampieren en Medusa-hoofden lijken opeens een beetje tam als je ze vergelijkt met deze trailer vol instortende kerken, geblinddoekte baby’s en demonen die je aanvallen met het hoofd van een Maria-beeld. Ouderwetse pixelart was nog nooit zo akelig.

De Kickstarter campagne is al geslaagd. Blasphemous verschijnt dus sowieso voor pc en Mac. (Verwachte releasedatum: november 2018). Er wordt gewerkt aan stretch goals om het spel ook naar PS4, Switch en Xbox One te brengen.

Neo-games.blog forum

Downhill mountainbiken in indiegame Lonely Mountains

Kijken op YouTube
Mountainbiken was nog nooit zo rustgevend. De vogeltjes fluiten, de vlinders fladderen, en een eenzame fietser rijdt van een berg af. Geen publiek, geen veiligheidslinten, geen tegenstanders, alleen maar ongerepte natuur. De camera filmt alles van veraf, waardoor Lonely Mountains: Downhill eruitziet (en waarschijnlijk ook zo speelt) als een arcadespelletje.

Het is allemaal niet revolutionair, maar het ziet er in al zijn eenvoud wel charmant uit. Gewoon een simpel racespelletje waarin je de snelste route zoekt om van een low poly berg af te dalen. Ik zie het wel zitten.

Lonely Mountains: Downhill staat gepland voor 2018. De makers zamelen momenteel stemmen in om het spel te mogen verkopen via Steam.

Neo-games.blog forum

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Burnout’s Crash Mode keert terug als Danger Zone

dangerzone0
Hè hè, eindelijk. Na het half geslaagde Dangerous Golf en het simplistische schietspelletje Lethal VR, zijn de makers van Burnout eindelijk weer bezig met een soort racespel. Of nou ja, Danger Zone klinkt eigenlijk meer als een bots-simulator. Net als in de Crash Mode van de Burnout-spellen is het de bedoeling om een zo groot mogelijk ongeluk te veroorzaken. Hoe meer schade en explosies, hoe meer punten je verdient. Het klinkt bijna te simpel, maar in de Burnout-spellen was dit onderdeel altijd ontzettend verslavend. Bovendien beloven de makers veel grotere ongelukken dan wat vroeger mogelijk was op de PlayStation 2.

Het slechte nieuws is dat Danger Zone echt alleen over botsingen gaat. Wat in Burnout nog een leuk tussendoortje was, moet nu het hele spel dragen. Er zijn geen normale races. Ik ben bang dat het idee daar iets te simpel voor is, maar wie weet raak ik toch weer helemaal verslingerd als ik eenmaal begin met spelen.

Danger Zone verschijnt volgende maand voor pc en PlayStation 4. De verwachte prijs is €12,99. Helaas nog geen trailer, maar je kunt hieronder wel een paar extra screenshots bekijken.