Categorie: "3ds"

Nieuwe trailer Keiji Inafune’s Mighty No. 9

mightyno9
Wow, Mighty No. 9 ziet er weer goed uit in deze trailer. Voor wie het was vergeten: dit is het nieuwste spel van ex-Capcom medewerker Keiji Inafune. Hij verzamelde vorig jaar een paar miljoen dollar op Kickstarter om een vervolg te maken op zijn beroemdste creatie Mega Man. Uiteraard mag hij die naam niet meer gebruiken, maar afgezien daarvan lijkt Mighty No. 9 (een blauwe robot die de wapens van verslagen eindbazen overneemt) een exacte kopie van de succesformule.

Met de bovenstaande illustratie gaf Inafune vorig jaar aan hoe Mighty No. 9 er ongeveer uit moest komen te zien. En eerlijk is eerlijk: deze spelbeelden komen daar al aardig bij in de buurt. Uiteraard zijn nog niet alle levels af (sommigen bestaan nu alleen uit grijze blokken), maar het team ligt duidelijk op schema om hier iets moois van te maken.

Mighty No. 9 is in ontwikkeling voor bijna alle (spel)computers (PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, 3DS, pc, Mac). De verwachte releasedatum is in april 2015.

Nintendo presenteert: De Kat Mario Show

katmarioshow
Nintendo zoekt altijd nieuwe manieren om met hun fans in contact te komen. Dat levert leuke projecten op als Iwata Vraagt en Nintendo Direct, maar sommige experimenten zijn ronduit bizar.

De Kat Mario Show is een virtuele poppenkast waarin Mario en Princess Peach (in hun kattenkostuums uit Super Mario 3D World) tips geven over recente Nintendospellen. De show is bedoeld voor jonge kinderen, denk ik, maar door de hyperactieve heliumstemmetjes wordt het een surrealistische ervaring. Je kunt hieronder kijken naar de Engelse versie, maar voor het maximale effect moet je eigenlijk even je 3DS of Wii U opstarten waar de Nederlandstalige versie in de eShop staat.

In Japan bestaat deze show trouwens al langer als Nya Nya Nya! Neko Mario Time. Op een of andere manier voelt het met Japanse stemmetjes meteen een stuk natuurlijker.

Bekijk de launchtrailer van Shovel Knight

shovelknight
Voor Europa is nog geen releasedatum aangekondigd, maar Amerikaanse gamers kunnen Shovel Knight vanaf morgen downloaden voor 3DS en Wii U. Ik ben erg benieuwd naar de eerste recensies. Dit spel ziet er in alle trailers uit als de ultieme retroplatformer, maar speelt het ook echt zo lekker als de klassiekers? Bestuurt de ridder net zo fijn als oom Dagobert in Duck Tales? Is het spel moeilijk maar niet frustrerend moeilijk? Zijn de levels net zo slim ontworpen als bij inspiratiebron Castlevania? Deze extra lange trailer is alvast veelbelovend.

  • Voor welke versie gaan jullie? Op de Wii U heeft Shovel Knight een door Demon’s Souls geïnspireerd hint-systeem waarmee spelers in het spel berichtjes achterlaten. Daar staat tegenover dat de 3DS-versie een bijzondere vorm van online multiplayer heeft. Je neemt een clipje op waarin jouw ridder 5 seconden aanvallen uitvoert, en die opname vecht vervolgens tegen de clipjes van andere spelers.
  • Voor wie echt niet kan wachten lanceert de pc-versie van Shovel Knight trouwens wel gewoon morgen in Europa. (Waarom dat op Steam wel kan en bij Nintendo niet is mij ook een raadsel).

De nieuwe Harvest Moon lijkt op Minecraft

harvestmoon3dthelostvalley
Is dit de eerste keer dat een grote ontwikkelaar zich zo duidelijk laat inspireren door Minecraft? Het is een Harvest Moon-spel dus er zijn genoeg verschillen (het doel is zoals altijd om een winstgevende boerderij te bouwen), maar dat blokkige landschap en de manier waarop je kunt bouwen en graven is wel heel Minecraftachtig.

Harvest Moon is een van die spelseries die ik er op het internet altijd leuk vind uitzien, maar die me in het echt steeds tegenvallen. Er gebeurt altijd net iets te weinig en de activiteiten voelen vaak een beetje houterig. Deze nieuwe Minecraft-gimmick maakt mij wel weer erg nieuwsgierig, dus misschien moet ik dit 3DS-spel een nieuwe kans geven.

Harvest Moon 3D: The Lost Valley verschijnt later dit jaar in Amerika. Een Europese releasedatum is nog niet aangekondigd.

Klassieker Another World komt naar alle spelcomputers

anotherworldconsoles
He leuk, het klassieke avonturenspel Another World verschijnt deze maand voor bijna alle spelcomputers (Xbox One, PS4, PS3, Vita, Wii U, 3DS). Ik schreef een paar weken geleden al over het beroemde introfilmpje, maar het spel zelf is ook nog steeds de moeite waard. Nieuwkomers zullen misschien schrikken van de compromisloze trial-and-error puzzels (geen tutorial, geen hints en na iedere fout mag Lester overnieuw beginnen), maar wie doorzet ontdekt een bijzonder avontuur vol achtervolgingen en onverwachte vriendschappen. Achteraf kun je ook zeggen dat Another World zijn tijd ver vooruit was. De spannendste scenes zouden we nu gewoon quick time events noemen. Met als belangrijk verschil dat er geen knoppencommando’s in beeld verschijnen; hier mag je zelf ontdekken wanneer je waarop moet drukken.

Nintendo’s strategiespel Codename S.T.E.A.M. in beweging

codenamesteam
De eerste beelden van Nintendo’s nieuwe 3DS-spel Codename S.T.E.A.M. Het klinkt best interessant. In de meeste strategiespellen bekijk je de actie van bovenaf, maar hier is iedere zet een miniatuur-third person shooter. Je bestuurt je soldaten één voor één, waarbij je per beurt een beperkt aantal acties (lopen, springen, aanvallen, etc) mag uitvoeren. Daarna krijgen alle vijanden de kans om een stukje te bewegen, waar jouw soldaten bij de volgende beurt weer op kunnen reageren. Een oorlog in slowmotion.

Codename S.T.E.A.M. wordt gemaakt door Intelligent Systems, dezelfde studio die ook verantwoordelijk is voor Nintendo’s andere strategiespellen Advance Wars en Fire Emblem. Dat klinkt allemaal erg veelbelovend dus. De personages en omgevingen zijn gebaseerd op de look van oude Amerikaanse stripboeken. Het oogt nu nog een beetje rommelig, maar Intelligent Systems heeft nog tot 2015 om het spel verder op te poetsen.

Nintendo’s interactieve plastic poppetjes heten Amiibo

amiibo
Ben ik de enige die hier de lol niet van inziet? Nintendo gaat later dit jaar plastic poppetjes verkopen, Amiibo genaamd, die je kunt gebruiken in bepaalde Wii U- en 3DS-spellen. Bijvoorbeeld in Super Smash Bros., waar je personages in de Amiibo kunt opslaan om ze te trainen of mee te nemen naar het huis van vrienden.

Voor mij klinkt dat als een dure en omslachtige vorm van DLC waar geen weldenkende gamer intrapt, maar dat dacht ik destijds ook van Skylanders en die plastic poppetjes werden een doorslaand succes. Blijkbaar zie ik dus iets over het hoofd. Of misschien ben ik hier gewoon te oud voor. Kijk zelf maar even naar het onderstaande filmpje, waarin Nintendo’s Bill Trinen uitlegt hoe die Amiibo’s precies werken.

Wat is Nintendo’s nieuwe spel Mario Maker?

mariomaker
Check deze foto, die iemand stiekem heeft gemaakt tijdens het opbouwen van de E3-beurs. Blijkbaar onthult Nintendo volgende week iets dat Mario Maker heet. Het ziet eruit als een spel waarin iedereen met de stylus nieuwe levels kan ontwerpen voor Super Mario Bros. Misschien heeft het succes van NES Remix Nintendo geïnspireerd om eindelijk iets te gaan doen met al die prachtige oude spellen? Als Mario Maker inderdaad is wat het lijkt dat het is, dan zou het best eens heel tof kunnen worden. Vooral als we al die zelfgemaakte levels dan ook online kunnen uitwisselen.

  • Misschien loop ik nu te veel op de zaken vooruit, maar het zou helemaal tof zijn als Mario Maker ook bouwstenen bevat voor Super Mario Bros. 3- of Super Mario World-levels.
  • Ik neem aan dat de andere borden op de foto allemaal voor Super Smash Bros. zijn, al is er natuurlijk altijd een kleine kans dat Nintendo Animal Crossing voor de Wii U gaat aankondigen.
  • Je kunt Nintendo’s E3-aankondigingen volgende week dinsdag om 18:00 uur bekijken in een speciale Nintendo Direct. Later in de week volgt er dan ook nog een presentatie van anderhalf uur over een mysterieus onaangekondigd 3DS-spel.

[g.forum]

Remakes van Pokémon Ruby & Sapphire voor de 3DS

newpokemon
Mocht je je afvragen wat dit jaar Nintendo’s “big holiday title” wordt: in november verschijnen Pokémon Omega Ruby en Pokémon Alpha Sapphire voor de 3DS. Het zijn remakes van de GBA-spellen Ruby en Sapphire uit 2003. Ik gok dat vooral fans die op de GameBoy Advance voor het eerst kennismaakten met Pokémon erg blij worden van deze aankondiging.

De trailer bevat nog helemaal geen spelbeelden, maar het lijkt me een veilige gok dat deze spellen draaien op dezelfde engine als Pokémon X en Y die vorig jaar ook verschenen voor de 3DS. Dat zou dus betekenen volledig driedimensionale omgevingen met uitgebreide gevechtsanimaties. En online gevechten natuurlijk. Het moet wel heel gek lopen als dit geen grote hit wordt.

Terugkijken: Nintendo Direct over Super Smash Bros (3DS/Wii U)

yellowdevil
Bekijk hieronder de volledige Nintendo Direct-presentatie over Super Smash Bros. Ik zal wel nooit begrijpen wat iedereen zo leuk vindt aan deze spelserie, maar het is superinteressant om regisseur Masahiro Sakurai aan het werk te zien. De man is geobsedeerd door het idee dat alles in zijn spellen customizable moet zijn. Niet tevreden met de achtergrondmuziek? Ieder level heeft een optie om een ander deuntje op te zetten. Je vindt de zwarte omlijning van alle personages in de 3DS-versie niet mooi? Er is een optie om ze uit te schakelen. Je speelde Punch-Out! vroeger niet op de NES maar in de arcadehal? Er is een optie om het personage Little Mac weer te geven als transparante wireframe. Je bent een hardcore gamer die Smash Bros. het liefst zo puur mogelijk speelt? In de nieuwe “for glory”-stand speel je ieder gevecht zonder items in het kale Final Destination-level. Je bent diezelfde hardcore gamer en je wordt het zat om steeds tegen hetzelfde level aan te kijken? Sakurai heeft een optie ingebouwd waarmee Final Destination er bij ieder gevecht anders uitziet.