Categorie: "3ds"

Dragon Quest XI naar PS4, 3DS en NX

dqxi
Square-Enix kondigde vandaag Dragon Quest XI aan voor PlayStation 4, 3DS en Nintendo’s volgende spelcomputer de NX. Dat klinkt als groot nieuws, maar houd in gedachten dat er al sinds 2011 geen Dragon Quest meer is uitgebracht in Europa en Amerika. Tot frustratie van veel fans verschenen sindsdien alle nieuwe spellen (waaronder de MMO Dragon Quest X) alleen in Japan. Eurogamer heeft het nog even nagevraagd, maar ook voor XI bestaan nog geen concrete plannen in Europa.

  • Op de PlayStation 4 heeft Dragon Quest XI bijzonder fraaie tekenfilmgraphics. Het spel ligt in het verlengde van Dragon Quest VIII: een uitgestrekte open wereld met nog steeds de vertrouwde turn-based gevechten waar de fans van houden. (En nogmaals: prachtige graphics. Het moment dat de avonturier uit de grot komt en uitkijkt over bossen en watervallen… wow!)
  • Op de 3DS beleven spelers hetzelfde avontuur, maar dan verteld met schattige personages in de “chibi” stijl (kleine lichamen, grote hoofden). En dat is alleen nog maar het bovenste scherm. Tegelijkertijd kunnens spelers Dragon Quest XI ook beleven als een ouderwetse 16-bit RPG door naar het onderste scherm te kijken. Daar wordt de actie van bovenaf getoond met blokkige pixel-graphics. Wat een briljante vondst! Hadden al mijn oude retrospellen maar zo’n speelstand.
  • Over de NX-versie is nog niets bekend. Wordt het een kopie van de PS4-versie? Een opgepoetste variant van het 3DS-spel? Of werkt Square-Enix stiekem aan een derde unieke versie van Dragon Quest XI?

Japanse commercials Animal Crossing: Happy Home Designer

happyhomedesigner
Klaslokalen? Tuinen? Kantoorgebouwen? Restaurants? Kan iemand me uitleggen wat Animal Crossing: Happy Home Designer nu precies is? Ik dacht dat het alleen een minigame was waarin spelers huizen konden inrichten, maar in deze Japanse reclames lijkt het toch iets uitgebreider dan dat. Ik krijg haast de indruk dat je nog steeds de baas bent over een compleet dorp, met de volledige vrijheid om alles te customizen. In dat geval zou deze spin-off juist uitgebreider zijn dan de reguliere spellen.

  • Animal Crossing: Happy Home Designer is vanaf 2 oktober verkrijgbaar in Europa, exclusief voor de 3DS. Het spel ondersteunt speciale Amiibo-kaarten (goedkoper dan de plastic poppetjes), maar regisseusse Aya Kyogoku heeft gelukkig beloofd dat ze volledig optioneel zijn. Het complete spel is ook speelbaar zonder Amiibo.
  • Ik weet nog steeds niet of ik deze nu op mijn verlanglijstje moet zetten, maar door deze commercials ben ik wel iets nieuwsgieriger geworden.

Shovel Knight krijgt een verpakte versie

shovelknightboxed
Nu heb ik bijna spijt dat ik Shovel Knight al heb gekocht! Het spel is fantastisch, daar niet van, maar hoe gaaf zou het zijn om ook een mooi doosje op de plank te hebben? Yacht Club Games belooft bovendien dat alle versies worden geleverd met een ouderwets dik, full-color instructieboekje. “A full manual, to hold in your hot little shaking hands and pore over as you wait to get home.” Ik wil het!

De verpakte versie van Shovel Knight verschijnt op 16 oktober voor 3DS, Wii U, PS4, Xbox One en pc. De Amerikaanse prijs is 20 dollars, dus dat zal hier wel 20 euro worden. Het gratis DLC-pakket Plague of Shadows (binnenkort beschikbaar voor iedereen die het spel al heeft gedownload) staat ook op het schijfje.

Nintendo’s Miiverse krijgt een redesign

miiverse
Het Miiverse gaat veranderen. Nintendo kondigt aan dat hun sociale netwerk deze zomer wordt vernieuwd. In plaats van één groot prikbord krijgt ieder spel 3 aparte categoriën. Een speeldagboek om verslag te doen van je belevenissen in het spel (met verplichte screenshots bij iedere post). Een categorie tekeningen voor al je creatieve uitspattingen. En een ouderwets discussie-forum om vragen te stellen of om gewoon te kletsen met andere spelers.

  • Vreemd genoeg zijn tekeningen en handgeschreven straks niet meer toegestaan in de categorieën speeldagboek en discussie. Best jammer. Het was misschien een beetje rommelig, maar dat maakte Miiverse juist zo charmant.
  • Hopelijk blijft er wel een mogelijkheid om berichtjes te schrijven (of te tekenen!) bij individuele levels. En dat die dan ook nog steeds in het spel worden getoond. Zoals bij Super Mario 3D World en Yoshi’s Woolly World. Dat is met afstand mijn favoriete toepassing van Miiverse.
  • Nog een vreemde maatregel: in het vernieuwde Miiverse mag je per dag maximaal 30 berichtjes of reacties plaatsen. Wat zou Nintendo’s reden zijn om zo’n beperking in te bouwen? Veel gebruikers zijn niet blij met deze verandering.

Waarom Europa niet meedeed aan Humble Nindie Bundle

humblebundle
“The fact is that some of that content hadn’t even been released in Europe yet. And so releasing it on a global scale would have been really difficult because either the content hadn’t been released or had been recently released and it would have been detrimental to those developers to already have such a drastic discount associated with it. So, we had to make that tough decision to make it region only, I mean to North America only.”

Nintendo’s Damon Baker legt uit waarom Europa een paar weken geleden niet mocht meedoen aan de Humble Nindie Bundle. Dat excuus klinkt… eigenlijk best wel redelijk. Als ik een ontwikkelaar was zou ik het ook niet leuk vinden als mijn spel vlak na de Europese release al meteen supergoedkoop in de aanbieding was. Juist in de eerste weken na de lancering verkopen Indiegames de meeste explaren. Het zou stom zijn om dan niet de normale prijs te vragen.

Het goede nieuws is dat het succes van de Humble Bundle ook is opgemerkt door Nintendo’s andere afdelingen (zowel Europa als Japan). De bundel zelf verkocht beter dan verwacht en door alle aandacht in de pers werden ook de losse spellen vaker gedownload. Baker wil nog niets beloven, maar het is wel duidelijk dat er binnen Nintendo wordt nagedacht over een regiovrije bundel. (“I think we’re certainly exploring the option at this point.”)

Online multiplayer in Zelda: Tri Force Heroes

triforceheroes
Eindelijk! Tri Force Heroes is al het vierde Zelda-avontuur met co-op multiplayer, maar dit wordt de eerste waarin spelers ook online mogen samenwerken. Met meerdere personen een Zelda-kerker oplossen is echt heel leuk (ik heb het een paar keer meegemaakt in Four Swords Adventures op de GameCube), maar je moet maar net genoeg vrienden hebben die A. in de buurt wonen, B. dezelfde spelcomputer hebben als jij en die dan C. ook nog een exemplaar bezitten van het betreffende Zelda-spel.

Maar met Tri Force Heroes is dat dus geen probleem meer. Spreek gewoon online af en ga samen met gelijkgestemde spelers op zoek naar de eindbaas. Dit spel draait op dezelfde engine als het uitstekende A Link Between Worlds, maar dan dus met allerlei puzzels waar 3 spelers voor nodig zijn. Ik ben vooral gecharmeerd van de hoge voorwerpen die de Link’s alleen kunnen bereiken door op elkaars schouders te klimmen.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. voor 3DS

paperjambros
Het blijft knap hoe ontwikkelaar AlphaDream iedere keer een nieuwe invalshoek verzint voor hun Mario & Luigi RPG’s. Dit is ook weer een leuke. In Paper Jam Bros ontmoeten Mario en Luigi (en alle andere inwoners van het Mushroom Kingdom) hun platte evenbeelden uit de Paper Mario-spellen. Ze kunnen het zo te zien niet zo goed met elkaar vinden.

De meeste 2D/3D grappen zijn op zich al gemaakt in het pijnlijk slechte Wii-spel Super Paper Mario, maar ik heb er wel vertrouwen in dat AlphaDream ook voor dit spel weer voldoende nieuwe humoristische situaties kan verzinnen.

Trailer Metroid Prime Federation Force voor 3DS

federationforce
Okee, dus de boodschap dat fans graag een nieuwe Metroid willen is aangekomen, alleen dacht Nintendo dat ze een co-op schietspel voor de 3DS bedoelden. Metroid Prime: Federation Force speelt zich af “in het Metroid universum”, maar lijkt verder niet zoveel met de andere Metroid Prime-spellen te maken te hebben. Hij wordt ook niet gemaakt door Retro Studios, maar door Luigi’s Mansion: Dark Moon-ontwikkelaar Next Level Games.

Dat kan natuurlijk nog steeds een leuk spel opleveren. Vooral co-op is een fris idee voor Metroid. (Hopelijk werkt het ook online!) Ik ben alleen bang dat de eenzame sfeer en de subtiele verhaalvertelling uit andere Metroid-spellen hier niet aanwezig zullen zijn. Daarvoor moeten we toch wachten op een écht nieuw avontuur van Samus.

Street Fighter’s Ryu in Super Smash Bros.?

ryu
Het is op dit moment nog een onbevestigd gerucht, maar het onderstaande filmpje is wel erg overtuigend. Echte spelbeelden van Ryu uit Street Fighter in de wereld van Super Smash Bros. Zijn collega Mega Man (ook van Capcom) zit al sinds de lancering in het spel, dus het is niet eens zo vergezocht. Sorry Nintendo, maar ik vrees dat jullie nieuwtje is gelekt.

Zondagmiddag om 16:40 streamt Nintendo een speciale videopresentatie over Super Smash Bros. (Kijk hem hier). Daar hoor je ongetwijfeld meer details over dit nieuwe personage.

3DS-versie Hyrule Warriors gespot

hyrulewarriors3ds
Verrassing! Hyrule Warriors komt naar de 3DS. Geen nieuw spel helaas, maar gewoon een port van de Wii U-versie. Of nou ja, gewoon… als het Koei Tecmo echt lukt om de volledige game op een 3DS-cartridge te proppen mag dat gerust een wonder heten. De fragmenten in de trailer zien er goed uit, maar kan de 3DS ook overweg met grotere gevechten? Op de Wii U vocht Link soms letterlijk tegen honderden vijanden tegelijk. Misschien wordt dit zo’n spel dat alleen werkt op de New Nintendo 3DS?

  • Hyrule Warriors is geen traditioneel Zelda-avontuur, maar een hack-and-slash actiespel dat volledig draait om grote veldslagen. Ik vond het vorig jaar leuker dan ik had verwacht, maar na één keer uitspelen was ik er ook wel klaar mee. De gevechten waren mij iets te eentonig om ook achter alle extra uitdagingen aan te gaan.
  • De 3DS-versie bevat 2 extra personages (Tetra en koning Daphnes Nohansen Hyrule (ja zo heet hij echt!) uit The Wind Waker) die Wii U-bezitters zo te zien alleen kunnen unlocken door óók het 3DS-spel te kopen. Kassa!