Categorie: "Nintendo"

Japanse diorama’s van oude Nintendo-spellen

16bitmodels0
In Japan is momenteel een tentoonstelling aan de gang van kleine diorama’s die zijn gebaseerd op oude computerspellen. Het leuke is dat geen enkel spel letterlijk wordt weergegeven zoals het er vroeger uitzag. Alle kunstenaars maakten een eigen interpretatie van hun jeugdherinneringen. Zoals de realistische loodgieters hierboven. Het exacte moment waarop Mario en Luigi besloten om hun waterpomptang aan de wilgen te hangen en voortaan prinsessen te gaan redden. (Het papier in Luigi’s handen is een vermist-poster van prinses Peach).

Klik verder voor nog een paar leuke diorama’s.

Nintendo stopt met de NES Classic Edition

nesclassicedition
Throughout April, NOA territories will receive the last shipments of Nintendo Entertainment System: NES Classic Edition systems for this year. We encourage anyone interested in obtaining this system to check with retail outlets regarding availability. We understand that is has been difficult for many consumers to find a system, and for that we apologize.

Als je nieuwe product onverwacht een enorm succes blijkt, dan moet je het zo snel mogelijk uit de handel nemen. Das logisch. Een woordvoerder van Nintendo legde vannacht uit dat de NES Classic Edition altijd was bedoeld als een tijdelijk product. Het feit dat de mini-console overal was uitverkocht en dat mensen er maandenlang voor in de rij stonden, verandert daar niets aan. Plannen zijn er om strak aan vast te houden. Wat er ook gebeurt en hoeveel miljoenen dollars je ook dreigt mis te lopen. Wie oude spellen wil spelen moet maar gewoon een Switch kopen (en hopen dat de Virtual Console snel wordt geopend).

  • Officieel geldt deze mededeling alleen voor Amerika, maar het lijkt me sterk dat Nintendo de mini-NES hier wel blijft produceren. Wie weet krijgt Europa deze maand ook nog één laatste levering? Als je er de komende tijd eentje ziet, zou ik hem kopen. Al was het maar om hem voor driedubbele winst op marktplaats te zetten.
  • Ons enige sprankje hoop zijn die 3 woordjes “for this year.” Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar wie weet gebruikt Nintendo de komende maanden om de NES Classic Edition te verbeteren (meer spellen, langere snoeren, downloadopties) zodat ze in 2018 de ultieme retro console kunnen lanceren?

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Hey! Pikmin (3DS)

Kijken op YouTube
He kijk, het is die Pikmin-platformer van een paar maanden geleden. Ik was alweer bijna vergeten dat er nog steeds interessante spellen onderweg zijn naar de 3DS. Vannacht kondigde Nintendo aan dat Hey! Pikmin vanaf 28 juli te koop is.

Net als in de échte Pikmin-spellen heeft Kapitein Olimar de leiding over een grote groep pikmin. De beestjes kunnen bruggen bouwen, obstakels opruimen, vijanden verslaan, en nog veel meer. Ook al is Hey! Pikmin een 2D platformer, de gameplay lijkt niet heel erg te verschillen van de driedimensionale avonturen.

Ik ben wel benieuwd wie dit spel precies ontwikkelt. Als het een van Nintendo’s eigen studio’s is, dan zit het met de kwaliteit meestal wel goed. Maar zodra bekende personages worden uitgeleend aan andere ontwikkelaars, dan is het altijd maar afwachten hoe lekker een spel speelt.

Neo-games.blog forum

Nintendo Direct presentatie over ARMS

Kijken op YouTube
Nieuwe beelden van ARMS. Deze keer laat Nintendo een compleet gevecht zien van begin tot eind, en dat werkt verrassend goed. Het spel heeft meer diepgang dan ik in eerste instantie dacht. Dankzij speciale aanvallen, upgradebare handschoenen en slimme counterattacks blijft het gevecht tussen Min Min en Spring Man tot de laatste seconde spannend. Misschien is boksen met uitschuifarmen toch niet zo’n raar idee.

Daar staat tegenover dat ARMS de uitstraling heeft van een zak aardappels. Kon Nintendo, een bedrijf dat al zo veel leuke personages heeft bedacht, echt niets beters verzinnen dan deze saaie inwisselbare poppetjes? Werkelijk geen enkele bokser springt eruit als leuk of interessant. Geen wonder dat er nog geen Amiibo zijn aangekondigd voor deze serie.

Neo-games.blog forum

Geschrapte Zelda-scene op hele oude screenshot

zelda1stperson
Wist je dat The Legend of Zelda oorspronkelijk alleen zou bestaan uit ondergrondse kerkers? Geen bovenwereld, maar 9 losse levels die spelers achter elkaar kregen voorgeschoteld. Gelukkig kwamen de ontwerpers op tijd tot inkeer. Zonder Hyrule was Zelda nooit zo’n legendarisch spel geworden, en hadden al die fantastische vervolgen misschien niet eens bestaan. Geen bovenwereld = geen Breath of the Wild!

Deze informatie is op zich niet nieuw, maar er is nu wel voor het eerst een screenshot opgedoken uit die oer-versie van Zelda. Op dit plaatje, uit het Japanse boek Hyrule Encyclopedia, zie je het overgangsscherm tussen twee kerkers. Een korte first person scene waarin Link naar de ingang van het volgende level loopt. Ik zie het primitieve 3D-effect al bijna voor me: de stenen die diagonaal omlaag schuiven terwijl de zwarte ingang stap voor stap groter wordt.

Ik ben blij dat het niet is doorgegaan, maar wel fascinerend om nu toch een glimp op te vangen van Nintendo’s oorspronkelijke plan.

Neo-games.blog forum

Linker Joy-Con probleem geïdentificeerd en opgelost

joyconfix
There is no design issue with the Joy-Con controllers, and no widespread proactive repair or replacement effort is underway. A manufacturing variation has resulted in wireless interference with a small number of the left Joy-Con.

Ja ja, een “manufacturing variation”. Klinkt als een eufemisme voor productiefout, maar dat zullen bedrijven nooit toegeven. Het goede nieuws is dat Nintendo het probleem heeft opgelost. De linker-Joy-Con wordt voortaan geproduceerd zonder rare “variaties”. Wie vanaf nu een Switch koopt kan er dus van uitgaan dat de draadloze verbinding gewoon stabiel blijft.

Wie nu al last heeft van een haperende Joy-Con kan contact opnemen met Nintendo’s technische dienst. Die verhelpen het probleem dan (gratis) door een stukje schuim in de Joy-Con te stoppen. Zie het omcirkelde vierkantje op de onderste foto. Een knutselaar had laatst al geïdentificeerd dat het signaal van de toch al zwakke antenne waarschijnlijk werd verstoord door het metalen bevestigingskastje van de controlstick. De journalist van CNET vermoedt dan ook dat het gaat om een blokje conductive foam waardoor de antenne beter is geïsoleerd. Een simpele oplossing, maar volgens CNET is het probleem er inderdaad mee verholpen.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run 23 maart naar Android

supermariorunandroid
Het heeft even geduurd, maar nu heeft Nintendo dan toch een releasedatum aangekondigd voor de Android-versie van Super Mario Run. Vanaf donderdag staat het spel in de Google Play Store. De eerste drie levels zijn gratis. Als je daarna ook de andere werelden wilt unlocken betaal je eenmalig €9,99.

Super Mario Run is anders dan andere Mario-spellen, en niet alleen omdat Mario automatisch blijft rennen. Het is een kort spel (24 levels) waar ervaren spelers in een halve middag doorheen zijn. De echte uitdaging zit in het herspelen van levels om alle gekleurde muntjes te verzamelen. Steeds als dat lukt krijg je toegang tot een andere versie van het level, waar de gekleurde muntjes nóg lastiger zijn geplaatst. Als je het op die manier speelt schijnt Super Mario Run juist erg uitdagend te zijn.

Houd er wel rekening mee dat je voortdurend online moet zijn om Super Mario Run te spelen. Met dank aan Nintendo’s overdreven zware kopieerbeveiliging. Echt een thuis-op-de-bank spel dus, want onderweg muntjes verzamelen wordt een dure grap.

Neo-games.blog forum

Nintendo verdubbelt productie van de Switch

switchproduction
Nintendo Co. has decided to at least double its planned production of the Switch console in the year ending March 2018 owing to strong demand, people briefed on the plans said. That suggests the Switch, which went on sale globally March 3, is on a similar track in its first year as Nintendo’s popular Wii system a decade ago.

Goed nieuws voor Nintendo. Die vergelijking met de Wii lijkt me een beetje voorbarig, amper 2 weken na de lancering, maar het is absoluut een positief teken als Nintendo de productie van de Switch nu al moet verhogen om aan de vraag te voldoen.

Eerlijk gezegd had ik dit succes niet verwacht. Niet dat de Switch een slechte spelcomputer is, het verbaast me alleen dat zoveel mensen er nu al eentje willen hebben. Wat heeft Nintendo deze keer goed gedaan dat bij de lancering van de Wii U niet lukte?

  • Misschien zijn er nog steeds mensen die niet begrijpen dat de Wii U (slechtste naam ooit) een andere spelcomputer was dan de Wii? Als je het gamingnieuws niet dagelijks volgt, kan ik me best voorstellen dat de Switch eruitziet als de opvolger van de Wii. Helemaal met reclames die de nadruk leggen op partygame 1-2-Switch. Aan de andere kant: early adopters zijn meestal goed geïnformeerde gamers die zulke dingen prima weten.
  • Of is het idee van een hybride console/handheld zo aantrekkelijk dat gamers er bij voorbaat al in geloven? Vooral voor Nintendofans moet het een fijn idee zijn dat ze al hun favoriete spellen voortaan op één apparaat kunnen spelen… ook al zijn er momenteel nog niet zoveel spellen voor dat apparaat beschikbaar.
  • En anders is dit misschien het Zelda-effect. Het internet staat vol met recensies die Breath of the Wild uitroepen tot het beste open wereld-spel ooit gemaakt. Dat maakt nieuwsgierig. Trouwe fans kunnen BotW gewoon spelen op hun Wii U, maar voor wie die console heeft overgeslagen is het waarschijnlijk aantrekkelijker om meteen een Switch te kopen.

Neo-games.blog forum

Mysterie van de weigerende linker-JoyCon opgelost

Kijken op YouTube
Al sinds Nintendo de eerste recensie-exemplaren uitdeelde, klagen mensen over de linker-JoyCon van de Switch. Bij sommige spelers valt tijdens het spelen de draadloze verbinding weg, waardoor de controller steeds opnieuw moet syncen met de console. Een update van de firmware had het probleem moeten verhelpen, maar ook na die day one patch duiken nog steeds klachten op. Nintendo heeft zelfs een officiële reactie gegeven, waarin ze gebruikers adviseren om de Switch uit de buurt te houden van draadloze apparaten, metalen voorwerpen, televisies, en aquariums.

YouTuber Spawn Wave besloot de controllers open te schroeven, en ontdekte dat er inderdaad verschil is tussen de linker- en de rechter-JoyCon. Aan de rechterkant heeft Nintendo een echte antenne ingebouwd, terwijl aan de linkerkant alleen een draadje in de printplaat is gesoldeerd. Dat draadje loopt ook nog vlak langs het metalen omhulsel van de controlstick, waardoor het signaal nog meer wordt verstoord. Die twee zwakke plekken verklaren volgens Spawn Wave waarom de linker-JoyCon voor problemen kan zorgen.

  • In het bovenstaande filmpje zie je hoe Spawn Wave het probleem verhelpt door een externe antenne aan de printplaat te bevestigen. Daarna is het signaal van de linker-JoyCon zelfs krachtiger dan van de rechter. De oorspronkelijke vergelijkingsvideo staat na de klik, voor wie zelf het verschil wil zien tussen de twee JoyCons.
  • Het is niet duidelijk hoe groot dit probleem precies is, maar de meeste Switch-gebruikers lijken gelukkig nergens last van te hebben. Evengoed hoop ik dat Nintendo het ontwerp van de JoyCons snel aanpast. Als ik later dit jaar een Switch koop, zou het fijn zijn als beide controllers gegarandeerd goed werken.

Zelda’s Sheikah Slate was eigenlijk een Wii U Gamepad

sheikah slate
We felt that the way the Sheikah Slate is represented in the game and how we use the GamePad in real life synced really well,” said Fujibayashi. “So when we had to remove it, I did feel like, ‘Oh, it’s too bad we had to do that.’ And because it was so tied into the scenario, we did have to go back and redesign and rethink the scenario, which was a little bit [of] hard work.

Zou iemand nog verbaasd zijn over deze onthulling? De Sheikah Slate is een iPad-achtig apparaat met precies dezelfde afmetingen als de Wii U Gamepad. Nogal logisch dat Nintendo de besturing eigenlijk wilde koppelen aan het touchscreen. Een gimmick die spelers het gevoel zou geven dat ze echt een Sheikah Slate in handen hielden.

Ik snap dat Nintendo de twee versies van Breath of the Wild graag identiek wilde houden (helemaal omdat de eerste versie van de Sheikah Slate blijkbaar ook het verhaal beïnvloedde), maar toch is het jammer dat het allerlaatste Wii U-spel nu helemaal geen gebruik maakt van de speciale controller. Zelfs een plattegrond of een eenvoudig voorwerpenmenu kon er niet vanaf. Wat een treurig einde voor een van Nintendo’s vreemdste uitvindingen.

Neo-games.blog forum