Categorie: "indie games"

Nieuwe spelbeelden ThatGameCompany’s Sky

Kijken op YouTube
Een nieuw spel van ThatGameCompany is altijd spannend. fl0w, hun eerste, was in al zijn simpelheid een van een van de verslavendste spelletjes tijdens de beginperiode van de PlayStation 3. Opvolger Flower (waarin je bloemblaadjes door natuurlandschappen blaast) was misschien een beetje saai, maar wel een volstrekt unieke ervaring. En hun derde spel Journey is een moderne klassieker. Een eenzame wandeling door de woestijn die uiteindelijk symbool blijkt te staan voor… nou ja, dat moet je zelf maar ervaren. (En nee, het is géén saaie walking simulator. Er zijn puzzels en geheimen en een bijzondere besturing waardoor je poppetje als het ware ‘surft’ over het zand).

Hun nieuwe spel heet Sky en heeft op het eerste gezicht veel weg van Journey. Weer een poppetje in een rode cape dat op reis gaat in een mysterieus landschap. (Al is het deze keer niet in een woestijn, maar hoog in de lucht tussen de wolken). Het belangrijkste verschil is dat ThatGameCompany nu de nadruk legt op multiplayer. In Journey kwam je soms ook wel andere spelers tegen, maar dat was eigenlijk alleen voor de gezelligheid. In Sky hebben de poppetjes elkaar nodig om puzzels op te lossen en gevaren te overwinnen. Dat wordt vast weer een bijzondere ervaring.

Sky verschijnt eerst als tijdelijke exclusive voor iPhone en iPad (releasedatum nog niet bekend), maar daarna waarschijnlijk ook voor alle andere (spel)computers.

Neo-games.blog forum

Indiegame The Gardens Between naar PS4

Kijken op YouTube
Wat ziet dit er mooi uit! Ik heb dit spel blijkbaar over het hoofd gezien toen het een paar maanden geleden werd aangekondigd voor de pc, maar nu staat The Gardens Between definitief op mijn radar. Twee kinderen verkennen mysterieuze eilanden waarop de tijd soms achteruit loopt. Het is alsof je een reeks surrealistische schilderijen tot leven ziet komen.

The Gardens Between verschijnt volgend jaar voor Mac, pc, en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Spelunky 2 aangekondigd

Kijken op YouTube
Huh? Een vervolg op Spelunky? Maar dat spel was toch al perfect? Een eindeloos herspeelbare platformer die iedere keer anders is en waarin je steeds weer nieuwe geheimen ontdekt. Wat kan een vervolg daar nog aan toevoegen? De eerste trailer bevat nog geen echte spelbeelden, dus wat Spelunky 2 precies inhoudt blijft voorlopig een verrassing.

Spelunky 2 verschijnt eerst voor pc en PlayStation 4, en later waarschijnlijk ook voor alle andere spelcomputers.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Amanita Design’s Chuchel

Kijken op YouTube
Ontwikkelstudio Amanita Design (Machinarium, Samorost, Botanicula) wil je aan het lachen maken. Hun nieuwe spel Chuchel is nog steeds een point-and-click adventure, maar dan wel eentje waarin alles draait om grappige situaties. Zelfs de puzzels, normaal het belangrijkste spelelement bij Amanita, zijn sterk vereenvoudigd omdat lang vastzitten de vaart uit het verhaal zou halen. Zelf omschrijven ze het als een crossover tussen videogame en animatiefilm.

Goed idee? Slecht idee? Ik ben voorzichtig optimistich omdat A:Amanita tot nu toe nog nooit een slecht spel heeft gemaakt, en B: de eerste trailer er inderdaad grappig uitziet.

Chuchel verschijnt begin 2018 voor Android, iOS, Mac, en pc. Er zijn nog geen plannen voor een console-versie.

Neo-games.blog forum

Bekijk de launchtrailer van puzzelspel Hob

Kijken op YouTube
Dit is niet de eerste trailer voor Hob, maar ik dacht steeds dat het een middelmatige 3D platformer zou worden. Sinds ik ontdekte dat Hob eigenlijk een Zelda-achtige open wereld is (met meer nadruk op puzzels dan op vijanden), vind ik het een stuk interessanter. Eurogamer vergelijkt de spelwereld zelfs met A Link to the Past, de meest compacte Zelda waarin iedere vierkante centimeter van de bovenwereld was volgepropt met geheimen. Een groot compliment.

Het bijzondere aan Hob is dat de hele spelwereld één grote machine is. Een soort gigantisch klokwerk vol bewegende onderdelen. De meeste puzzels draaien dan ook om het activeren van die machine, met soms dramatische gevolgen voor het landschap. Denk aan bergen die kantelen, grotten die opensplijten, en valleien die volstromen met water. In eerdere trailers leek het alsof die transformaties af en toe gebeurden, maar het is dus zo’n beetje het centrale spelmechanisme waar de rest van de game omheen is gebouwd. Niet helemaal uniek, maar op deze schaal heb ik het nog niet eerder gezien. Erg veel zin om deze game zelf uit te proberen. (Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat niet alle recensies even positief zijn als Eurogamer. Kijk en oordeel zelf of dit spel voor jou is).

Hob is sinds gisteren verkrijgbaar voor pc en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Super Meat Boy Forever

Kijken op YouTube
Super Meat Boy Forever leeft! Het al vaak uitgestelde spel (oorspronkelijk gepland voor 2015) heeft een nieuwe trailer gekregen en een voorlopige releasedatum in 2018.

Van ontwikkelaar Edmund McMillen mogen we SMBF geen endless runner noemen, maar dat is het natuurlijk wel. Meat Boy en Bandage Girl rennen automatisch, en de levels zijn iedere keer anders omdat ze tijdens het spelen dynamisch worden gegenereerd.

McMillen’s punt is vooral dat Meat Boy Forever geen simpel telefoonspelletje wordt. Hij ziet dit als een volwaardig vervolg (Super Meat Boy 2, but with a less boring name than “Super Meat Boy 2″) dat eerst voor pc en spelcomputers verschijnt, en daarna pas voor iOS en Android. En ook al rent Meat Boy automatisch, hij belooft dat spelers met twee knoppen (eentje voor springen en eentje voor omlaag duiken) toch verrassend veel controle hebben.

Al met al ben ik toch wel weer nieuwsgierig naar dit nieuwe spel, ook al ogen de tekenfilmgraphics in de tweede helft van de trailer wel een beetje goedkoop.

Super Meat Boy Forever verschijnt in 2018 voor Android, iOS, pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Maker Spelunky werkt aan verzameling retro-spellen

Kijken op YouTube
Dus hier is indie-ontwikkelaar Derek Yu sinds de release van Spelunky mee bezig geweest. UFO 50 is een verzameling van vijftig ouderwetse spellen met 8-bit-stijl graphics. In de fictie van deze compilatie zijn ze allemaal afkomstig van één obscure ontwikkelaar die in de jaren ’80 nooit is doorgebroken. In werkelijkheid zijn het natuurlijk gloednieuwe spellen, gemaakt door Derek Yu en vier van zijn minder beroemde vrienden (Eirik Suhrke, Jon Perry, Paul Hubans & Ojiro Fumoto).

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word hier erg vrolijk van. Los van elkaar zijn deze spellen misschien niet heel erg indrukwekkend, maar als één groot pretpakket lijkt het me fantastisch. Een klasgenoot liet ooit zijn Japanse 99-in-1 spelcassette voor de NES zien, en daar doet deze trailer me heel erg aan denken. Wat een rijkdom om zo’n schatkist vol onbekende spellen te mogen verkennen. Sommigen vallen ongetwijfeld tegen, maar iedere nieuwe titel waar je op klikt zou een onbekende klassieker kunnen zijn. Ik ben nu al benieuwd wat mijn favoriete UFO 50-spellen worden.

  • Volgens de vijf makers zijn de spellen korter dan het gemiddelde NES-spel, maar zeker geen minigames. Het zijn 50 complete titels en het zou honderden uren kosten om ze allemaal uit te spelen.
  • UFO 50 verschijnt volgend jaar eerst voor pc, en later waarschijnlijk ook voor andere platforms.

Neo-games.blog forum

The Lost Bear: 2D platformer in een virtuele bioscoopzaal

Kijken op YouTube
Kijk nou, een 2D platformspel dat exclusief verschijnt voor PlayStation VR. Dat klinkt als een overbodige toevoeging, maar de makers hopen dat hun virtuele omgeving de ervaring speciaal maakt. Je speelt The Lost Bear namelijk in een bioscoop die zicht aanpast aan het huidige level. Als je in het platformspel (plat geprojecteerd op een groot scherm) door een bos loopt, dan verandert de bioscoopzaal dus ook in een bos.

Het wordt helemaal interessant als je 2D spelwereld ook nog kunt beïnvloeden vanuit de bioscoopzaal. Bijvoorbeeld door met een zaklamp op donkere levels te schijnen, of door aan tandwielen te draaien die effect hebben op machines in de spelwereld. Al die extra acties voer je uit met de bewegingssensoren in de DualShock 4, zodat je ondertussen ook het meisje kunt blijven besturen met de knoppen.

Dit kan natuurlijk op allerlei manieren tegenvallen, maar wat een ontzettend origineel idee.

The Lost Bear komt later deze maand uit voor PlayStation VR. Het bovenstaande filmpje focust op de extra VR-elementen. In het onderstaande tweede filmpje komt het platformspel zelf wat meer in beeld.

Omgekeerd levelen in actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption

Kijken op YouTube
De makers van Dark Souls zullen wel jaloers dat ze dit trucje niet zelf hebben bedacht. In actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption moeten spelers ervaringsniveaus opofferen om tegen eindbazen te mogen vechten. “Level down gameplay” noemen de ontwikkelaars dat. Ondertussen wordt het spel wel gewoon steeds moeilijker, dus kies strategisch hoe en in welke volgorde je je stats wilt downgraden. Dat is pas hardcore!

Het spel zelf is ook overduidelijk geïnspireerd door de Souls-spellen (wat de makers gewoon toegeven), dus fans van ridders en dodge rolls en ruïnes vol monsterlijke eindbazen kunnen hun hart ophalen bij deze trailer. Eentje om in de gaten te houden.

Sinner: Sacrifice for Redemption staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. Het spel verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: de gesimuleerde pixels van indiegame Noita

Kijken op YouTube
Het klinkt een beetje gek. Een spel waarin iedere pixel zijn eigen zwaartekracht-simulatie heeft. Waarom dan? Wat heb ik daaraan als speler? Wordt een spel echt leuker van een beetje extra physics?

Dan bekijk je de trailer, en opeens valt alles op z’n plaats. Ja, dit ziet er inderdaad briljant uit. Eindelijk een spel waarin water zich gedraagt als water. Het klotst, het druipt, het stroomt weg als er ergens een muur breekt, en als het regent ontstaan er automatisch regenplassen.

En niet alleen de water-pixels gedragen zich realistisch. Kapotgeschoten levels laten brokstukken achter, vlammen passen zich dynamisch aan op de omgeving, en zelfs gassen worden gesimuleerd. In een van de spectaculairste scenes komt een kamer vol brandbaar gas in aanraking met een fakkel… wat rampzalig afloopt voor de aanwezige vijanden.

Het doet denken aan wat Q-Games deed met Pixeljunk Shooter, maar dan nog veel gedetailleerder en ambitieuzer. Ik ben erg beniewd wat voor situaties er nog meer kunnen ontstaan in deze procedureel gegenereerde roguelike platformer.

Noita is voorlopig alleen in ontwikkeling voor de pc. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum