Categorie: "Gamecube"

Gerucht: GameCube-spellen in Switch Virtual Console

gamecubevc
Volgens Eurogamer krijgt de Nintendo Switch een Virtual Console voor GameCube-spellen. Dat heeft gamesjournalist Tom Phillips gehoord van 3 verschillende bronnen. Eentje wist zelfs al te melden welke spellen Nintendo als eerste gaat verkopen: Super Mario Sunshine, Luigi’s Mansion en Super Smash Bros. Melee. De emulatie wordt verzorgd door Nintendo European Research and Development (met de geinige afkorting NERD), dezelfde studio die verantwoordelijk was voor de Mini NES Classic Edition.

  • Het volgende spel dat wordt voorbereid voor de Virtual Console wordt, volgens Eurogamer’s anonieme bronnen, de GameCube-versie van Animal Crossing. Inclusief de speelbare NES-spellen die daarin verstopt zaten.
  • Het is nog niet duidelijke welke oude spelcomputers nog meer worden toegevoegd aan de Switch Virtual Console. Volgens de geruchten werkt Nintendo wel weer aan een upgrade-programma, zodat spellen die je op de Wii U hebt gekocht voor een klein bedrag verhuizen naar de Switch.
  • Welke GameCube-spellen moet Nintendo nog meer naar de Switch brengen? Mijn eerste gedachte was F-Zero GX. Daarnaast zou Pikmin ook leuk zijn, en misschien de eerste Metroid Prime? Om eerlijk te zijn heeft Nintendo niet heel veel interessante spellen gemaakt voor de GameCube. Ik herinner me vooral een eindeloze stroom Mario Party’s en Mario-sportspellen.
  • Oeh! En Paper Mario: The Thousand-Year Door. Was ik bijna een van mijn favorieten vergeten.

Neo-games.blog forum

Nintendo overwoog een vervolg op The Wind Waker

windwakersequel
To tell you the truth, we had begun the initial steps towards creating Wind Waker 2 around that time.

[...]

Wind Waker 2 would have taken place in a more land-based setting, rather than on the sea, so that we could have Link gallop across the land on a horse. But Link’s proportions in Wind Waker weren’t very well suited for riding on horseback, he was too short,

Jammer dat hier geen beeldmateriaal van bestaat. Wind Waker 2 klinkt alsof het mijn favoriete Zelda had kunnen worden. Dezelfde vrolijke tekenfilmgraphics als de eerste Wind Waker, maar dan in een traditionele versie van Hyrule met dorpjes en kastelen en veel minder water. Er zou zelfs weer een paard in voorkomen, al had het team moeite om Toon Link met zijn korte beentjes geloofwaardig te laten paardrijden.

  • Uiteindelijk veranderde dit project in Twilight Princess, met realistische graphics en een duistere sfeer zoals in de populaire Lord of the Rings-films.
  • Toon Link keerde nog terug in twee DS-spellen (Phantom Hourglass en Spirit Tracks), maar die hadden allebei niet de magie van Wind Waker. We kunnen alleen maar hopen dat Nintendo ons in de toekomst nog eens verrast met een nieuw tekenfilmspel.

Neo-games.blog forum

Nooit uitgebracht: Diddy Kong Racing Adventure voor GameCube

Kijken op YouTube
Er is beeldmateriaal opgedoken van een afgekeurd vervolg op Diddy Kong Racing. Ontwikkelaar Climax (Rare was toen al vertrokken naar Microsoft) wilde dit spel graag maken voor de GameCube, maar Nintendo zag het idee niet zitten.

De techdemo zelf stelt niet veel voor. We zien Diddy Kong op de rug van een neushoorn, die eindeloos rondjes loopt over een kaal eiland. Gelukkig zijn de andere details die YouTuber PtoPOnline heeft gevonden wel interessant. Diddy Kong Racing Adventure zou nog meer nadruk leggen op de singleplayer avonturenstand. Het hele spel speelde zich af op een groot eiland met 16 verschillende dorpjes. Diddy en zijn vrienden moesten alle racebanen vinden en onderweg nieuwe voorwerpen en trucjes unlocken.

Climax had ook bedacht om racewagens uit te rusten met een parachute, zodat ze korte stukjes konden vliegen. Zeven jaar voordat Nintendo datzelfde idee voor het eerst toepaste in Mario Kart 7.

Toch jammer dat het project nooit van de grond is gekomen; de GameCube had best een goede kartracer kunnen gebruiken. (Sorry fans, ik vind Double Dash nog steeds de slechtste Mario Kart).

Neo-games.blog forum

Metroid Prime: Trilogy kost deze week maar een tientje

mptrilogy
Metroid Prime: Trilogy is deze week in de aanbieding op de Wii U eShop. Dat is op zich niet zo bijzonder. Tot nu toe kregen alle digitale Wii-spellen een lanceerkorting. Vorige week was Donkey Kong Country: Returns extra goedkoop en de week daarvoor Super Mario Galaxy 2. Toch is deze aanbieding om 2 redenen interessant.

  • Veel waar voor je geld. Dit pakket bevat Metroid Prime 1, 2 en 3. Een van Nintendo’s allerbeste spellen en 2 oerdegelijke vervolgen. Op de Wii heb ik deze compilatie overgeslagen omdat ik alle spellen al los in de kast had staan, maar voor €9,99 wordt het wel heel moeilijk om nee te zeggen. Helemaal omdat je in deze versies van MP1 en 2 (die oorspronkelijk voor de GameCube verschenen) rechtstreeks op vijanden kunt richten met de Wiimote.
  • Dit spel is zeldzaam. Tegenwoordig tik je de meeste Wii-spellen voor een habbekrats op de kop op sites als eBay of Marktplaats, maar Metroid Prime: Trilogy verscheen in 2009 in een beperkte oplage. Een paar maanden na de release was hij al nergens meer te vinden en tweedehands exemplaren zijn meestal duurder dan de oorspronkelijke winkelprijs. Dit is voorlopig je enige kans om deze spellen zo goedkoop te spelen.

Retrobaan Yoshi Circuit komt naar Mario Kart 8

yoshicircuit
Simpelweg bestaande figuurtjes overtrekken lijkt een rare manier om racebanen te ontwerpen, maar toch was Yoshi Circuit een van de allerbeste tracks in Mario Kart: Double Dash op de GameCube. Geen overbodige gimmicks, maar gewoon een dinosaurusvormige baan vol scherpe bochten en met een slimme shortcut onder Yoshi’s arm door. Het is alsof Shigeru Miyamoto in 1990 al wist dat het silhouet van zijn Yoshi-sprite dertien jaar later een perfecte kartbaan zou opleveren.

Nintendo kondigde vandaag aan dat Yoshi Circuit een van de retrobanen is in het eerste DLC-pakket voor Mario Kart 8. Zoals Eurogamer al opmerkt is het nog niet eerder gebeurd dat Nintendo dezelfde retrobaan twee remixte voor een nieuw spel (Yoshi Circuit zat ook al in Mario Kart DS). Zijn alle goede circuits nu officieel opgebruikt?

Ja echt: een GameCube-controller adapter voor de Wii U

gcontrolleradapter
Je vraagt je misschien af wat de 13 jaar oude GameCube-controller heeft te zoeken op de Wii U (een spelcomputer die voor alle duidelijkheid niet backwards compatible is met GameCube-spellen), maar dat heeft alles te maken met Super Smash Bros. Volgens veel fans is dit namelijk nog steeds de ultieme controller om dat populaire vechtspel mee te besturen. Nintendo heeft besloten die fans tegemoet te komen, maar dan wel op een heerlijk omslachtige manier: een adapter waarmee je originele GameCube-controllers kunt aansluiten op de Wii U. Ieder ander bedrijf zou gewoon een nieuwe draadloze controller maken met dezelfde knoppen-layout, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Voor iedereen die niet van Smash Bros. houdt kan deze adapter ook nuttig zijn, als Nintendo ooit besluit om digitale GameCube-spellen aan te bieden in de eShop. Ik weet dat hij er raar uitziet, maar met spellen die er speciaal voor waren gemaakt (Metroid Prime, F-Zero GX, Super Mario Sunshine, Viewtiful Joe) was het echt een fijne controller met alle knoppen op precies de goede plaats.

[g.forum]

HD remake van Zelda: The Wind Waker naar de Wii U


Screenshots van de vandaag aangekondigde High Definition remake van The Wind Waker. Een echt nieuw Zelda-avontuur laat volgens regisseur Eiji Aonuma nog wel een tijdje op zich wachten, daarom brengt Nintendo later dit jaar deze GameCube-titel opnieuw uit. Dat trucje beviel blijkbaar goed op de 3DS (2,5 miljoen verkochte exemplaren van Ocarina of Time 3D), dus Nintendo gokt dat Wii U-bezitters ook bereid om terug te keren naar een oude klassieker. En eerlijk is eerlijk: dit ziet er goed uit. De graphics zijn compleet vernieuwd, voor wie dat wil is het spel van begin tot eind speelbaar op de GamePad en Nintendo belooft zelfs een paar verfijningen in de gameplay. Hopelijk wordt het op de Wii U makkelijker om de windrichting te veranderen. Op de GameCube was het behoorlijk vermoeiend om steeds opnieuw Wind’s Requim te dirigeren.

De nieuwe Legend of Zelda kregen we helaas nog niet te zien, maar Aonuma dropte wel twee intrigerende hints. Volgens hem speelt Nintendo met het idee om spelers deze keer zelf te laten bepalen in welke volgorde ze de kerkers willen doorlopen. En dat niet alleen: ook de traditie dat Zelda-spellen altijd singleplayer avonturen zijn gaat volgens Aonuma op de schop. Dat klinkt veelbelovend – eindelijk weer een non-lineaire Zelda – al moeten we misschien niet te vroeg juichen. Want hoewel ik tijdens de presentatie meteen visioenen kreeg van een hardcore kruising tussen Dark Souls en de eerste Legend of Zelda, kan Aonuma hier net zo makkelijk een oppervlakkige partygame beschrijven. Wat denk jij? Bekijk het filmpje hieronder en oordeel zelf.

Bekijk deze Zelda: The Wind Waker-tekening


Fraaie Wind Waker-poster van Etsy-gebruiker DirtyGreatPixels. Soms kom je op het internet een stuk fanart tegen waarvan je hoopt dat de makers van het origineel (als in: het spel waarop de fanart is gebaseerd) zo onder de indruk zijn dat ze die tekening gebruiken als inspiratiebron voor hun volgende spel. Dit is duidelijk zo’n situatie. Het wijkt nogal af van de tekenfilmgraphics waar ik in 2003 verliefd op werd, maar op zijn eigen manier is deze illustratie bijna net zo mooi. Ik kan alleen maar hopen dat de poster op een of andere manier doordringt tot het Nintendo hoofdkwartier.

Een fysiek exemplaar van de poster is hier te bestellen voor 20 Engelse ponden (plus verzendkosten). Voor dat geld krijg je dan een professionle print van 33 bij 48 centimeter.

[g.forum]

Een stripboek voor gefrustreerde Zelda-fans

“We started talking about all our frustrations with the latest in the series, Skyward Sword. (…) As we talked, an original story of our own emerged, one that took these Zelda problems (common to many other modern games as well!) and explored them in comic form.”

Een stripboek dat niet over Zelda gaat, maar er wel zijdelings mee te maken heeft. Dat is Second Quest van schrijver Tevis Thompson en tekenaar David Hellman (bekend van zijn schilderachtige illustraties in indiegame Braid). Beide heren zijn al hun leven fan van de Zelda-spellen, maar ze beleven de laatste jaren steeds minder plezier aan Link’s avonturen. In hun ogen raakte Nintendo in 1998 de weg kwijt met Ocarina of Time en is het sindsdien alleen maar erger geworden. Vrijheid en avontuur worden steeds meer ingeruild voor voorspelbare puzzels en een lineair verhaal. Thompson schreef in februari al een boos essay over dit onderwerp getiteld Saving Zelda, maar Second Quest heeft gelukkig een positievere invalshoek. In plaats van op te sommen wat er allemaal mis is met Zelda wil dit stripboek laten zien hoe het dan wél moet. Het belooft je mee te nemen naar een wereld die verdacht veel lijkt op Skyloft uit Skyward Sword, alleen is het avontuur dat je hier beleeft veel subtieler en mysterieuzer. Dit is het avontuur dat Tevis en David eigenlijk hoopten te beleven in Nintendo’s spel.

De Legende van Zelda is een rare spelserie. Ik begrijp precies wat deze mannen bedoelen als ze klagen over praatzieke feeën en lineaire werelden, maar ondertussen zitten de moderne Zelda’s zo goed in elkaar dat het haast onmogelijk is om niet van ze te houden. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: Skyward Sword was tegelijkertijd mijn favoriete spel van 2011 én een enorme tegenvaller (om alle redenen die worden genoemd in Saving Zelda). Kortom: het wordt hoog tijd dat Tevis Thompson en David Heller samen een spel gaan maken. Tot die tijd verwijs ik iedereen graag naar deze Kickstarter waar je voor 35 dollar een exemplaar van hun toekomstige boek kunt reserveren. (Met de slag om de arm dat het project pas doorgaat als er de komende 24 dagen nog minstens 27.000 dollar wordt ingezameld).

Een blik achter de schermen bij Zelda: The Wind Waker


The Legend of Zelda: The Wind Waker is inmiddels bijna 10 jaar oud en nog steeds een van de mooiste spellen die je kunt spelen. Ik ben vast niet de enige die dat vind. De destijds nogal controversiële tekenfilm-look heeft de tand des tijds veel beter doorstaan dan andere spellen uit 2003. Over hoe die wonderlijke graphics tot stand zijn gekomen is helaas weinig bekend. Nintendo’s programmeurs geven immers zelden interviews en de Iwata Vraagt-rubriek bestond toen nog niet.

Een gebruiker van het Polycount-forum was zo nieuwsgierig naar de techniek achter Wind Waker dat hij er deze week een tech and texture analysis over heeft gemaakt. Waarschuwing vooraf: het is een behoorlijk technisch verhaal. Ik heb bij de helft van deze plaatjes ook geen idee waar het over gaat. En toch kunnen mensen die geen verstand hebben van “BSP scenes with pre-calculated vis” hier best een paar dingen van opsteken. Wist je bijvoorbeeld dat de oceaan meebeweegt met Link? In plaats van honderden vierkante kilometers aan virtuele golven bouwde Nintendo een klein stukje zee dat altijd met Link meeschuift over de wereldkaart.