Categorie: "PSP"

LocoRoco


LocoRoco is een grappig platformspel met een Barbapapa-achtige hoofdrolspeler. Het wezentje is vloeibaar, en je ziet hem bijna letterlijk door de levels heen klotsen en zichzelf klein maken om door smalle gangetjes heen te "stromen." Maar dat is nog niet eens het meest unieke aspect van dit spel.

Byte Hell 2000


Bij Byte Hell 2000 ligt de Nintendo-link er wel erg dik bovenop. Dit hele spel schreeuwt bijna "Wario Ware-kloon!" Niet dat dat erg is trouwens, de gemiddelde PSP-bezitter heeft waarschijnlijk nog nooit van Wario Ware gehoord, laat staan dat ze die geweldige krankzinnigheid ooit zelf meegemaakt hebben. Met dit spel krijgen ze nu eindelijk ook de kans.

Portable Resort


Een opvallende PSP-titel is Portable Resort van Namco. Het spel leent wat elementen van Nintendo’s Animal Crossing, maar zo te zien is er hier nog minder te doen dan in een "echt" spel. Er is zeker niet zoiets als een einddoel of vijanden om te verslaan.

2005 was beste games-jaar ooit

2005 was een goed jaar voor de game-industrie. Het was zelfs het beste jaar dat ze ooit hebben gehad. "U.S. game retail sales hit a record $10.5 billion in 2005." Let op dat je dit niet kunt vertalen als 10,5 biljoen dollar. Een biljoen is een miljoen miljoen. Een 1 met twaalf nullen dus. En het gaat erg goed met de game-industrie, maar ook weer niet zo goed dat ze 10.500.000.000.000 dollar omzet per jaar draaien.

Een billion daarentegen is wat wij hier een miljard noemen. Duizend miljoen. De game-industrie in Amerika heeft vorig jaar een omzet van 10.500.000.000 dollar gehaald. Dat is 300.000.000 dollar meer dan in 2002, het vorige recordjaar.

PSP verslaat DS

Voor de eerste keer sinds april 2005 zijn er in Japan deze week meer PSP’s dan Nintendo Dual Screens verkocht. (Als iemand een tip voor me heeft hoe je DS in meervoud schrijft hoor ik het heel graag. DS’s? DSen?)

Daarbij moeten we wel opmerken dat de DS deze week zo goed als uitverkocht was in Japan. Nintendo heeft er dus minder exemplaren van kunnen verkopen dan misschien mogelijk was geweest. Maar zelfs dan zijn er nog steeds 20.000 PSP’s meer verkocht als vorige week.

3,5 miljoen PSP’s in een maand

Sony verwacht aan het einde van dit jaar 6 miljoen exemplaren van hun handheld verkocht te hebben. Eind november stond de teller nog maar op 2,5 miljoen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om dan tot de conclusie te komen dat het bedrijf heel veel verwacht van deze kerstperiode.

Alleen al in Noord Amerika moeten er tussen de 2,5 en 3 miljoen verkocht gaan worden. Het spel dat daar mede verantwoordelijk voor gaat zijn is natuurlijk Grand Theft Auto – Liberty City Stories. Veel analisten hebben hier hele hoge verwachtingen van. Verder wordt de PSP ook steeds serieuzer genomen als afspeelapparaat voor films. Meer en meer speelfilms worden nu al gelijktijdig uitgebracht op zowel DVD als UMD. De “urban nomads”, zoals Sony hun doelgroep liefkozend noemt, willen hun huiskamer blijkbaar overal mee naar toe nemen.

bron

Metal Gear Acid 2 in 3D met de Solid Eye

Gisteren is Metal Gear Acid 2 uitgekomen in Japan. Met de Solid Eye er gratis bij in de verpakking. Ik zat ongeduldig te wachten totdat iemand eens een uitgebreide impressie van dat ding online plaatst, want ik ben zeer benieuwd hoe het werkt. Metal Gear Acid 2 director Shinta Nojiri heeft gezegd dat het effect bijzonder overtuigend is en dat voorwerpen er echt ‘solide’ uitzien.

Liberty City Stories

Aanstaande vrijdag ligt Grand Theft Auto: Liberty City Stories voor de PSP hier in de winkels. Het is een spel waar veel PSP-bezitters op hebben zitten wachten. Misschien zelfs wel <i>het</i> spel waar ze op hebben zitten wachten. Want Grand Theft Auto is een van de belangrijkste games van de laatste jaren. Op het gebied van vrijheid is het spel nog steeds onovertroffen. En het is wel duidelijk dat die vrijheid, liefst zoveel mogelijk, de richting is die we in de toekomst op zullen gaan. De rest van de industrie kan weinig anders doen dan toekijken en proberen te volgen. In het fantastische San Andreas op de PS2 kun je jezelf urenlang vermaken zonder ooit echt met "het spel" bezig te zijn. Ik voorspel dat over een paar jaar de missies zelfs helemaal uit de serie verdwijnen. Dan is de hele stad zo overtuigend en levendig dat er vanzelf interessante spelsituaties ontstaan.

Binnenkort Myst op de PSP?

De afgelopen weken hebben bijna alle tijdschriften en kranten aandacht besteed aan Myst V: End of Ages. Met veel gevoel voor dramatiek werd het spel aangekondigd als het allerlaatste deel uit de beroemde Myst serie. Je moet daar wel respect voor hebben, als een creatief team weet hoe ze moeten stoppen op het hoogtepunt. Of het vijfde deel ook echt het hoogtepunt is valt natuurlijk te betwisten, maar in ieder geval was de serie wel gestopt voordat het zou zijn afgegleden naar een bedenkelijk niveau. Totdat het alleen nog maar een parodie op zichzelf was geweest. Helaas het lot van veel langlopende series.

Maar vandaag werd doodleuk bekend gemaakt dat er een nieuw Myst spel in de maak is. Ditmaal voor de Playstation Portable. In Japan moet het zelfs al in maart verschijnen. Of de serie net zo goed werkt op een PSP als op de PC is nog maar zeer de vraag. Met name het gebrek aan een muis lijkt me een groot gemis. Zeker voor een spel als Myst, dat bekend staat om zijn hersenkrakend moeilijke puzzels, en niet zozeer om de snelle actie. Het hoeft natuurlijk niet te mislukken, maar ik denk dat Myst PSP wel een heel ander soort spel zal worden. Details zijn op dit moment nog niet bekend, dus we kunnen alleen maar afwachten.

Ik moet toch zeggen dat dat respect waar ik het net over had, toch wel een heel klein beetje minder is geworden na deze aankondiging. Waarom niet aan een heel nieuw spel op de PSP beginnen jongens?