Categorie: "Japan"

Makers Elite Beat Agents en Parappa the Rapper gaan samenwerken

Kijken op YouTube
Okee, van de eerste trailer wordt je niet veel wijzer, maar liefhebbers van Japanse muziekspellen mogen toch alvast blij worden. Rap Rabbit is een nieuw project van twee van de belangrijkste ontwikkelaars op dat gebied.

NanaOn-Sha is de studio van Masaya Matsuura, bedenker van onder andere PaRappa the Rapper, Um Jammer Lammy en Vib-Ribbon.

iNiS is het bedrijf van Keiichi Yano, de man achter Gitaroo Man en alle Elite Beat Agents spellen.

Dat zijn een hoop klassiekers, en de makers van al die spellen werken nu dus samen aan een story-driven rhythm adventure. Dat moet haast wel een feestje worden. Hopelijk krijgen we volgende maand meer informatie (Hoe speelt het? Hoe klinkt het? Voor welke platforms verschijnt het?) tijdens de E3 beurs.

Neo-games.blog forum

Japanse diorama’s van oude Nintendo-spellen

16bitmodels0
In Japan is momenteel een tentoonstelling aan de gang van kleine diorama’s die zijn gebaseerd op oude computerspellen. Het leuke is dat geen enkel spel letterlijk wordt weergegeven zoals het er vroeger uitzag. Alle kunstenaars maakten een eigen interpretatie van hun jeugdherinneringen. Zoals de realistische loodgieters hierboven. Het exacte moment waarop Mario en Luigi besloten om hun waterpomptang aan de wilgen te hangen en voortaan prinsessen te gaan redden. (Het papier in Luigi’s handen is een vermist-poster van prinses Peach).

Klik verder voor nog een paar leuke diorama’s.

Check deze Super Mario Adventure knikkerbaan

supermarioadventure0
Kennen jullie Super Mario Adventure al? Het is geen computerspel, maar wel een soort platformer waarin “Mario” een gevaarlijke reis maakt door Bowser’s kasteel .

Kotaku-journalist Luke Plunkett bestelde deze knikkerbaan uit een Japanse webwinkel, en het ziet er fantastisch uit. De gimmick is dat de rode knikker (Mario) niet automatisch naar de uitgang rolt. Spelers moeten onderweg op knoppen drukken om deurtjes te openen, hindernissen te ontwijken en springplatforms te activeren. Het resultaat is echt een soort analoog platformspel.

Hieronder staan nog een paar foto’s van Super Mario Large Adventure Game Capture a Bowser Castle, maar kijk vooral ook even op Kotaku waar een kort gameplayfilmpje is toegevoegd. Het blijft natuurlijk een knikkerbaan (dus verwacht geen wonderen), maar ik ben onder de indruk van hoe interactief dit ding eruitziet.

Nieuwe smartphone-game van Katamari-bedenker

Kijken op YouTube
Trailer van Woorld, een nieuw spelletje van Katamari Damacy-bedenker Keita Takahashi. Het ziet er leuk uit, maar helaas is het alleen speelbaar op telefoons waar Google’s nieuwe Tango-technologie is ingebouwd (een speciale camera voor augmented reality-toepassingen). Daar bestaat er momenteel nog maar eentje van, dus de meeste mensen hebben voorlopig pech.

Met Woorld kun je een fantasiewereld bouwen in je eigen huiskamer. Maak sneeuwpoppen, bloemen, wc-potten, robots, piramides, regenwolken en andere Takahashi-achtige ongein. Het leuke is dat al die voorwerpen daarna tot leven komen en op elkaar reageren. Ontdek iedere dag nieuwe dingen en probeer alle geheimen te vinden.

Die Tango-technologie ziet er trouwens wel indrukwekkend uit. De telefoon meet eerst je kamer op, inclusief de locatie van alle meubels, en daarna bewegen virtuele voorwerpen echt driedimensionaal door de ruimte. Ook over je tafel en achter stoelen langs enzo. Knap gemaakt.

Neo-games.blog forum

Dit bestel je in Nintendo’s officiële Kirby Café

kirbycafe0
Volgende maand openen Nintendo en HAL Laboratory in Japan drie tijdelijke Kirby Cafés. De winkels zijn vooral bedoeld om souvenirs te verkopen (Kirby-tassen, Kirby-koffiekoppen, Kirby-telefoonhoesjes, etc.), maar net als in een echt café kunnen bezoekers ook eten en drinken bestellen. Grappige gerechten, die allemaal iets met Kirby te maken hebben. Zoals je ziet is eindbaas Whispy Woods ook weer van de partij. Ik heb geen idee wat het is of hoe het smaakt, maar dat gezicht lijkt wel heel goed. Complimenten aan de chef!

De rest van het menu kun je hieronder bekijken. De “saaie” gerechten die op het eerste gezicht niets voorstellen, zijn bijna allemaal Power-Ups die Kirby in de spellen kan opeten. Echte fans herkennen ze natuurlijk meteen.

Overwin je hoogtevrees in dit Virtual Reality-spel

Kijken op YouTube
Je maakt een VR-spel waarin een kat gered moet worden van een houten plank die uit het raam van een wolkenkrabber steekt. Vervolgens laat je spelers ook in het echt over een plank lopen. Ik versta geen Japans, maar aan al het gegil te horen werkt het trucje erg goed.

Project i Can is voorlopig alleen te spelen als attractie in Tokio, maar ik ga ervan uit dat Namco Bandai de demo uiteindelijk ook wel beschikbaar zal maken voor andere HTC Vive-bezitters.

Neo-games.blog forum

Arcaderacer uit 1989 is geen computerspel

segasupercircuit
Een paar jaar geleden schreef ik op deze site over een groep Duitsers en hun radiografisch bestuurbare WipEout racebaan. Op het wagentje was een kleine camera gemonteerd, zodat het voor spelers achter het computerscherm leek alsof ze echt op een futuristisch parcours reden. Ik vond het een van de origineelste ideeën die ik ooit had gezien.

Maar zo origineel was het dus niet. Gamingblog Kotaku vond vandaag een filmpje uit 1989 (!), waarin Sega precies hetzelfde deed maar dan op veel grotere schaal. Deze racebaan nam een hele zaal in beslag, en er konden maar liefst 8 radiografisch bestuurbare autootjes tegelijk over racen. Spelers zaten ondertussen in verbouwde arcadekasten, waardoor het leek alsof ze een computerspel speelden met (zeker voor die tijd) onvoorstelbaar mooie graphics.

Inmiddels bestaat Sega Super Circuit niet meer, maar het filmpje ziet er 26 jaar later gewoon nog steeds futuristisch uit. Ik wil een miniatuurversie om thuis te spelen!

Hoe anders was Mario’s -1 level in Japan?

minusworld
Alles is beter in Japan. In onze versie van Super Mario Bros was het mysterieuze World -1 gewoon een kopie van een bestaand level, maar in de Famicom-versie van het spel zaten  gewoon 3 geheime werelden verstopt. Het zijn bizarre levels waarin Mario door de lucht zwemt, waar de prinses onderdeel is van het decor en waar Bowser’s kasteel wordt bevolkt door vliegende inktvissen. Inmiddels weten we dat het gewoon een glitch is, maar Japanse spelers die hier in 1985 terechtkwamen hadden vast het gevoel dat ze een heel speciaal geheim ontdekten.

  • World -1 was een programmeerfout, die optrad als Mario op een bepaalde manier door een muur gleed in level 1-2. Het trucje werkt in alle versies van het spel, dus als je hem nog ergens in de Virtual Console hebt staan kun je gewoon kopiëren wat de speler aan het begin van het filmpje doet. Houd er wel rekening mee dat het Westerse level -1 een stuk minder spectaculair is.
  • Dit filmpje staat al sinds 2007 op YouTube, maar werd onlangs herontdekt door gamesjournalist Christian Nutt. Ik kende hem nog niet, en kon mijn ogen nauwelijks geloven.

Japans Luigi’s Mansion arcadespel in actie

luigismansionarcade
In Japan werd deze week een nieuwe Luigi’s Mansion uitgebracht. Het spel is niet gemaakt door Nintendo en verschijnt ook niet voor Wii U of 3DS.

Luigi’s Mansion Arcade werd ontwikkeld door Capcom en om het te spelen zul je op zoek moeten naar een arcadehal. Het spel is losjes gebaseerd op Luigi’s Mansion: Dark Moon voor de 3DS, maar speelt totaal anders. In deze versie bekijken spelers het spookhuis door de ogen van Luigi en zuigen ze spoken op met een speciale stofzuiger-controller. Het is eigenlijk gewoon een on-rails lightgun shooter, maar dan dus net even anders.

Het filmpje (gefilmd door Japanse arcadegangers, dus verwacht geen perfecte beeldkwaliteit) ziet er eigenlijk best leuk uit. De minutenlange tutorial is een beetje irritant, maar als het spel écht begint zorgen de spoken voortdurend voor verrassingen. Met 2 spelers lijkt dit me best een grappige ervaring. Als deze arcadekast ooit naar Nederland komt zal ik zeker een kijkje nemen.

Level-5′s nieuwe RPG The Snack World

thesnackworld
Dus ontwikkelaar Level-5 (Professor Layton, Ni No Kuni, Inazuma Eleven, Fantasy Life) heeft een nieuw spel aangekondigd. En het lijkt erop dat deze ook naar Amerika en Europa komt. (Want waarom anders die nagesynchroniseerde Engelstalige trailer op YouTube?) In Japan wordt The Snack World een compleet multimedia spektakel met een 3DS-spel, een smartphone game, een tekenfilmserie, een manga comic, een bioscoopfilm en een eigen speelgoedlijn. Dat komt vast niet allemaal onze kant op, maar met een beetje geluk in ieder geval het spel.

De officiële, supermooi geanimeerde trailer moet haast wel afkomstig zijn uit de bioscoopfilm of de tekenfilmserie, maar in het tweede filmpje zie je het 3DS-spel een paar minuten in actie. Het ziet eruit als een toffe RPG met fraaie graphics, alleen heb je blijkbaar wel speciale sleutelhangers nodig om voorwerpen in het spel te unlocken. Een soort amiibo, maar dan net even anders. Hopelijk heb je niet al te veel plastic rommel nodig om het spel uit te spelen, want dit is wel een wereld die ik verder wil verkennen.