Categorie: "PC"

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One

dragonsdogma
Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Downhill mountainbiken in indiegame Lonely Mountains

Kijken op YouTube
Mountainbiken was nog nooit zo rustgevend. De vogeltjes fluiten, de vlinders fladderen, en een eenzame fietser rijdt van een berg af. Geen publiek, geen veiligheidslinten, geen tegenstanders, alleen maar ongerepte natuur. De camera filmt alles van veraf, waardoor Lonely Mountains: Downhill eruitziet (en waarschijnlijk ook zo speelt) als een arcadespelletje.

Het is allemaal niet revolutionair, maar het ziet er in al zijn eenvoud wel charmant uit. Gewoon een simpel racespelletje waarin je de snelste route zoekt om van een low poly berg af te dalen. Ik zie het wel zitten.

Lonely Mountains: Downhill staat gepland voor 2018. De makers zamelen momenteel stemmen in om het spel te mogen verkopen via Steam.

Neo-games.blog forum

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Mooi maar oppervlakkig Seasons After Fall naar PS4 & Xbox One

Kijken op YouTube
Oké, dus we weten dat Seasons After Fall niet heel speciaal is. Het spel verscheen vorig jaar voor de pc, en recensenten omschreven het massaal als wel aardig. Een degelijke metroidvania met als voornaamste gimmick dat je voortdurend kunt schakelen tussen 4 seizoenen. Dat leidt tot voorspelbare puzzels (‘s winters bevriest het water, etc), en de vijanden zijn ook al aan de makkelijke kant. Bovendien laat het spel je onnodig vaak backtracken; zo ongeveer de grootste zonde die een metroidvania kan begaan.

Op het eerste gezicht is er dus weinig reden om enthousiast te worden van de aangekondigde rerelease op PS4 en Xbox One (vanaf 16 mei). Maar ja, die graphics. De grootste kracht van Seasons After Fall is dat het eruitziet als een onwaarschijnlijk mooie tekenfilm. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik dat schattige vosje door die Disney-landschappen zie rennen ben ik eigenlijk al bijna verkocht. Gepolijst en gedetailleerd, maar toch nog met genoeg ruwe randjes om te voorkomen dat het saai wordt. Qua graphics doet Seasons After Fall alles goed.

Ik ga proberen me te beheersen, maar ik vrees dat deze game over anderhalve week misschien toch in mijn virtuele winkelmandje belandt.

Bekijk Tilt Brush VR-tekeningen in je browser

tiltbrushsketches
Google heeft de galerij van hun Virtual Reality tekenprogramma Tilt Brush opengesteld voor normale browsers. Om zelf driedimensionale kunstwerken te maken heb je uiteraard nog steeds een VR-bril nodig (plus twee bewegingsgevoelige controllers om ‘in de lucht’ te tekenen), maar het eindresultaat kun je nu dus ook bekijken op je platte beeldscherm. Gebruik de linkermuisknop om tekeningen rond te draaien, het scrollwiel om in/uit te zoomen, en de rechtermuisknop om de camera te verplaatsen.

In virtual reality zijn ze ongetwijfeld nog veel mooier, maar ik vond de kunstwerkjes zo ook al indrukwekkend. Heel anders dan de schilderachtige graphics in sommige spellen, die meestal worden gefaket met slimme textures en andere trucjes. In Tilt Brush blijven alle virtuele verfstreken zichtbaar, met fascinerende resultaten. Je ziet dat sommige (amateur) kunstenaars al echt hun eigen stijl ontwikkelen. Van simpele stillevens tot abstracte chaos en fraaie zwart-wit portretten. Een heerlijke site om een middag in rond te dwalen.

Neo-games.blog forum

Burnout’s Crash Mode keert terug als Danger Zone

dangerzone0
Hè hè, eindelijk. Na het half geslaagde Dangerous Golf en het simplistische schietspelletje Lethal VR, zijn de makers van Burnout eindelijk weer bezig met een soort racespel. Of nou ja, Danger Zone klinkt eigenlijk meer als een bots-simulator. Net als in de Crash Mode van de Burnout-spellen is het de bedoeling om een zo groot mogelijk ongeluk te veroorzaken. Hoe meer schade en explosies, hoe meer punten je verdient. Het klinkt bijna te simpel, maar in de Burnout-spellen was dit onderdeel altijd ontzettend verslavend. Bovendien beloven de makers veel grotere ongelukken dan wat vroeger mogelijk was op de PlayStation 2.

Het slechte nieuws is dat Danger Zone echt alleen over botsingen gaat. Wat in Burnout nog een leuk tussendoortje was, moet nu het hele spel dragen. Er zijn geen normale races. Ik ben bang dat het idee daar iets te simpel voor is, maar wie weet raak ik toch weer helemaal verslingerd als ik eenmaal begin met spelen.

Danger Zone verschijnt volgende maand voor pc en PlayStation 4. De verwachte prijs is €12,99. Helaas nog geen trailer, maar je kunt hieronder wel een paar extra screenshots bekijken.

Nieuwe trailer van “roguevania” actiespel Dead Cells

Kijken op YouTube
Dead Cells is a roguelike, Castlevania-inspired action-platformer. […} you’ll have to master 2D souls-like like combat with the ever-present threat of permadeath looming.

Voor buitenstaanders is deze beschrijving een betekenisloze woordenbrij, maar een piepklein groepje liefhebbers weet meteen waar ze aan toe zijn.

Een actiespel over een man met een zweep die verdwaalt in een doolhofachtig kasteel. (Zoals in Castlevania). Alle vijanden die hij tegenkomt zijn intelligent en levensgevaarlijk. (Zoals in Dark Souls). En tot overmaat van ramp heeft hij géén extra levens. Als hij doodgaat wordt hij gedropt voor de ingang van een nieuw willekeurig gegenereerd kasteel. (Zoals in Rogue).

Dead Cells wordt ongetwijfeld een frustrerend moeilijk spel, maar ik moet zeggen dat die trailer er toch wel leuk uitziet. Als de recensies goed zijn moet ik deze misschien toch maar eens proberen.

Dead Cells verschijnt op 10 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Star Wars: Battlefront II gelekt

Kijken op YouTube
Geen idee hoe lang deze online blijft, maar de eerste trailer voor Star Wars: Battlefront II is per ongeluk een paar dagen te vroeg gelekt. Als dat gebeurt proberen sommige uitgevers om alle uploads zo snel mogelijk te verwijderen, terwijl anderen zich er gewoon bij neerleggen. We zullen zien hoe EA op hun lek reageert.

Het filmpje duurt amper 30 seconden, maar bevat toch genoeg interessante informatie.

  • Het lijkt erop dat deze Star Wars:Battlefront wél een singleplayer campagne krijgt. Hoofdrolspeelster is zo te zien een anonieme soldaat, die wraak wil nemen op de rebellen nadat de Death Star wordt opgeblazen aan het einde van Return of the Jedi.
  • De multiplayer maps bevatten deze keer locaties en personages uit alle films (behalve Rogue One, maar wie weet komt dat nog). We zien een gevecht tussen Yoda en Darth Maul uit de prequels, en ook Kylo Ren komt voorbij op zijn Starkiller Base uit The Force Awakens.

Neo-games.blog forum

De mysterieuze puzzels van Bokida: Heartfelt Reunion

Kijken op YouTube
Deze ziet er interessant uit. Bokida: Heartfelt Reunion is een first person puzzelspel in een wereld waar bijna alles wit is. Door mysterieuze torens te activeren kun je contact maken met een andere planeet, waardoor jouw eigen wereld steeds meer kleur krijgt. Of zoiets. Okee, dus het verhaal klinkt niet heel erg boeiend.

Het zijn de puzzels die Bokida interessant maken. Spelers kunnen eindeloos blokken bouwen zoals in Minecraft, alleen moet je hier rekening houden met zwaartekracht. Losse blokken vallen meteen weer omlaag, en ook andere dingen (bomen, rotsblokken) storten realistisch in elkaar als de cursor ze kapot snijdt. Het ziet eruit als een heerlijke sandbox waar elke puzzel meerdere oplossingen heeft. Lekker experimenteren dus.

Bokida: Heartfelt Reunion verschijnt op 17 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum