Categorie: "NGP"

Kijk dit: het onstaan van anti-gravity racing in WipEout 2048


Bredere banen? Realistische omgevingen in de nabije toekomst? Agressievere tegenstanders? Meer nadruk op wapens en power-ups? Ik weet niet of ik wel zo blij ben met de richting die WipEout inslaat op de NGP. WipEout 2048 speelt zich af over 37 jaar, als anti-gravity racing volgens Studio Liverpool net is uitgevonden. Alle banen lopen dwars door steden die er op de begane grond nog bijna net zo uitzien als 2011-steden. Een soort gritty reboot van de serie dus, al belooft Sony dat we hoog in de lucht (bovenop de oude stad) al kunnen zien hoe de glimmende futuristische steden uit latere WipEouts worden opgebouwd.

Van de positieve kant: het is wel een gloednieuwe WipEout. Dat is altijd goed nieuws. Het ziet er mooi uit, het ziet er snel uit, en het kan online gespeeld worden tegen PlayStation 3-spelers. (Ik denk dat dat betekent dat de banen van WipEout HD Fury hier ook weer in zitten). Het gebruikt ook bijna iedere gimmick die Sony in de NGP heeft gestopt. Wapens activeren kan via het voorste touchscreen, gas geven via het achterste touchpanel, sturen kan door de NGP te kantelen, sommige wapens zijn voice activated via de microfoon en tijdens online races maakt de NGP een “victory face”-foto van de speler die als eerste over de finish zweeft.

NGP-spellen simultaan in winkel en PlayStation Store


“One thing we learnt from PSP, is that we want to have simultaneous delivery in digital and physical for NGP. Just to clarify that, all games that appear physically will be made available digitally.”

Dat gaat de goede kant op met die Next Generation Portable. De PSP Go met alleen maar downloadbare spellen kwam achteraf misschien een paar jaar te vroeg, maar een spelcomputer waarbij je altijd kunt kiezen tussen de speelgoedwinkel en de PlayStation Store is een mooi alternatief. Ik ben benieuwd of dat ook bij mij voor een gedragsverandering zorgt. Als ik nu de keuze heb ga ik liever voor de verpakte versie, maar dat kan zomaar veranderen als de digitale versie op dezelfde dag beschikbaar is (helemaal als die versie dan ook een paar euro goedkoper is, maar dat verwacht ik niet). Nu ik mijn huidige PSP alleen nog maar gebruik voor kleine downloadbare spelletjes merk ik dat het toch wel erg makkelijk is om alles altijd bij de hand te hebben.

Uit een enquette van Ubisoft bleek vorige week trouwens dat de prijs van de NGP wordt geschat op 250 dollar voor de gewone versie en 350 doller voor de versie met een ‘altijd online’ 3G verbinding.

[g.forum]

Gravity Daze, Reality Fighters, WipEout en alle andere spellen voor de NGP


Korte video met bijna alle spellen die nu zijn aangekondigd voor de NGP. De graphics zijn overal dik in orde, maar ik ben nieuwsgierig naar drie spellen in het bijzonder: Gravity Daze, Reality Fighters en WipEout.

Gravity Daze is een vliegspel waarin een cel-shaded poppetje door een futuristische stad vliegt. Dat is meteen alles wat we over het spel weten, maar wat zien die vijftien seconden er tof uit. Assassin’s Creed zonder zwaartekracht.

Reality Fighters is een vechtspel op je keukentafel. Of op je bed. Of in je achtertuin. Of waar je de camera ook op richt. Augmented Reality dus. Nu zijn vechtspellen niet echt mijn ding, maar deze actiepoppetjes worden wel heel overtuigend in de omgeving geplakt. Reality Fighters maakt me nieuwsgierig naar de andere Augmented Reality-spellen op de NGP.

WipEout is… nou ja, WipEout. De vorige twee aflevering op de PSP waren verrassend goed, deze is hopelijk weer van hetzelfde hoge niveau. Oh, en er zijn tiltcontrols. Ik ben benieuwd of dat met 793 km/h goed werkt.

Bergen uit de grond duwen in Little Deviants


Demonstratievideo van Little Deviants. Dit is nu al mijn favoriete spel voor de NGP. Het ziet er schattig uit en het is de enige die zo grappig gebruik maakt van het touch pad aan de achterkant van de PSP. Spelers rollen de hulpeloze oranje beestjes naar de finish door het landschap met hun vinger omhoog te duwen. Er komt geen knop aan te pas én je handen komen nooit per ongeluk voor het scherm. Ideaal! Daarnaast heeft het iets magisch om zo eenvoudig met een landschap te boetseren. De spelwereld in dit filmpje wordt er bijna tastbaar van, al kan ik me voorstellen dat zelfs een klein beetje lag (als de heuvel je vinger pas een halve seconde later volgt) die illusie meteen weer verpest. Ik ben met andere woorden benieuwd hoe Little Deviants speelt, maar het ziet er fantastisch uit.

Draagbare Uncharted niet ontwikkeld door Naughty Dog, wel veelbelovend


Demonstratie van Uncharted op de NGP. Dit is geen port van Uncharted 1, maar een nieuw avontuur dat op dit moment wordt ontwikkeld door Sony Bend (bekend van Syphon Filter: Logan’s Shadow en Resistance: Retribution). Twee dingen vallen op:

  • De virtuele jungle ziet er verbazingwekkend goed uit. Je zou bijna gaan geloven dat die nieuwe handheld echt beelden van PS3-kwaliteit kan produceren.
  • Drake maakt gebruik van bijna iedere gimmick in de NGP. Om een ladder te beklimmen wrijf je over het touch pad (overbodig) en om aan een liaan te slingeren zwaai je de hele NGP heen en weer (irritant). Nauwkeurig richten met de ingebouwde motion sensors ziet er gelukkig wel handig uit en een rotswand beklimmen door richeltjes aan te tikken gaat ook lekker vlot.

De techniek lijkt kortom goed te werken en de gimmicks zijn gelukkig optioneel. Rest alleen nog de vraag of Sony Bend net zulke sterke dialogen schrijft als Naughty Dog.

Sony onthult nieuwe draagbare spelcomputer: de NGP


Het is je vast niet ontgaan dat Sony vandaag een nieuwe PlayStation Portable aankondigde. Het ding heet voorlopig de NGP (Next Generation Portable) maar later volgt nog een officiële naam. Misschien wel gewoon PSP2. Verrassend genoeg blijken bijna alle geruchten te kloppen:

  • Touch Pad aan de achterkant. Exact zo groot als het scherm aan de voorkant en daarom (volgens Sony) even intuïtief als een echt touchscreen.
  • Maar ook: een echt touchscreen. Het scherm aan de voorkant is gewoon óók aanraakgevoelig. Ontwikkelaars kunnen alle kanten op met de NGP.
  • Twee controlsticks. Eindelijk. Sony roept dan wel dat de NGP even krachtig is als de PS3, maar die extra controlstick lijkt me veel belangrijker voor de “console ervaring.” Het zijn overigens echte, extra korte, controlsticks. Geen platte schijfjes zoals op de oude PSP.
  • Motion sensors en accelerometers. Simpel gezegd: alles wat de PS3 Sixaxis-controller kan, kan de NGP ook.
  • Een OLED-scherm met ruim vier keer zoveel pixels als de originele PSP (950 x 544 om precies te zijn). Voordelen van OLED t.o.v. een LCD-display zijn het lage energieverbruik, de hoge contrastwaarde en de extreem grote kijkhoek.
  • Alle NGP’s kunnen online via Wi-Fi, maar er komt een apart model dat ook compatible is met het 3G-netwerk dat overal om ons heen in de lucht hangt. Wie dat gaat betalen werd mij alleen niet duidelijk. Ter vergelijking: 3G-abonnementen voor Apple’s iPad kosten tussen de 15 en 30 euro per maand.
  • Spellen worden verkocht op speciale flash-kaartjes. UMD’s worden dus afgeschaft maar de NGP is geen ‘download only’ handheld zoals de PSP Go.
  • Alle PSN-spelletjes die je al had gekocht voor de PSP kun je gratis opnieuw downloaden. Netjes!
  • Hoe lang gaat de batterij mee? Er was gisteren een gerucht dat de NGP al na 4 of 5 uur gamen aan de lader moet. Sony’s Europese directeur reageerde daar op door te stellen dat de NGP een “good, solid battery life” heeft. Maar wat betekent dat?
  • De prijs is nog niet bekend. De NGP verschijnt aan het einde van dit jaar, maar niemand weet voor hoeveel geld. Sony wilde alleen beloven dat het apparaat betaalbaar zou zijn, maar dat kan natuurlijk alles betekenen.

[g.forum]