Categorie: "oculus rift"

Ready at Dawn’s Lone Echo voor Oculus Rift

Kijken op YouTube
Nog een veelbelovend spel voor de Oculus Rift: in Lone Echo van ontwikkelaar Ready at Dawn (The Order: 1886) speel je een astronaut op een futuristisch ruimteschip. Er is geen kunstmatige zwaartekracht, dus net als een echte astronaut verplaats je jezelf door Zero-G.

Gamesjournalist Chris Kohler is op Wired erg onder de indruk van de besturing. Je gebruikt de Oculus Touch controllers om langzaam langs muren en plafonds te kruipen, of om jezelf af te zetten en op volle snelheid door de ruimte te schieten. Net zoals je weleens ziet in journaalbeelden vanuit het International Space Station. Kohler vergelijkt de ervaring met de eerste keer dat hij Mario 64 speelde en noemt Lone Echo een “potential killer app”.

Ready at Dawn weet nog niet wanneer Lone Echo precies uitkomt.

Epic’s gratis robotschietspel voor Oculus Rift

Kijken op YouTube
Sommige spellen gebruiken virtual reality om nieuwe genres uit te vinden. Revolutionaire ervaringen die je nergens anders meemaakt.

Anderen zien er gewoon heel mooi uit.

Robo Recall van Epic Games is eigenlijk gewoon een schietgallerij, maar met zulke mooie graphics dat het lijkt alsof je de hoofdrol speelt in een actiefilm. Vooral de robots (het spel gaat over huishoudelijke robots die massaal op hol slaan) zijn griezelig realistisch.

Robo Recall verschijnt volgend jaar exclusief voor de Oculus Rift. Het spel zelf wordt gratis, maar je hebt dus wel een Rift (€699,-) en twee bewegingsgevoelige Oculus Touch-controllers (199 dollar – Europese prijs nog niet bekend) nodig om het te spelen.

Ubisoft maakt Weerwolven van Wakkerdam voor VR

Kijken op YouTube

Ook leuk: Ubisoft kondigt een multiplayer VR-spel waarin alle spelers in een virtuele kring zitten en proberen te raden wie er stiekem een weerwolf is. Dat klinkt als Weerwolven van Wakkerdam in virtual reality. Geen slecht idee, lijkt mij. Al je bewegingen worden geregistreerd, zodat je ook lichaamstaal kunt gebruiken om andere spelers te overtuigen. Sta op, maak wilde armgebaren, of buig je juist naar iemand toe om stiekem iets in zijn of haar oor te fluisteren.

Werewolves Within is in ontwikkeling voor alle major VR platforms. Dus… Oculus Rift, Vive en PlayStation VR?

Gabe Newell driedimensionaal schetsen in VR

Kijken op YouTube
Whoa, dit is cool. Een driedimensionaal portret van Gabe Newell, de directeur van Valve (een bedrijf dat vroeger computerspellen maakte, en ze nu alleen nog maar verkoopt via hun webwinkel Steam). Deze tekening is gemaakt met Tilt Brush, een tekenprogramma voor virtual reality. Ik heb er al eerder een filmpje van laten zien, maar hier ziet het er wel heel makkelijk uit. Wie een beetje kan tekenen, kan voortaan blijkbaar ook 3D modellen ontwerpen.

Tilt Brush draait hier op Valve’s eigen VR-helm de HTC Vive, maar het programma werkt ook met de Oculus Rift.

Neo-games.blog forum

Palmer Luckey in 2013: $600 is te duur

oculusrift
“Gamers are not known to be the most affluent population of people. If something’s even $600, it doesn’t matter how good it is, how great of an experience it is — if they just can’t afford it, then it really might as well not exist.”

Aldus Oculus Rift-bedenker Palmer Luckey in een interview uit 2013. Dat is grappig omdat hij gisteren aankondigde dat een Oculus Rift 600 dollar gaat kosten (de Amerikaanse prijs is $599), precies het bedrag dat de meeste gamers zich volgens hem niet kunnen veroorloven.

In nieuwe interviews legt Luckey uit dat de techniek nu eenmaal geavanceerder is geworden sinds 2013. Toen draaide de Rift nog op een standaard telefoon-schermpje, nu bevat hij twee speciaal ontwikkelde OLED displays met een extra hoge refresh rate. Zelfs met deze hoge prijs maakt Oculus volgens hem nog steeds geen winst op de hardware.

Dat klinkt logisch, maar ik vrees dat veel gamers toch zullen afhaken – precies zoals Luckey in 2013 voorspelde.

Een Oculus Rift kost 700 euro

oculusrift
Ontwikkelaar Palmer Luckey waarschuwde een paar weken geleden dat zijn Virtual Reality-bril weleens duurder kon worden dan veel mensen hoopten. “VR will become something everyone wants before it becomes something everyone can afford.” Vandaag werd duidelijk wat hij bedoelde. Een Oculus Rift pre-orderen kost €699,-. Flink duurder dan het prototype uit de Kickstarter-campagne. Voor dat geld krijg, je naast de Rift zelf, een afstandsbediening, een Xbox One-controller, een sensor om hoofdbewegingen te registeren en de spellen EVE: Valkyrie en Lucky’s Tale. Best een compleet pakket dus, maar toch een hoop geld. Zeker als je bedenkt dat veel gamers ook hun pc zullen moeten upgraden voordat ze überhaupt “Oculus ready” zijn. (Systeemeisen).

  • Ondertussen kondigt Oculus aan dat alle backers die tijdens de Kickstarter-campagne een DK1 prototype kochten (voor 300 dollar), bij wijze van bedankje de uiteindelijke consumentenversie gratis krijgen thuisgestuurd. Nu hebben jullie zeker wel spijt dat jullie in 2012 niet hebben meegedaan?
  • Nu Oculus hun prijs bekend heeft gemaakt, zou het leuk zijn als concurrenten Sony en Valve ook over de brug komen. Hoe duur worden de PlayStation VR en de HTC Vive?

Platformspel Lucky’s Tale gratis bij Oculus Rift

luckystale
Het platformspel Lucky’s Tale zit volgend jaar gratis bij iedere Oculus Rift virtual reality-bril. Dat maakte fabrikant Oculus VR vandaag bekend. In trailers ziet Lucky’s Tale eruit als een saaie Mario 64-kloon, maar mensen die het al mochten spelen zijn enthousiast. Het is een van de weinige VR-spellen waarin je de actie van een afstandje bekijkt (en dus niet door de ogen van de hoofdrolspeler), en dat schijnt verrassend goed te werken. Als zwevende camera heb je heel erg het gevoel dat vos Lucky door een echte tastbare wereld loopt. Nu maar hopen dat ontwikkelaar Playful ook echt in staat is om een goede platformer te bouwen.

  • De Oculus Rift en Luck’s Tale staan allebei gepland voor het eerste kwartaal van 2016.
  • Eerder maakte Oculus ook al bekend dat het ruimte-schietspel EVE: Valkyrie wordt gebundeld met de Rift. Twee gratis spellen dus. Daar kon Oculus mooi mee pronken als de strijd tussen de VR-brillen volgend jaar losbarst.

Kijk dit: bergbeklimmen in de Oculus Rift

theclimb
Op een gewone monitor zou The Climb niet veel indruk maken. Het is een realistische klim-simulator, dus spelers doen niets anders dan richels vastgrijpen. Er zijn geen verborgen schatten, geen vijanden om op te schieten, alleen maar bergen om te beklimmen. Steeds een richeltje hoger, totdat je de top hebt bereikt. Het klinkt bijna te simpel.

The Climb is dan ook niet bedoeld voor gewone monitors. Ontwikkelaar Crytek maakt dit spel speciaal voor virtual reality. Wat er hier simpel uitziet, is op de Oculus Rift zenuwslopend omdat het voelt alsof je echt aan een hoge rotswand hangt. Een journalist die het spel al mocht proberen beschrijft hoe het zweet hem in de handen stond bij een gevaarlijke sprong. Iemand anders vergelijkt het met Wii Sports; het spel dat in één klap de waarde bewees van Nintendo’s gekke nieuwe controller. Of The Climb zó populair wordt weet ik niet, maar de trailer maakt wel nieuwsgierig.

  • Over die zwevende handen: de klimmer had eerst ook virtuele armen, maar testspelers raakten in de war als hun eigen armen langer of korter waren. Met alleen de handen voelde het klimmen wel voor iedereen natuurlijk.
  • Crytek zocht ook uit hoe lang je spelers kunt laten vallen voordat ze misselijk worden: precies 2.3 seconden en daarna een fade to black. Net genoeg om spelers kriebels in hun buik te geven, zonder dat ze moeten overgeven.

Dit is de controller van de Oculus Rift

oculustouch
Dus dit is de controller die Oculus heeft bedacht voor hun VR-bril. De Oculus Touch bestaat uit twee apparaatjes, in iedere hand één, die een beetje lijken op de nunchuk-controller bij Nintendo’s Wii. Ze registreren al je bewegingen, zodat je je armen ook in de virtuele wereld kunt gebruiken. Daarnaast houdt die rare ring aan de voorkant de positie van je vingers in de gaten. Het idee is dat spelers met deze controller niet alleen intuïtief virtuele voorwerpen kunnen oprapen, maar dat ze ook kunnen zwaaien en wijzen naar andere spelers.

Het klinkt alsof Oculus aan alles heeft bedacht. Ik ben benieuwd of je tijdens het spelen echt vergeet dat ze er zijn, zoals Palmer Luckey belooft tijdens zijn presentatie.

Stream Xbox One-spellen naar Oculus Rift met Windows 10

xboxoculus
Veel mensen waren verbaasd toen Microsoft aankondigde dat je met Windows 10 Xbox One-spellen naar de pc kon streamen. Waarom zou iemand dat willen? Je hebt een Xbox One in je huiskamer, aangesloten op je reusachtige plasmascherm, en dan zou je de games gaan spelen op je werkkamer? Het leek een overbodige functie.

Maar nu wordt alles duidelijk: Windows 10 is geoptimaliseerd voor de Oculus Rift. Je streamt die Xbox One-spellen dus niet naar je monitor, maar naar een bioscoop in virtual reality. Het is niet echt, maar met de Oculus Rift voelt het alsof je de spellen speelt op een metershoog scherm waar zelfs je dure televisie niet tegenop kan. Dit project is zo belangrijk voor Microsoft, dat ze hebben geregeld dat iedere Oculus Rift standaard wordt gebundeld met een Xbox One-controller.

Xbox-baas Phil Spencer legt het allemaal uit in het onderstaande filmpje. (Spoel door naar 3:25 als je alleen de virtuele bioscoop wilt zien).