Categorie: "PC"

Indiegame The Messenger lijkt op Ninja Gaiden met tijdreizen

Kijken op YouTube
Wat als Ninja Gaiden voor de NES geen simpel actiespel was, maar een uitgebreide open wereld vol puzzels en geheimen? The Messenger begint weliswaar als een lineair 8-bit spelletje dat bijna precies hetzelfde speelt als Ninja Gaiden, maar halverwege ontdekt de ninja een manier om naar de toekomst te reizen… naar een 16-bit vervolg op zijn eigen spel waarin alle levels met elkaar zijn verbonden. Ondertussen verzamelt hij ook steeds meer vaardigheden (een double jump, een grappling hook, een Ninja Gaiden-achtige wall climb) om nieuwe gebieden te bereiken. Het klinkt allemaal erg veelbelovend, en volgens gamesjournalist en retrogames-kenner Jeremy Parish is The Messenger hard op weg om echt een Heel Goed Spel te worden. Hij noemt de besturing nóg beter dan de echte Ninja Gaiden, en vergelijkt de ambitieuze structuur van het spel met de populaire indiegame Shovel Knight. Eentje om in de gaten te houden!

The Messenger verschijnt later dit jaar voor pc en minimaal één spelcomputer. (Nog niet bekend welke).

Neo-games.blog forum

Volgende Portal-spel is samenwerking met Bridge Constructor

Kijken op YouTube
Bridge Constructor is een simulatiespel waar sinds 2012 al vier verschillende versies van zijn verschenen. Het doel is steeds om een min of meer realistische brug te bouwen, die zo stevig is dat een voertuig (meestal een vrachtwagen) veilig de overkant kan bereiken.

Portal is een puzzelspel uit 2007 over een teleportatie-pistool. Schiet twee cirkels op twee verschillende muren (of plafonds, of vloeren, of waar dan ook) en er onstaat een magische poort. Stap in een van de cirkels en je komt er bij de ander weer uit, waar die zich ook bevindt.

Bridge Constructor: Portal is de verrassende samenwerking tussen die twee series. Het doel is nog steeds om voertuigen aan de andere kant van een ravijn te krijgen, alleen kun je nu dus ook portals gebruiken om de meest onmogelijke bruggen te bouwen. Okee, het is niet bepaald Portal 3 (wanneer maken jullie die nou eindelijk Valve?), maar het ziet er wél leuk uit. Ik ben benieuwd hoeveel bizarre puzzels de makers kunnen ontwerpen met dit nieuwe spelmechanisme.

Bridge Constructor: Portal verschijnt op 20 december voor Android, iOS, Mac, en pc. Begin volgend jaar komt het spel dan ook nog naar alle spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Capcom kondigt Mega Man 11 aan

Kijken op YouTube
Wow, dit ziet er verrassend goed uit. Mega Man 11 heeft geen retro-graphics zoals de vorige Mega Man-revival (het duo MM9 & 10), maar fraaie driedimensionale achtergronden. Al het rennen, springen, en schieten gaat nog net zo plat als vroeger, alleen ziet alles er nu uit als een interactieve tekenfilm.

Mega Man-bedenker Keiji Inafune zal wel balen. Zijn indiegame Mighty No. 9 had ongeveer hetzelfde idee, maar de uitvoering van Capcom is veel mooier. Nu maar hopen dat deel 11 nog net zo lekker speelt als de oude Mega Man-spellen.

Mega Man 11 verschijnt eind 2018 voor Nintendo Switch, pc, PS4, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
We wisten al dat Narita Boy er mooi uitzag, en dankzij deze nieuwe trailer weten we nu ook hoe het ongeveer speelt. Een vette beat ‘em up met een paar gewelddadige scenes.

Al krijg ik de indruk dat die gameplay misschien alleen geldt voor dit specifieke level. “Your fancy Techno Sword is useless in this world”, zegt de man aan het begin van het filmpje. Blijkbaar zijn er dus ook levels waarin Narita vecht met een zwaard. Of misschien is iedere wereld een eerbetoon aan een specifiek spelgenre?

Nu ja, hoe het ook zit, dit level ziet er prima uit. Het heeft alles wat je van een goede beat’em up verwacht: vette graphics, lekker gevarieerde aanvallen en veel verschillende vijanden. Dat belooft veel goeds voor de rest van het spel.

Narita Boy verschijnt eind 2018 in ieder geval voor de pc. Stretch goals om het spel ook naar spelcomputers te brengen zijn niet gehaald, maar wie weet wat er na die eerste release nog mogelijk is.

Neo-games.blog forum

Indiegame The Gardens Between naar PS4

Kijken op YouTube
Wat ziet dit er mooi uit! Ik heb dit spel blijkbaar over het hoofd gezien toen het een paar maanden geleden werd aangekondigd voor de pc, maar nu staat The Gardens Between definitief op mijn radar. Twee kinderen verkennen mysterieuze eilanden waarop de tijd soms achteruit loopt. Het is alsof je een reeks surrealistische schilderijen tot leven ziet komen.

The Gardens Between verschijnt volgend jaar voor Mac, pc, en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Spelunky 2 aangekondigd

Kijken op YouTube
Huh? Een vervolg op Spelunky? Maar dat spel was toch al perfect? Een eindeloos herspeelbare platformer die iedere keer anders is en waarin je steeds weer nieuwe geheimen ontdekt. Wat kan een vervolg daar nog aan toevoegen? De eerste trailer bevat nog geen echte spelbeelden, dus wat Spelunky 2 precies inhoudt blijft voorlopig een verrassing.

Spelunky 2 verschijnt eerst voor pc en PlayStation 4, en later waarschijnlijk ook voor alle andere spelcomputers.

Neo-games.blog forum

Casa Bonita-DLC voor nieuwe South Park-RPG

casabonita
South Park: The Fractured But Whole krijgt volgend jaar DLC die zich afspeelt in Casa Bonita. Het is natuurlijk geen garantie dat een pretpark uit een van de beste afleveringen ook meteen een leuk spel oplevert, maar ik ben wel nieuwsgierig.

De volledige titel van de DLC wordt From Dusk Till Casa Bonita. Dat klinkt als een parodie op de prettig gestoorde Quentin Tarantino-film From Dusk Till Dawn. Dat zal dus wel iets met vampiers worden.

  • South Park: The Fractured But Whole verschijnt aanstaande dinsdag voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Je hebt dus nog maar twee dagen om het spel te pre-orderen en aanspraak te maken op een gratis download van de vorige South Park-RPG The Stick of Truth. Voorlopig de enige manier om dat spel te spelen op Xbox One of PlayStation 4.
  • Als je hem nog niet hebt gezien: de meest recente aflevering van South Park was een soort van prequel op The Fractured But Whole. Het was alleen wel een matige aflevering, dus niet zo’n hele goede reclame voor het spel. Laten we hopen dat Ubisoft een grapperige eindbaas heeft bedacht dan Mark Zuckerberg’s VR-avatar.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Amanita Design’s Chuchel

Kijken op YouTube
Ontwikkelstudio Amanita Design (Machinarium, Samorost, Botanicula) wil je aan het lachen maken. Hun nieuwe spel Chuchel is nog steeds een point-and-click adventure, maar dan wel eentje waarin alles draait om grappige situaties. Zelfs de puzzels, normaal het belangrijkste spelelement bij Amanita, zijn sterk vereenvoudigd omdat lang vastzitten de vaart uit het verhaal zou halen. Zelf omschrijven ze het als een crossover tussen videogame en animatiefilm.

Goed idee? Slecht idee? Ik ben voorzichtig optimistich omdat A:Amanita tot nu toe nog nooit een slecht spel heeft gemaakt, en B: de eerste trailer er inderdaad grappig uitziet.

Chuchel verschijnt begin 2018 voor Android, iOS, Mac, en pc. Er zijn nog geen plannen voor een console-versie.

Neo-games.blog forum

Bekijk de launchtrailer van puzzelspel Hob

Kijken op YouTube
Dit is niet de eerste trailer voor Hob, maar ik dacht steeds dat het een middelmatige 3D platformer zou worden. Sinds ik ontdekte dat Hob eigenlijk een Zelda-achtige open wereld is (met meer nadruk op puzzels dan op vijanden), vind ik het een stuk interessanter. Eurogamer vergelijkt de spelwereld zelfs met A Link to the Past, de meest compacte Zelda waarin iedere vierkante centimeter van de bovenwereld was volgepropt met geheimen. Een groot compliment.

Het bijzondere aan Hob is dat de hele spelwereld één grote machine is. Een soort gigantisch klokwerk vol bewegende onderdelen. De meeste puzzels draaien dan ook om het activeren van die machine, met soms dramatische gevolgen voor het landschap. Denk aan bergen die kantelen, grotten die opensplijten, en valleien die volstromen met water. In eerdere trailers leek het alsof die transformaties af en toe gebeurden, maar het is dus zo’n beetje het centrale spelmechanisme waar de rest van de game omheen is gebouwd. Niet helemaal uniek, maar op deze schaal heb ik het nog niet eerder gezien. Erg veel zin om deze game zelf uit te proberen. (Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat niet alle recensies even positief zijn als Eurogamer. Kijk en oordeel zelf of dit spel voor jou is).

Hob is sinds gisteren verkrijgbaar voor pc en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Met z’n 24en tegelijk Super Mario 64 Online spelen

Kijken op YouTube
Super Mario 64 spelen met 24 mensen tegelijk? Het kan in Super Mario 64 Online. Een romhack die gisteren, na een lange testperiode, officieel is uitgebracht. En het ziet er leuk uit!

Je kiest je favoriete personage (Mario, Luigi, Toad, Princess Peach, Yoshi, Wario, Waluigi, en Rosalina zijn allemaal speelbaar), en daarna wordt je samen met 23 andere spelers losgelaten in het spel. De levels zijn verder niet aangepast, maar volgens de makers ontstaan er vanzelf nieuwe spelvormen. In de testperiode gingen spelers met elkaar vechten, werd er geraced naar sterren, en speelde iedereen verstoppertje in de ingewikkelde levels.

Inloggen is nog wel een beetje omslachtig. Dit filmpje laat zien welke instellingen je allemaal moet aanpassen, en hoe je vervolgens in een apart programma je IP-adres invoert. Je zou kunnen wachten tot dat proces een beetje gestroomlijnd is, maar het risico is groot dat Nintendo’s advocaten voor die tijd de pret komen bederven. Met andere woorden: geniet ervan zo lang het kan.

Neo-games.blog forum