Categorie: "iOS"

Sega Forever: gratis klassieke spellen op je mobieltje

Kijken op YouTube
Leuke reclame! De service vind ik niet echt interessant (gratis Sega-spellen op je mobieltje), maar het bijbehorende filmpje is wel een perfect eerbetoon aan Sega’s advertenties uit de jaren ’90. Van de muziek tot de lettertypes tot de gestoorde wetenschapper… dit is de ultieme Sega-reclame.

Mocht jij wel belangstelling hebben voor de app: Sega Forever is een manier om klassieke spellen te spelen van alle Sega-consoles (ook Saturn en Dreamcast!) op je iPhone of Android-toestel. Gratis met in-game advertenties, of voor €1,99 als je liever zonder reclame speelt. Sega belooft leaderboards, achievements, online multiplayer en ondersteuning voor bluetooth controllers. De service gaat morgen van start met Sonic the Hedgehog, Phantasy Star II, Comix Zone, Kid Chameleon en Altered Beasts. Nieuwe spellen worden iedere twee weken toegevoegd.

Klinkt goed. Jammer dat Sega zich voorlopig alleen richt op mobile. In een interview suggereert een van de bedenkers dat Sega Forever later misschien ook naar de pc komt of naar “spelcomputers zoals de Switch”. Laten we daar dan maar op wachten.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run 23 maart naar Android

supermariorunandroid
Het heeft even geduurd, maar nu heeft Nintendo dan toch een releasedatum aangekondigd voor de Android-versie van Super Mario Run. Vanaf donderdag staat het spel in de Google Play Store. De eerste drie levels zijn gratis. Als je daarna ook de andere werelden wilt unlocken betaal je eenmalig €9,99.

Super Mario Run is anders dan andere Mario-spellen, en niet alleen omdat Mario automatisch blijft rennen. Het is een kort spel (24 levels) waar ervaren spelers in een halve middag doorheen zijn. De echte uitdaging zit in het herspelen van levels om alle gekleurde muntjes te verzamelen. Steeds als dat lukt krijg je toegang tot een andere versie van het level, waar de gekleurde muntjes nóg lastiger zijn geplaatst. Als je het op die manier speelt schijnt Super Mario Run juist erg uitdagend te zijn.

Houd er wel rekening mee dat je voortdurend online moet zijn om Super Mario Run te spelen. Met dank aan Nintendo’s overdreven zware kopieerbeveiliging. Echt een thuis-op-de-bank spel dus, want onderweg muntjes verzamelen wordt een dure grap.

Neo-games.blog forum

Deze first person shooter lijkt een beetje op Metroid Prime

Kijken op YouTube
Wel meer spellen zeggen dat ze zijn geïnspireerd door Metroid Prime, maar vaak blijken het dan toch doorsnee first person shooters die niet begrijpen wat Samus zo speciaal maakte. Misschien geldt dat ook voor Morphite, maar dit is wel een van de weinige trailers die het Metroid-gevoel een beetje weet op te wekken. Ik weet niet of het komt door de muziek, door de grapple beam, door de passieve buitenaardse levensvormen of door de blokkige GameCube-achtige graphics, maar ik moest voortdurend terugdenken aan mijn avonturen op Tallon IV.

Morphite wordt ontwikkeld voor Android, iOS en pc. Exacte releasedatum nog niet bekend, maar met “early 2017″ als indicatie kan het nooit lang meer duren.

Neo-games.blog forum

Trailer: mobile puzzelspelletje Splitter Critters

Kijken op YouTube
Korte trailer voor een simpel maar ingenieus spelletje. Een groep beestjes probeert hun ruimteschip te bereiken, en jij helpt ze door de levels razendsnel te verbouwen. Scheur het scherm doormidden (door met je vinger lijnen te trekken), en plak de losse helften weer aan elkaar zodat obstakels verdwijnen. Een slim idee dat extra goed werkt doordat de scheurrandjes er zo tastbaar en realistisch uitzien. Alsof je met echt papier een interactieve collage maakt.

De iOS-versie van Splitter Critters is nu verkrijgbaar voor €2,99. Later dit jaar verschijnt het spel ook voor Android.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer puzzelspel Gorogoa

Kijken op YouTube
He kijk, Gorogoa is terug. Ik was dit puzzelspel alweer helemaal vergeten (de laatste trailer stamt uit 2012), maar bedenker Jason Robert belooft dat hij nu écht bijna klaar is. Als alles goed gaat verschijnt Gorogoa deze lente voor pc en mobile.

De reden dat het zo lang duurt is dat alle puzzels apart worden ontworpen en getekend. Gorogoa bestaat uit schuifpuzzels met interactieve plaatjes. Als je twee plaatjes naast elkaar legt gebeurt er iets bijzonders, en al die animaties moest Jason met de hand uitwerken.

En ook de oplossing van de puzzels is iedere keer anders. In de trailer ontstaan er kleine verhaaltjes door verschillende landschappen met elkaar te combineren, maar volgens Jason zijn er ook puzzels waar alles draait om kleuren of terugkerende patronen. Je weet als speler nooit wat je kunt verwachten, en juist dat maakt dat Gorogoa er 5 jaar later nog steeds uitziet als iets speciaals.

Neo-games.blog forum

Heel veel nieuwe Fire Emblem spellen

Kijken op YouTube
Ik hoop dat je van Fire Emblem houdt, want Nintendo heeft gisteravond 4 nieuwe spellen aangekondigd. Toch knap hoe een obscuur Japan-only strategiespel is uitgegroeid tot een van Nintendo’s belangrijkste series.

  • De 3DS krijgt op 19 mei Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia. Het is een remake van een oud spel (Fire Emblem Gaiden uit 1992), maar ziet er in deze nieuwe versie net zo modern uit als Awakening en Fates – de vorige Fire Emblem-spellen op de 3DS.
  • Na het succes van Hyrule Warriors heeft Koei Tecmo toestemming gekregen om ook een hack & slash actiespel te maken over Fire Emblem. Fire Emblem Warriors verschijnt later dit jaar voor Switch en New Nintendo 3DS. (Dus niet voor de gewone 3DS. Alleen de geüpdatete versie is krachtig genoeg om zoveel vijanden tegelijk in beeld te brengen).
  • Goed nieuws voor smartphone-bezitters: de mobile versie van Fire Emblem is bijna klaar. Fire Emblem Heroes verschijnt op 2 februari voor iOS en Android. In tegenstelling tot Super Mario Run wordt dit een echt free-to-play spelletje. Er is dus geen betaalmuur, maar spelers kunnen wel voortdurend micro-transacties doen om extra ‘orbs’ te kopen en nieuwe personages te unlocken.
  • En tenslotte Fire Emblem for Nintendo Switch. Zo vroeg in ontwikkeling dat Nintendo nog geen spelbeelden kon laten zien (de releasedatum is ook pas in 2018), maar iedereen moet toch alvast weten dat er naast Warriors ook nog een échte Fire Emblem staat gepland voor de Switch.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run recensie-overzicht

supermariorunreviews
I wish there were more to the game beyond playing the same levels again and again. Mario may finally have a home on a much bigger platform than Nintendo’s own hardware, but his best adventures remain elsewhere.
Polygon 7/10

This simplicity masks deeper layers. [...] Isolating all the collectibles, then pulling off the finger kung-fu necessary to grab everything in a single pass? Good luck.
Time 5/5

A couple of hours of fun with only coin-hunting to keep you busy afterwards isn’t substantial enough. If you want Mario on your iPhone, Super Mario Run does its best to approximate the trappings. On the other hand, if you’re looking for a top-shelf auto-runner to play, it’s-a not him.
Touch Arcade 3,5/5

These levels may not have great breadth, but they have serious depths, and if you play this game as it truly wants to be played you’ll find it’s perhaps the most immediately exacting Mario in recent memory.
Eurogamer Recommended

Niet iedereen is even enthousiast over Mario’s iPhone-debuut. Grootste struikelblok is zo te zien de lengte van het spel. Super Mario Run bevat 24 korte levels waar de meeste spelers in een paar uur doorheen hollen. De echte uitdaging zit in het herspelen van oude levels om alle gekleurde muntjes te verzamelen. De een noemt dat diepgang, de ander ervaart het als grinden. (Met de muntjes spaar je voor kleine upgrades en extra speelbare personages).

Nintendo heeft soms de neiging om de collectables in hun spellen te verstoppen achter onzichtbare muurtjes en dergelijke (waar ik persoonlijk erg chagrijnig van wordt), maar dat is hier gelukkig niet het geval. Deze gekleurde muntjes zijn meteen zichtbaar, ze hangen alleen op lastige plekken die Mario alleen kan bereiken door slim te walljumpen. Dat kan best een leuke uitdaging zijn, maar dan nog is 24 levels aan de magere kant. Hopelijk heeft Nintendo nog een paar upgrades gepland.

Super Mario Run is nu verkrijgbaar voor iOS, maar helaas nog niet voor Android. Die versie verschijnt in 2017. Een exacte releasedatum is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run alleen speelbaar met internetverbinding

Kijken op YouTube
Dat is niet zo handig. In september kondigde Shigeru Miyamoto Super Mario Run specifiek aan als een spel om met één hand te spelen in een drukke metro (of bus, of trein), en nu blijk je een internetverbinding nodig te hebben om überhaupt te mogen spelen. Marioën in de metro kunnen we dus wel vergeten. Ik weet dat gratis Wi-Fi op steeds meer plaatsen wordt aangeboden, maar met deze kopieerbeveiliging loopt Nintendo wel heel erg op de zaken vooruit.

Een kopieerbeveiliging ja. Dat is de achterliggende reden. Speltechnisch is de internetverbinding nergens voor nodig, Nintendo wil alleen voorkomen dat piraten Super Mario Run gratis kunnen spelen op hun gejailbreakte iPhones. Niet onlogisch (Miyamoto heeft vast nog steeds nachtmerries over de DS, waar het bijna normaal was om spellen te spelen vanaf een flashkaart), maar het is altijd jammer als betalende klanten ook last hebben van een beveiligingsmaatregel.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run in Amerikaanse talkshow

Kijken op YouTube
Directeur Reginald Fils-Aime demonstreert Super Mario Run in de talkshow van Jimmy Fallon. Het ziet er leuker uit dan ik had verwacht. Bij een automatic runner verwacht je simpele horizontale levels, maar dit is juist een verticaal doolhof met veel zijweggetjes en verborgen munten. Veel walljumps ook. Dat belooft wat voor de moeilijkere levels aan het einde van het spel.

  • Op dit soort momenten baal ik dat ik geen iPhone heb. De iOS-versie van Super Mario Run verschijnt al op 15 december, terwijl Android-bezitters moeten wachten tot een nader te bepalen datum in 2017. Niet eerlijk!
  • Verderop in het filmpje mag Jimmy ook nog even Breath of the Wild spelen op een Switch. Die spelbeelden zijn verder niet zo spannend, maar wel leuk om de Switch weer even te zien. Die tablet is dunner dan ik had verwacht. Dat zal wel niet veel goeds voorspellen voor de batterijduur, maar het ziet er wel mooi uit.
  • En het schokkendste nieuws: Reggie begint kaal te worden. Check die bald spot als hij naar het grote scherm kijkt.

Neo-games.blog forum

Een geautomatiseerde RPG van ASCII-tekens

Kijken op YouTube
Allemachtig, wat een monnikenwerk. Stone Story is een RPG die helemaal is gemaakt van ASCII leestekens. Dat is op zich nog niet bijzonder. Heel veel pc-spellen hadden vroeger zulke graphics. Alleen waren dat meestal stilstaande plaatjes. Het knappe van Stone Story is dat alles vloeiend is geanimeerd. Een kabbelende rivier van koppeltekens, vleermuizen van haakjes en schuine streepjes en een enge ASCII-boom die onverwacht zijn muil opentrekt. Erg mooi gedaan.

Het spel zelf klinkt een beetje apart. Het enige wat je volgens de maker doet is de juiste uitrusting voor je held kiezen. Al het andere (lopen, vechten, schatten verzamelen) doet het poppetje zelf. Saaiste spel ooit, of de ultieme casual RPG? We gaan het volgend jaar zien, als Stone Story hopelijk verschijnt voor pc, Mac, iOS en Android.

Neo-games.blog forum