Categorie: "PSP"

Kijk dit: Pix’n Love Rush als PSP Mini


Lekker kneuterige trailer voor Pix’n Love Rush met één van de producers als een nerveuze nieuwslezer die niet zo goed Engels spreekt. Let op hoe de camera net een seconde langer blijft hangen dan nodig na die laatste “don’t miss it!” Zou het een act zijn?

Het klinkt ingewikkeld, maar Pix’n Love Rush is dus de PSP-port van de iPhone-versie van Xbox Live Indie Arkedo Series 03 – PIXEL! Het spel wordt met iedere port simpeler en bevat nu zelfs minigames waar je maar één knop voor nodig hebt. Voor sommige gamers vast reden om al bij voorbaat af te haken, maar het lijkt mij een erg geschikte PSP Mini. Vooral de Rush-mode klinkt verslavend: in sessies van precies vijf minuten probeer je een perfecte score te halen in ultakorte platformlevels die elkaar steeds sneller afwisselen. Een soort Wario Ware voor platformspellen dus. De graphics emuleren bewust de gebrekkige LCD-schermpjes van oude spelcomputers (Game Boy, Virtual Boy, Game & Watch), wat de feestvreugde voor retro-fans alleen maar verhoogt.

Pix’n Love Rush is vanaf 2 maart gratis verkrijgbaar voor PlayStation Plus-abonnees en vanaf 16 maart te koop voor €1,99. Zoals alle Minis is hij geschikt voor PSP én PS3.

Kijk dit: de Xperia Play (PlayStation Phone) in actie


Na heel veel geruchten en een bizarre reclame onthulde Sony Ericsson gisteren eindelijk wat de Xperia Play precies inhoudt. Wat blijkt? Het is toch niet helemaal een PSP die toevallig ook kan bellen. De Xperia Play is weliswaar gebouwd om op te gamen, maar je kunt er niet mee inloggen op de PlayStation Store om willekeurige PSP-titels te downloaden. In plaats daarvan is de Xperia Play compatible met PlayStation Suite-spellen. Een nieuw concept waarbij Sony PSOne-klassiekers (en later misschien ook nieuwe spellen?) beschikbaar maakt voor “PlayStation Certified” Android-telefoons. Op dit moment is de Xperia Play de enige gecertificeerde telefoon, maar dat worden er dus meer.

De belangrijkste reden om er één te kopen zijn dus die knoppen. PlayStation Suite-spellen kunnen ook overweg met touchscreen-besturing (in dat geval worden er virtuele knoppen over het scherm geprojecteerd), maar de Xperia Play is de enige telefoon die volwaardige PlayStation-controls biedt. Wel zo comfortabel. Als ook andere Android-ontwikkelaars hun spellen massaal aanpassen aan die besturing kan het best een interessante telefoon worden, maar het is nog even afwachten hoe het aanbod zich gaat ontwikkelen. De Xperia Play verschijnt deze lente met een paar spellen alvast geïnstalleerd. Waaronder, volgens Kazuo “Riiiiiiiidge Racer” Hirai, minstens één legendarische PS1-klassieker. Hieronder een paar filmpjes van het apparaat in actie.

PlayStation Phone aangekondigd met bizarre reclame


Sony Ericsson bevestigde vandaag tot niemands verbazing de komst van de Xperia Play (onder gamers beter bekend als de Playstation Phone). Gelekte foto’s van dit apparaat circuleren al over het internet sinds augustus 2010, maar nu is het dan officieel: er komt een telefoon waarop je PlayStation-spellen kunt spelen (zoals het er nu naar uitziet ports van PSone-spellen en een selectie van PSP-spellen). De grote onthulling met alle details volgt op 13 februari, maar bekijk nu alvast deze onsmakelijke trailer.

Twee dingen die je moet weten om het filmpje te begrijpen:

  • De groene robot rechtsonder is het logo van Android – Google’s besturingssysteem voor smartphones waar ook de Xperia Play op draait.
  • Het langwerpige ding op het controlepaneel is een touchpad voor je duimen. Bedoeld als alternatief voor de analoge controlsticks van een echte PlayStation-controller. Voor het eerst op een Android-telefoon heb je dus je duimen nodig.

Een lugubere reclame voor een telefoon, maar hij past wel heel erg in de traditie van bizarre PlayStation reclames.

De eerste PSP Mini die is gemaakt met Game Maker

Trailer van GreenTechPLUS+ op de PSP. Op het eerste gezicht niet zo’n aantrekkelijke Mini (ik snap eigenlijk amper wat er in de trailer gebeurt), maar toch is er iets speciaals aan dit spel: het is de eerste PSP Mini die is gemaakt met Game Maker.

Game Maker dus, het programma waarmee iedereen relatief eenvoudig een eigen spel kan maken. Ook in de indiescene is Game Maker populair omdat moederbedrijf Yoyogames zich zo bescheiden opstelt. Er zijn geen lelijke logo’s, de spellen draaien ook op computers waar geen Game Maker is geïnstalleerd en Yoyogames vraagt geen percentage van de winst als je besluit je spel te verkopen.

Dat blijft allemaal zo, maar daarnaast is Yoyogames sinds kort ook een uitgever. Iedereen die dat wil kan zijn spel laten beoordelen door een jury. Als die het goed genoeg vinden (de website waarschuwt dat ONLY THE VERY BEST GAMES door de selectie komen) wordt je spel toegevoegd aan de Yoyogames Store. Het nadeel is dat Yoyogames daar wel 50% van de winst opstrijkt, maar daar staat tegenover dat ze je kunnen helpen om je spel te porten naar andere platforms. Er zijn al een paar Gamemaker-spellen beschikbaar op de iPhone, maar GreenTechPLUS+ is de eerste die verschijnt voor de PSP. Ik stel me voor dat het een net iets grotere kick geeft om je slaapkamerproductie terug te zien op een échte spelcomputer.

Gravity Daze, Reality Fighters, WipEout en alle andere spellen voor de NGP


Korte video met bijna alle spellen die nu zijn aangekondigd voor de NGP. De graphics zijn overal dik in orde, maar ik ben nieuwsgierig naar drie spellen in het bijzonder: Gravity Daze, Reality Fighters en WipEout.

Gravity Daze is een vliegspel waarin een cel-shaded poppetje door een futuristische stad vliegt. Dat is meteen alles wat we over het spel weten, maar wat zien die vijftien seconden er tof uit. Assassin’s Creed zonder zwaartekracht.

Reality Fighters is een vechtspel op je keukentafel. Of op je bed. Of in je achtertuin. Of waar je de camera ook op richt. Augmented Reality dus. Nu zijn vechtspellen niet echt mijn ding, maar deze actiepoppetjes worden wel heel overtuigend in de omgeving geplakt. Reality Fighters maakt me nieuwsgierig naar de andere Augmented Reality-spellen op de NGP.

WipEout is… nou ja, WipEout. De vorige twee aflevering op de PSP waren verrassend goed, deze is hopelijk weer van hetzelfde hoge niveau. Oh, en er zijn tiltcontrols. Ik ben benieuwd of dat met 793 km/h goed werkt.

Bergen uit de grond duwen in Little Deviants


Demonstratievideo van Little Deviants. Dit is nu al mijn favoriete spel voor de NGP. Het ziet er schattig uit en het is de enige die zo grappig gebruik maakt van het touch pad aan de achterkant van de PSP. Spelers rollen de hulpeloze oranje beestjes naar de finish door het landschap met hun vinger omhoog te duwen. Er komt geen knop aan te pas én je handen komen nooit per ongeluk voor het scherm. Ideaal! Daarnaast heeft het iets magisch om zo eenvoudig met een landschap te boetseren. De spelwereld in dit filmpje wordt er bijna tastbaar van, al kan ik me voorstellen dat zelfs een klein beetje lag (als de heuvel je vinger pas een halve seconde later volgt) die illusie meteen weer verpest. Ik ben met andere woorden benieuwd hoe Little Deviants speelt, maar het ziet er fantastisch uit.

Draagbare Uncharted niet ontwikkeld door Naughty Dog, wel veelbelovend


Demonstratie van Uncharted op de NGP. Dit is geen port van Uncharted 1, maar een nieuw avontuur dat op dit moment wordt ontwikkeld door Sony Bend (bekend van Syphon Filter: Logan’s Shadow en Resistance: Retribution). Twee dingen vallen op:

  • De virtuele jungle ziet er verbazingwekkend goed uit. Je zou bijna gaan geloven dat die nieuwe handheld echt beelden van PS3-kwaliteit kan produceren.
  • Drake maakt gebruik van bijna iedere gimmick in de NGP. Om een ladder te beklimmen wrijf je over het touch pad (overbodig) en om aan een liaan te slingeren zwaai je de hele NGP heen en weer (irritant). Nauwkeurig richten met de ingebouwde motion sensors ziet er gelukkig wel handig uit en een rotswand beklimmen door richeltjes aan te tikken gaat ook lekker vlot.

De techniek lijkt kortom goed te werken en de gimmicks zijn gelukkig optioneel. Rest alleen nog de vraag of Sony Bend net zulke sterke dialogen schrijft als Naughty Dog.

Sony onthult nieuwe draagbare spelcomputer: de NGP


Het is je vast niet ontgaan dat Sony vandaag een nieuwe PlayStation Portable aankondigde. Het ding heet voorlopig de NGP (Next Generation Portable) maar later volgt nog een officiële naam. Misschien wel gewoon PSP2. Verrassend genoeg blijken bijna alle geruchten te kloppen:

  • Touch Pad aan de achterkant. Exact zo groot als het scherm aan de voorkant en daarom (volgens Sony) even intuïtief als een echt touchscreen.
  • Maar ook: een echt touchscreen. Het scherm aan de voorkant is gewoon óók aanraakgevoelig. Ontwikkelaars kunnen alle kanten op met de NGP.
  • Twee controlsticks. Eindelijk. Sony roept dan wel dat de NGP even krachtig is als de PS3, maar die extra controlstick lijkt me veel belangrijker voor de “console ervaring.” Het zijn overigens echte, extra korte, controlsticks. Geen platte schijfjes zoals op de oude PSP.
  • Motion sensors en accelerometers. Simpel gezegd: alles wat de PS3 Sixaxis-controller kan, kan de NGP ook.
  • Een OLED-scherm met ruim vier keer zoveel pixels als de originele PSP (950 x 544 om precies te zijn). Voordelen van OLED t.o.v. een LCD-display zijn het lage energieverbruik, de hoge contrastwaarde en de extreem grote kijkhoek.
  • Alle NGP’s kunnen online via Wi-Fi, maar er komt een apart model dat ook compatible is met het 3G-netwerk dat overal om ons heen in de lucht hangt. Wie dat gaat betalen werd mij alleen niet duidelijk. Ter vergelijking: 3G-abonnementen voor Apple’s iPad kosten tussen de 15 en 30 euro per maand.
  • Spellen worden verkocht op speciale flash-kaartjes. UMD’s worden dus afgeschaft maar de NGP is geen ‘download only’ handheld zoals de PSP Go.
  • Alle PSN-spelletjes die je al had gekocht voor de PSP kun je gratis opnieuw downloaden. Netjes!
  • Hoe lang gaat de batterij mee? Er was gisteren een gerucht dat de NGP al na 4 of 5 uur gamen aan de lader moet. Sony’s Europese directeur reageerde daar op door te stellen dat de NGP een “good, solid battery life” heeft. Maar wat betekent dat?
  • De prijs is nog niet bekend. De NGP verschijnt aan het einde van dit jaar, maar niemand weet voor hoeveel geld. Sony wilde alleen beloven dat het apparaat betaalbaar zou zijn, maar dat kan natuurlijk alles betekenen.

[g.forum]

Anonieme bron: PSP2 even krachtig als PS3


“Reports today claim that Sony’s long-rumoured PSP successor is as powerful as the PlayStation 3. [...] Sony is specifically asking developers to focus on deep, content-rich game experiences to differentiate PSP2 from app-focused smartphones.”

Volgens anonieme bronnen is de PSP2 dichterbij dan je denkt. Een officiële onthulling zou al gepland staan voor 27 januari waarna het apparaat in oktober van dit jaar in de winkels moet liggen. Met twee controlsticks en een High Definition scherm zou Sony van plan zijn om de PSP2 nadrukkelijk in de markt te zetten als een draagbare PS3. Zie ook het citaat hierboven, waarin ontwikkelaars wordt gevraagd om uitgebreide next-gen spelervaringen voor te bereiden.

Dit gerucht staat dan weer los van de eerder geruchten dat de PSP2 is uitgerust met een touchscreen aan de achterkant.

Ik kan onmogelijk de enige zijn die hier niet echt blij van wordt. Er is een ongetwijfeld een doelgroep voor zoveel draagbare rekenkracht, maar het eerste wat door mijn hoofd schoot was: ik heb toch al een PlayStation 3? De enige redenen dat ik mijn PSP de laatste tijd weer wat vaker gebruik zijn die fijne Minis. Simpele spelletjes die zich perfect lenen voor een handheld (mijn nieuwste verslaving: de Minis-versie van Pac-Man Championship Edition!). Duurder en groter is wel het laatste wat ik hoopte dat de PSP2 zou worden.

Maar goed, laat ik in ieder geval stoppen met klagen totdat die PSP2 daadwerkelijk is aangekondigd. Misschien valt het wel mee. Meer duidelijkheid (hopelijk) op 27 januari!

[g.forum]

Wat zijn Ubisoft’s populairste spellen?


Geen wonder dat Ubisoft zoveel Rabbids-spellen blijft maken, het is hun succesvolste franchise ooit. Ik wist dat de serie populair was, maar dit had ik niet verwacht. Siliconera ontdekte dat de prettig gestoorde konijnen meer spellen verkopen dan Prince of Persia, meer dan Splinter Cell en zelfs meer dan de complete Assassin’s Creed-serie. De teller staat op 29 miljoen verkochte exemplaren voor tot nu toe vijf Raving Rabbids-spellen.

Maar onderschat ook Ubisoft’s andere casual games niet. De op meisjes gerichte ‘Imagine’ spellen (Laura’s Passie in Nederland) zijn samen goed voor 19 miljoen verkochte exemplaren. De beruchte ‘Z’ serie (Dogz, Catz, Hamsterz) is nog populairder: de belabberde huisdieren-simulators gingen al 22 miljoen keer over de toonbank. Ik zag ze altijd wel rijendik staan in de rekken van de Media Markt, maar ik had geen idee dat ze zó massaal werden verkocht. Daarmee is Ubisoft één van de weinige third party ontwikkelaars die echt lijkt te begrijpen wat de door Nintendo aangeboorde groep “nieuwe gamers” leuk vindt.

Dit zal helaas ook wel betekenen dat Hamsterz 3D voor de 3DS een hogere prioriteit heeft dan een eventuele Prince of Persia 3D.

[g.forum]