Categorie: "indie games"

Downhill mountainbiken in indiegame Lonely Mountains

Kijken op YouTube
Mountainbiken was nog nooit zo rustgevend. De vogeltjes fluiten, de vlinders fladderen, en een eenzame fietser rijdt van een berg af. Geen publiek, geen veiligheidslinten, geen tegenstanders, alleen maar ongerepte natuur. De camera filmt alles van veraf, waardoor Lonely Mountains: Downhill eruitziet (en waarschijnlijk ook zo speelt) als een arcadespelletje.

Het is allemaal niet revolutionair, maar het ziet er in al zijn eenvoud wel charmant uit. Gewoon een simpel racespelletje waarin je de snelste route zoekt om van een low poly berg af te dalen. Ik zie het wel zitten.

Lonely Mountains: Downhill staat gepland voor 2018. De makers zamelen momenteel stemmen in om het spel te mogen verkopen via Steam.

Neo-games.blog forum

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Burnout’s Crash Mode keert terug als Danger Zone

dangerzone0
Hè hè, eindelijk. Na het half geslaagde Dangerous Golf en het simplistische schietspelletje Lethal VR, zijn de makers van Burnout eindelijk weer bezig met een soort racespel. Of nou ja, Danger Zone klinkt eigenlijk meer als een bots-simulator. Net als in de Crash Mode van de Burnout-spellen is het de bedoeling om een zo groot mogelijk ongeluk te veroorzaken. Hoe meer schade en explosies, hoe meer punten je verdient. Het klinkt bijna te simpel, maar in de Burnout-spellen was dit onderdeel altijd ontzettend verslavend. Bovendien beloven de makers veel grotere ongelukken dan wat vroeger mogelijk was op de PlayStation 2.

Het slechte nieuws is dat Danger Zone echt alleen over botsingen gaat. Wat in Burnout nog een leuk tussendoortje was, moet nu het hele spel dragen. Er zijn geen normale races. Ik ben bang dat het idee daar iets te simpel voor is, maar wie weet raak ik toch weer helemaal verslingerd als ik eenmaal begin met spelen.

Danger Zone verschijnt volgende maand voor pc en PlayStation 4. De verwachte prijs is €12,99. Helaas nog geen trailer, maar je kunt hieronder wel een paar extra screenshots bekijken.

Indiegame Kamiko lijkt op Zelda, maar…

Kijken op YouTube
Ho! Stop! Ik weet dat Kamiko eruitziet als de hippe kruising tussen Legend of Zelda en Hyper Light Drifter waar je altijd al van hebt gedroomd, maar berg je creditkaart toch nog even op. Er zijn een paar dingen die je moet weten voordat je hier je geld aan uitgeeft.

  • Kamiko is geen RPG. Een verhaal is er nauwelijks, en de puzzels gaan niet verder dan af en toe een blok verschuiven. Kamiko is in de eerste plaats een actiespel. Vechten tegen heel veel vijanden terwijl je probeert je combo zo lang mogelijk vol te houden.
  • Kamiko is geen lang spel. Er zijn 4 eindbazen, die de meeste spelers binnen een uur hebben verslagen. Daarna zijn er nog twee andere speelbare personages om het spel opnieuw mee uit te spelen, maar meer content is er niet. Kamiko is duidelijk meer een arcadespelletje dan een uitgebreid avonturenspel. Er zijn zelfs leaderboards (niet online, helaas) om te zien wie het snelst kan speedrunnen.

Daar staat tegenover dat Kamiko maar 5 euro kost. Een bescheiden prijsje voor een bescheiden spelletje. Heb je zin in een kort tussendoortje met bloedmooie graphics? Dan is Kamiko misschien wel precies wat je zoekt. Het spel is vanaf 27 april te downloaden, exclusief voor de Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer van “roguevania” actiespel Dead Cells

Kijken op YouTube
Dead Cells is a roguelike, Castlevania-inspired action-platformer. […} you’ll have to master 2D souls-like like combat with the ever-present threat of permadeath looming.

Voor buitenstaanders is deze beschrijving een betekenisloze woordenbrij, maar een piepklein groepje liefhebbers weet meteen waar ze aan toe zijn.

Een actiespel over een man met een zweep die verdwaalt in een doolhofachtig kasteel. (Zoals in Castlevania). Alle vijanden die hij tegenkomt zijn intelligent en levensgevaarlijk. (Zoals in Dark Souls). En tot overmaat van ramp heeft hij géén extra levens. Als hij doodgaat wordt hij gedropt voor de ingang van een nieuw willekeurig gegenereerd kasteel. (Zoals in Rogue).

Dead Cells wordt ongetwijfeld een frustrerend moeilijk spel, maar ik moet zeggen dat die trailer er toch wel leuk uitziet. Als de recensies goed zijn moet ik deze misschien toch maar eens proberen.

Dead Cells verschijnt op 10 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum

De mysterieuze puzzels van Bokida: Heartfelt Reunion

Kijken op YouTube
Deze ziet er interessant uit. Bokida: Heartfelt Reunion is een first person puzzelspel in een wereld waar bijna alles wit is. Door mysterieuze torens te activeren kun je contact maken met een andere planeet, waardoor jouw eigen wereld steeds meer kleur krijgt. Of zoiets. Okee, dus het verhaal klinkt niet heel erg boeiend.

Het zijn de puzzels die Bokida interessant maken. Spelers kunnen eindeloos blokken bouwen zoals in Minecraft, alleen moet je hier rekening houden met zwaartekracht. Losse blokken vallen meteen weer omlaag, en ook andere dingen (bomen, rotsblokken) storten realistisch in elkaar als de cursor ze kapot snijdt. Het ziet eruit als een heerlijke sandbox waar elke puzzel meerdere oplossingen heeft. Lekker experimenteren dus.

Bokida: Heartfelt Reunion verschijnt op 17 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beat ´em up voor Sega Mega Drive aangekondigd

Kijken op YouTube
Je kunt je hippe retro-beat em’up natuurlijk gewoon aanbieden in de downloadwinkels van moderne spelcomputers, maar dat was de makers van Paprium niet authentiek genoeg. En dus verschijnt dit maffe vechtspel gewoon voor de Sega Mega Drive, een console die in 1997 voor het laatst werd geproduceerd.

Paprium is een beat’em up in de stijl van Final Fight en Streets of Rage 2. Het is een van de grootste spelcassettes ooit gemaakt (qua geheugen – de afmetingen zijn uiteraard gelijk aan ieder ander Mega Drive-spel) en de graphics spatten dan ook van het scherm. Grote vloeiend geanimeerde sprites die zich een weg beuken door ontzettend gedetailleerde achtergronden. Alleen al voor de graphics zullen veel verzamelaars dit spel niet willen missen.

  • Paprium pre-orderen kan hier vanaf 69 dollar. (Er zijn verschillende edities: normaal, gelimiteerd, met een speciale arcade joystick, etc). De verwachte releasedatum is 16 september. Let wel: je hebt een werkende Mega Drive nodig om dit spel te spelen. De cartridge is wel regiovrij, en kan dus overweg met alle bestaande versies.
  • Niet schrikken van de rare trailer. Het is een parodie op (of eerbetoon aan?) de bizarre filmpjes die reclamemakers in de jaren ’90 bedachten voor Sega en Nintendo.

Neo-games.blog forum

Nadenken over existentiële vragen met indiegame Everything

Kijken op YouTube

Everything is an interactive experience where everything you see is a thing you can be, from animals to planets to galaxies and beyond. Travel between outer and inner space, and explore a vast, interconnected universe of things without enforced goals, scores, or tasks to complete.

Het gebeurt niet vaak dat een trailer voor een computerspel je laat nadenken over de zin van leven en dood, maar Everything krijgt het voor elkaar. Een toespraak van filosoof Alan Watts wordt gecombineerd met een universum waar alles met elkaar is verbonden. De beer in het bos, de grassprietjes op de grond, de insecten die rondkruipen in het gras, en de moleculen waar de insecten van zijn gemaakt. Maar ook: de continenten in de oceaan, de planeet die om een ster draait, en de ster die onderdeel is van een sterrenstelsel. Het is allemaal zo overweldigend dat je vanzelf gaat nadenken over over jouw rol in het universum. Bestaat er wel een “ik”, of zijn we allemaal onderdeel van één groot levend organisme?

Als spel vind ik Everything er minder overtuigend uitzien. Het thema is absoluut fascinerend, maar het enige wat je zo te zien doet is rondlopen en dingen bekijken. Leuk dat je zowel losse moleculen als complete sterrenstelsels kunt besturen, maar zonder een concreet einddoel vrees ik dat het snel gaat vervelen.

Everything verschijnt volgende week voor PlayStation 4, en een maand later ook voor pc.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum