Na de NES Classic Edition komt Nintendo dit jaar met een vergelijkbare mini-spelcomputer vol 16-bit SNES-spellen. Dat heeft Eurogamer althans gehoord van hun anonieme bronnen. (En het moet gezegd dat Eurogamer’s Nintendo-geruchten opvallend vaak blijken te kloppen).
Dit is het echte werk. De NES mini was een nostalgisch hebbedingetje, maar ik kan me niet voorstellen dat veel mensen de tijd hebben genomen om Metroid, Kid Icarus of de eerste Final Fantasy weer helemaal uit te spelen. Spellen uit het 16-bit tijdperk zijn veel beter oud geworden. Super Metroid, Zelda: A Link to the Past, Donkey Kong Country, F-Zero, Super Mario World… onverwoestbare klassiekers die vandaag nog net zo leuk zijn als 25 jaar geleden. Om nog maar te zwijgen van alle fantastische third party-spellen die voor de SNES zijn verschenen (Chrono Trigger, Parodius, Street Fighter II, Super Probotector, Mega Man X, Final Fantasy VI, Super Castlevania IV… om er maar een paar te noemen).
- Dit is volgens Eurogamer ook de reden dat Nintendo stopt met de NES Classic Edition. De fabriek heeft niet genoeg capaciteit om twee mini-spelcomputers tegelijk te produceren, en Nintendo wil de SNES Classic Edition per se dit jaar lanceren. Laten we hopen dat er deze keer wel voldoende worden geproduceerd om aan de vraag te voldoen.
- Hopelijk krijgt Nintendo European Research & Development (de afdeling die verantwoordelijk was voor de NES mini) het voor elkaar om de FX-chip te emuleren. Dat was een speciale chip die in sommige spelcassettes werd gebruikt voor 3D-effecten. Bij Virtual Console-spellen is dat blijkbaar onmogelijk om na te bootsen, maar in een speciaal voor dit doel ontwikkeld stukje hardware moet het toch kunnen? Een verzameling met de beste SNES-spellen is echt niet compleet zonder op z’n minst Star Fox en Super Mario World 2: Yoshi’s Island.