Categorie: "Switch"

Update helpt kwijtgeraakte JoyCons te vinden

joyconfinder
Find paired controllers within communication range by activating the vibration feature.

JoyCon kwijt? Sinds vannacht is het iets makkelijker om Nintendo’s mini-controllers terug te vinden. De nieuwste system update voor de Switch bevat een optie om de JoyCon’s van een afstand te laten trillen. Nintendo waarschuwt dat het trucje niet zo goed werkt als de JoyCon op een zachte plek ligt (onder een stapel kleren, tussen de kussens van je bank), maar op een harde ondergrond maakt de HD Rumble flink wat lawaai. Kotaku heeft een filmpje. Op een houten tafel klinkt het als de deurbel van een oude flat.

Ik vind het een slim idee, al kan de uitwerking natuurlijk wel beter. Was Nintendo maar een paar maanden eerder op dit idee gekomen, dan was er nog tijd geweest om een luidspreker of een andere lawaaimaker in de JoyCon te bouwen. Maar evengoed: binnen de beperkingen van een system update is dit toch wel een fijne verbetering. Dingen kwijtraken is altijd irritant, dus alle hulpmiddeltjes om ze weer terug te vinden zijn welkom. Ik wou dat de afstandsbediening van mijn televisie zo’n functie had.

Neo-games.blog forum

Yoshi’s eerste Switch spel is gemaakt van papier

Kijken op YouTube
Nintendo heeft nog geen titel voor dit spel bedacht, maar het zal wel iets met ‘Paper’ worden. Alles is gemaakt van papier en er is een leuke gimmick waarbij Yoshi de levels omdraait om achter de schermen te kijken. Daar zie je dan alle plakrandjes en gescheurde stukjes tape die de levels bij elkaar houden. Erg leuk gedaan.

De levels zijn ook een klein beetje driedimensionaal, maar dat lijkt voor de gameplay weinig uit te maken. Het speelt zo te zien nog precies zoals Yoshi’s Woolly World. Een veelbelovend spel dus, al is de achtergrondmuziek in deze trailer wel slaapverwekkend. Hopelijk is de muziek in de rest van het spel iets meer up-tempo.

Neo-games.blog forum

Metroid Prime 4 aangekondigd

Kijken op YouTube
Samus komt terug! Metroid Prime 4 is blijkbaar nog zo vroeg in ontwikkeling dat Nintendo geen spelbeelden kon laten zien, maar het logo is ook al spannend.

Vooral die ’4′ is goed nieuws. Met iedere andere subtitel zou ik bang zijn voor een nieuwe multiplayer shooter à la Federation Forces, maar dit suggereert een écht vervolg op de eerste drie Prime spellen. Met andere woorden: een groot singleplayer avontuur waarin Samus upgrades voor haar ruimtepak verzamelt waarmee ze nieuwe gebieden kan verkennen. Erg veel zin in!

Update: Oei, Metroid Prime 4 wordt niet gemaakt door Retro Studios. Als dat maar goed gaat…

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer: Super Mario Odyssey

Kijken op YouTube
Ja okee, dit ziet er briljant uit. Nintendo’s E3 presentatie bevatte weinig verrassingen, maar Switch-bezitters kunnen zich dit jaar in ieder geval verheugen op Super Mario Odyssey. Een “ouderwetse” 3D Mario (collectathons in een grote non-lineaire levels) met als geniale gimmick de mogelijkheid om in het lichaam van vijanden te kruipen.

De meeste Mario-spellen introduceren één of twee kostuums met speciale vaardigheden, maar in Odyssey zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Mario kan veranderen in alle vijanden waar hij zijn pet naar gooit. Stamp door de levels als Tyranosaurus Rex, vlieg door de lucht als Bullet Bill, of stapel Goomba’s op elkaar om een levende toren te besturen.

  • Mario kan ook veranderen in verkeersborden, auto’s, en zelfs in een van de voorbijgangers uit New Donk City.
  • Ook erg leuk: speciale warp-pijpen waarmee Mario als platte graffiti over muren kan lopen. Een slimme manier om kleine 2D levels te verstoppen in driedimensionale werelden.
  • En wat een soundtrack! De swingende big band muziek kenden we al uit 3D World en Mario Kart 8, maar deze keer is er zelfs een zangeres toegevoegd. Zou dat alleen in de titelsong zijn, of krijgen we meer levels met gezongen achtergrondmuziek?

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Mario + Rabbids Kingdom Battle

Kijken op YouTube
Wacht, wat? Mario + Rabbids Kingdom Battle ziet er leuk uit? De Rabbids-humor is nog steeds niet bepaald subtiel, maar de strategische gevechten zijn erg veelbelovend. Schiet op vijanden, maak gebruik van de omgeving om dekking te zoeken, en combineer personages om je bereik te verdubbelen en vijanden te verrassen. Vergeleken met de simpele turnbased gevechten in de laatste twee Paper Mario’s is dit een oase van diepgang.

(Spoel door naar 7:40 als je meteen de gameplaybeelden wilt zien, maar dan mis je wel een verrassingsoptreden van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto).

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Skyrim op de Nintendo Switch

Kijken op YouTube
Skyrim was al te zien in de allereerste trailer van de Nintendo Switch, maar hier is dan eindelijk de officiële aankondiging. De enige extra’s zijn zo te zien een Link-kostuum (met de juiste Amiibo) en motion controls als je het leuk vindt om met je Joycons te zwaaien. Verder is dit nog hetzelfde spel als 6 jaar geleden.

Skyrim is natuurlijk nog steeds een prima RPG, maar ik vrees dat het na Breath of the Wild wel gek zal zijn om niet zomaar elke berg te kunnen beklimmen. Of nog erder: om dood te gaan als je van een grote hoogte valt. En als je de combat trials in BotW al repetitief vond, wacht dan maar tot je de zoveelste tombe vol Draugrs ontdekt in Skyrim.

Ondanks dat, toch wel een aanrader voor Switch-bezitters die deze nog nooit hebt gespeeld. Een gigantische open wereld met eindeloos veel dorpjes, geheime quests, draken en anders monsters.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het was wel een beetje een domper toen Koji Igarashi laatst vertelde dat zijn nieuwe spel Bloodstained, na twee jaar ontwikkeltijd, pas voor 20 à 30 procent klaar was. Het team houdt vol dat ze de geplande releasedatum van ‘begin 2018′ gewoon gaan halen, maar hoe realistisch is dat? Ik ben niet heel goed in wiskunde, maar 75% van een spel programmeren binnen een half jaar klinkt behoorlijk eh… optimistisch.

Om de moed erin te houden slingerde uitgever 505 Games vandaag een nieuwe trailer online. De levels ogen nog steeds erg kaal, maar dat gevecht met Bloodless ziet er wel tof uit. Een griezelige vrouw die je aanvalt door met bloed te spuiten. Dat zijn de over-de-top eindbazen die je wilt zien in een semi-officieel vervolg op Castlevania.

Neo-games.blog forum

WayForward maakt 2D The Mummy spel

themummydemastered
Die nieuwe The Mummy-film schijnt behoorlijk slecht te zijn, maar dankzij WayForward gaan we toch nog plezier beleven aan Tom Cruise’s Egyptische avontuur. Ouderwetse schietspellen met supergedetaileerde 2D graphics zijn precies de specialiteit van deze Amerikaanse ontwikkelaar (zie bijvoorbeeld Shantae: Half-Genie Hero, Contra 4 en Mighty Switch Force). En hij verschijnt voor consoles en pc! Geen halfslachtig telefoonspelletje, maar een échte game.

Meer dan deze tweet weten we nog niet van The Mummy Demastered, maar ik vind hem nu al veelbelovend. Let ook op die Metroid-achtige minimap in de rechter onderhoek. Een teken dat we te maken hebben met een echte metroidvania?

Neo-games.blog forum

Trailer: Edmund McMillen’s The End is Nigh

Kijken op YouTube
Hé kijk, Edmund McMillen heeft een nieuw spel aangekondigd. Alweer. Het is inmiddels bijna een jaarlijkse traditie dat de bedenker van Super Meat Boy en Binding of Isaac een veelbelovend nieuw project aankondigt, waar we vervolgens nooit meer iets van horen. Denk aan Mew-Genics, The Legend of Bum-bo, Meat Boy Forever en Ouroboros.

Het goede nieuws is dat The End is Nigh al bijna klaar is. Het spel verschijnt op 12 juli voor de pc, en later voor de Nintendo Switch (en misschien ook andere spelcomputers). Er is zelfs een Steam pagina waar ook 12 juli wordt genoemd als definitieve releasedatum. Ik wil maar zeggen: het lijkt erop dat het deze keer menens is.

Dus wat is het? McMillen heeft het over een “sprawling adventure platformer” waarin je een post-apocalyptische wereld verkent, oude spelcassettes verzamelt (met speelbare minigames), en een vriend probeert te maken met gevonden ledematen. Dat zal allemaal best waar zijn, maar wat ik vooral zie is Super Meat Boy 2. Weer een heerlijk frustrerende platformer vol walljumps, cirkelzagen en onmogelijke sprongen. Wie wordt daar nou niet blij van?

  • In een blogpost geeft Edmund McMillen toe dat hij inderdaad een probleem heeft met het te snel aankondigen van nieuwe projecten. Voortaan krijgen we alleen nog maar trailers van spellen die gegarandeerd bijna uitkomen.
  • En wat betreft al die openstaande projecten: turn-based RPG The Legend of Bum-bo verschijnt als het goed is later dit jaar, en Ouroboros is ook nog steeds in ontwikkeling. Mew-Genics is min of meer gecanceld, en van Meat Boy Forever heb ik al heel lang niets meer gehoord.

Neo-games.blog forum

Terugkijken: Nintendo’s Pokémon Direct

Kijken op YouTube
Tijd voor het Pokémon journaal. Nintendo kondigde vandaag drie oude spellen aan die opnieuw worden uitgebracht voor Switch en 3DS.

  • Pokkén Tournament DX Bandai Namco’s vechtspel komt naar de Switch.
    Het origineel was redelijk succesvol op de Wii U, dus voor deze nieuwe versie is vast ook wel een publiek. Helemaal omdat er op de Switch nog geen concurrentie is van Super Smash Bros. De Pokémon nemen het tegen elkaar op in gevechten die afwisselend driedimensionaal (zoals Tekken) en tweedimensionaal (zoals Street Fighter) zijn. De DX-versie krijgt 5 nieuwe personages, nieuwe groepsgevechten, daily challenges en een verbeterde online ervaring.
  • Pokémon Ultra Sun & Ultra Moon Iedereen dacht dat de verbeterde versie van Sun en Moon voor de Switch zou verschijnen, maar in plaats daarvan krijgen we twee vernieuwde spellen voor de 3DS. Beide spelen zich af in dezelfde wereld als Pokémon Sun/Moon, maar vertellen een ander verhaal. Niet echt een vervolg dus, maar wel meer meer toegevoegde waarde dan bij de traditionele “derde versie” die Nintendo vaak uitbrengt voor Pokémon-spellen.
  • Pokémon Gold & Silver Twee klassieke spellen voor de Game Boy Color worden op 22 september toegevoegd aan de 3DS Virtual Console. Geen verbeteringen of extra toevoegingen, gewoon de originele spellen zoals je ze herinnert uit 2001.

Neo-games.blog forum