Categorie: "PC"

Bedenker The Sims werkt aan nieuw spel over herinneringen

Kijken op YouTube
Wereldberoemde spelontwerper Will Wright (SimCity, The Sims, Spore) is terug met een nieuw eh… spel? Computerprogramma? Kunstproject? Ik weet het niet precies.

Proxi is volgens de officiële website “een simulatie van kunstmatige intelligentie, gebaseerd op je eigen herinneringen en op je interacties met het spel.”

Het draait allemaal om het creëren van herinneringen, die het spel “Mems” noemt. Kleine bolletjes waarin je bijvoorbeeld een jeugdherinnering hebt uitgebeeld. Die Mems kun je vervolgens delen met andere spelers, en hoe meer je er verzamelt, hoe beter het spel jou leert kennen. Uiteindelijk ontstaat er volgens Wright een virtuele kopie van jezelf, waar je dan mee kunt communiceren.

Klinkt allemaal ontzettend vaag, maar wel intrigerend. Het project is gekoppeld aan een grote wedstrijd, waarmee Will Wright de juiste kunstenaar hoopt te vinden om zijn visie uit te beelden. Geïnteresseerden hebben nog tot 14 mei om hun beste 3D Art in te leveren. (Op die site staan ook een paar voorbeelden van wat Wright ongeveer zoekt. Vooral het tafereel van een jongetje dat in een donkere kamer op zijn NES speelt roept warme herinneringen bij mij op).

Neo-games.blog forum

Een biljartspel voor mensen die niet van biljart houden

Kijken op YouTube
Biljartspellen zijn normaal gesproken niet echt mijn ding, maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Pool Panic noemt zichzelf “the world’s least realistic pool simulator,” en daar zouden ze best eens gelijk in kunnen hebben. Het is een maf spel waarin levende biljartballen over de hele wereld reizen terwijl ze door zwevende biljartkeuen in allerlei gaten worden getikt. Speel potjes pool in de woestijn, op de top van een berg, in een museum of op een piratenschip. Je kunt Pool Panic uiteraard tegen andere mensen spelen, maar er is ook een uitgebreide singleplayer campagne met meer dan 100 levels. Er zijn zelfs eindbazen! Zoals een spin die valsspeelt door acht ballen tegelijk te besturen.

Pool Panic verschijnt later dit jaar voor pc en Ninteno Switch.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer indiegame Planet Alpha

Kijken op YouTube
Wow, spectaculaire beelden. Als je goed kijkt zie je dat Planet Alpha eigenlijk gewoon een 2D platformer is, maar om de hoofdrolspeler heen gebeuren zoveel dingen (vliegende walvissen, marcherende robotlegers, rondstampende dinosaurussen, neerstortende ruimteschepen) dat de trailer meer weg heeft van een animatiefilm. Ik ben benieuwd of de makers dit spektakel echt een heel spel lang kunnen volhouden.

Planet Alpha verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4, Switch, en Xbox One. Op PlayStation Blog legt de creative director uit dat spelers de stand van de zon kunnen beïnvloeden, en dat dat ook effect heeft op de gameplay. Bijvoorbeeld met planten die in de richting van het zonlicht groeien, en zwevende eilandjes die ‘s nachts omlaag vallen.

Neo-games.blog forum

Metroidvania roguelike Dead Cells naar alle spelcomputers

Kijken op YouTube
Het leuke van moderne roguelikes is dat het soms voelt alsof je de ontwerpers te slim af bent. Rogue Legacy en Binding of Isaac zijn misschien niet zo verfijnd als traditionele actiespellen, maar als je de power-ups slim combineert kun je wel een hittezoekende ring van laservuur creëren die alle eindbazen in één klap verbrijzelt. Dat geeft een kick waar maar weinig andere spellen aan kunnen tippen.

Dead Cells is anders. Op papier is dit de zoveelste roguelike (een willekeurig gegenereerd kasteel vol verborgen wapens en powers-ups… die je allemaal weer verliest zodra je doodgaat), maar als je alle positieve recensies mag geloven is deze wél zo verfijnd als een traditioneel actiespel. De besturing is snel en nauwkeurig (een soort kruising tussen de acrobatiek van Prince of Persia en de gevechten van Castlevania), en er zijn geen superwapens waarmee je het spel kunt breken. Je kunt alleen winnen door veel te oefenen en langzaam steeds beter te worden. Geen trucjes en shortcuts, maar een ouderwetse uitdaging.

Op de pc heeft Dead Cells al duizenden fans, en later dit jaar komt het spel ook naar PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Indiegame The Messenger lijkt op Ninja Gaiden met tijdreizen

Kijken op YouTube
Wat als Ninja Gaiden voor de NES geen simpel actiespel was, maar een uitgebreide open wereld vol puzzels en geheimen? The Messenger begint weliswaar als een lineair 8-bit spelletje dat bijna precies hetzelfde speelt als Ninja Gaiden, maar halverwege ontdekt de ninja een manier om naar de toekomst te reizen… naar een 16-bit vervolg op zijn eigen spel waarin alle levels met elkaar zijn verbonden. Ondertussen verzamelt hij ook steeds meer vaardigheden (een double jump, een grappling hook, een Ninja Gaiden-achtige wall climb) om nieuwe gebieden te bereiken. Het klinkt allemaal erg veelbelovend, en volgens gamesjournalist en retrogames-kenner Jeremy Parish is The Messenger hard op weg om echt een Heel Goed Spel te worden. Hij noemt de besturing nóg beter dan de echte Ninja Gaiden, en vergelijkt de ambitieuze structuur van het spel met de populaire indiegame Shovel Knight. Eentje om in de gaten te houden!

The Messenger verschijnt later dit jaar voor pc en minimaal één spelcomputer. (Nog niet bekend welke).

Neo-games.blog forum

Volgende Portal-spel is samenwerking met Bridge Constructor

Kijken op YouTube
Bridge Constructor is een simulatiespel waar sinds 2012 al vier verschillende versies van zijn verschenen. Het doel is steeds om een min of meer realistische brug te bouwen, die zo stevig is dat een voertuig (meestal een vrachtwagen) veilig de overkant kan bereiken.

Portal is een puzzelspel uit 2007 over een teleportatie-pistool. Schiet twee cirkels op twee verschillende muren (of plafonds, of vloeren, of waar dan ook) en er onstaat een magische poort. Stap in een van de cirkels en je komt er bij de ander weer uit, waar die zich ook bevindt.

Bridge Constructor: Portal is de verrassende samenwerking tussen die twee series. Het doel is nog steeds om voertuigen aan de andere kant van een ravijn te krijgen, alleen kun je nu dus ook portals gebruiken om de meest onmogelijke bruggen te bouwen. Okee, het is niet bepaald Portal 3 (wanneer maken jullie die nou eindelijk Valve?), maar het ziet er wél leuk uit. Ik ben benieuwd hoeveel bizarre puzzels de makers kunnen ontwerpen met dit nieuwe spelmechanisme.

Bridge Constructor: Portal verschijnt op 20 december voor Android, iOS, Mac, en pc. Begin volgend jaar komt het spel dan ook nog naar alle spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Capcom kondigt Mega Man 11 aan

Kijken op YouTube
Wow, dit ziet er verrassend goed uit. Mega Man 11 heeft geen retro-graphics zoals de vorige Mega Man-revival (het duo MM9 & 10), maar fraaie driedimensionale achtergronden. Al het rennen, springen, en schieten gaat nog net zo plat als vroeger, alleen ziet alles er nu uit als een interactieve tekenfilm.

Mega Man-bedenker Keiji Inafune zal wel balen. Zijn indiegame Mighty No. 9 had ongeveer hetzelfde idee, maar de uitvoering van Capcom is veel mooier. Nu maar hopen dat deel 11 nog net zo lekker speelt als de oude Mega Man-spellen.

Mega Man 11 verschijnt eind 2018 voor Nintendo Switch, pc, PS4, en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
We wisten al dat Narita Boy er mooi uitzag, en dankzij deze nieuwe trailer weten we nu ook hoe het ongeveer speelt. Een vette beat ‘em up met een paar gewelddadige scenes.

Al krijg ik de indruk dat die gameplay misschien alleen geldt voor dit specifieke level. “Your fancy Techno Sword is useless in this world”, zegt de man aan het begin van het filmpje. Blijkbaar zijn er dus ook levels waarin Narita vecht met een zwaard. Of misschien is iedere wereld een eerbetoon aan een specifiek spelgenre?

Nu ja, hoe het ook zit, dit level ziet er prima uit. Het heeft alles wat je van een goede beat’em up verwacht: vette graphics, lekker gevarieerde aanvallen en veel verschillende vijanden. Dat belooft veel goeds voor de rest van het spel.

Narita Boy verschijnt eind 2018 in ieder geval voor de pc. Stretch goals om het spel ook naar spelcomputers te brengen zijn niet gehaald, maar wie weet wat er na die eerste release nog mogelijk is.

Neo-games.blog forum

Indiegame The Gardens Between naar PS4

Kijken op YouTube
Wat ziet dit er mooi uit! Ik heb dit spel blijkbaar over het hoofd gezien toen het een paar maanden geleden werd aangekondigd voor de pc, maar nu staat The Gardens Between definitief op mijn radar. Twee kinderen verkennen mysterieuze eilanden waarop de tijd soms achteruit loopt. Het is alsof je een reeks surrealistische schilderijen tot leven ziet komen.

The Gardens Between verschijnt volgend jaar voor Mac, pc, en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Spelunky 2 aangekondigd

Kijken op YouTube
Huh? Een vervolg op Spelunky? Maar dat spel was toch al perfect? Een eindeloos herspeelbare platformer die iedere keer anders is en waarin je steeds weer nieuwe geheimen ontdekt. Wat kan een vervolg daar nog aan toevoegen? De eerste trailer bevat nog geen echte spelbeelden, dus wat Spelunky 2 precies inhoudt blijft voorlopig een verrassing.

Spelunky 2 verschijnt eerst voor pc en PlayStation 4, en later waarschijnlijk ook voor alle andere spelcomputers.

Neo-games.blog forum