Categorie: "Xbox One"

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One

dragonsdogma
Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Mooi maar oppervlakkig Seasons After Fall naar PS4 & Xbox One

Kijken op YouTube
Oké, dus we weten dat Seasons After Fall niet heel speciaal is. Het spel verscheen vorig jaar voor de pc, en recensenten omschreven het massaal als wel aardig. Een degelijke metroidvania met als voornaamste gimmick dat je voortdurend kunt schakelen tussen 4 seizoenen. Dat leidt tot voorspelbare puzzels (‘s winters bevriest het water, etc), en de vijanden zijn ook al aan de makkelijke kant. Bovendien laat het spel je onnodig vaak backtracken; zo ongeveer de grootste zonde die een metroidvania kan begaan.

Op het eerste gezicht is er dus weinig reden om enthousiast te worden van de aangekondigde rerelease op PS4 en Xbox One (vanaf 16 mei). Maar ja, die graphics. De grootste kracht van Seasons After Fall is dat het eruitziet als een onwaarschijnlijk mooie tekenfilm. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik dat schattige vosje door die Disney-landschappen zie rennen ben ik eigenlijk al bijna verkocht. Gepolijst en gedetailleerd, maar toch nog met genoeg ruwe randjes om te voorkomen dat het saai wordt. Qua graphics doet Seasons After Fall alles goed.

Ik ga proberen me te beheersen, maar ik vrees dat deze game over anderhalve week misschien toch in mijn virtuele winkelmandje belandt.

Eerste trailer van actie-RPG Code Vein

Kijken op YouTube
Eerste trailer van Bandai Namco’s nieuwe spel Code Vein. Het speelt zich af in de verre toekomst. De wereld is vergaan en de laatste overlevenden zijn veranderd in vampiers met bovennatuurlijke krachten. Tussen de puinhopen van onze beschaving probeert iedereen elkaar te vermoorden om maar zoveel mogelijk bloed te drinken.

Het klinkt allemaal heel vreemd (en heel Japans), maar wat je vooral moet onthouden is dat Code Vein eruitziet als een duistere actie-RPG met gevechten die veel weg hebben van Dark Souls. Het is nog maar een trailer en niemand weet hoe goed of slecht het speelt, maar toch: een spel om de komende tijd in de gaten te houden.

Code Vein verschijnt in 2018 voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Star Wars: Battlefront II gelekt

Kijken op YouTube
Geen idee hoe lang deze online blijft, maar de eerste trailer voor Star Wars: Battlefront II is per ongeluk een paar dagen te vroeg gelekt. Als dat gebeurt proberen sommige uitgevers om alle uploads zo snel mogelijk te verwijderen, terwijl anderen zich er gewoon bij neerleggen. We zullen zien hoe EA op hun lek reageert.

Het filmpje duurt amper 30 seconden, maar bevat toch genoeg interessante informatie.

  • Het lijkt erop dat deze Star Wars:Battlefront wél een singleplayer campagne krijgt. Hoofdrolspeelster is zo te zien een anonieme soldaat, die wraak wil nemen op de rebellen nadat de Death Star wordt opgeblazen aan het einde van Return of the Jedi.
  • De multiplayer maps bevatten deze keer locaties en personages uit alle films (behalve Rogue One, maar wie weet komt dat nog). We zien een gevecht tussen Yoda en Darth Maul uit de prequels, en ook Kylo Ren komt voorbij op zijn Starkiller Base uit The Force Awakens.

Neo-games.blog forum

Microsoft onthult specificaties Project Scorpio

xboxscorpioa
the CPU is about 30 per cent faster than the Xbox One’s. The GPU is 4.6 times more powerful than Xbox One’s. What matters just as much, though, is the huge amount of very fast memory available. Even with 4GB reserved for the system, games have a whole 8GB to play with, up from 5GB of much slower memory on Xbox One. That means fast streaming of very high-quality art assets, which will really help at the 4K ultra HD resolutions that Microsoft is gunning for.

Microsoft heeft de technische specificaties van hun “Project Scorpio” spelcomputer bekend gemaakt. En die zijn, als we de experts mogen geloven, nogal indrukwekkend. Een snellere CPU, een véél snellere GPU (“a beast”, volgens Digital Foundry) en anderhalf keer zoveel RAM-geheugen. Genoeg rekenkracht voor superscherpe 4K graphics, als je de Scorpio aansluit op een Ultra HD televisie.

Maar Microsoft denkt dat de Scorpio ook interessant is voor gamers met een gewone HD televisie. Alle spellen draaien soepeler op de nieuwe console. Denk aan kortere laadtijden, hogere framerates en de mogelijkheid om 4K graphics te “supersampelen” naar een lagere resolutie, waardoor alle rafelrandjes en zichtbare pixels worden weggepoetst. Zelfs backwards compatible Xbox 360-spellen kunnen profiteren van die voordelen.

Sony heeft steeds gecommuniceerd dat mensen met een gewone HD-televisie eigenlijk geen PlayStation 4 Pro nodig hebben, maar het klinkt alsof Project Scorpio een grotere stap vooruit is. Nog net geen échte opvolger, maar wel duidelijk beter dan een standaard Xbox One.

Wat al dat grafische geweld gaat kosten is overigens nog niet duidelijk. Op basis van de hardware gokt Digital Foundry op 499 dollar, maar niemand weet wat Microsoft er zelf voor wil vragen.

Neo-games.blog forum

Snake Pass gameplayfilmpje

Kijken op YouTube
Okee, ik ben overtuigd. De trailers zagen er al best goed uit, maar na dit filmpje weet ik zeker dat ik Snake Pass wil spelen.

Het leukste aan dit filmpje is, gek genoeg, dat het er zo onhandig uitziet. Ik was bang dat het klimmen automatisch zou gaan (hou ‘X’ ingedrukt om palen vast te houden), maar als je deze speler ziet stuntelen is het meteen duidelijk dat je echt alles zelf moet doen. Zelf de juiste route zoeken, zelf om boomtakken kronkelen en zelf je evenwicht bewaren. Het is bijna alsof ontwikkelaar Sumo Digital een nieuw genre heeft bedacht. Snake Pass heeft het uiterlijk van een ouderwetse Rare-platformer (de soundtrack is zelfs van Donkey Kong Country- en Banjo-Kazooie-componist David Wise), maar de besturing is volkomen uniek. Ik heb nu al zin om er goed in te worden.

De eerste recensies klagen over een onhandige camera en te weinig checkpoints (als je doodgaat moet je grote delen van het level herspelen). Vervelende minpunten, maar niet onoverkomelijk als een spel verder goed in elkaar zit.

Snake Pass is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Dark Souls III: The Ringed City

Kijken op YouTube

Volgende week verschijnt The Ringed City, de laatste DLC voor Dark Souls 3. En als het klopt dat regisseur Hidetaka Miyazaki (tegenwoordig ook de baas van FromSoftware) klaar is met Dark Souls, dan is dit dus ook de allerlaatste keer dat we een nieuwe trailer kunnen bekijken van een Souls-spel. Best een rare gedachte.

  • Als je per se verrast wilt worden door alle nieuwe wapens (dat megagrote schild!) en eindbazen in The Ringed City, dan moet je hier uiteraard niet naar kijken. Nog 4 nachtjes slapen, dan kun je het allemaal zelf ontdekken als de DLC uitkomt voor alle versies van Dark Souls 3.
  • Ik ben benieuwd of FromSoftware het echt aandurft om hun kip met de gouden eieren te slachten. Je moet wel heel veel vertrouwen hebben in je nieuwe ideeën om zo’n succesvolle serie opzij te schuiven. Zou er stiekem echt geen Dark Souls 4 of Bloodborne 2 in ontwikkeling zijn?

Neo-games.blog forum