Categorie: "Xbox One"

Eerste trailer indiegame Planet Alpha

Kijken op YouTube
Wow, spectaculaire beelden. Als je goed kijkt zie je dat Planet Alpha eigenlijk gewoon een 2D platformer is, maar om de hoofdrolspeler heen gebeuren zoveel dingen (vliegende walvissen, marcherende robotlegers, rondstampende dinosaurussen, neerstortende ruimteschepen) dat de trailer meer weg heeft van een animatiefilm. Ik ben benieuwd of de makers dit spektakel echt een heel spel lang kunnen volhouden.

Planet Alpha verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One. Op PlayStation Blog legt de creative director uit dat spelers de stand van de zon kunnen beïnvloeden, en dat dat ook effect heeft op de gameplay. Bijvoorbeeld met planten die in de richting van het zonlicht groeien, en zwevende eilandjes die ‘s nachts omlaag vallen.

Neo-games.blog forum

Metroidvania roguelike Dead Cells naar alle spelcomputers

Kijken op YouTube
Het leuke van moderne roguelikes is dat het soms voelt alsof je de ontwerpers te slim af bent. Rogue Legacy en Binding of Isaac zijn misschien niet zo verfijnd als traditionele actiespellen, maar als je de power-ups slim combineert kun je wel een hittezoekende ring van laservuur creëren die alle eindbazen in één klap verbrijzelt. Dat geeft een kick waar maar weinig andere spellen aan kunnen tippen.

Dead Cells is anders. Op papier is dit de zoveelste roguelike (een willekeurig gegenereerd kasteel vol verborgen wapens en powers-ups… die je allemaal weer verliest zodra je doodgaat), maar als je alle positieve recensies mag geloven is deze wél zo verfijnd als een traditioneel actiespel. De besturing is snel en nauwkeurig (een soort kruising tussen de acrobatiek van Prince of Persia en de gevechten van Castlevania), en er zijn geen superwapens waarmee je het spel kunt breken. Je kunt alleen winnen door veel te oefenen en langzaam steeds beter te worden. Geen trucjes en shortcuts, maar een ouderwetse uitdaging.

Op de pc heeft Dead Cells al duizenden fans, en later dit jaar komt het spel ook naar PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Volgende Portal-spel is samenwerking met Bridge Constructor

Kijken op YouTube
Bridge Constructor is een simulatiespel waar sinds 2012 al vier verschillende versies van zijn verschenen. Het doel is steeds om een min of meer realistische brug te bouwen, die zo stevig is dat een voertuig (meestal een vrachtwagen) veilig de overkant kan bereiken.

Portal is een puzzelspel uit 2007 over een teleportatie-pistool. Schiet twee cirkels op twee verschillende muren (of plafonds, of vloeren, of waar dan ook) en er onstaat een magische poort. Stap in een van de cirkels en je komt er bij de ander weer uit, waar die zich ook bevindt.

Bridge Constructor: Portal is de verrassende samenwerking tussen die twee series. Het doel is nog steeds om voertuigen aan de andere kant van een ravijn te krijgen, alleen kun je nu dus ook portals gebruiken om de meest onmogelijke bruggen te bouwen. Okee, het is niet bepaald Portal 3 (wanneer maken jullie die nou eindelijk Valve?), maar het ziet er wél leuk uit. Ik ben benieuwd hoeveel bizarre puzzels de makers kunnen ontwerpen met dit nieuwe spelmechanisme.

Bridge Constructor: Portal verschijnt op 20 december voor Android, iOS, Mac, en pc. Begin volgend jaar komt het spel dan ook nog naar alle spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Capcom kondigt Mega Man 11 aan

Kijken op YouTube
Wow, dit ziet er verrassend goed uit. Mega Man 11 heeft geen retro-graphics zoals de vorige Mega Man-revival (het duo MM9 & 10), maar fraaie driedimensionale achtergronden. Al het rennen, springen, en schieten gaat nog net zo plat als vroeger, alleen ziet alles er nu uit als een interactieve tekenfilm.

Mega Man-bedenker Keiji Inafune zal wel balen. Zijn indiegame Mighty No. 9 had ongeveer hetzelfde idee, maar de uitvoering van Capcom is veel mooier. Nu maar hopen dat deel 11 nog net zo lekker speelt als de oude Mega Man-spellen.

Mega Man 11 verschijnt eind 2018 voor Nintendo Switch, pc, PS4, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Casa Bonita-DLC voor nieuwe South Park-RPG


South Park: The Fractured But Whole krijgt volgend jaar DLC die zich afspeelt in Casa Bonita. Het is natuurlijk geen garantie dat een pretpark uit een van de beste afleveringen ook meteen een leuk spel oplevert, maar ik ben wel nieuwsgierig.

De volledige titel van de DLC wordt From Dusk Till Casa Bonita. Dat klinkt als een parodie op de prettig gestoorde Quentin Tarantino-film From Dusk Till Dawn. Dat zal dus wel iets met vampiers worden.

  • South Park: The Fractured But Whole verschijnt aanstaande dinsdag voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Je hebt dus nog maar twee dagen om het spel te pre-orderen en aanspraak te maken op een gratis download van de vorige South Park-RPG The Stick of Truth. Voorlopig de enige manier om dat spel te spelen op Xbox One of PlayStation 4.
  • Als je hem nog niet hebt gezien: de meest recente aflevering van South Park was een soort van prequel op The Fractured But Whole. Het was alleen wel een matige aflevering, dus niet zo’n hele goede reclame voor het spel. Laten we hopen dat Ubisoft een grapperige eindbaas heeft bedacht dan Mark Zuckerberg’s VR-avatar.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Red Dead Redemption 2

Kijken op YouTube
De nieuwe trailer voor Red Dead Redemption 2 bevat weinig echte spelbeelden, maar wel weer ouderwets veel verhaalscenes. Ik was een beetje bang dat ontwikkelaar Rockstar na het succes GTA Online ook dit spel zou veranderen in een online speeltuin, maar dat lijkt mee te vallen. Als er straks ook een Red Dead Redemption Online komt, dan is het in ieder geval naast een uitgebreide verhaalstand. Een prequel met een nieuwe hoofdrolspeler die lid is van Dutch van der Linde’s roversbende. De slechteriken die fans nog kennen uit het eerste spel.

Red Dead Redemption 2 verschijnt in de lente van 2018 voor PS4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Super Meat Boy Forever

Kijken op YouTube
Super Meat Boy Forever leeft! Het al vaak uitgestelde spel (oorspronkelijk gepland voor 2015) heeft een nieuwe trailer gekregen en een voorlopige releasedatum in 2018.

Van ontwikkelaar Edmund McMillen mogen we SMBF geen endless runner noemen, maar dat is het natuurlijk wel. Meat Boy en Bandage Girl rennen automatisch, en de levels zijn iedere keer anders omdat ze tijdens het spelen dynamisch worden gegenereerd.

McMillen’s punt is vooral dat Meat Boy Forever geen simpel telefoonspelletje wordt. Hij ziet dit als een volwaardig vervolg (Super Meat Boy 2, but with a less boring name than “Super Meat Boy 2″) dat eerst voor pc en spelcomputers verschijnt, en daarna pas voor iOS en Android. En ook al rent Meat Boy automatisch, hij belooft dat spelers met twee knoppen (eentje voor springen en eentje voor omlaag duiken) toch verrassend veel controle hebben.

Al met al ben ik toch wel weer nieuwsgierig naar dit nieuwe spel, ook al ogen de tekenfilmgraphics in de tweede helft van de trailer wel een beetje goedkoop.

Super Meat Boy Forever verschijnt in 2018 voor Android, iOS, pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

BioMutant is een open wereld RPG over pluizige dieren

Kijken op YouTube
Eerste trailer + spelbeelden van BioMutant. Een open wereld actie-RPG, bedacht door de creative director van de Just Cause-spellen (Stefan Ljungsqvist, die speciaal voor dit spel een nieuwe studio heeft opgericht).

Het ziet er verrassend leuk uit. De hoofdrolspeler is een katachtig wezen dat aan Kung Fu doet, en zijn sidekick een mechanische sprinkhaan. Samen reizen ze door een post-apocalyptische wereld met de hulp van allerlei robots en futuristische tanks. (Mijn favoriet is een grote mechanische hand die vijanden wegtikt met zijn wijsvinger).

Dit soort kleurrijke spellen met dieren in de hoofdrol raakten een beetje uit de mode na de PS2/Xbox generatie, maar na het zien van deze trailer ben ik wel klaar voor een comeback. Dit gaat volgens mij een heel tof spel worden, vooral als de spectaculaire stunts van Just Cause ook nog steeds aanwezig zijn.

BioMutant verschijnt volgend jaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Fe

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Fe, een veelbelovend 3D puzzel/stealth/platform/exploratie spel. Het wordt gemaakt door Zoink Games, de indiestudio achter Stick it to The Man en Zombie Vikings. Die spellen waren ook leuk, maar Fe ziet eruit als een grote stap vooruit. De humor is ingeruild voor een serieuzere sprookjeswereld waarin zo te zien ook ruimte is voor griezelige en ontroerende momenten. Daarnaast is dit met afstand het mooiste spel dat Zoink tot nu toe heeft gemaakt. Een sfeervolle en gepolijste open wereld waar duidelijk veel tijd en (met dank aan uitgever EA) geld in is gestoken.

Fe zou eerst alleen verschijnen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar vandaag maakte Zoink bekend dat het spel ook uitkomt voor de Nintendo Switch. De release staat gepland voor begin 2018.

Neo-games.blog forum

Jurassic World pretpark simulator aangekondigd

Kijken op YouTube
Dit klinkt als een goed idee. Je eigen dinosaurus pretpark bouwen in officieel spel-van-de-film Jurassic World Evolution. Geen simpel klikspelletje voor de smartphone, maar een uitgebreide simulatie voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gemaakt door Frontier Developments, bekend van de populaire pretpark simulator Planet Coaster.

Helaas is de eerste trailer alleen een mooi animatiefilmpje. Nog geen echte spelbeelden dus. Al ben ik blij met de suggestie (als dat ook echt in het spel zit) dat dinosaurussen kunnen ontsnappen en personeel kunnen opeten. Hekken bouwen en restaurants aanleggen is leuk, maar het wordt natuurlijk pas echt spannend als alles volledig uit de hand loopt.

Jurassic World Evolution staat gepland voor de zomer van 2018, precies op tijd voor de volgende speelfilm Jurassic World: Fallen Kingdom.

Neo-games.blog forum