Categorie: "indie games"

Maker Spelunky werkt aan verzameling retro-spellen

Kijken op YouTube
Dus hier is indie-ontwikkelaar Derek Yu sinds de release van Spelunky mee bezig geweest. UFO 50 is een verzameling van vijftig ouderwetse spellen met 8-bit-stijl graphics. In de fictie van deze compilatie zijn ze allemaal afkomstig van één obscure ontwikkelaar die in de jaren ’80 nooit is doorgebroken. In werkelijkheid zijn het natuurlijk gloednieuwe spellen, gemaakt door Derek Yu en vier van zijn minder beroemde vrienden (Eirik Suhrke, Jon Perry, Paul Hubans & Ojiro Fumoto).

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word hier erg vrolijk van. Los van elkaar zijn deze spellen misschien niet heel erg indrukwekkend, maar als één groot pretpakket lijkt het me fantastisch. Een klasgenoot liet ooit zijn Japanse 99-in-1 spelcassette voor de NES zien, en daar doet deze trailer me heel erg aan denken. Wat een rijkdom om zo’n schatkist vol onbekende spellen te mogen verkennen. Sommigen vallen ongetwijfeld tegen, maar iedere nieuwe titel waar je op klikt zou een onbekende klassieker kunnen zijn. Ik ben nu al benieuwd wat mijn favoriete UFO 50-spellen worden.

  • Volgens de vijf makers zijn de spellen korter dan het gemiddelde NES-spel, maar zeker geen minigames. Het zijn 50 complete titels en het zou honderden uren kosten om ze allemaal uit te spelen.
  • UFO 50 verschijnt volgend jaar eerst voor pc, en later waarschijnlijk ook voor andere platforms.

Neo-games.blog forum

The Lost Bear: 2D platformer in een virtuele bioscoopzaal

Kijken op YouTube
Kijk nou, een 2D platformspel dat exclusief verschijnt voor PlayStation VR. Dat klinkt als een overbodige toevoeging, maar de makers hopen dat hun virtuele omgeving de ervaring speciaal maakt. Je speelt The Lost Bear namelijk in een bioscoop die zicht aanpast aan het huidige level. Als je in het platformspel (plat geprojecteerd op een groot scherm) door een bos loopt, dan verandert de bioscoopzaal dus ook in een bos.

Het wordt helemaal interessant als je 2D spelwereld ook nog kunt beïnvloeden vanuit de bioscoopzaal. Bijvoorbeeld door met een zaklamp op donkere levels te schijnen, of door aan tandwielen te draaien die effect hebben op machines in de spelwereld. Al die extra acties voer je uit met de bewegingssensoren in de DualShock 4, zodat je ondertussen ook het meisje kunt blijven besturen met de knoppen.

Dit kan natuurlijk op allerlei manieren tegenvallen, maar wat een ontzettend origineel idee.

The Lost Bear komt later deze maand uit voor PlayStation VR. Het bovenstaande filmpje focust op de extra VR-elementen. In het onderstaande tweede filmpje komt het platformspel zelf wat meer in beeld.

Omgekeerd levelen in actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption

Kijken op YouTube
De makers van Dark Souls zullen wel jaloers dat ze dit trucje niet zelf hebben bedacht. In actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption moeten spelers ervaringsniveaus opofferen om tegen eindbazen te mogen vechten. “Level down gameplay” noemen de ontwikkelaars dat. Ondertussen wordt het spel wel gewoon steeds moeilijker, dus kies strategisch hoe en in welke volgorde je je stats wilt downgraden. Dat is pas hardcore!

Het spel zelf is ook overduidelijk geïnspireerd door de Souls-spellen (wat de makers gewoon toegeven), dus fans van ridders en dodge rolls en ruïnes vol monsterlijke eindbazen kunnen hun hart ophalen bij deze trailer. Eentje om in de gaten te houden.

Sinner: Sacrifice for Redemption staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. Het spel verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: de gesimuleerde pixels van indiegame Noita

Kijken op YouTube
Het klinkt een beetje gek. Een spel waarin iedere pixel zijn eigen zwaartekracht-simulatie heeft. Waarom dan? Wat heb ik daaraan als speler? Wordt een spel echt leuker van een beetje extra physics?

Dan bekijk je de trailer, en opeens valt alles op z’n plaats. Ja, dit ziet er inderdaad briljant uit. Eindelijk een spel waarin water zich gedraagt als water. Het klotst, het druipt, het stroomt weg als er ergens een muur breekt, en als het regent ontstaan er automatisch regenplassen.

En niet alleen de water-pixels gedragen zich realistisch. Kapotgeschoten levels laten brokstukken achter, vlammen passen zich dynamisch aan op de omgeving, en zelfs gassen worden gesimuleerd. In een van de spectaculairste scenes komt een kamer vol brandbaar gas in aanraking met een fakkel… wat rampzalig afloopt voor de aanwezige vijanden.

Het doet denken aan wat Q-Games deed met Pixeljunk Shooter, maar dan nog veel gedetailleerder en ambitieuzer. Ik ben erg beniewd wat voor situaties er nog meer kunnen ontstaan in deze procedureel gegenereerde roguelike platformer.

Noita is voorlopig alleen in ontwikkeling voor de pc. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Vliegen als een vogel in indiegame Fugl

Kijken op YouTube
Wat is dat toch met vogelsimulators? In recensies moeten we altijd concluderen dat doelloos rondvliegen best snel verveelt, maar zodra er een nieuw vliegspel wordt aangekondigd is iedereen toch weer enthousiast. Het blijft er gewoon magisch uitzien. Met je vleugels fladderen en dan in alle vrijheid door de lucht suizen. Ik denk dat we allemaal wachten op de eerste game die het gevoel van de trailers ook echt kan opwekken. (Misschien met missies? Of als racespel? Of met een ingewikkelde besturing die vliegen uitdagend maakt? Ik weet ook niet wat de juiste formule is).

Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de eerste trailer voor Fugl er ook erg magisch uitziet. Kleurrijker dan andere vogelsimulators (je bestuurt hier blijkbaar een papegaai in de jungle), en gemaakt van blokkige voxels voor die fijne retro-look. De maker zegt dat Fugl binnenkort uitkomt voor pc, Mac, iOS, Android en Virtual Reality.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: cyberpunk indiegame The Last Night

Kijken op YouTube
De prijs voor meest mysterieuze E3-trailer gaat dit jaar naar The Last Night. Waar het over gaat? Hoe het speelt? In welk genre het valt? Ik zou het allemaal niet weten. Het enige wat ik weet is dat deze trailer er bizar mooi uitziet. Een Blade Runner-achtige toekomstvisie van neonkleurige pixels en lichteffecten. Wat het ook is, dit moet ik hoe dan ook spelen.

The Last Night is aangekondigd als “Xbox One console launch exclusive”, wat meestal betekent dat het een paar weken later ook voor alle andere spelcomputers verschijnt.

Neo-games.blog forum

Mini-RPG Swords of Ditto ziet er schattig uit

Kijken op YouTube
Ja hier word ik wel vrolijk van. The Swords of Ditto is een actie-RPG met kleurrijke tekenfilmgraphics. Vanuit een bovenwereld ontdek je ondergrondse kerkers, verzamel je nieuwe wapens en los je side quests op voor dorpsbewoners. Of, als je heel dapper bent, wandel je meteen naar Mormo’s kasteel om onvoorbereid de eindbaas te verslaan. Het is Breath of the Wild met een ‘van bovenaf’ perspectief!

Of nou ja, uitgever Devolver Digital noemt het specifiek een “compacte” RPG. Die vergelijking met BotW gaat dus niet echt op. Het spel klinkt meer als een soort roguelike: een relatief klein avontuur dat je in één keer moet uitspelen. Want dood is in Swords of Ditto ook echt dood. Na iedere permadeath staat er een nieuwe avonturier op die weer helemaal overnieuw moet beginnen. (Al hebben je acties wel gevolgen die het avontuur van je opvolgers makkelijker kunnen maken).

The Swords of Ditto verschijnt begin 2018 voor pc en PlayStation 4.

Onofficiële WipEout-opvolger Formula Fusion is uit

Kijken op YouTube
WipEout Omega Collection ziet er mooi uit, maar is eigenlijk gewoon een compilatie van drie oude spellen. (Die ik natuurlijk toch ga kopen, sukkel dat ik ben). Wie liever iets nieuws wil spelen kan sinds vannacht terecht bij Formula Fusion. Een gloednieuwe anti-gravity racer, gemaakt door een groep voormalige Psygnosis- en Studio Liverpool-programmeurs die allemaal hebben gewerkt aan de originele WipEout-spellen.

Formula Fusion is gemaakt voor een bescheiden budget (79.656 Engelse ponden, dankzij een op het nippertje geslaagde Kickstarter). De graphics zijn dan ook niet superspectaculair, en er zijn maar 8 verschillende racebanen. Desondanks is het WipEout-gevoel wel heel erg aanwezig in deze trailer. De soundtrack staat weer vol met techno, alle logo’s zijn ontworpen door The Designers Republic, en de voertuigen glijden nog net zo soepel door de bochten als vroeger. Wees wel gewaarschuwd: de eerste user reviews klagen over technische problemen en een niet-zo-soepele framerate. Misschien even wachten met uitproberen totdat de eerste patch beschikbaar is.

Formula Fusion is nu verkrijgbaar voor Windows pc. Er wordt gewerkt aan versies voor PS4 en Xbox One (als alles goedgaat nog dit jaar), en later wordt het spel misschien ook nog geport naar Mac en Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Mysterieuze planeten verkennen in indiegame EXO ONE

Kijken op YouTube
In de toekomst pikken astronomen een buitenaards signaal op. Het zijn bouwplannen voor een mysterieus ruimteschip. Iemand besluit het ding te bouwen, en tijdens de eerste testvlucht wordt de EXO ONE meteen in een wormgat gezogen. Als hij aan de andere kant naar buiten komt, bevindt de piloot zich op een onbekende planeet.

Dat is het verhaal van EXO ONE, een indiegame die vandaag succesvol is gefinancierd op Kickstarter. Dat betekent dat het spel in januari verschijnt voor de pc. (Later misschien ook voor spelcomputers).

Het leuke aan EXO ONE is niet zozeer dat verhaal (hoe intrigerend het ook klinkt), maar vooral de manier waarop je planeten verkent. Het ruimteschip bouwt momentum op door over het landschap te rollen en de zwaartekracht te beïnvloeden. Het resultaat is een soort driedimensionale versie van het populaire iPhone-spelletje Tiny Wings. Je versterkt de zwaartekracht als je bergaf rolt, en zodra je de knop loslaat wordt de EXO ONE in de lucht geslingerd. Zo ga je steeds sneller totdat je uiteindelijk via een ander wormgat naar de volgende planeet vliegt.

EXO ONE moet geen eindeloos avontuur worden à la No Man’s Sky, maar juist een korte ervaring met een sterk verhaal. Twaalf planeten verkennen en daarna een bevredigende conclusie. Mysterieus, origineel, en mooi om naar te kijken – ik heb er zin in!

Neo-games.blog forum