Categorie: "Actualiteit"

De deur die 19 jaar niet is geopend

tibia
earlier this week, Kharsek did what no other player in Tibia has done before and quietly walked through the door that demanded a player be level 999.

… And that was it. The outside world hasn’t heard from Kharsek since. It’s been radio silence.

Fascinerend verhaal op Vice over een mysterieuze deur in de MMO Tibia. Dat spel bestaat al sinds 1997, en al die tijd is het niemand gelukt om deze deur te openen. Om toegang te krijgen moeten spelers namelijk level 999 bereiken. Een helse klus, want Tibia is misschien wel de ontoegankelijkste MMO ter wereld. (Om een idee te geven: als je doodgaat, verlies je een percentage van je ervaringspunten. Zo kan éen klein foutje dagenlang grinden en levelen ongedaan maken).

Maar vorige week heeft iemand de Gate of Expertise dus geopend. Helaas voor ons is dat moment niet gevlogd of gelivestreamd. Kharsek schijnt een soort kluizenaar te zijn, die helemaal niet blij was met alle aandacht voor zijn recordpoging. Kort nadat hij door de deur was gewandeld, logde Kharsek uit het spel. Schijnbaar voorgoed. Zonder iemand te vertellen wat hij had gezien.

En nu ben ik dus nieuwsgierig. Tot vandaag had ik nog nooit van Tibia gehoord, maar sinds dat artikel op Vice moet ik het weten: wat zat er achter die deur?!

Neo-games.blog forum

Gehackte Game Boy speelt alle retrospellen

Kijken op YouTube
Okee, ik snap best dat jongere gamers hier gewoon een omslachtige manier zien om retrospelletjes te spelen. Maar voor iedereen die de originele Game Boy heeft meegemaakt is dit toch echt een hele coole hack. Dezelfde Game Boy als vroeger, maar nu met een kleurenscherm waarop je alle spelcomputers kunt spelen. Van de NES tot en met de Game Boy Advance.

  • Om ook de 16-bit spellen te kunnen besturen heeft de Game Boy Zero 4 extra knoppen gekregen. Twee actieknoppen boven de bestaande A- en B-knoppen, en twee kleine schouderknopjes die de maker slim heeft verstopt in de schroefgaten (!) van de Game Boy.
  • De allerleukste grap is dat SD-poort (om je Micro SD-kaart met illegaal gedownloade ROMs in te steken) zit verstopt in een Game Boy-spelcassette. Om te spelen moet je dus nog steeds een grijze cartridge bovenin de Game Boy schuiven. Net als vroeger.

Weer stemmen op het volgende PS Plus-spel

Kijken op YouTube
Het is weer zover. PlayStation Plus-abonnees mogen kiezen welke indiegame ze volgende maand gratis willen downloaden. De kandidaten zijn:

  • Action Henk. Ren-en-spring spel waarin actieheld Henk zo snel mogelijk over de finishlijn probeert te komen. Henk komt nogal traag op gang, dus de kunst is om momentum op te bouwen en zo lang mogelijk vast te houden.
  • Assault Android Cactus. Twin-stick shooter met dynamisch veranderende levels en agressieve vijanden die het spel soms bijna veranderen in een Bullet Hell-shooter. Opvallend mooie graphics ook, voor een genre dat grossiert in abstracte arcade-spelletjes.
  • Broforce. Ouderwetse run-and-gun shooter. Een soort kruising tussen de gameplay van Mega Man en de chaos van Contra (als die namen je iets zeggen), met veel knipogen naar klassieke actiefilms uit de jaren ’80. Kan uiteraard ook door 2 spelers tegelijk worden gespeeld.

Alle spellen zijn al een tijdje verkrijgbaar voor de pc, en kregen daar ook zeer positieve recensies. Geen idee welke ik moet kiezen dus. Ze lijken me alle drie tof!

Stemmen kan vanaf 9 februari in de PlayStation Store. In het filmpje hieronder legt Sony uit hoe precies.

Exacte replica’s van de vechters uit Virtua Fighter

virtuafighter
Dit is zo’n goed idee voor een speelgoedpoppetje. Ik heb zelf helemaal niets met Sega’s Virtua Fighter (1993), maar zodra fabrikant Figma replica’s aankondigt van de helden uit mijn favoriete 3D-spellen wil ik ze absoluut hebben.

Stel je voor dat Link uit Ocarina of Time, of Snake uit de eerste Metal Gear Solid op deze manier verkrijgbaar waren. Geen opgepoetste artist’s impression, maar de exacte “low poly” figuurtjes uit de spellen van vroeger. Kun je al je jeugdherinneringen eindelijk uitstallen op je buro!

Neo-games.blog forum

Op deuren kloppen in Super Mario Maker

skinnyyoshi
Hé dat is grappig, Nintendo heeft een kleine easter egg verstopt in de update van Super Mario Maker. Als je nu met de stylus op een deur klopt, wordt er na een paar seconden opengedaan door Skinny Mario. Je weet wel, die rare langwerpige Mario die soms opduikt als je de verkeerde paddestoel eet. Afhankelijk van welke stijl je hebt gekozen (SMB, SMB3, SMW of NSMBU) draagt hij in de deurgrapjes een Power-up die afkomstig is uit dat spel. Uiteraard allemaal in de “skinny” stijl, zoals de supermagere Yoshi in de screenshot.

Super Mario Maker – Substitute Pokey

substitutepokey
In Super Mario Maker kun je, als je wilt, vijanden op elkaar stapelen. Het probleem is dat dat meestal gebeurt in vervelende treiter-levels. Van het soort waar je in de verkeerde pijp stapt en dan: “Haha! Veel plezier met deze toren van Hammer Brothers en vuurspuwende Piranhaplanten!” Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand gestapelde vijanden gebruikte voor iets leuks.

Tot vandaag! In Substitute Pokey draait alles om bewegende torens van vijanden. Lastige obstakels die Mario dwingen om creatieve routes door het level te zoeken. Het wordt helemaal leuk als ontwerper Flibble zijn torens op bewegende platforms plaatst, waardoor ze extra onvoorspelbaar worden. Die Spinies in de screenshot hadden me bijna te pakken toen ze opeens naar voren schoven. Kortom: een tof level dat tot het einde toe blijft verrassen. (Vlak voor de finishlijn zelfs met een verborgen discotheek!)

Super Mario Maker – An Extraordinary Journey

anextraordinaryjourney
Fans ruziën er al jaren over welk spel beter is: Super Mario Bros. 3 of Super Mario World. Waar het meestal op neerkomt is dat SMW-fans houden van de vele geheimen en verborgen routes, terwijl SMB3-fans juist vinden dat de serie met al dat gepuzzel zijn puurheid verloor. (Het enige juiste antwoord is natuurlijk dat ruziemaken nergens voor nodig is omdat het allebei briljante spellen zijn). (Al is SMB3 stiekem wel beter. #ikkonhetnietlaten)

Het level waar we vandaag naar kijken is er duidelijk eentje voor de World-fans. An Extraordinary Journey is een open wereld waar vele tientallen routes mogelijk zijn. Aan het begin moedigt de maker je aan om zoveel mogelijk te onderzoeken en zo je eigen wonderbaarlijke reis te creëren. In het filmpje zie je dus maar één mogelijke route naar de eindstreep. Ga het vooral zelf een keer proberen, want er zijn hier nog veel meer geheimen te ontdekken.

Wat is dat voor paddestoel? (Super Mario Maker)

wut
He Nintendo, hartstikke leuk die nostalgische trailer voor Super Mario Maker, waar wat gebeurt er in luigisnaam op 2:52? Mario eet een onsmakelijk uitziende paddestoel en verandert in… een smallere versie van zichzelf? Ik weet vrij zeker dat zulke afslankpaddestoelen niet voorkwamen in de oude spellen!

Wie wil er nog meer informatie over No Man’s Sky?

nomansskytalk
Website IGN staat deze maand in het teken van No Man’s Sky. Met vandaag een filmpje waarin ontwikkelaar Sean Murray vertelt over de techniek achter het ambitieuze spel. Hoe kan een klein team duizenden sterrenstelsels programmeren met miljarden buitenaardse levensvormen?

  • Heeft Hello Games dit spel eigenlijk niet gewoon veel te vroeg aangekondigd? Ik merk dat ik steeds ongeduldiger wordt. Alle belangrijke informatie is al bekend, dus om de tijd te vullen krijgen we nu dit soort achter-de-schermen filmpjes. Het is heus wel interessant wat Sean Murray hier vertelt, maar ik ben bang dat het de magie verpest om dadelijk te weten dat al die unieke vissen zijn gebaseerd op hetzelfde model.
  • Het blijft natuurlijk wel spectaculair hoe dit spel met een paar muisklikken kan uitzoomen van een close-up vis tot een overzichtsshot van de hele planeet. (Vanaf 7:30).
  • Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat alle planeten in No Man’s Sky ook echt “planetsized” zijn. Je kunt dus letterlijk dagenlang bezig zijn om één enkele wereld te verkennen. Een wandeling om een hele planeet zou net zo lang duren als… nou ja, als een rondje om de aarde.