Categorie: "3ds"

Het hoesje van Mighty No. 9

mightyno9boxart
Waaaat!? Ik wist helemaal niet dat Mighty No. 9 ook een echte winkelrelease kreeg. De Kickstarter-campagne was alleen voor een downloadbaar spelletje, maar inmiddels heeft Comcept dus een uitgever gevonden om ook plastic schijfjes te produceren. De verpakte versie wordt 10 euro duurder dan de downloadbare versie (respectievelijk €29,99 en €19,99), maar daar staat tegenover dat je een extra level krijgt met een eindbaas die elders alleen beschikbaar is als DLC.

Die boxart is wel echt heel gaaf. Echte jaren ’90-stijl anime-illustraties. Dit is waarschijnlijk in één klap het kleurrijkste spelhoesje voor PS4 en Xbox One.

Sonic 2 en Gunstar Heroes als 3D Classics

3dclassics
Sega heeft weer een reeks retro-spellen aangekondigd voor hun 3D Classics serie. Je kunt hieronder filmpjes bekijken van Sonic the Hedgehog 2, Gunstar Heroes, Streets of Rage 2, Fantasy Zone II en Thunder Blade, maar 3D Classics komen natuurlijk pas echt tot hun recht op het bovenste schermpje van een 3DS. In plaats van gewoon de bestaande ROM’s in de Virtual Console te dumpen (wat Nintendo doet met hun oude spellen), poetst Sega al hun klassiekers namelijk op met vernieuwde graphics en 3D-effecten. Daarnaast doet ontwikkelaar M2 er alles aan om de ervaring zo authentiek mogelijk te maken. Arcadespellen bevatten bijvoorbeeld een simulatie van de oorspronkelijke speelkast en bij Mega Drive-spellen is er een optie om te spelen op een ouderwets televisietoestel uit de jaren ’90. Exact dezelfde wazige graphics die je je herinnert van vroeger!

En deze lading is ook écht de moeite de waard. Niet alleen als museumstuk, maar als spellen die nog steeds leuk zijn om te spelen. Streets of Rage 2 is een van Sega’s allerbeste beat’em ups, Sonic the Hedgehog 2 is volgens veel fans het ultieme Sonic-spel en Gunstar Heroes is een onverwoestbare klassieker van ontwikkelaar Treasure. Mis ze niet als ze later dit jaar uitkomen voor €4.99 per stuk.

Level-5′s nieuwe RPG The Snack World

thesnackworld
Dus ontwikkelaar Level-5 (Professor Layton, Ni No Kuni, Inazuma Eleven, Fantasy Life) heeft een nieuw spel aangekondigd. En het lijkt erop dat deze ook naar Amerika en Europa komt. (Want waarom anders die nagesynchroniseerde Engelstalige trailer op YouTube?) In Japan wordt The Snack World een compleet multimedia spektakel met een 3DS-spel, een smartphone game, een tekenfilmserie, een manga comic, een bioscoopfilm en een eigen speelgoedlijn. Dat komt vast niet allemaal onze kant op, maar met een beetje geluk in ieder geval het spel.

De officiële, supermooi geanimeerde trailer moet haast wel afkomstig zijn uit de bioscoopfilm of de tekenfilmserie, maar in het tweede filmpje zie je het 3DS-spel een paar minuten in actie. Het ziet eruit als een toffe RPG met fraaie graphics, alleen heb je blijkbaar wel speciale sleutelhangers nodig om voorwerpen in het spel te unlocken. Een soort amiibo, maar dan net even anders. Hopelijk heb je niet al te veel plastic rommel nodig om het spel uit te spelen, want dit is wel een wereld die ik verder wil verkennen.

Trailer: 3DS-versie van Rodea the Sky Soldier

rodea
Nieuwe trailer voor de 3DS-versie van Rodea: The Sky Soldier. Dit spel werd in 2011 aangekondigd voor de Wii, maar een jaar later alweer geannuleerd. Volgens ontwerper Yuji Naka (in de jaren ’90 verantwoordelijk voor hitspellen als Sonic the Hedgehog en Nights into Dreams) was het spel al helemaal af maar lukte het niet om er een uitgever voor te vinden.

Dat probleem is blijkbaar opgelost, want Rodea staat nu gepland voor Wii U en 3DS. Ook in Europa! Het ziet er in deze trailer uit als een soort JRPG, maar volgens gamesjournalisten die het al mochten proberen is het toch echt een actiespel. Rodea vliegt door kleurrijke levels, verzamelt diamanten en schiet op grote mechanische vijanden. Misschien flauw, maar de beste manier om het te omschrijven is toch echt als een kruising tussen de 3D Sonic-spellen en Nights into Dreams.

Nieuwe 3DS had bijna geen verbeterd scherm gehad

facetracking
“The hardware developers had designed a piece of hardware that they felt was at the final stage of prototyping, and they were bringing it to us for approval to begin moving forward with plans for manufacturing. But Mr. Miyamoto had seen that super-stable 3D just one week before, and he asked “Why aren’t we putting that in this system? If we don’t put this in it, there’s no point in making the system.”

Je mag Shigeru Miyamoto bedanken voor het verbeterde 3D-effect in de New Nintendo 3DS. De ontwerpers wilden eigenlijk alleen de CPU upgraden en het rubberen stompje toevoegen, maar de bedenker van Mario stond erop dat het bovenste scherm stabieler moest worden. Directeur Satoru Iwata vertelt erover in dit interview. Dit gebeurde allemaal op het laatste moment, wat de ontwerpers nogal zenuwachtig maakte, maar uiteindelijk is het dus toch gelukt. Go Miyamoto! Hij schijnt een reputatie te hebben als lastige baas die vaak op het laatste moment met onmogelijke eisen komt (“upending the tea table”, naar een oud-Japans spreekwoord), maar in dit geval had hij gewoon groot gelijk. Ik kan nauwelijks geloven dat Nintendo echt van plan was om deze handheld te lanceren zonder verbeterde 3D. Dat was inderdaad een totaal overbodige update geweest. Dat schermpje is de enige reden dat ik soms nog steeds twijfel of ik er niet toch een moet halen.

Veel downloadbare spellen in de sterrencatalogus

sterrencatalogus
Kijk eens hoe veel gratis spellen er opeens in de sterrencatalogus staan. Het blijft jammer dat Club Nintendo verdwijnt, maar nu kunnen we in ieder geval iets leuks uitzoeken voor onze laatste sterren. Er zijn in totaal 68 titels verkrijgbaar voor 3DS en Wii U. Voornamelijk retrospellen uit de verschillende Virtual Consoles, maar ook een paar recente downloadbare titels (Dillon’s Rolling Western, Pullblox World, Chibi-Robo Let’s Go Photo! en zelfs een DLC-pakket voor Mario Kart 8).

  • De prijzen zijn wel een beetje raar. Waarom kost Donkey Kong ’94 maar 1100 sterren terwijl je er voor Pinball: Revenge of the Gator 1700 betaalt? Het zijn allebei oude Game Boy-spelletjes. Of wat dacht je van NES Remix 2 voor 5600 sterren terwijl de eerste NES Remix maar 2600 kost? Nogal een verschil voor 2 spellen die in de eShop allebei €9,99 kosten.
  • Je hebt nog tot 30 september om je sterren in te wisselen. Daarna wordt de sterrencatalogus definitief gesloten. (Maar zal ik nu een gratis spel uitzoeken, of blijf ik wachten tot er later misschien iets nóg leukers wordt toegevoegd? Dillema!)
  • Je vindt de sterrencatalogus hier.

Neo-games.blog forum

“Kishōtenketsu” en Super Mario 3D World

kishotenketsu
Een eeuwenoude Chinese verteltechniek als de basis voor Mario’s driedimensionale platformspellen? In dit filmpje probeert YouTuber Mark Brown uit te leggen wat Mario’s recente avonturen zo speciaal maakt. De eerste Super Mario Galaxy was nog een vrolijke chaos waarin alles mocht, maar sindsdien streeft regisseur Koichi Hayashida er steeds meer naar (met Super Mario 3D World als voorlopig hoogtepunt) om ieder level één thema te geven en dat volgens vaste regels uit te werken. Dat Kishōtenketsu-principe zorgt volgens Hayashida voor unieke levels met een goede opbouw, een verrassende wending en een logische conclusie.

Niet iedereen zal het er mee eens zijn (ik ken mensen die alle spellen ná Super Mario Galaxy juist steeds minder vinden), maar het is hoe dan ook mooi om iemand uitvoerig over Mario’s leveldesign te horen praten. Recensies komen meestal niet verder dan dat het spel “leuk” is en “lekker” speelt, maar dit filmpje probeert te achterhalen waar al dat spelplezier vandaan komt. Erg interessant. De volgende keer dat ik Super Mario 3D Land (mijn persoonlijk favoriet) weer herspeel heb ik een hoop nieuwe dingen om op te letten!

Nintendo’s Boxboy! komt naar Amerika (nu Europa nog)

boxboy2
In deze video spelen Nick Robinson en Danielle Riendeau van gamingsite Polygon 10 minuutjes met de Engelstalige versie van Nintendo’s nieuwe platformheld Boxboy! op de 3DS. Dit spel is al een tijdje uit in Japan, maar vandaag kondigde Nintendo aan (zoals ik al hoopte) dat Boxboy! ook naar Amerika komt. Amerika is natuurlijk nog geen Europa, maar als dit soort spellen eenmaal uit het Japans zijn vertaald komen ze meestal ook wel onze kant op.

Het spel ziet er eigenlijk precies zo uit als ik hoopte. Eenvoudig in de eerste levels, maar verderop worden de puzzels steeds ingewikkelder. De centrale gimmick (Cuby kan uit het niets Tetris-achtige blokken laten verschijnen) is lastig uit te leggen, maar biedt wel veel mogelijkheden voor allerlei verschillende uitdagingen. Ik heb er zin in!

Iwata vraagt: Legend of Zelda – Majora’s Mask 3D

iwatavraagtmajora
Iwata vraagt is terug! Het is bijna een jaar geleden dat de directeur van Nintendo zijn personeel voor het laatst ïnterviewde, maar vandaag gaat de serie weer van start met een vraaggesprek over Majora’s Mask 3D. Eigenlijk moeten Zelda-fans het hele gesprek zelf even lezen, maar hier alvast een paar interessante details:

  • De N64-versie werd in een recordtempo ontwikkeld. Eigenlijk zou regisseur Eiji Aonuma alleen een moeilijkere versie van Ocarina of Time maken. Toen dat project uitgroeide tot een compleet nieuw spel kreeg hij nog steeds maar één jaar de tijd om Majora’s Mask af te ronden.
  • De 3DS-versie nam bijna 3 keer zoveel tijd in beslag, vooral omdat Aonuma het spel toegankelijker wilde maken met een waslijst aan verbeteringen.
  • Directeur Iwata biedt alle 3DS-bezitters zijn excuses aan omdat het 3D-effect zoveel beter werkt op de New Nintendo 3DS. (Ik heb hem vandaag geprobeerd in de winkel, en ik moet Iwata gelijk geven: een grote verbetering. Zo goed had het eigenlijk meteen moeten werken).
  • Het melodietje dat Link hoort als hij een schatkist openmaakt staat onder het personeel van Nintendo bekend als het “se-sa-me-sa-uce”-geluid. Wedden dat je nu nooit meer een Zelda-spel kunt spelen zonder zelf ook over sesam-saus te zingen?

Hieronder een trailer voor Majora’s Mask 3D, sinds vandaag te koop voor 2DS, 3DS en New Nintendo 3DS.

Uitlegfilmpje: bestanden verplaatsen van 3DS naar New Nintendo 3DS

systemtransfer
Handige video voor iedereen die aanstaande vrijdag een New Nintendo 3DS gaat kopen: hoe verhuis je alle bestanden van je huidige 3DS naar het nieuwe model? Omdat eShop-aankopen zijn gekoppeld aan de hardware (en dus niet aan je Nintendo Network ID) kun je ze niet automatisch opnieuw downloaden op je New Nintendo 3DS. Je moet eerst een “system transfer” uitvoeren. Daarbij wordt de SD-kaart via een beveiligde route gekopieerd terwijl Nintendo ook automatisch je oude 3DS leeghaalt en terugzet naar de fabrieksintellingen. Het is een lang en zenuwslopend proces, al wordt de pijn wel enigszins verzacht door een grappig filmpje waarin honderden Pikmin je bestanden één voor één verhuizen.

  • De system transfer van Wii naar Wii U is nog schattiger. Daarin laden de Pikmin al je bestanden ook echt in hun ruimteschip, waarna je ze naar planeet Wii U ziet vliegen.
  • Heb jij al besloten of je wel of niet een New Nintendo 3DS (XL) gaat halen? Na lang twijfelen heb ik besloten om voorlopig nog niet te upgraden. Voornaamste reden: ik denk dat Majora’s Mask 3D weleens mijn laatste 3DS-spelletje kan worden. Verder staat er eigenlijk niets op het releaseschema waar ik naar uitkijk. Ik laat me graag op andere gedachten brengen door een paar spetterende trailers, maar voor alleen een Zelda-remake ga ik geen 200 euro investeren.