Categorie: "3ds"

Level 5′s Fantasy Life heeft een Europese releasedatum

fantasylife
Het is zover. We wachten er al op sinds 2009 en vandaag kondigde Nintendo eindelijk een Europese releasedatum aan voor Fantasy Life. Dit is het spel dat wordt omschreven als een kruising tussen Final Fantasy en Animal Crossing. Een spel waarin je meubels verzamelt en vriendschap sluit met je buren, maar waarin ook een wereld bestaat buiten de dorpsgrenzen. Volgens het persbericht “een enorme wereld met droge woestijnen, besneeuwde berghellingen, grotten vol piraten en meer.” In Japan was Fantasy Life al een grote hit, en binnenkort kunnen wij dus ook op avontuur.

Verander je 3DS in een kat met dit hoesje

nyan
Op de vrolijke gamingblog van Tiny Cartridge komen dagelijks nieuwe beschermhoesjes voorbij voor je 3DS of PS Vita, maar ze zijn altijd lelijk en onpraktisch. Behalve dan dit kattenhoesje van Cyber Gadget. Deze is alleen onpraktisch. Ik bedoel: een 3DS-hoesje dat de cameralenzen gebruikt als ogen voor een gezicht is niet nieuw, maar dit is wel de eerste waarop dat gezicht ook oren heeft. En snorharen. En een schattig neusje. Ik ben nog nooit zo vrolijk geworden van een foto van een 3DS.

De hoes is gemaakt van siliconenrubber, zodat je favoriete handheld ook nog knuffelzacht wordt. En ja okee: die smalle verbindingsstukjes scheuren waarschijnlijk al na een dag en die oren houden het vast ook geen week vol, maar voor zolang het duurt ziet je 3DS er wel superrrrschattig uit.

De hoesjes zijn vanaf volgende week te koop in Japan, voor omgerekend ongeveer 12 euro per stuk. Webwinkel Amazon verkoopt ze ook, al weet ik niet precies wat dan de verzendkosten naar Europa zijn.

Mutant Mudds-ontwikkelaar onthult Xeodrifter voor 3DS

xeodrifter

Screenshots bekijken op een website? Dat is zó 2013. Ontwikkelaar Renegade Kid zet gewoon een QR-code online waarmee fans de eerste afbeelding van Xeodrifter rechtstreeks kunnen downloaden naar hun 3DS. Houd in het hoofdmenu L en R ingedrukt om de camera op te starten. Klik daarna op het QR-symbooltje om te scannen.

Volgens mij is Renegade Kid (onder liefhebbers vooral bekend van het downloadbare spelletje Mutant Mudds) de laatste 3DS-ontwikkelaar die zich nog steeds druk maakt om het stereoscopische 3D-effect. Bij andere spellen wordt er nauwelijks meer over gerept, maar bedenker Jools Watsham vond het belangrijk genoeg om zijn spel op deze manier te presenteren. Xeodrifter is een Metroid-achtig avonturenspel met schattige pixelgraphics. Op je computermonitor stelt het weinig voor (zie screenshot hieronder), maar op de 3DS is het kijkdoos-effect best indrukwekkend. Leuk ook hoe de vijanden en de rare “bubbelplanten” rechtstreeks verwijzen naar Metroid. Eerste indruk: dit ziet eruit als een spel waar Samus-fans een hoop plezier aan gaan beleven.

Nieuwe trailer Keiji Inafune’s Mighty No. 9

mightyno9
Wow, Mighty No. 9 ziet er weer goed uit in deze trailer. Voor wie het was vergeten: dit is het nieuwste spel van ex-Capcom medewerker Keiji Inafune. Hij verzamelde vorig jaar een paar miljoen dollar op Kickstarter om een vervolg te maken op zijn beroemdste creatie Mega Man. Uiteraard mag hij die naam niet meer gebruiken, maar afgezien daarvan lijkt Mighty No. 9 (een blauwe robot die de wapens van verslagen eindbazen overneemt) een exacte kopie van de succesformule.

Met de bovenstaande illustratie gaf Inafune vorig jaar aan hoe Mighty No. 9 er ongeveer uit moest komen te zien. En eerlijk is eerlijk: deze spelbeelden komen daar al aardig bij in de buurt. Uiteraard zijn nog niet alle levels af (sommigen bestaan nu alleen uit grijze blokken), maar het team ligt duidelijk op schema om hier iets moois van te maken.

Mighty No. 9 is in ontwikkeling voor bijna alle (spel)computers (PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, 3DS, pc, Mac). De verwachte releasedatum is in april 2015.

Nintendo presenteert: De Kat Mario Show

katmarioshow
Nintendo zoekt altijd nieuwe manieren om met hun fans in contact te komen. Dat levert leuke projecten op als Iwata Vraagt en Nintendo Direct, maar sommige experimenten zijn ronduit bizar.

De Kat Mario Show is een virtuele poppenkast waarin Mario en Princess Peach (in hun kattenkostuums uit Super Mario 3D World) tips geven over recente Nintendospellen. De show is bedoeld voor jonge kinderen, denk ik, maar door de hyperactieve heliumstemmetjes wordt het een surrealistische ervaring. Je kunt hieronder kijken naar de Engelse versie, maar voor het maximale effect moet je eigenlijk even je 3DS of Wii U opstarten waar de Nederlandstalige versie in de eShop staat.

In Japan bestaat deze show trouwens al langer als Nya Nya Nya! Neko Mario Time. Op een of andere manier voelt het met Japanse stemmetjes meteen een stuk natuurlijker.

Bekijk de launchtrailer van Shovel Knight

shovelknight
Voor Europa is nog geen releasedatum aangekondigd, maar Amerikaanse gamers kunnen Shovel Knight vanaf morgen downloaden voor 3DS en Wii U. Ik ben erg benieuwd naar de eerste recensies. Dit spel ziet er in alle trailers uit als de ultieme retroplatformer, maar speelt het ook echt zo lekker als de klassiekers? Bestuurt de ridder net zo fijn als oom Dagobert in Duck Tales? Is het spel moeilijk maar niet frustrerend moeilijk? Zijn de levels net zo slim ontworpen als bij inspiratiebron Castlevania? Deze extra lange trailer is alvast veelbelovend.

  • Voor welke versie gaan jullie? Op de Wii U heeft Shovel Knight een door Demon’s Souls geïnspireerd hint-systeem waarmee spelers in het spel berichtjes achterlaten. Daar staat tegenover dat de 3DS-versie een bijzondere vorm van online multiplayer heeft. Je neemt een clipje op waarin jouw ridder 5 seconden aanvallen uitvoert, en die opname vecht vervolgens tegen de clipjes van andere spelers.
  • Voor wie echt niet kan wachten lanceert de pc-versie van Shovel Knight trouwens wel gewoon morgen in Europa. (Waarom dat op Steam wel kan en bij Nintendo niet is mij ook een raadsel).

De nieuwe Harvest Moon lijkt op Minecraft

harvestmoon3dthelostvalley
Is dit de eerste keer dat een grote ontwikkelaar zich zo duidelijk laat inspireren door Minecraft? Het is een Harvest Moon-spel dus er zijn genoeg verschillen (het doel is zoals altijd om een winstgevende boerderij te bouwen), maar dat blokkige landschap en de manier waarop je kunt bouwen en graven is wel heel Minecraftachtig.

Harvest Moon is een van die spelseries die ik er op het internet altijd leuk vind uitzien, maar die me in het echt steeds tegenvallen. Er gebeurt altijd net iets te weinig en de activiteiten voelen vaak een beetje houterig. Deze nieuwe Minecraft-gimmick maakt mij wel weer erg nieuwsgierig, dus misschien moet ik dit 3DS-spel een nieuwe kans geven.

Harvest Moon 3D: The Lost Valley verschijnt later dit jaar in Amerika. Een Europese releasedatum is nog niet aangekondigd.

Klassieker Another World komt naar alle spelcomputers

anotherworldconsoles
He leuk, het klassieke avonturenspel Another World verschijnt deze maand voor bijna alle spelcomputers (Xbox One, PS4, PS3, Vita, Wii U, 3DS). Ik schreef een paar weken geleden al over het beroemde introfilmpje, maar het spel zelf is ook nog steeds de moeite waard. Nieuwkomers zullen misschien schrikken van de compromisloze trial-and-error puzzels (geen tutorial, geen hints en na iedere fout mag Lester overnieuw beginnen), maar wie doorzet ontdekt een bijzonder avontuur vol achtervolgingen en onverwachte vriendschappen. Achteraf kun je ook zeggen dat Another World zijn tijd ver vooruit was. De spannendste scenes zouden we nu gewoon quick time events noemen. Met als belangrijk verschil dat er geen knoppencommando’s in beeld verschijnen; hier mag je zelf ontdekken wanneer je waarop moet drukken.

Nintendo’s strategiespel Codename S.T.E.A.M. in beweging

codenamesteam
De eerste beelden van Nintendo’s nieuwe 3DS-spel Codename S.T.E.A.M. Het klinkt best interessant. In de meeste strategiespellen bekijk je de actie van bovenaf, maar hier is iedere zet een miniatuur-third person shooter. Je bestuurt je soldaten één voor één, waarbij je per beurt een beperkt aantal acties (lopen, springen, aanvallen, etc) mag uitvoeren. Daarna krijgen alle vijanden de kans om een stukje te bewegen, waar jouw soldaten bij de volgende beurt weer op kunnen reageren. Een oorlog in slowmotion.

Codename S.T.E.A.M. wordt gemaakt door Intelligent Systems, dezelfde studio die ook verantwoordelijk is voor Nintendo’s andere strategiespellen Advance Wars en Fire Emblem. Dat klinkt allemaal erg veelbelovend dus. De personages en omgevingen zijn gebaseerd op de look van oude Amerikaanse stripboeken. Het oogt nu nog een beetje rommelig, maar Intelligent Systems heeft nog tot 2015 om het spel verder op te poetsen.

Nintendo’s interactieve plastic poppetjes heten Amiibo

amiibo
Ben ik de enige die hier de lol niet van inziet? Nintendo gaat later dit jaar plastic poppetjes verkopen, Amiibo genaamd, die je kunt gebruiken in bepaalde Wii U- en 3DS-spellen. Bijvoorbeeld in Super Smash Bros., waar je personages in de Amiibo kunt opslaan om ze te trainen of mee te nemen naar het huis van vrienden.

Voor mij klinkt dat als een dure en omslachtige vorm van DLC waar geen weldenkende gamer intrapt, maar dat dacht ik destijds ook van Skylanders en die plastic poppetjes werden een doorslaand succes. Blijkbaar zie ik dus iets over het hoofd. Of misschien ben ik hier gewoon te oud voor. Kijk zelf maar even naar het onderstaande filmpje, waarin Nintendo’s Bill Trinen uitlegt hoe die Amiibo’s precies werken.