Categorie: "iOS"

HAL Laboratory’s Part-Time UFO voor iOS en Android

Kijken op YouTube
Ontwikkelaar HAL Laboratory is vooral bekend van alle spellen die ze voor Nintendo maken (Super Smash Bros, Earthbound, Picross 3D, alles met Kirby in de titel), maar soms brengen ze er ook zelf eentje uit. Zoals Part-Time UFO, dat sinds vandaag verkrijgbaar is voor iOS en Android.

Het is een simpele puzzelaar over een UFO die dingen op elkaar stapelt. Niet heel erg ambitieus, maar de levels zijn gevarieerder dan bij de meeste andere stapelspellen met physics. De besturing is ook lekker eigenwijs: in plaats van rechtstreeks over het scherm te slepen, gebruik je een virtuele joystick om het gevoel te simuleren van een grijpautomaat op de kermis. (Die kasten heten in Japan “UFO Catchers”, vandaar de titel van het spel).

Als Kirby in die UFO had gezeten kostte Part-Time UFO ongetwijfeld 30 euro op de Switch, maar nu kun je hem voor €4,49 downloaden op je smartphone. (Een eenmalige aanschafprijs, er zijn verder geen in-game transacties).

Neo-games.blog forum

Volgende Portal-spel is samenwerking met Bridge Constructor

Kijken op YouTube
Bridge Constructor is een simulatiespel waar sinds 2012 al vier verschillende versies van zijn verschenen. Het doel is steeds om een min of meer realistische brug te bouwen, die zo stevig is dat een voertuig (meestal een vrachtwagen) veilig de overkant kan bereiken.

Portal is een puzzelspel uit 2007 over een teleportatie-pistool. Schiet twee cirkels op twee verschillende muren (of plafonds, of vloeren, of waar dan ook) en er onstaat een magische poort. Stap in een van de cirkels en je komt er bij de ander weer uit, waar die zich ook bevindt.

Bridge Constructor: Portal is de verrassende samenwerking tussen die twee series. Het doel is nog steeds om voertuigen aan de andere kant van een ravijn te krijgen, alleen kun je nu dus ook portals gebruiken om de meest onmogelijke bruggen te bouwen. Okee, het is niet bepaald Portal 3 (wanneer maken jullie die nou eindelijk Valve?), maar het ziet er wél leuk uit. Ik ben benieuwd hoeveel bizarre puzzels de makers kunnen ontwerpen met dit nieuwe spelmechanisme.

Bridge Constructor: Portal verschijnt op 20 december voor Android, iOS, Mac, en pc. Begin volgend jaar komt het spel dan ook nog naar alle spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Nieuwe spelbeelden ThatGameCompany’s Sky

Kijken op YouTube
Een nieuw spel van ThatGameCompany is altijd spannend. fl0w, hun eerste, was in al zijn simpelheid een van een van de verslavendste spelletjes tijdens de beginperiode van de PlayStation 3. Opvolger Flower (waarin je bloemblaadjes door natuurlandschappen blaast) was misschien een beetje saai, maar wel een volstrekt unieke ervaring. En hun derde spel Journey is een moderne klassieker. Een eenzame wandeling door de woestijn die uiteindelijk symbool blijkt te staan voor… nou ja, dat moet je zelf maar ervaren. (En nee, het is géén saaie walking simulator. Er zijn puzzels en geheimen en een bijzondere besturing waardoor je poppetje als het ware ‘surft’ over het zand).

Hun nieuwe spel heet Sky en heeft op het eerste gezicht veel weg van Journey. Weer een poppetje in een rode cape dat op reis gaat in een mysterieus landschap. (Al is het deze keer niet in een woestijn, maar hoog in de lucht tussen de wolken). Het belangrijkste verschil is dat ThatGameCompany nu de nadruk legt op multiplayer. In Journey kwam je soms ook wel andere spelers tegen, maar dat was eigenlijk alleen voor de gezelligheid. In Sky hebben de poppetjes elkaar nodig om puzzels op te lossen en gevaren te overwinnen. Dat wordt vast weer een bijzondere ervaring.

Sky verschijnt eerst als tijdelijke exclusive voor iPhone en iPad (releasedatum nog niet bekend), maar daarna waarschijnlijk ook voor alle andere (spel)computers.

Neo-games.blog forum

Animal Crossing: Pocket Camp aangekondigd voor smartphones

Kijken op YouTube

Wow, dit ziet er verrassend goed uit. Nintendo’s vorige mobiele spelletjes (Super Mario Run en Fire Emblem Heroes) voelden als versimpelde versies van de “echte” games, maar Pocket Camp lijkt in elk opzicht een volwaardige Animal Crossing. Je arriveert in een nieuw dorp, je doet klusjes voor de andere bewoners, je sluit vriendschappen, en natuurlijk loopt de klok weer gelijk met de echte wereld. (Als je ‘s avonds speelt is het donker, in de wintermaanden gaat het sneeuwen, etc.). De ontwerpers hebben zelfs een klein beetje geïnnoveerd door het hele spel te verplaatsen naar een camping. Na vier bijna identieke Animal Crossing’s is een frisse setting misschien wel precies wat de serie nodig heeft.

De grote vraag is hoe agressief Pocket Camp om geld gaat bedelen. De app zelf is gratis, maar Tom Nook heeft een winkel waar je met echt geld “Leaf Tickets” kunt kopen. Bonnetjes die je gebruikt om wachttijden te verkorten. Als je bijvoorbeeld een nieuwe stoel bestelt, duurt het een dag (of langer) voordat die wordt geleverd. Maar in ruil voor een paar Leaf Tickets kun je hem meteen krijgen. Volgens de eerste berichten worden Leaf Tickets echt alleen gebruikt voor dat soort bestellingen (die in de oude Animal Crossing-spellen ook een wachttijd hadden), wat best wel redelijk klinkt. Het zou pas vervelend worden als later blijkt dat er ook een cooldown timer is ingebouwd voor alledaagse activiteiten als vissen, fruit plukken, en shirts ontwerpen.

Animal Crossing: Pocket Camp verschijnt al in november (voor iOS én Android), dus we komen er snel genoeg achter.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Amanita Design’s Chuchel

Kijken op YouTube
Ontwikkelstudio Amanita Design (Machinarium, Samorost, Botanicula) wil je aan het lachen maken. Hun nieuwe spel Chuchel is nog steeds een point-and-click adventure, maar dan wel eentje waarin alles draait om grappige situaties. Zelfs de puzzels, normaal het belangrijkste spelelement bij Amanita, zijn sterk vereenvoudigd omdat lang vastzitten de vaart uit het verhaal zou halen. Zelf omschrijven ze het als een crossover tussen videogame en animatiefilm.

Goed idee? Slecht idee? Ik ben voorzichtig optimistich omdat A:Amanita tot nu toe nog nooit een slecht spel heeft gemaakt, en B: de eerste trailer er inderdaad grappig uitziet.

Chuchel verschijnt begin 2018 voor Android, iOS, Mac, en pc. Er zijn nog geen plannen voor een console-versie.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Super Meat Boy Forever

Kijken op YouTube
Super Meat Boy Forever leeft! Het al vaak uitgestelde spel (oorspronkelijk gepland voor 2015) heeft een nieuwe trailer gekregen en een voorlopige releasedatum in 2018.

Van ontwikkelaar Edmund McMillen mogen we SMBF geen endless runner noemen, maar dat is het natuurlijk wel. Meat Boy en Bandage Girl rennen automatisch, en de levels zijn iedere keer anders omdat ze tijdens het spelen dynamisch worden gegenereerd.

McMillen’s punt is vooral dat Meat Boy Forever geen simpel telefoonspelletje wordt. Hij ziet dit als een volwaardig vervolg (Super Meat Boy 2, but with a less boring name than “Super Meat Boy 2″) dat eerst voor pc en spelcomputers verschijnt, en daarna pas voor iOS en Android. En ook al rent Meat Boy automatisch, hij belooft dat spelers met twee knoppen (eentje voor springen en eentje voor omlaag duiken) toch verrassend veel controle hebben.

Al met al ben ik toch wel weer nieuwsgierig naar dit nieuwe spel, ook al ogen de tekenfilmgraphics in de tweede helft van de trailer wel een beetje goedkoop.

Super Meat Boy Forever verschijnt in 2018 voor Android, iOS, pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Vliegen als een vogel in indiegame Fugl

Kijken op YouTube
Wat is dat toch met vogelsimulators? In recensies moeten we altijd concluderen dat doelloos rondvliegen best snel verveelt, maar zodra er een nieuw vliegspel wordt aangekondigd is iedereen toch weer enthousiast. Het blijft er gewoon magisch uitzien. Met je vleugels fladderen en dan in alle vrijheid door de lucht suizen. Ik denk dat we allemaal wachten op de eerste game die het gevoel van de trailers ook echt kan opwekken. (Misschien met missies? Of als racespel? Of met een ingewikkelde besturing die vliegen uitdagend maakt? Ik weet ook niet wat de juiste formule is).

Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de eerste trailer voor Fugl er ook erg magisch uitziet. Kleurrijker dan andere vogelsimulators (je bestuurt hier blijkbaar een papegaai in de jungle), en gemaakt van blokkige voxels voor die fijne retro-look. De maker zegt dat Fugl binnenkort uitkomt voor pc, Mac, iOS, Android en Virtual Reality.

Neo-games.blog forum

Sega Forever: gratis klassieke spellen op je mobieltje

Kijken op YouTube
Leuke reclame! De service vind ik niet echt interessant (gratis Sega-spellen op je mobieltje), maar het bijbehorende filmpje is wel een perfect eerbetoon aan Sega’s advertenties uit de jaren ’90. Van de muziek tot de lettertypes tot de gestoorde wetenschapper… dit is de ultieme Sega-reclame.

Mocht jij wel belangstelling hebben voor de app: Sega Forever is een manier om klassieke spellen te spelen van alle Sega-consoles (ook Saturn en Dreamcast!) op je iPhone of Android-toestel. Gratis met in-game advertenties, of voor €1,99 als je liever zonder reclame speelt. Sega belooft leaderboards, achievements, online multiplayer en ondersteuning voor bluetooth controllers. De service gaat morgen van start met Sonic the Hedgehog, Phantasy Star II, Comix Zone, Kid Chameleon en Altered Beasts. Nieuwe spellen worden iedere twee weken toegevoegd.

Klinkt goed. Jammer dat Sega zich voorlopig alleen richt op mobile. In een interview suggereert een van de bedenkers dat Sega Forever later misschien ook naar de pc komt of naar “spelcomputers zoals de Switch”. Laten we daar dan maar op wachten.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run 23 maart naar Android


Het heeft even geduurd, maar nu heeft Nintendo dan toch een releasedatum aangekondigd voor de Android-versie van Super Mario Run. Vanaf donderdag staat het spel in de Google Play Store. De eerste drie levels zijn gratis. Als je daarna ook de andere werelden wilt unlocken betaal je eenmalig €9,99.

Super Mario Run is anders dan andere Mario-spellen, en niet alleen omdat Mario automatisch blijft rennen. Het is een kort spel (24 levels) waar ervaren spelers in een halve middag doorheen zijn. De echte uitdaging zit in het herspelen van levels om alle gekleurde muntjes te verzamelen. Steeds als dat lukt krijg je toegang tot een andere versie van het level, waar de gekleurde muntjes nóg lastiger zijn geplaatst. Als je het op die manier speelt schijnt Super Mario Run juist erg uitdagend te zijn.

Houd er wel rekening mee dat je voortdurend online moet zijn om Super Mario Run te spelen. Met dank aan Nintendo’s overdreven zware kopieerbeveiliging. Echt een thuis-op-de-bank spel dus, want onderweg muntjes verzamelen wordt een dure grap.

Neo-games.blog forum

Deze first person shooter lijkt een beetje op Metroid Prime

Kijken op YouTube
Wel meer spellen zeggen dat ze zijn geïnspireerd door Metroid Prime, maar vaak blijken het dan toch doorsnee first person shooters die niet begrijpen wat Samus zo speciaal maakte. Misschien geldt dat ook voor Morphite, maar dit is wel een van de weinige trailers die het Metroid-gevoel een beetje weet op te wekken. Ik weet niet of het komt door de muziek, door de grapple beam, door de passieve buitenaardse levensvormen of door de blokkige GameCube-achtige graphics, maar ik moest voortdurend terugdenken aan mijn avonturen op Tallon IV.

Morphite wordt ontwikkeld voor Android, iOS en pc. Exacte releasedatum nog niet bekend, maar met “early 2017″ als indicatie kan het nooit lang meer duren.

Neo-games.blog forum