Categorie: "3ds"

Terugkijken: Nintendo Direct over Super Smash Bros (3DS/Wii U)

yellowdevil
Bekijk hieronder de volledige Nintendo Direct-presentatie over Super Smash Bros. Ik zal wel nooit begrijpen wat iedereen zo leuk vindt aan deze spelserie, maar het is superinteressant om regisseur Masahiro Sakurai aan het werk te zien. De man is geobsedeerd door het idee dat alles in zijn spellen customizable moet zijn. Niet tevreden met de achtergrondmuziek? Ieder level heeft een optie om een ander deuntje op te zetten. Je vindt de zwarte omlijning van alle personages in de 3DS-versie niet mooi? Er is een optie om ze uit te schakelen. Je speelde Punch-Out! vroeger niet op de NES maar in de arcadehal? Er is een optie om het personage Little Mac weer te geven als transparante wireframe. Je bent een hardcore gamer die Smash Bros. het liefst zo puur mogelijk speelt? In de nieuwe “for glory”-stand speel je ieder gevecht zonder items in het kale Final Destination-level. Je bent diezelfde hardcore gamer en je wordt het zat om steeds tegen hetzelfde level aan te kijken? Sakurai heeft een optie ingebouwd waarmee Final Destination er bij ieder gevecht anders uitziet.

Weer een Mega Man-achtig spel van regisseur Keiji Inafune

azurestrikergunvolt
Uitgever Capcom mag hun oude hitserie Mega Man dan vergeten zijn, bedenker Keiji Inafune houdt de droom nog steeds levend. Helaas niet met nieuwe Mega Man-spellen (die licentie is nog steeds in handen van Capcom), maar wel met games die daar heel veel op lijken. We wisten al dat hij bezig was met het op Kickstarter gefinancierde actiespel Mighty No. 9 en nu heeft Inafune ook Azure Striker Gunvolt aangekondigd voor de Nintendo 3DS. Weer een tweedimensionaal actiespel in de stijl van Mega Man, maar deze zelfs nóg ouderwetser: met platte pixel art.

Azure Striker Gunvolt is net als Mighty No. 9 het resultaat van een samenwerking tussen Inafune en de Japanse ontwikkelstudio Inti Creates. Het verschil: M#9 is echt Inafune’s kindje terwijl deze trailer de indruk wekt dat ASG in de eerste plaats is bedacht en ontworpen door de mensen van Inti Creates. Dat verklaart misschien ook waarom het zoveel lijkt op Inti’s Mega Man Zero-reeks op de Game Boy Advance. Net als in die spellen ligt er veel nadruk op het verhaal (waar ik trouwens geen snars van begrijp) en de relaties tussen de verschillende personages. Het wordt volgend jaar interessant om te zien welk spel de essentie van Mega Man het beste weet te vangen.

Achter de schermen bij Sega’s Sonic Boom

sonicboom2
Weer een paar paar flarden gameplay in dit achter-de-schermen-filmpje van Sonic Boom. Het ziet eruit zoals de meeste andere Sonic-spellen, maar de makers houden vol dat deze anders wordt. In plaats van een standaard platformspel krijgen we een moderne Action Adventure met veel nadruk op het verhaal. Eigenlijk niet echt wat ik zoek in een Sonic-spel, maar vergeet niet dat ontwikkelaar BigRedButton (verantwoordelijk voor de Wii U-versie) is opgericht door voormalige medewerkers van Naughty Dog. Wie weet lukt het hen echt om de magie van Uncharted te combineren met de actie van Sonic The Hedgehog?

Sonic Boom verschijnt later dit jaar voor Wii U en 3DS.

Magical World is de Disney-versie van Animal Crossing

disneymagicalworld
Hé kijk, de eerste Engelstalige trailer voor Disney Magical World. In dit 3DS-spel verhuis je naar een schattig dorpje waar allemaal beroemde Disney-personages wonen. Je vult je dagen met winkelen, tuinieren, vissen vangen en allerhande klusjes opknappen voor Goofy en oom Donald. Uitgever Namco Bandai zal het nooit toegeven, maar eigenlijk is Magical World dus gewoon Animal Crossing met Disney-personages.

Maar is het wat? Sommige delen van deze trailer zien er tof uit, maar ik zie ook dingen die Animal Crossing beter doet. Zo zijn veel activiteiten ondergebracht in losse minigames, terwijl de grote kracht van Animal Crossing juist is dat alles zich afspeelt in dezelfde wereld. (Alleen je hengel uit kunnen gooien vanaf een speciale boomstronk is natuurlijk helemaal een doodzonde). Daarentegen ziet het runnen van je eigen café er wel weer leuk uit. Spelers mogen zelf de inrichting bepalen en kunnen in de keuken meedenken over nieuwe recepten.

In Japan was dit spel vorig jaar een onverwachte hit en vanaf 11 april is het dus ook te koop in Amerika. Het is nog niet bekend of Disney Magical World naar Europa komt, al kan ik me nauwelijks voorstellen dat Namco Bandai zo’n kans laat liggen. Wordt vervolgd!

Zie Donkey Kong 3DS spelen in Tropical Freeze

donkeyspeelt3ds
Een filmpje van zes minuten over de idle animations in Donkey Kong Country: Tropical Freeze? Het lijkt een tikkeltje overdreven, maar er blijkt inderdaad genoeg te vertellen over de dingen die de familie Kong doet als jij even niet op een knop drukt. Vroeger vonden we het al leuk als Sonic the Hedgehog ongeduldig met zijn voet begon te trappelen, maar op de Wii U haalt Donkey Kong gewoon zijn 3DS tevoorschijn. En dat is nog niet alles: als je heel goed luistert (of gewoon dit filmpje bekijkt) kun je zelfs horen welke game hij erop speelt. Donkey blijkt onder andere fan van Animal Crossing: New Leaf en Super Mario 3D Land, waarbij de maker van het filmpje zelfs weet te achterhalen wat er in ieder geluidsfragment gebeurt. (“Hier hoor je hoe Mario een muntje pakt terwijl er een Goomba achter hem aan zit.”) Echt leuk dat ontwikkelaar Retro Studios zoveel details in dit spel heeft verstopt. Blijf vooral kijken totdat je het liedje hoort dat Diddy Kong zingt als hij zich verveelt. Zo schattig.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze ligt vanaf 21 februari in de Nederlandse winkels.

Sega kondigt Sonic Boom aan voor Wii U en 3DS

sonicboom
Drie Sonic-spellen die exclusief verschijnen voor de spelcomputers van Nintendo, dat kondigde Sega vorig jaar aan. De eerste was Sonic Lost World, de tweede was een nieuwe Mario & Sonic at the Olympics en vandaag werd dan eindelijk het mysterieuze derde spel onthuld. Het heet Sonic Boom, het verschijnt later dit jaar voor Wii U en 3DS en Sega is van plan om tegelijkertijd ook een nieuwe tekenfilmserie en een nieuwe speelgoedlijn te lanceren. Dat klinkt ambitieus!

Er is ook een trailer en die ziet eruit als… nou ja, zoals alle Sonic the Hedgehog-spellen eigenlijk. Je kent het wel: kleurrijke landschappen, mechanische vijanden, gouden ringen en razendsnelle platformactie. In trailers maakt Sonic altijd een goede indruk, maar de uiteindelijke kwaliteit van de spellen is erg wisselend. We kunnen alleen maar hopen dat dit weer een goede wordt.

Opvallend genoeg wordt Sonic Boom niet ontwikkeld door Sega zelf. De Wii U-versie is uitbesteed aan Big Red Button (een studio die een paar jaar geleden is opgericht door voormalige medewerkers van Uncharted- en Jak & Daxter-ontwikkelaar Naughty Dog) en de 3DS-versie wordt gemaakt door Sanzaru Games (verantwoordelijk voor het goed ontvangen PS3-spel Sly Cooper: Thieves in Time). Dus wel allemaal mensen met verstand van driedimensionale platformspellen. Het wordt op z’n minst interessant om te zien wat zij anders gaan doen dan Sonic Team.

Nieuwe trailer: Yoshi’s New Island

yoshisnewsland
Nieuwe trailer van Yoshi’s New Island op de 3DS. Misschien kan ik beter geen vervelende dingen meer schrijven over een spel dat ik nog nooit heb gespeeld (wie weet blijkt het wel ontzettend leuk), maar in vergelijking met die fantastische Donkey Kong-filmpjes van een paar dagen geleden ziet dit er wel erg tam uit. Het is bijna schokkend om te zien door hoeveel lege levels Yoshi moet lopen. Waar zijn alle vijanden gebleven? Het duurt een halve minuut voordat de eerste tegenstanders überhaupt in beeld komen, en dat zijn dan bijna allemaal ongevaarlijke Shy Guys die met een slakkengangetje rondslenteren.

  • Een andere terugkerende klacht is dat alle omgevingen alweer zijn gebaseerd op Yoshi’s Island uit 1995. De pastelkleurige bergen, het bloemetjesveld, de kristalgrot… ik kan ze onderhand wel dromen.
  • Wel origineel: een helikopterlevel waarin de hele wereld om Yoshi heen lijkt te draaien. Tof!
  • De graphics zijn gelukkig iets verbeterd sinds de aankondiging vorig jaar. Vooral de trillerige achtergronden zijn leuk gevonden. Het is daardoor net alsof het hele spel uit de losse pols is geanimeerd. (Al vind ik het originele SNES-spel nog steeds mooier).
  • Mijn verwachtingen zijn laaggespannen, maar dit is een van die spelseries die op een of andere manier toch altijd in mijn collectie belandt. Vanaf 14 maart kunnen we zien hoe Yoshi het er deze keer vanaf brengt.

Nieuwe trailer retroplatformer Shovel Knight

shovelknight
Shovel Knight! Shovel Knight! Shovel Knight! Dit spel ziet er met iedere nieuwe trailer leuker uit. Voor wie het was vergeten: Shovel Knight is die op Kickstarter gefinancierde retroplatformer van een groep ex-WayForward-programmeurs. Het zou eigenlijk alleen voor pc en Mac verschijnen, maar er kwam zoveel geld binnen dat het team (bestaande uit allemaal Nintendofans) ook meteen een jeugddroom kon laten uitkomen door hun eigen spel te porten naar Wii U en 3DS. Het zou eigenlijk al in 2013 verschijnen, maar na wat tegenslagen is de Amerikaanse releasedatum nu vastgesteld op 31 maart. Het is de bedoeling dat Shovel Knight “around the same time” ook wordt uitgebracht in Europa.

Shovel Knight leent spelelementen uit een heleboel 8-bit klassiekers (o.a. Castlevania, Mega Man, DuckTales, Zelda II) om iets te produceren dat er misschien niet heel erg origineel uitziet, maar wel ontzettend leuk. Ook deze trailer zit weer vol met creatieve hinderenissen, gevarieerde omgevingen, schermvullende eindbazen en zeker voor die tijd adembenemende graphics. Ik wil maar zeggen: als dit spel echt in de jaren ’80 was verschenen zouden we het nu beschouwen als een klassieker.

  • De soundtrack (met mannenkoor en heavy metal-gitaren) lijkt speciaal geschreven voor de trailer, maar ik hoop dat deze muziek ook echt in het spel zit. Het klinkt super!
  • Toch jammer dat Nintendo niet net als Sony aan Cross Buy doet. Nu zal ik moeten kiezen tussen Shovel Knight in het groot op de Wii U, of Shovel Knight in 3D op de 3DS.

Ik heb A Link Between Worlds uitgespeeld

alinkbetweenworlds
Zo, dat was A Link Between Worlds. Een verrassend goed spel. De leukste Zelda die ik in tijden heb gespeeld. Ik heb zelfs de moeite genomen om alle hartstukjes te vinden en 100 verdwaalde baby-octopussen terug te brengen naar hun moeder. Die extra verzameltochten sla ik meestal over, maar dit spel klikte op een manier die ik lang niet meer heb meegemaakt.

Trailer: Chibi-Robo Photo Finder voor de 3DS

photofinder
Ik vergeet steeds dat Nintendo in Amerika een andere Nintendo Direct uitzendt dan hier. De meeste aankondigingen zijn precies hetzelfde, maar zo af en toe zit er een spel tussen dat alléén aan die kant van de oceaan verschijnt. En in het geval van Chibi-Robo: Photo Finder vind ik dat best jammer.

Chibi-Robo is misschien wel Nintendo’s minst bekende personage: een kleine robot (ongeveer 10 cm hoog) die zijn eigenaren helpt in en om het huis. Hij speelde tot nu toe de hoofdrol in 3 spellen, waarvan er helaas maar één is uitgebracht in Europa. Het zijn lieve spellen waarin nooit wordt gevochten of geschoten. In plaats daarvan ben je vooral bezig met opruimen (in Chibi-Robo voor de GameCube) en tuinieren (in Chibi-Robo: Park Patrol voor de DS). Het enige echte gevaar is dat je batterij leeg raakt, vandaar dat Chibi altijd op zoek is naar stopcontacten om zijn stekker in te steken.