Categorie: "Xbox"

Originele Psychonauts naar PlayStation 4


Dus Psychonauts is weer helemaal terug. De crowdfunding-campagne voor een officieel vervolg is geslaagd, hoofdpersoon Raz krijgt een mini-avontuur voor PlayStation VR, en om het feestje compleet te maken kondigde Double Fine vandaag aan dat de originele Psychonauts ook naar de PS4 komt. Kunnen de jongste gamers eindelijk zien waar iedereen zo enthousiast over is.

PlayStation Blog omschrijft Psychonauts als een “classic PS2 platformer”. Dat klopt natuurlijk, maar ik hoop wel dat Double Fine van plan is om de superieure pc-versie te porten. De PlayStation 2 kreeg destijds al de slechtste versie (het spel draaide veel soepeler op de Xbox), en daarbovenop heeft de nieuwere Steam-versie ook nog een hogere resolutie en graphics in breedbeeld. Het lijkt me een gemiste kans om Psychonauts nu gewoon als “PS2 Classic” naar de PlayStation 4 te brengen.

Gratis docu: the making of Psychonauts


Als de plannen voor Psychonauts 2 doorgaan (de teller staat al op 2.382.074 dollar), dan mag filmbedrijf 2 Player Productions ook weer een documentaire maken over de ontwikkeling. Net zoals ze deden bij Double Fine’s vorige crowdfunding-project Broken Age. Goed nieuws, want dat was een van de beste making ofs die ik ooit heb gezien. Geen oppervlakkig promotiefilmpje, maar een zeldzame blik achter de schermen bij de ontwikkeling van een spel. Van de allereerste conceptfase tot aan de release. (En gewoon gratis beschikbaar op YouTube!)

Om in de stemming te komen publiceerde 2 Player Productions deze week alvast een documentaire over de eerste Psychonauts. Verplicht kijkvoer voor iedere fan, en een prima introductie voor iedereen die Psychonauts nog niet kent. Ik wist dat dat spel moeilijk was om te ontwikkelen, maar niet dat de situatie zo dramatisch was. Een klein team in een omgebouwde parkeergarage, niemand die verstand had van 3D platformspellen, uitgevers die zich terugtrokken… eigenlijk is het een wonder dat Psychonauts überhaupt is gemaakt.

Psychonauts Retrospective bestaat uit 3 afleveringen van samen ongeveer een uur. Je kunt ze hieronder bekijken.

Kijk dit: spellen treden buiten de televisie met Illumiroom


Aanschouw de toekomst volgens Microsoft. Op de gadgetbeurs CES onthulde de Xbox-fabrikant deze week het project “Illumiroom” waarmee computerspellen buiten de televisie kunnen treden. Het idee is simpel: eerst scant een Kinect je kamer en daarna worden er extra graphics geprojecteerd op de muur om je televisie heen. Dankzij de scan houdt de projector rekening met kasten en andere meubels zodat het beeld niet wordt vervormd. Er zijn zelfs trucjes mogelijk als sneeuwvlokken die eerst over de muur dwarrelen en daarna blijven liggen op de vloer en op andere horizontale vlakken.

Bekijk het filmpje hieronder voor een korte demonstratie. Illumiroom werkt zo te zien het beste in kleine doses. De first person shooter die over de hele muur wordt geprojecteerd ziet eruit als een goedkope (en letterlijk misselijkmakende) gimmick, maar zodra er alleen af en toe een laserstraal uit het scherm vliegt is het effect verrassend overtuigend. Ik ben ook erg gecharmeerd van de hierboven genoemde sneeuwbui en dat trucje waarbij de hele kamer lijkt te vibreren is helemaal te gek. In de juiste handen biedt dit systeem beslist leuke mogelijkheden.

Illumiroom staat niet gepland voor de Xbox 360 en Microsoft heeft ook nog niets gezegd over hun volgende spelcomputer. Voorlopig hebben we dus alleen een leuk filmpje. Nu maar hopen dat beamers al voldoende in prijs zijn gedaald om er standaard een in te bouwen bij de volgende generatie Kinect-camera’s.

De geschiedenis van Sonic The Hedgehog vastgelegd in een luxe boek


“Whether you’re looking for a detailed history, character profiles, promotional art, game packages, or even rare concept art, you’ll find it in The History of Sonic The Hedgehog!”

De droom van iedere Sonic The Hedgehog-fan? Bekijk hieronder een paar voorbeeldpagina’s uit Sonic’s eerste echte koffietafelboek. Dat zijn dus 300 pagina’s met achtergrondinformatie over al zijn spellen. Van Sonic The Hedgehog uit 1991 tot en met Sonic Generations uit 2011. (En niet alleen de reguliere spellen, volgens Sega Blog komen ook de vele spin-offs en gastoptredens aan bod). Alleen al op deze 8 pagina’s zie ik ontwerpschetsen, anekdotes over het ontwerpen van de Green Hill Zone en een interview waarin Yuji Naka vertelt over het programmeren van de loopings. Dit is, kortom, precies het soort boek waarvan ik altijd hoopte dat iemand het zou maken voor een van mijn favoriete spelseries. Sterker nog: ik vind het idee zo tof dat ik deze eigenlijk ook wil hebben – zelfs al vind ik de spellen meestal maar matig.

The History of Sonic The Hedgehog komt oorspronkelijk uit Frankrijk (de Franstalige versie is hier nog steeds te bestellen voor 30 euro), maar wordt nu dus vertaald en uitgebracht in Amerika. De verwachte releasedatum is 9 oktober en het boek is nu al te pre-orderen bij Amazon voor 32 dollar.

Kijk dit: hobbyist maakt 8-bit Halo de-make


Hobbyprogrammeur Pixel Force (echte naam Eric Ruth) maakte al eerder succesvolle 8-bit de-makes van DJ Hero en Left 4 Dead, maar iets zegt me dat dit weleens zijn meest succesvolle spel kan worden. Het is Halo opnieuw uitgevonden als sidescrolling shooter voor de NES. Anders gezegd: als Bungie al in 1985 had bestaan is dit hoe Halo eruit had gezien. De Warthog-levels van bovenaf ogen een beetje saai, maar zodra Master Chief in beeld komt verandert Halo in een verrukkelijk old school shooter. Het schieten in acht richtingen van Contra/Probotector gecombineerd met de trage platformlevels van Mega Man. Als het net zo lekker speelt als het eruitziet wordt dit briljant. De soundtrack bestaat uiteraard uit chiptune remixen van de bekendste Halo-deuntjes en tijdens drukke scenes worden zelfs de knipperende sprites van de NES geëmuleerd. 8-Bit Halo staat gepland voor januari 2011. Ik als Halo-leek vraag me alleen af wie toch die Cortana is en waarom Eric Ruth haar zo ehm… lief vindt.

Nieuwe beelden van Rare’s gecancelde Sabreman Stampede


Ruim vijf minuten nieuwe spelbeelden uit Sabreman Stampede, Rare’s nooit uitgebrachte Xbox-spel. Voor wie het alweer was vergeten: dit is het spel dat ooit begon als Donkey Kong Racing voor de GameCube. Na de overname door Microsoft werd het omgedoopt tot Sabreman Stampede. De opzet was toen nog steeds een racespel met wilde dieren in plaats van auto’s. Daarna werd het een hele tijd stil en pas in 2007 (vijf jaar na de overname!) gaf Rare toe dat Sabreman Stampede officieel was geschrapt. In de nu opgedoken filmpjes blijkt dat er in die tijd flink aan het spel is gesleuteld. Je ziet niet zozeer een racespel, maar meer een sandbox game met tropische setting. Een medewerker die anoniem wilde blijven bevestigde de veranderingen in een interview met fansite MundoRare: “[It was] basically Grand Theft Auto with animals. You have a huge open landscape and you can catch animals, and ride them around.” Hoe meer ik ervan zie, hoe meer het me spijt dat Sabreman Stampede is geschrapt. Vooral de interactie met al die verschillende dieren ziet er erg tof uit. Leeuwen temmen en struisvogels vangen oogt een stuk leuker dan auto’s stelen in GTA. Dit had Rare’s beste spel kunnen worden sinds Conker’s Fur Day.

Microsoft’s spellenmaker Kodu komt deze maand al uit


Helemaal niet getoond worden op de E3 en dan nu een stiekeme release aan het eind van deze maand? Het is een beetje een ongebruikelijke gang van zaken, maar toch lijkt het te gaan gebeuren met Kodu, Microsoft’s basiscursus programmeren in LittleBigPlanet-stijl. Op de officiële blog schrijft één van de ontwikkelaars: “I’m doing final content passes as we get ready for release, which is the end of June (exact day TBD). Kodu wordt enkel digitaal gedistribueerd, wat verklaart waarom het opeens zo snel kan gaan. Meer details zullen dan wel snel bekend worden gemaakt, maar de eerste indruk is dat Kodu minder gedetailleerd is dan LittleBigPlanet (alle spellen hebben dezelfde kleurrijke, blokkige, pixel-look), maar wel veel breder van opzet. De software is niet alleen geschikt om platformspellen mee te maken, maar ook racespellen, schietspellen, avonturenspellen of wat de gebruikers maar kunnen verzinnen. Ik ben heel benieuwd wat dat allemaal nog gaat opleveren.

[games.blog forum]

Beelden van Rare’s gecancelde Sabreman Stampede


Een korte geschiedenisles namens NeoGAF-poster watkinzez: Ik leefde ook altijd in de veronderstelling dat Donkey Kong Racing (trailer uit 2001) definitief was geschrapt na Rare's overname door Microsoft, maar blijkbaar is de ontwikkeling nog een een paar maanden langer doorgegaan. Er waren zelfs serieuze plannen om het spel alsnog uit te brengen op de Xbox onder de naam Sabreman Stampede. Dat is uiteindelijk nooit gebeurd, maar er bestaat wel een filmpje waarop het Sabreman-spel in actie is te zien. Een grote open wereld gevuld met dieren die je allemaal als racewagen kunt gebruiken. Ziet er leuk uit, en zelfs in 2008 slaat het grafisch nog steeds geen slecht figuur. Wat zonde dat dit spel nooit is afgemaakt.

Lego Star Wars 18 miljoen keer verkocht


Geen wonder dat Traveller's Tales zoveel haast zet achter het uitbrengen van nog meer Lego-spellen. Jonathan Smith maakt vandaag bekend dat er van de Lego Star Wars reeks in totaal 18 miljoen exemplaren zijn verkocht. Achttien miljoen! De serie is weliswaar uitgesmeerd over ieder denkbaar platform, maar dat is toch echt indrukwekkend. Met zulke cijfers vraag je je af of er nog gamers over zijn die nooit een Lego Star Wars hebben gespeeld?

Zie ook:
- Nieuwe trailer Lego Indiana Jones
- Lego Batman: Catwoman & The Riddler gameplay video

[games.blog forum]

Binnenkort Xbox games downloaden naar Xbox 360


Leuk nieuws van Microsoft: vanaf de volgende firmare update zullen Xbox 360 bezitters de kans krijgen om games voor de eerste Xbox-console te downloaden op hun Xbox 360. Deze nieuwe service gaat, onder de naam 'Xbox Originals' ,op 4 december van start. De eerste games die Microsoft zal aanbieden zijn: Halo, Psychonauts, Crimson Skies en Fable. Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat dat een mooie selectie is met voor ieder wat wils.

Xbox Originals gaan 1200 Microsoft Points per stuk kosten.

Bron: Gamasutra

Zie ook:
- Banjo-Kazooie 360 niet gecancelled
- Capcom sleutelt ook aan controls Street Fighter II voor HD Remix