Categorie: "Switch"

Nintendo Direct presentatie over ARMS

Kijken op YouTube
Nieuwe beelden van ARMS. Deze keer laat Nintendo een compleet gevecht zien van begin tot eind, en dat werkt verrassend goed. Het spel heeft meer diepgang dan ik in eerste instantie dacht. Dankzij speciale aanvallen, upgradebare handschoenen en slimme counterattacks blijft het gevecht tussen Min Min en Spring Man tot de laatste seconde spannend. Misschien is boksen met uitschuifarmen toch niet zo’n raar idee.

Daar staat tegenover dat ARMS de uitstraling heeft van een zak aardappels. Kon Nintendo, een bedrijf dat al zo veel leuke personages heeft bedacht, echt niets beters verzinnen dan deze saaie inwisselbare poppetjes? Werkelijk geen enkele bokser springt eruit als leuk of interessant. Geen wonder dat er nog geen Amiibo zijn aangekondigd voor deze serie.

Neo-games.blog forum

Snake Pass gameplayfilmpje

Kijken op YouTube
Okee, ik ben overtuigd. De trailers zagen er al best goed uit, maar na dit filmpje weet ik zeker dat ik Snake Pass wil spelen.

Het leukste aan dit filmpje is, gek genoeg, dat het er zo onhandig uitziet. Ik was bang dat het klimmen automatisch zou gaan (hou ‘X’ ingedrukt om palen vast te houden), maar als je deze speler ziet stuntelen is het meteen duidelijk dat je echt alles zelf moet doen. Zelf de juiste route zoeken, zelf om boomtakken kronkelen en zelf je evenwicht bewaren. Het is bijna alsof ontwikkelaar Sumo Digital een nieuw genre heeft bedacht. Snake Pass heeft het uiterlijk van een ouderwetse Rare-platformer (de soundtrack is zelfs van Donkey Kong Country- en Banjo-Kazooie-componist David Wise), maar de besturing is volkomen uniek. Ik heb nu al zin om er goed in te worden.

De eerste recensies klagen over een onhandige camera en te weinig checkpoints (als je doodgaat moet je grote delen van het level herspelen). Vervelende minpunten, maar niet onoverkomelijk als een spel verder goed in elkaar zit.

Snake Pass is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Linker Joy-Con probleem geïdentificeerd en opgelost

joyconfix
There is no design issue with the Joy-Con controllers, and no widespread proactive repair or replacement effort is underway. A manufacturing variation has resulted in wireless interference with a small number of the left Joy-Con.

Ja ja, een “manufacturing variation”. Klinkt als een eufemisme voor productiefout, maar dat zullen bedrijven nooit toegeven. Het goede nieuws is dat Nintendo het probleem heeft opgelost. De linker-Joy-Con wordt voortaan geproduceerd zonder rare “variaties”. Wie vanaf nu een Switch koopt kan er dus van uitgaan dat de draadloze verbinding gewoon stabiel blijft.

Wie nu al last heeft van een haperende Joy-Con kan contact opnemen met Nintendo’s technische dienst. Die verhelpen het probleem dan (gratis) door een stukje schuim in de Joy-Con te stoppen. Zie het omcirkelde vierkantje op de onderste foto. Een knutselaar had laatst al geïdentificeerd dat het signaal van de toch al zwakke antenne waarschijnlijk werd verstoord door het metalen bevestigingskastje van de controlstick. De journalist van CNET vermoedt dan ook dat het gaat om een blokje conductive foam waardoor de antenne beter is geïsoleerd. Een simpele oplossing, maar volgens CNET is het probleem er inderdaad mee verholpen.

Neo-games.blog forum

Japanse Seiken Densetsu Collection aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Maar komt hij ook naar Europa? Dat is de grote vraag. Het is natuurlijk leuk dat Square-Enix drie populaire actie-RPG’s opnieuw uitbrengt voor de Switch, maar zonder Engelse schermteksten hebben de meeste gamers daar niets aan. Zelfs niet op een regiovrije spelcomputer.

De Mana-serie was in de jaren ’90 het actiegerichte broertje van Final Fantasy. Geen turn-based gevechten, maar Zelda-achtige real time actie in een sprookjeswereld met ongekend mooie graphics (voor die tijd) en geweldige muziek (nu nog steeds). De drie spellen in de Seiken Densetsu Collection zijn:

  • Final Fantasty Adventure (in Europa uitgebracht als Mystic Quest). Het begon in 1991 allemaal op de Game Boy met een avontuur dat misschien iets te makkelijk was, maar waar de belangrijkste elementen van de Mana-serie al wel allemaal aanwezig waren.
  • Secret of Mana. Als je A Link To The Past eenmaal had uitgespeeld, dan was Secret of Mana de logische volgende stap voor veel Super Nintendo-bezitters. Een echte RPG met ervaringspunten en tientallen wapens, maar wel gewoon met de vertrouwde hack & slash zwaardgevechten die je kende uit Zedla. Ook bijzonders: maximaal 3 spelers konden SoM tegelijk spelen in co-op multiplayer.
  • Seiken Densetsu 3. Volgens kenners nog een stukje beter dan Secret of Mana, maar helaas nooit uitgebracht buiten Japan. Dit zal ook wel het grootste struikelblok worden bij de eventuele lokalisatie van de Collection. Voor de eerste twee spellen kan Square-Enix gewoon de bestaande ROMs gebruiken, maar DS3 zou speciaal voor deze release vertaald moeten worden.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailers Sonic Forces en Sonic Mania

Kijken op YouTube
De eerste trailer voor Sonic Forces ziet er best goed uit. Dit is hoe ik driedimensionale Sonic the Hedgehog het liefste zie: als een soort racespel met sprongen en hindernissen. Zou Sega eindelijk een spel maken dat van begin tot eind op deze manier speelt? Of worden dit weer bonuslevels in een langzamere platformgame? We gaan het eind 2017 beleven op pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. (Voor de fans is het misschien leuk om te weten dat dit een vervolg wordt op Sonic Generations. In een tweede trailer zien we dat Classic Sonic (het mollige egeltje uit de MegaDrive-spellen) en Modern Sonic (de egel met menselijke proporties) weer samen de strijd aan gaan met Dr. Robotnik.)

Ondertussen werkt Sega ook nog steeds aan Sonic Mania. Een ouderwets Sonic-spel met 16-bit graphics. Dit wordt volgens de makers wat het geflopte Sonic the Hedgehog 4 eigenlijk had moeten zijn: een avontuur dat weer precies zo speelt als Sonic’s eerste 3 spellen. De release van Sonic Mania is een paar maanden uitgesteld (hij staat nu gepland voor de zomer), maar als troost publiceerde Sega vandaag een gameplayfilmpje van een level met de merkwaardige naam Flying Battery Zone. Bekijk hem na de klik.

Nintendo verdubbelt productie van de Switch

switchproduction
Nintendo Co. has decided to at least double its planned production of the Switch console in the year ending March 2018 owing to strong demand, people briefed on the plans said. That suggests the Switch, which went on sale globally March 3, is on a similar track in its first year as Nintendo’s popular Wii system a decade ago.

Goed nieuws voor Nintendo. Die vergelijking met de Wii lijkt me een beetje voorbarig, amper 2 weken na de lancering, maar het is absoluut een positief teken als Nintendo de productie van de Switch nu al moet verhogen om aan de vraag te voldoen.

Eerlijk gezegd had ik dit succes niet verwacht. Niet dat de Switch een slechte spelcomputer is, het verbaast me alleen dat zoveel mensen er nu al eentje willen hebben. Wat heeft Nintendo deze keer goed gedaan dat bij de lancering van de Wii U niet lukte?

  • Misschien zijn er nog steeds mensen die niet begrijpen dat de Wii U (slechtste naam ooit) een andere spelcomputer was dan de Wii? Als je het gamingnieuws niet dagelijks volgt, kan ik me best voorstellen dat de Switch eruitziet als de opvolger van de Wii. Helemaal met reclames die de nadruk leggen op partygame 1-2-Switch. Aan de andere kant: early adopters zijn meestal goed geïnformeerde gamers die zulke dingen prima weten.
  • Of is het idee van een hybride console/handheld zo aantrekkelijk dat gamers er bij voorbaat al in geloven? Vooral voor Nintendofans moet het een fijn idee zijn dat ze al hun favoriete spellen voortaan op één apparaat kunnen spelen… ook al zijn er momenteel nog niet zoveel spellen voor dat apparaat beschikbaar.
  • En anders is dit misschien het Zelda-effect. Het internet staat vol met recensies die Breath of the Wild uitroepen tot het beste open wereld-spel ooit gemaakt. Dat maakt nieuwsgierig. Trouwe fans kunnen BotW gewoon spelen op hun Wii U, maar voor wie die console heeft overgeslagen is het waarschijnlijk aantrekkelijker om meteen een Switch te kopen.

Neo-games.blog forum

Mysterie van de weigerende linker-JoyCon opgelost

Kijken op YouTube
Al sinds Nintendo de eerste recensie-exemplaren uitdeelde, klagen mensen over de linker-JoyCon van de Switch. Bij sommige spelers valt tijdens het spelen de draadloze verbinding weg, waardoor de controller steeds opnieuw moet syncen met de console. Een update van de firmware had het probleem moeten verhelpen, maar ook na die day one patch duiken nog steeds klachten op. Nintendo heeft zelfs een officiële reactie gegeven, waarin ze gebruikers adviseren om de Switch uit de buurt te houden van draadloze apparaten, metalen voorwerpen, televisies, en aquariums.

YouTuber Spawn Wave besloot de controllers open te schroeven, en ontdekte dat er inderdaad verschil is tussen de linker- en de rechter-JoyCon. Aan de rechterkant heeft Nintendo een echte antenne ingebouwd, terwijl aan de linkerkant alleen een draadje in de printplaat is gesoldeerd. Dat draadje loopt ook nog vlak langs het metalen omhulsel van de controlstick, waardoor het signaal nog meer wordt verstoord. Die twee zwakke plekken verklaren volgens Spawn Wave waarom de linker-JoyCon voor problemen kan zorgen.

  • In het bovenstaande filmpje zie je hoe Spawn Wave het probleem verhelpt door een externe antenne aan de printplaat te bevestigen. Daarna is het signaal van de linker-JoyCon zelfs krachtiger dan van de rechter. De oorspronkelijke vergelijkingsvideo staat na de klik, voor wie zelf het verschil wil zien tussen de twee JoyCons.
  • Het is niet duidelijk hoe groot dit probleem precies is, maar de meeste Switch-gebruikers lijken gelukkig nergens last van te hebben. Evengoed hoop ik dat Nintendo het ontwerp van de JoyCons snel aanpast. Als ik later dit jaar een Switch koop, zou het fijn zijn als beide controllers gegarandeerd goed werken.

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Zelda’s Sheikah Slate was eigenlijk een Wii U Gamepad

sheikah slate
We felt that the way the Sheikah Slate is represented in the game and how we use the GamePad in real life synced really well,” said Fujibayashi. “So when we had to remove it, I did feel like, ‘Oh, it’s too bad we had to do that.’ And because it was so tied into the scenario, we did have to go back and redesign and rethink the scenario, which was a little bit [of] hard work.

Zou iemand nog verbaasd zijn over deze onthulling? De Sheikah Slate is een iPad-achtig apparaat met precies dezelfde afmetingen als de Wii U Gamepad. Nogal logisch dat Nintendo de besturing eigenlijk wilde koppelen aan het touchscreen. Een gimmick die spelers het gevoel zou geven dat ze echt een Sheikah Slate in handen hielden.

Ik snap dat Nintendo de twee versies van Breath of the Wild graag identiek wilde houden (helemaal omdat de eerste versie van de Sheikah Slate blijkbaar ook het verhaal beïnvloedde), maar toch is het jammer dat het allerlaatste Wii U-spel nu helemaal geen gebruik maakt van de speciale controller. Zelfs een plattegrond of een eenvoudig voorwerpenmenu kon er niet vanaf. Wat een treurig einde voor een van Nintendo’s vreemdste uitvindingen.

Neo-games.blog forum