Categorie: "Xbox One"

Procedureel gegenereerde actie-RPG Songbringer

Kijken op YouTube
Stel je voor dat The Legend of Zelda een wachtwoord-systeem had waarmee je miljoenen verschillende bovenwerelden kon genereren, allemaal met hun eigen unieke dungeons. Dat is in een notendop het idee achter Songbringer. Aan het begin van je avontuur verzin je een zesletterig wachtwoord, en het spel gebruikt die seed om een unieke wereld te genereren.

Dat klinkt als de zoveelste roguelike, maar deze werelden zijn veel groter. Waar een potje Spelunky of Binding of Isaac ongeveer 30 minuten duurt, schatten de makers van Songbringer dat het tussen de 8 en 16 uur duurt om hun spel helemaal uit te spelen. Er is bovendien geen permadeath (alleen als extra optie voor hardcore masochisten). Als je hier doodgaat mag je gewoon verder in dezelfde wereld totdat je het avontuur helemaal hebt uitgespeeld.

  • Het klinkt… interessant. Een avontuur van 8 uur nodigt niet echt uit tot eindeloos herspelen (terwijl dat juist de grote kracht is van veel andere roguelikes), maar het idee dat iedere speler straks zijn eigen unieke versie van Songbringer ervaart heeft ook wel iets speciaals.
  • En los van al die wachtwoorden en procedureel gegenereerde dungeons, ziet Songbringer er ook gewoon uit als een toffe actie-RPG met lekker nerveuze graphics.
  • Songbringer verschijnt op 1 september voor pc en Xbox One, en op 5 september voor PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Omgekeerd levelen in actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption

Kijken op YouTube
De makers van Dark Souls zullen wel jaloers dat ze dit trucje niet zelf hebben bedacht. In actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption moeten spelers ervaringsniveaus opofferen om tegen eindbazen te mogen vechten. “Level down gameplay” noemen de ontwikkelaars dat. Ondertussen wordt het spel wel gewoon steeds moeilijker, dus kies strategisch hoe en in welke volgorde je je stats wilt downgraden. Dat is pas hardcore!

Het spel zelf is ook overduidelijk geïnspireerd door de Souls-spellen (wat de makers gewoon toegeven), dus fans van ridders en dodge rolls en ruïnes vol monsterlijke eindbazen kunnen hun hart ophalen bij deze trailer. Eentje om in de gaten te houden.

Sinner: Sacrifice for Redemption staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. Het spel verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Beyond Good & Evil 2

Kijken op YouTube
Oh wow, Beyond Good & Evil 2 is ambitieuzer dan ik dacht. Check dit filmpje waarin bedenker Michel Ancel laat zien hoe groot alles is in zijn nieuwe universum. Denk aan een ruimteschip van 400 meter lang, naast een standbeeld van 700 meter hoog. En dat dat standbeeld dan een klein stipje blijkt te zijn op een planeet die wordt omringd door nog grotere planeten. In een gesimuleerd sterrenestelsel waar alle planeten draaien om een reusachtige ster.

De eerste Beyond Good & Evil was een Zelda-achtig avonturenspel op één planeet (plus een uitstapje naar de maan), maar dit vervolg doet eerder denken aan No Man’s Sky. Eindeloze verkenningstochten door willekeurig gegenereerde werelden. Al hoop ik dat Ubisoft er wel iets meer structuur in kan aanbrengen. Nieuwe werelden ontdekken is leuk, maar uiteindelijk wil ik ook een verhaal beleven en een paar kerkers met eindbazen verslaan.

Neo-games.blog forum

Monster Hunter World komt naar pc, PS4, en Xbox One

Kijken op YouTube
Monster Hunter gaat open wereld. Dat is misschien wel de grootste verandering in deze trailer. Uiteraard ziet Monster Hunter World (de eerste voor PS4 en Xbox One) er veel mooier uit dan alle voorgaande afleveringen, maar de echte revolutie is dat alle losse gebieden aan elkaar zijn geknoopt tot één grote wereld. Een wereld waarin alle monsters tegelijk rondzwerven. In plaats van eerst een missie te kiezen en met een groep hunters op specifieke beesten te jagen, gaan spelers nu alleen op pad. Pas als je hulp nodig hebt nodig je andere spelers uit – door een vuurpijl af te schieten.

Fans van de oude spellen zullen wel van gruwelen van al die veranderingen, maar het zou me niet verbazen als Capcom met dit spel (vooral in het westen) een veel groter publiek gaat bereiken.

Neo-games.blog forum

Beyond Good and Evil 2 leeft! Nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Schrik niet, maar Beyond Good and Evil 2 bestaat nog steeds. Het spel waar Ubisoft al sinds 2008 aan werkt kreeg vannacht een nieuwe trailer. Er is in die tijd wel een hoop veranderd.

  • Beyond Good and Evil 2 is nu een prequel, die zich afspeelt vóór de geboorte van Jade (hoofdrolspeelster van de eerste BG&E).
  • Nieuwe hoofdrolspelers zijn aap Knox (met uitschuifbare robotarm), motorrijdster Shani, en de bemanning van een groot ruimteschip waarmee je meerdere planeten gaat verkennen.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer van BioWare’s Anthem

Kijken op YouTube
Anthem is de langverwachte nieuwe actie-RPG van ontwikkelaar BioWare (Mass Effect, Dragon Age). Het ziet er indrukwekkend uit. Stoere soldaten in exosuits (met jetpacks!) verkennen een buitenaardse wereld vol gevaarlijke monsters. Grote robots, mooie graphics, spectacularie actie… wie wil dat nou niet?

Ik ben wel een beetje bezorgd dat de trailer zoveel nadruk legt op multiplayer. Niks mis met co-op, maar hopelijk zit het niet in de weg van een goed verhaal. Het zou zonde zijn als een BioWare-RPG alleen draait om loot verzamelen en ervaringspunten grinden zoals in Destiny en The Division.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: cyberpunk indiegame The Last Night

Kijken op YouTube
De prijs voor meest mysterieuze E3-trailer gaat dit jaar naar The Last Night. Waar het over gaat? Hoe het speelt? In welk genre het valt? Ik zou het allemaal niet weten. Het enige wat ik weet is dat deze trailer er bizar mooi uitziet. Een Blade Runner-achtige toekomstvisie van neonkleurige pixels en lichteffecten. Wat het ook is, dit moet ik hoe dan ook spelen.

The Last Night is aangekondigd als “Xbox One console launch exclusive”, wat meestal betekent dat het een paar weken later ook voor alle andere spelcomputers verschijnt.

Neo-games.blog forum

De nieuwe Assassin’s Creed gaat naar Egypte

Kijken op YouTube
Goed idee van Ubisoft om een jaartje over te slaan. Ook al is er op het eerste gezicht niet heel veel veranderd, deze nieuwe Assassin’s Creed voelt toch opvallend fris. Misschien is het de vernieuwe interface (met ervaringspunten waardoor je assassin gaandeweg steeds sterker wordt) of de oud-Egyptische setting, maar ik krijg zowaar weer zin om als geheime moordenaar rond te sluipen en mensen in hun rug te steken.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het was wel een beetje een domper toen Koji Igarashi laatst vertelde dat zijn nieuwe spel Bloodstained, na twee jaar ontwikkeltijd, pas voor 20 à 30 procent klaar was. Het team houdt vol dat ze de geplande releasedatum van ‘begin 2018′ gewoon gaan halen, maar hoe realistisch is dat? Ik ben niet heel goed in wiskunde, maar 75% van een spel programmeren binnen een half jaar klinkt behoorlijk eh… optimistisch.

Om de moed erin te houden slingerde uitgever 505 Games vandaag een nieuwe trailer online. De levels ogen nog steeds erg kaal, maar dat gevecht met Bloodless ziet er wel tof uit. Een griezelige vrouw die je aanvalt door met bloed te spuiten. Dat zijn de over-de-top eindbazen die je wilt zien in een semi-officieel vervolg op Castlevania.

Neo-games.blog forum

WayForward maakt 2D The Mummy spel

themummydemastered
Die nieuwe The Mummy-film schijnt behoorlijk slecht te zijn, maar dankzij WayForward gaan we toch nog plezier beleven aan Tom Cruise’s Egyptische avontuur. Ouderwetse schietspellen met supergedetaileerde 2D graphics zijn precies de specialiteit van deze Amerikaanse ontwikkelaar (zie bijvoorbeeld Shantae: Half-Genie Hero, Contra 4 en Mighty Switch Force). En hij verschijnt voor consoles en pc! Geen halfslachtig telefoonspelletje, maar een échte game.

Meer dan deze tweet weten we nog niet van The Mummy Demastered, maar ik vind hem nu al veelbelovend. Let ook op die Metroid-achtige minimap in de rechter onderhoek. Een teken dat we te maken hebben met een echte metroidvania?

Neo-games.blog forum