Categorie: "Japan"

Nieuwe trailer Mario Kart Arcade GP: VR

Kijken op YouTube
Waar een verandering van perspectief al niet goed voor is. Mario Kart Arcade GP: VR is de eerste Mario Kart waarin je de race beleeft vanuit je kartwagentje (in plaats van vlak achter je kart met een zwevende camera), en dat ziet er in deze nieuwe trailer al meteen heel anders uit. Alles voelt groter en realistischer. Nou ja… voor zover een racespel met bijtende piranhaplanten langs de baan reelistisch kan zijn. Er is opeens ook veel meer contact tussen de coureurs onderling. Al die boze blikken die ze elkaar toewerpen in Mario Kart 8 vallen alleen op tijdens de replays na afloop, maar hier ontstaan zulke momenten al tijdens de race. Nee echt, dit spel ziet er opeens opvallend leuk uit.

Het slechte nieuws is dat Mario Kart Arcade GP: VR voorlopig alleen gepland staat voor één specifieke arcadehal in Japan, waar iedereen tijdens het spelen een virtual reality bril draagt.

Aan de andere kant: Bandai Namco’s vorige Mario Kart Arcade GP-spellen staan inmiddels allemaal op het internet als (illegale) ROMs. Wie weet kunnen we dit spel over een paar jaar ook gewoon thuis spelen op onze Oculus Rift of HTC Vive.

Neo-games.blog forum

Namco Bandai’s VR-versie van Mario Kart

Kijken op YouTube
Je moet er even voor naar Japan, maar dan heb je ook wat. In een nieuwe arcadehal van Namco Bandai kunnen bezoekers vanaf volgend maand Mario Kart spelen in virtual reality. Vanuit een racestoel, met een echt stuur om door de bochten te driften. Realistischer kan bijna niet.

Het spel is helaas wel gebaseerd op Namco Bandai’s Mario Kart Arcade GP. Daar zijn al een paar versies van verschenen voor gewone arcadekasten, en die zijn veel minder leuk dan Nintendo’s eigen spellen. Maar toch! Van zo dichtbij een race meemaken en zelf met schilden en bananenschillen gooien moet een unieke ervaring zijn. Hopelijk wordt er ooit zo’n VR Zone geopend in Nederland.

Mario Kart is te zien vanaf 0:30, samen met nog een paar andere VR-spellen.

Neo-games.blog forum

Makers Elite Beat Agents en Parappa the Rapper gaan samenwerken

Kijken op YouTube
Okee, van de eerste trailer wordt je niet veel wijzer, maar liefhebbers van Japanse muziekspellen mogen toch alvast blij worden. Rap Rabbit is een nieuw project van twee van de belangrijkste ontwikkelaars op dat gebied.

NanaOn-Sha is de studio van Masaya Matsuura, bedenker van onder andere PaRappa the Rapper, Um Jammer Lammy en Vib-Ribbon.

iNiS is het bedrijf van Keiichi Yano, de man achter Gitaroo Man en alle Elite Beat Agents spellen.

Dat zijn een hoop klassiekers, en de makers van al die spellen werken nu dus samen aan een story-driven rhythm adventure. Dat moet haast wel een feestje worden. Hopelijk krijgen we volgende maand meer informatie (Hoe speelt het? Hoe klinkt het? Voor welke platforms verschijnt het?) tijdens de E3 beurs.

Neo-games.blog forum

Japanse diorama’s van oude Nintendo-spellen

16bitmodels0
In Japan is momenteel een tentoonstelling aan de gang van kleine diorama’s die zijn gebaseerd op oude computerspellen. Het leuke is dat geen enkel spel letterlijk wordt weergegeven zoals het er vroeger uitzag. Alle kunstenaars maakten een eigen interpretatie van hun jeugdherinneringen. Zoals de realistische loodgieters hierboven. Het exacte moment waarop Mario en Luigi besloten om hun waterpomptang aan de wilgen te hangen en voortaan prinsessen te gaan redden. (Het papier in Luigi’s handen is een vermist-poster van prinses Peach).

Klik verder voor nog een paar leuke diorama’s.

Check deze Super Mario Adventure knikkerbaan

supermarioadventure0
Kennen jullie Super Mario Adventure al? Het is geen computerspel, maar wel een soort platformer waarin “Mario” een gevaarlijke reis maakt door Bowser’s kasteel .

Kotaku-journalist Luke Plunkett bestelde deze knikkerbaan uit een Japanse webwinkel, en het ziet er fantastisch uit. De gimmick is dat de rode knikker (Mario) niet automatisch naar de uitgang rolt. Spelers moeten onderweg op knoppen drukken om deurtjes te openen, hindernissen te ontwijken en springplatforms te activeren. Het resultaat is echt een soort analoog platformspel.

Hieronder staan nog een paar foto’s van Super Mario Large Adventure Game Capture a Bowser Castle, maar kijk vooral ook even op Kotaku waar een kort gameplayfilmpje is toegevoegd. Het blijft natuurlijk een knikkerbaan (dus verwacht geen wonderen), maar ik ben onder de indruk van hoe interactief dit ding eruitziet.

Nieuwe smartphone-game van Katamari-bedenker

Kijken op YouTube
Trailer van Woorld, een nieuw spelletje van Katamari Damacy-bedenker Keita Takahashi. Het ziet er leuk uit, maar helaas is het alleen speelbaar op telefoons waar Google’s nieuwe Tango-technologie is ingebouwd (een speciale camera voor augmented reality-toepassingen). Daar bestaat er momenteel nog maar eentje van, dus de meeste mensen hebben voorlopig pech.

Met Woorld kun je een fantasiewereld bouwen in je eigen huiskamer. Maak sneeuwpoppen, bloemen, wc-potten, robots, piramides, regenwolken en andere Takahashi-achtige ongein. Het leuke is dat al die voorwerpen daarna tot leven komen en op elkaar reageren. Ontdek iedere dag nieuwe dingen en probeer alle geheimen te vinden.

Die Tango-technologie ziet er trouwens wel indrukwekkend uit. De telefoon meet eerst je kamer op, inclusief de locatie van alle meubels, en daarna bewegen virtuele voorwerpen echt driedimensionaal door de ruimte. Ook over je tafel en achter stoelen langs enzo. Knap gemaakt.

Neo-games.blog forum

Dit bestel je in Nintendo’s officiële Kirby Café

kirbycafe0
Volgende maand openen Nintendo en HAL Laboratory in Japan drie tijdelijke Kirby Cafés. De winkels zijn vooral bedoeld om souvenirs te verkopen (Kirby-tassen, Kirby-koffiekoppen, Kirby-telefoonhoesjes, etc.), maar net als in een echt café kunnen bezoekers ook eten en drinken bestellen. Grappige gerechten, die allemaal iets met Kirby te maken hebben. Zoals je ziet is eindbaas Whispy Woods ook weer van de partij. Ik heb geen idee wat het is of hoe het smaakt, maar dat gezicht lijkt wel heel goed. Complimenten aan de chef!

De rest van het menu kun je hieronder bekijken. De “saaie” gerechten die op het eerste gezicht niets voorstellen, zijn bijna allemaal Power-Ups die Kirby in de spellen kan opeten. Echte fans herkennen ze natuurlijk meteen.

Overwin je hoogtevrees in dit Virtual Reality-spel

Kijken op YouTube
Je maakt een VR-spel waarin een kat gered moet worden van een houten plank die uit het raam van een wolkenkrabber steekt. Vervolgens laat je spelers ook in het echt over een plank lopen. Ik versta geen Japans, maar aan al het gegil te horen werkt het trucje erg goed.

Project i Can is voorlopig alleen te spelen als attractie in Tokio, maar ik ga ervan uit dat Namco Bandai de demo uiteindelijk ook wel beschikbaar zal maken voor andere HTC Vive-bezitters.

Neo-games.blog forum

Arcaderacer uit 1989 is geen computerspel

segasupercircuit
Een paar jaar geleden schreef ik op deze site over een groep Duitsers en hun radiografisch bestuurbare WipEout racebaan. Op het wagentje was een kleine camera gemonteerd, zodat het voor spelers achter het computerscherm leek alsof ze echt op een futuristisch parcours reden. Ik vond het een van de origineelste ideeën die ik ooit had gezien.

Maar zo origineel was het dus niet. Gamingblog Kotaku vond vandaag een filmpje uit 1989 (!), waarin Sega precies hetzelfde deed maar dan op veel grotere schaal. Deze racebaan nam een hele zaal in beslag, en er konden maar liefst 8 radiografisch bestuurbare autootjes tegelijk over racen. Spelers zaten ondertussen in verbouwde arcadekasten, waardoor het leek alsof ze een computerspel speelden met (zeker voor die tijd) onvoorstelbaar mooie graphics.

Inmiddels bestaat Sega Super Circuit niet meer, maar het filmpje ziet er 26 jaar later gewoon nog steeds futuristisch uit. Ik wil een miniatuurversie om thuis te spelen!

Hoe anders was Mario’s -1 level in Japan?

minusworld
Alles is beter in Japan. In onze versie van Super Mario Bros was het mysterieuze World -1 gewoon een kopie van een bestaand level, maar in de Famicom-versie van het spel zaten  gewoon 3 geheime werelden verstopt. Het zijn bizarre levels waarin Mario door de lucht zwemt, waar de prinses onderdeel is van het decor en waar Bowser’s kasteel wordt bevolkt door vliegende inktvissen. Inmiddels weten we dat het gewoon een glitch is, maar Japanse spelers die hier in 1985 terechtkwamen hadden vast het gevoel dat ze een heel speciaal geheim ontdekten.

  • World -1 was een programmeerfout, die optrad als Mario op een bepaalde manier door een muur gleed in level 1-2. Het trucje werkt in alle versies van het spel, dus als je hem nog ergens in de Virtual Console hebt staan kun je gewoon kopiëren wat de speler aan het begin van het filmpje doet. Houd er wel rekening mee dat het Westerse level -1 een stuk minder spectaculair is.
  • Dit filmpje staat al sinds 2007 op YouTube, maar werd onlangs herontdekt door gamesjournalist Christian Nutt. Ik kende hem nog niet, en kon mijn ogen nauwelijks geloven.