Categorie: "Algemeen"

First person Super Mario Bros. op de Hololens

Kijken op YouTube
Ken je de Hololens nog? In tegenstelling tot gewone VR-brillen kun je met Microsoft’s experimentele bril nog steeds naar buiten kijken. Hololens projecteert de virtuele wereld bovenop de echte wereld. Het is geen virtual reality, maar augmented reality.

Microsoft ziet vooral praktische toepassingen (virtuele computers en televisietoestellen die alleen zichtbaar zijn door de Hololens), maar de techniek kan natuurlijk ook gebruikt worden voor computerspelletjes.

In dit filmpje demonstreert programmeur Abhishek Singh een first person augmented reality-versie van Super Mario Bros. Terwijl hij over straat loopt ziet Singh in zijn Hololens alle blokken, paddestoelen en muntjes uit level 1-1. Hij springt over ravijnen die niet echt bestaan en gooit vuurballen naar virtuele Goomba’s. Een raar gezicht voor voorbijgangers, maar wel erg tof voor de drager van de Hololens. Leuk om te zien dat deze techniek nu al zo goed werkt.

Neo-games.blog forum

Computerprogramma breekt wereldrecord Ms. Pac-Man

Kijken op YouTube
De beste Ms. Pac-Man-speler ter wereld is een computerprogramma. In dit filmpje legt een van de programmeurs uit hoe Maluuba het wereldrecord verbrak in de Atari 2600-versie van Ms. Pac-Man. De technische details zijn een beetje ingewikkeld, maar het is wel fascinerend om te zien. Het programma heeft 163 “ogen” die alle onderdelen op het speelveld (de stippen, de spoken, en de power pellets) voortdurend in de gaten houden. Ieder oog bepaalt voor zijn onderwerp de optimale actie, en Maluuba beslist tientallen keren per seconde welke van de 163 adviezen ze het beste kan opvolgen. De grote doorbraak is in dit geval dat niemand Maluuba heeft geleerd om Ms. Pac-Man te spelen. Als zelflerende AI heeft ze helemaal zelf tactieken verzonnen om zo lang mogelijk te overleven.

Een programma dat goed is in computerspelletjes is natuurlijk niet heel erg interessant (of winstgevend), maar het onderzoek is wel nuttig voor andere toepassingen. Denk aan robots of zelfrijdende auto’s, die ook razendsnel beslissingen moeten nemen in onvoorspelbare omgevingen.

Neo-games.blog forum

Makers Elite Beat Agents en Parappa the Rapper gaan samenwerken

Kijken op YouTube
Okee, van de eerste trailer wordt je niet veel wijzer, maar liefhebbers van Japanse muziekspellen mogen toch alvast blij worden. Rap Rabbit is een nieuw project van twee van de belangrijkste ontwikkelaars op dat gebied.

NanaOn-Sha is de studio van Masaya Matsuura, bedenker van onder andere PaRappa the Rapper, Um Jammer Lammy en Vib-Ribbon.

iNiS is het bedrijf van Keiichi Yano, de man achter Gitaroo Man en alle Elite Beat Agents spellen.

Dat zijn een hoop klassiekers, en de makers van al die spellen werken nu dus samen aan een story-driven rhythm adventure. Dat moet haast wel een feestje worden. Hopelijk krijgen we volgende maand meer informatie (Hoe speelt het? Hoe klinkt het? Voor welke platforms verschijnt het?) tijdens de E3 beurs.

Neo-games.blog forum

Yoshi en Sonic 2 gaan verrassend goed samen

Kijken op YouTube

Wie had kunnen denken dat Yoshi zich zo goed zou thuisvoelen in Sonic the Hedgehog 2? Hacker Xenowhirl verwisselde niet alleen de sprites, maar gaf Yoshi ook al zijn trucjes en aanvallen uit Yoshi’s World. Kijk hoe natuurlijk het eruitziet als Yoshi vijanden opeet, televisies verplettert met zijn butt-stomp, en eieren gooit naar Dr. Robotnik. Het is alsof Sega’s ontwerpers Yoshi al in hun achterhoofd hielden toen ze deze levels ontworpen.

  • Het mooiste moment gebeurt rond de elfde minuut, als Yoshi zijn zweefsprong gebruikt (inclusief kreungeluidjes) om uit het paarse water van de Chemical Plant Zone te springen. Wat heerlijk om eindelijk een spelpersonage te zien dat Sega’s flauwe instant deathtraps kan overleven.
  • Deze ROM hack stamt eigenlijk al uit 2010, maar om een of andere reden is hij nu pas beschikbaar voor een groot publiek. Wie nieuwsgierig is kan het bestandje hier downloaden. (Je hebt dan nog wel een Mega Drive-emulator nodig om de hack ook echt te spelen).
  • Edit: De oorspronkelijke video is opeens verwijderd. Heb hem vervangen door een ander gameplayfilmpje, maar de Chemical Plant Zone komt hier helaas niet in voor.

Neo-games.blog forum

Check deze Super Mario Adventure knikkerbaan

supermarioadventure0
Kennen jullie Super Mario Adventure al? Het is geen computerspel, maar wel een soort platformer waarin “Mario” een gevaarlijke reis maakt door Bowser’s kasteel .

Kotaku-journalist Luke Plunkett bestelde deze knikkerbaan uit een Japanse webwinkel, en het ziet er fantastisch uit. De gimmick is dat de rode knikker (Mario) niet automatisch naar de uitgang rolt. Spelers moeten onderweg op knoppen drukken om deurtjes te openen, hindernissen te ontwijken en springplatforms te activeren. Het resultaat is echt een soort analoog platformspel.

Hieronder staan nog een paar foto’s van Super Mario Large Adventure Game Capture a Bowser Castle, maar kijk vooral ook even op Kotaku waar een kort gameplayfilmpje is toegevoegd. Het blijft natuurlijk een knikkerbaan (dus verwacht geen wonderen), maar ik ben onder de indruk van hoe interactief dit ding eruitziet.

‘s Werelds kleinste (echt werkende) Game Boy

Kijken op YouTube
Echt de aller, aller, allerkleinste Game Boy ter wereld. Dit project van Sprite_TM (Jeroen Domburg) heeft het formaat van een sleutelhanger en werkt echt. Zet hem aan en speel Tetris op een schermpje dat nog kleiner is dan je vingernagel. Comfortabel is anders, maar het werkt! Het ding heeft zelfs een miniatuur luidspreker, zodat je ook de achtergrondmuziek kunt horen.

Het hele filmpje duurt 3 kwartier, maar deze geëmbedde versie begint als het goed is meteen bij het leukste gedeelte: de demonstratie. Eerst Tetris, dan Super Mario World (!), dan Doom (!!) en uiteindelijk zelfs The Witcher 3. (Die laatste wel gestreamd vanaf een normale pc, maar toch!)

  • Het schermpje heeft eigenlijk de verkeerde resolutie (96 X 64 pixels, tegenover 160 x 144 op de originele Game Boy), maar dat valt op dit miniformaat nauwelijks op. Het is zelfs een kleurenscherm, en het kostte maar $3,80 op een Chinese webwinkel. Ik ben benieuwd wat de normale toepassing is van zulke kleine schermpjes.
  • De NES Classic Edition ga ik niet kopen, maar als Nintendo zoiets zou maken – misschien iets groter – met 30 klassieke Game Boy-spellen in het geheugen… Reken maar dat ik die dan wel in huis zou halen. Wat is dit een schattig apparaatje.

Neo-games.blog forum

Help! Waar sla ik mijn games nu op?

externehardeschijfEven een spelletje spelen op de computer is niet meer wat het ooit was. Nog maar zo`n twintig jaar geleden zat een spel nog op een diskette, een aantal jaar later werd dit een cd. Spoel terug naar ongeveer tien jaar geleden en het werd al een dvd. Tegenwoordig kun je daar niet meer mee komen aanzetten. Wat je nu nodig hebt is een externe harde schijf! Hoe is het zover gekomen dat een externe harde schijf in feite onmisbaar is wanneer je games speelt?

Eerste trailer Assassin’s Creed speelfilm

Kijken op YouTube
Bij films gebaseerd op spellen probeer ik mijn verwachtingen altijd zo laag mogelijk te houden, maar ik moet toegeven dat dit er best goed uitziet. De film lijkt wat meer nadruk te leggen op de futuristische kant van het verhaal. In de spellen was het gedoe met de Animus nooit zo bijzonder, maar voor een speelfilm lijkt dit me inderdaad interessanter dan alleen een verhaal over een sluipmoordenaar in de 15e eeuw.
Neo-games.blog forum

Overwin je hoogtevrees in dit Virtual Reality-spel

Kijken op YouTube
Je maakt een VR-spel waarin een kat gered moet worden van een houten plank die uit het raam van een wolkenkrabber steekt. Vervolgens laat je spelers ook in het echt over een plank lopen. Ik versta geen Japans, maar aan al het gegil te horen werkt het trucje erg goed.

Project i Can is voorlopig alleen te spelen als attractie in Tokio, maar ik ga ervan uit dat Namco Bandai de demo uiteindelijk ook wel beschikbaar zal maken voor andere HTC Vive-bezitters.

Neo-games.blog forum

Een eerbetoon aan Satoru Iwata

Kijken op YouTube
Wat een ontroerend filmpje. Regisseur Raber Umphenour, muzikant Shawne Benson en illustrator David Hellman (bekend van de graphics in indiegame Braid) maakten dit eerbetoon voor de Game Developers Choice Awards, die gisteravond werden gehouden. Volgens Eurogamer kregen ze na afloop een staande ovatie van de aanwezige spelontwikkelaars.

In het filmpje zie je hoe de voormalige directeur van Nintendo inspiratie opdeed voor een paar van zijn beroemdste uitvindingen. En even later hoe al die spelcomputers en personages ook na zijn dood miljoenen mensen plezier blijven bezorgen.

Neo-games.blog forum