Categorie: "Switch"

Eerste beelden Mario + Rabbids RPG

mariorabbids0
Het gaat dus echt gebeuren. Fans hoopten dat de geruchten niet waar zouden zijn, maar vandaag heeft Ubisoft expres per ongeluk gelekt dat er echt een Mario + Rabbids: Kingdom Battle in ontwikkeling is voor de Switch. Het spel wordt omschreven als een strategische RPG in het Mushroom Kingdom. Mario en zijn vrienden gebruiken voor het eerst echte wapens (pistolen!) en beleven melige avonturen met Ubisoft’s schreeuwende konijntjes. Meer informatie volgt tijdens de E3 beurs.

Het klinkt inderdaad rampzalig, maar aan de andere kant: wat hebben we te verliezen? Nintendo’s eigen Mario RPG’s zijn al jaren niet meer leuk , dus misschien is het niet zo erg als een andere studio het een keer probeert. Ubisoft begrijpt in ieder geval hoe een RPG werkt, dus we hoeven (hopelijk!) niet bang te zijn voor aanvallen op stickers of gevechten die geen ervaringspunten opleveren. En hoe irritant ik de Rabbids ook vind als personages, het is in ieder geval beter dan een wereld waarin alle rollen worden vertolkt door Toad. (Ik kijk naar jou, Paper Mario: Color Splash).

Meer promotiemateriaal van Mario + Rabbids na de klik. Klik op de afbeeldingen om de grote versies te bekijken.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Dit krijg je in Breath of the Wild’s eerste DLC-pakket

Kijken op YouTube
Benieuwd wat je kunt verwachten in het eerste DLC-pakket van Breath of the Wild? Vandaag maakte Nintendo alle details bekend.

  • Heldenspoor is een nieuwe functie van de plattegrond, die je laat zien wat Link de afgelopen 200 uur (!) heeft gedaan. Zonder dat je het wist heeft het spel die informatie dus al die tijd bijgehouden. Een beetje creepy, maar wel een handig overzicht. Zo zie je meteen welke gebieden Link nog niet heeft verkend. (En waar mogelijk dus nog Shrines verstopt zitten). Zie het bovenstaande filmpje voor een demonstratie.
  • Hard Mode. Op deze toevoeging had ik me vooraf het meest verheugd, maar nu ik de beschrijving lees ben ik niet meer zo enthousiast. In de moeilijke speelstand zijn vijanden niet alleen sterker, hun gezondheid herstelt ook langzaam tussen jouw aanvallen door. Dat klinkt eerder irritant dan uitdagend. Ik voorzie een hoop lange gevechten waarbij je steeds 2 of 3 wapens verslijt. Gelukkig is het reguliere spel van zichzelf al flink veel moeilijker dan alle voorgaande Zelda’s.
  • Cave of Trials is de inmiddels traditionele kerker van tientallen verdiepingen (ongeveer 45, volgens het persbericht) met steeds sterkere vijanden. Als je ze allemaal weet te verslaan wordt het Master Sword dubbel zo sterk.
  • Het Reismedaillon is een nieuw voorwerp waarmee je iedere willekeurige plek kunt veranderen in een fast travel locatie. Ik probeer zelf zo min mogelijk te warpen (zonde van die prachtige open wereld, als je het mij vraagt), maar wellicht een handige toevoeging als jij er wel gebruik van maakt.
  • Het Korok Masker maakt het makkelijker om Korok-zaadjes te vinden. Zodra er eentje in de buurt is gaat het masker schudden. Hartstikke handig, al heb ik nog steeds niet ontdekt waar dat dansende mannetje – waar je die zaadjes kon inleveren – zich heeft verstopt.
  • Acht nieuwe uitrustingen. Allemaal gebaseerd op personages uit voorgaande spellen. Kijk voor afbeeldingen na de klik.

Dit is overigens nog niet de DLC waar alle fans op wachten. Het tweede pakket verschijnt pas aan het einde van het jaar en bevat een gloednieuwe dungeon en nieuwe verhaal-elementen. Maar omdat alle DLC alleen wordt verkocht als één grote Season Pass (voor €19,99), kun je deze extraatjes net zo goed downloaden als ze over een paar weken worden toegevoegd.

Indiegame Kamiko lijkt op Zelda, maar…

Kijken op YouTube
Ho! Stop! Ik weet dat Kamiko eruitziet als de hippe kruising tussen Legend of Zelda en Hyper Light Drifter waar je altijd al van hebt gedroomd, maar berg je creditkaart toch nog even op. Er zijn een paar dingen die je moet weten voordat je hier je geld aan uitgeeft.

  • Kamiko is geen RPG. Een verhaal is er nauwelijks, en de puzzels gaan niet verder dan af en toe een blok verschuiven. Kamiko is in de eerste plaats een actiespel. Vechten tegen heel veel vijanden terwijl je probeert je combo zo lang mogelijk vol te houden.
  • Kamiko is geen lang spel. Er zijn 4 eindbazen, die de meeste spelers binnen een uur hebben verslagen. Daarna zijn er nog twee andere speelbare personages om het spel opnieuw mee uit te spelen, maar meer content is er niet. Kamiko is duidelijk meer een arcadespelletje dan een uitgebreid avonturenspel. Er zijn zelfs leaderboards (niet online, helaas) om te zien wie het snelst kan speedrunnen.

Daar staat tegenover dat Kamiko maar 5 euro kost. Een bescheiden prijsje voor een bescheiden spelletje. Heb je zin in een kort tussendoortje met bloedmooie graphics? Dan is Kamiko misschien wel precies wat je zoekt. Het spel is vanaf 27 april te downloaden, exclusief voor de Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nintendo Direct presentatie over ARMS

Kijken op YouTube
Nieuwe beelden van ARMS. Deze keer laat Nintendo een compleet gevecht zien van begin tot eind, en dat werkt verrassend goed. Het spel heeft meer diepgang dan ik in eerste instantie dacht. Dankzij speciale aanvallen, upgradebare handschoenen en slimme counterattacks blijft het gevecht tussen Min Min en Spring Man tot de laatste seconde spannend. Misschien is boksen met uitschuifarmen toch niet zo’n raar idee.

Daar staat tegenover dat ARMS de uitstraling heeft van een zak aardappels. Kon Nintendo, een bedrijf dat al zo veel leuke personages heeft bedacht, echt niets beters verzinnen dan deze saaie inwisselbare poppetjes? Werkelijk geen enkele bokser springt eruit als leuk of interessant. Geen wonder dat er nog geen Amiibo zijn aangekondigd voor deze serie.

Neo-games.blog forum

Snake Pass gameplayfilmpje

Kijken op YouTube
Okee, ik ben overtuigd. De trailers zagen er al best goed uit, maar na dit filmpje weet ik zeker dat ik Snake Pass wil spelen.

Het leukste aan dit filmpje is, gek genoeg, dat het er zo onhandig uitziet. Ik was bang dat het klimmen automatisch zou gaan (hou ‘X’ ingedrukt om palen vast te houden), maar als je deze speler ziet stuntelen is het meteen duidelijk dat je echt alles zelf moet doen. Zelf de juiste route zoeken, zelf om boomtakken kronkelen en zelf je evenwicht bewaren. Het is bijna alsof ontwikkelaar Sumo Digital een nieuw genre heeft bedacht. Snake Pass heeft het uiterlijk van een ouderwetse Rare-platformer (de soundtrack is zelfs van Donkey Kong Country- en Banjo-Kazooie-componist David Wise), maar de besturing is volkomen uniek. Ik heb nu al zin om er goed in te worden.

De eerste recensies klagen over een onhandige camera en te weinig checkpoints (als je doodgaat moet je grote delen van het level herspelen). Vervelende minpunten, maar niet onoverkomelijk als een spel verder goed in elkaar zit.

Snake Pass is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Linker Joy-Con probleem geïdentificeerd en opgelost

joyconfix
There is no design issue with the Joy-Con controllers, and no widespread proactive repair or replacement effort is underway. A manufacturing variation has resulted in wireless interference with a small number of the left Joy-Con.

Ja ja, een “manufacturing variation”. Klinkt als een eufemisme voor productiefout, maar dat zullen bedrijven nooit toegeven. Het goede nieuws is dat Nintendo het probleem heeft opgelost. De linker-Joy-Con wordt voortaan geproduceerd zonder rare “variaties”. Wie vanaf nu een Switch koopt kan er dus van uitgaan dat de draadloze verbinding gewoon stabiel blijft.

Wie nu al last heeft van een haperende Joy-Con kan contact opnemen met Nintendo’s technische dienst. Die verhelpen het probleem dan (gratis) door een stukje schuim in de Joy-Con te stoppen. Zie het omcirkelde vierkantje op de onderste foto. Een knutselaar had laatst al geïdentificeerd dat het signaal van de toch al zwakke antenne waarschijnlijk werd verstoord door het metalen bevestigingskastje van de controlstick. De journalist van CNET vermoedt dan ook dat het gaat om een blokje conductive foam waardoor de antenne beter is geïsoleerd. Een simpele oplossing, maar volgens CNET is het probleem er inderdaad mee verholpen.

Neo-games.blog forum

Japanse Seiken Densetsu Collection aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Maar komt hij ook naar Europa? Dat is de grote vraag. Het is natuurlijk leuk dat Square-Enix drie populaire actie-RPG’s opnieuw uitbrengt voor de Switch, maar zonder Engelse schermteksten hebben de meeste gamers daar niets aan. Zelfs niet op een regiovrije spelcomputer.

De Mana-serie was in de jaren ’90 het actiegerichte broertje van Final Fantasy. Geen turn-based gevechten, maar Zelda-achtige real time actie in een sprookjeswereld met ongekend mooie graphics (voor die tijd) en geweldige muziek (nu nog steeds). De drie spellen in de Seiken Densetsu Collection zijn:

  • Final Fantasty Adventure (in Europa uitgebracht als Mystic Quest). Het begon in 1991 allemaal op de Game Boy met een avontuur dat misschien iets te makkelijk was, maar waar de belangrijkste elementen van de Mana-serie al wel allemaal aanwezig waren.
  • Secret of Mana. Als je A Link To The Past eenmaal had uitgespeeld, dan was Secret of Mana de logische volgende stap voor veel Super Nintendo-bezitters. Een echte RPG met ervaringspunten en tientallen wapens, maar wel gewoon met de vertrouwde hack & slash zwaardgevechten die je kende uit Zedla. Ook bijzonders: maximaal 3 spelers konden SoM tegelijk spelen in co-op multiplayer.
  • Seiken Densetsu 3. Volgens kenners nog een stukje beter dan Secret of Mana, maar helaas nooit uitgebracht buiten Japan. Dit zal ook wel het grootste struikelblok worden bij de eventuele lokalisatie van de Collection. Voor de eerste twee spellen kan Square-Enix gewoon de bestaande ROMs gebruiken, maar DS3 zou speciaal voor deze release vertaald moeten worden.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailers Sonic Forces en Sonic Mania

Kijken op YouTube
De eerste trailer voor Sonic Forces ziet er best goed uit. Dit is hoe ik driedimensionale Sonic the Hedgehog het liefste zie: als een soort racespel met sprongen en hindernissen. Zou Sega eindelijk een spel maken dat van begin tot eind op deze manier speelt? Of worden dit weer bonuslevels in een langzamere platformgame? We gaan het eind 2017 beleven op pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. (Voor de fans is het misschien leuk om te weten dat dit een vervolg wordt op Sonic Generations. In een tweede trailer zien we dat Classic Sonic (het mollige egeltje uit de MegaDrive-spellen) en Modern Sonic (de egel met menselijke proporties) weer samen de strijd aan gaan met Dr. Robotnik.)

Ondertussen werkt Sega ook nog steeds aan Sonic Mania. Een ouderwets Sonic-spel met 16-bit graphics. Dit wordt volgens de makers wat het geflopte Sonic the Hedgehog 4 eigenlijk had moeten zijn: een avontuur dat weer precies zo speelt als Sonic’s eerste 3 spellen. De release van Sonic Mania is een paar maanden uitgesteld (hij staat nu gepland voor de zomer), maar als troost publiceerde Sega vandaag een gameplayfilmpje van een level met de merkwaardige naam Flying Battery Zone. Bekijk hem na de klik.