Categorie: "Wii U"

Exclusief voor de Wii U: Rayman Legends ziet er weer prachtig uit


Nog een trailer! Rayman Legends op de Wii U. Ubisoft legt de nadruk zwaar op co-op multiplayer, maar ik neem aan dat het spel (net als Rayman Origins) ook gewoon speelbaar en leuk is in je eentje. Dan waarschijnlijk met een computergestuurde Murphy die alle hindernissen voor je opzij duwt en de scheve platformpjes recht draait. De handgetekende graphics zien er weer schitterend uit (wat best knap is voor een spel dat amper een jaar na zijn voorganger verschijnt – Ubisoft maakte geen grapje toen ze zeiden dat het UbiArt Framework een snelle ontwikkeling mogelijk maakt) en de levels zitten opnieuw vol creatieve hindernissen. Het derde level in deze trailer is mijn favoriet: een doldwaze achtbaanrit die ongemerkt ook fungeert als muzikaal ritmespelletje.

Enge survival horror op de Wii U in Ubisoft’s ZombiU


Weet je nog dat horrorspel dat Todd en OctoG123 speelden in Nintendo’s merkwaardige demonstratiefilmpje voor de Wii U? Was dat stiekem een voorproefje van ZombiU? Die gisteravond door Ubisoft aangekondigde zombieshooter is tot nu toe het enige horrorspel op de Wii U. We weten het pas zeker als Ubisoft echte spelbeelden laat zien, maar het zou mij niets verbazen als spelers blijken rond te lopen met scanners die verborgen “antibodies” laat zien in de opgezwollen klieren van de zombies.

Nu denk je bij een lollige naam als ZombiU misschien dat dit een vrolijk, House of the Dead-achtig, over-de-top schietspel wordt, maar dat is dus net niet het geval. De eerste trailer is juist een naargeestig filmpje over een zombie-invasie in Engeland. Er valt niets te lachen bij de gruwelijke taferelen die hier voorbij komen. Door de bijzondere manier waarop het is gefilmd moest ik voortdurend denken aan Techland’s beroemde Dead Island-trailer. Deze is minstens even heftig en dus een prima tegenargument voor iedereen die beweert dat de Wii U alleen geschikt is voor kleine kinderen. (Alleen die titel, daar zou ik nog eens over nadenken als ik Ubisoft was).

Gamen in het Miiverse en meer Nintendo Direct-nieuwtjes


Het touchscreen van de Wii U-controller wordt je toegangsvenster tot Nintendo’s eigen sociale netwerk. Dat was vannacht de belangrijkste boodschap in Satoru Iwata’s pre-E3 toespraak. Via het “Miiverse” (een samentrekking van de woorden Mii en Universe) sta je voortdurend in contact met andere Wii U-bezitters. Kijk waar je vrienden mee bezig zijn, check op het plaza welke spellen populair zijn of plaats een noodkreet op een Twitter-achtig forum als je vastzit in een moeilijk spel. De bebrilde nerd in Nintendo’s demonstratiefilmpje (waarover later meer) kreeg op die manier binnen twee minuten het advies dat hij nodig had om een gevaarlijke zombie te verslaan. Het zijn allemaal zaken die nu ook al mogelijk zijn op de gemiddelde smartphone, maar het idee om al die communicatie te verwerken in het spel zelf (in een voorbeeldfilmpje stond de wereldkaart van een Mariospel vol met berichtjes van andere spelers) is best interessant. Als Nintendo dit goed uitwerkt wordt gamen op de Wii U een stuk gezelliger.

(Maar laten we niet te vroeg juichen; dit is hetzelfde bedrijf dat het een paar maanden geleden nog een goed idee vond om maar één reactie per brief toe te staan in de Nintendo Brievenbus op de 3DS. Een programma dat je overigens pas kon opstarten nadat je eerst je huidige spel had afgesloten. Stilletjes vraag ik me af of Nintendo echt in staat is om een goed functionerend sociaal netwerk op te zetten).

Alle E3-persconferenties – hoe laat en op welke sites?


Zondag 3 juni, 24:00 uur Nintendo Direct Pre E3-presentatie
Voorafgaand aan de echte persconferentie onthult Nintendo’s directeur Satoru Iwata in deze speciale webcast alvast wat nieuwe informatie over de Wii U. Wat hij precies gaat zeggen weet nog niemand (update: nu wel). Het zou een korte opfriscursus kunnen zijn over wat de Wii U ook alweer kan, maar hopelijk mag Iwata al iets spannenders verklappen. Een naamsverandering? Een releasedatum? Een prijskaartje? Kom om middernacht kijken!

Maandag 4 juni, 18:30 uur Microsoft persconferentie
Grote aankondigingen over de opvolger van de Xbox 360 hoeven we volgens Microsoft nog niet te verwachten. Deze persconferentie staat vooral in het teken van alle spellen die het komende jaar verschijnen voor de huidige hardware: Halo 4, Gears of War: Judgment, Forza Horizon, Fable: The Journey en hopelijk een paar spectaculaire verrassingen. Voor Xbox Live Gold-leden is deze presentatie ook te volgen op de Xbox 360.

Teasers voor twee aankomende Castlevania-trailers


Konami gaat volgende week op de E3-beurs twee nieuwe Castlevania’s onthullen. Een mysterieuze spin-off voor de 3DS en een regulier vervolg op Lords of Shadow voor de PS3/Xbox 360/Wii U. Bekijk hieronder alvast twee korte voorproefjes. Geen van beide filmpjes bevat echte spelbeelden, al geeft de Lords of Shadow 2-video in ieder geval een indruk van wat we ongeveer kunnen verwachten (denk: honderden vijanden, metershoge eindbazen en hoofdrolspeler Gabriel met een magische vuurzweep). Maar pas op: de trailer bevat een gigantische spoiler voor iedereen die de eerste Lords of Shadow nog niet heeft uitgespeeld. Als je nog niet wist dat Gabriel aan het einde van dat spel verandert in Dracula, dan neemt deze video rond 2:12 een verrassende wending.

Het filmpje voor Mirror of Fate (de 3DS-versie) bestaat uit niets meer dan rookwolken. Ik neem aan dat dat eigenlijk bloed moet voorstellen, maar als ik niet wist dat de Castlevania-spellen over vampiers gingen had ik het nooit geraden. Het laatste nieuws over dit spel is dat het definitief speelt als een 2D platformspel. Hoera? Ik baal nog steeds een beetje dat Konami de pixelart vaarwel heeft gezegd, maar met dit nieuws is Mirror of Fate wel de sequel waar ik mij het meeste op verheug.

Alien style trailer voor Aliens: Colonial Marines


Terwijl regisseur Ridley Scott bezig was met zijn prequel op de Alien-films, werkte ontwikkelaar Gearbox aan een semi-officieel vervolg in game-vorm. In het spel Aliens: Colonial Marines gaat een groep soldaten op zoek naar Ellen Ripley in het ruimteschip U.S.S. Sulaco. Iedereen die Alien 3 heeft gezien weet dat ze Sigourney Weaver daar niet zullen vinden, maar het is de perfecte set-up voor een klassiek potje ruimtehorror. Een verlaten ruimteschip, donkere gangen, knipperende tl-buizen en de wetenschap dat er ieder moment een Facehugger in je gezicht kan springen.

Aliens: Colonial Marines is al een eeuwigheid in ontwikkeling (al sinds 2006 om precies te zijn), maar ik had me nog niet gerealiseerd hoe serieus ook Ridley Scott en filmstudio 20th Century Fox dit project nemen. Een vandaag vrijgegeven trailer is gemonteerd op een variant van de klassieke Alien-muziek. Dat is dus inclusief de bonkende hartslag en het snerpende gejank. Het is een mooie tegenhanger van de Prometheus-reclame (met dezelfde geluidseffecten) die nu voortdurend op tv is. Oorspronkelijk zou het spel ook al over een paar maanden uitkomen zodat 2012 volledig in het teken stond van de Alien-franchise, maar Gearbox kondigde vandaag aan dat Colonial Marines is uitgesteld tot 12 februari 2013. Jammer inderdaad, maar we zullen er maar vanuit gaan dat die extra ontwikkeltijd het spel ten goede komt.

Nintendo-fans zouden ook dit video-interview moeten bekijken waarin ontwerper Randy Pitchford opvallend enthousiast is over de Wii U. Hij belooft onder andere mooiere graphics dan in de PS3/Xbox 360-versie en een echt werkende motion tracker (zoals in de films) op het touchscreen van de controller.

Alsnog echte controlsticks voor de Wii U-controller?


Kijk nou, Nintendo heeft een aanpassing gedaan aan de Wii U-controller. De twee platte schuifknoppen uit het eerste ontwerp zijn vervangen door echte analoge sticks. Dat lijkt mij een verstandig besluit. De draaiknop was een prima oplossing voor de draagbare 3DS, maar waarom Nintendo op hun thuisconsole niet gewoon koos voor het comfort van echte controlsticks was mij al vanaf de onthulling van de Wii U een raadsel. Ik ben blij dat de ontwerpers tot inkeer zijn gekomen.

Bij dit soort foto’s loop je altijd het risico dat je in de maling wordt genomen door iemand die handig is met Photoshop, maar het bewuste Twitter-account (van een medewerker bij Lego-ontwikkelaar Traveller’s Tales) werd na het lekken zo snel verwijderd dat dit verhaal wel bijna moet kloppen. Andere subtiele aanpassingen:

  • De Start- en Select-knoppen zijn verplaatst naar de rechterkant van het scherm. (Zaten eerst onderaan).
  • Onder de vierpuntsdruktoets zit nu een mysterieus vierkantje.
  • Naast de Power-knop is een al even mysterieuze vierkante knop toegevoegd. Ik gok dat mintens één van die vierkantjes wordt gebruikt om het spel te verplaatsen van de televisie naar de controller en vice versa.

[g.forum]

Kijk dit: een kolossale eindbaas in Darksiders II


Van deze trailer krijg ik zin om Darksiders II te spelen. En dat terwijl ik normaal gesproken toch echt redelijk immuun ben voor pre-rendered animatiefilmpjes zonder spelbeelden. Ontwikkelaar Vigil kent echter mijn zwakke plek: toon mij een man die op zijn paard een metershoge kolos tegemoet rijdt en ik begin meteen met een dromerige blik terug te denken aan Shadow of the Colossus. De verwijzingen zijn zo nadrukkelijk (een dreigende wolkenlucht, een fontein van zwart bloed en sowieso de vormgeving van de kolos) dat dit volgens mij onmogelijk een toevallig eerbetoon kan zijn. Iets soortgelijks deed de eerste Darksiders drie jaar geleden ook al met het spelmechanisme van Portal (inclusief blauwe en oranje portalen). Het is een schaamteloze verkooptechtiek waar we met z’n allen niet in zouden moeten trappen, maar ik kan niet ontkennen dat het op mij precies het effect heeft waar Vigil op hoopt. Verdorie. Nu maar hopen dat de rest van het spel ook een beetje de moeite waard is.

Darksiders II verschijnt in augustus voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en pc.

Nieuwe mini-trailer Assassin’s Creed III, echte trailer is onderweg


Hé kijk, een nieuwe trailer van Assassin’s Creed III. Het is helaas weer een animatiefilmpje zonder echte spelbeelden, maar daar kunnen we verandering in brengen. Dit is namelijk alleen nog maar een teaser voor de échte nieuwe trailer. In die “gameplay wereldpremiere” zien we Assassin’s Creed III wel voor het eerst in actie. Goed nieuws dus, alleen heeft Ubisoft besloten dat zo’n gewilde trailer eerst “unlocked” moet worden. Ja echt: de fans moeten aan de slag als ze dit reclamespotje willen zien. De exacte spelregels staan op deze site, maar het komt er op neer dat Assassin’s Creed III zo vaak mogelijk geliked en getweet moet worden op alle denkbare social media sites. Als je het mij vraagt een behoorlijk doorzichtige poging om kunstmatig aandacht te genereren, maar het zal ongetwijfeld werken. Over een paar dagen is #AC3 wereldwijd trending en kijken miljoenen mensen tegelijk naar de nieuwste trailer.

In de onderstaande teaser schiet een als indiaan uitgedoste Desmond een Amerikaanse soldaat neer, waarna hij onthult dat er ook in dit tijdperk een uitschuifbaar mes onder zijn pols zit verborgen.

Zie hoe Rayman Legends de Wii U-controller gebruikt


Een mogelijk horrorscenario voor de Wii U in deze gelekte trailer van Rayman Legends: plastic poppetjes! Ubisoft heeft het blijkbaar voor elkaar gekregen om Nintendo’s nieuwe controller te gebruiken als een soort basisstation voor Rayman-speelgoed. Leg een hartje op het scherm om je levensbalk aan te vullen, of een wit konijn om toegang te krijgen tot een Raving Rabbids-bonuslevel. Normaal ben ik altijd te porren voor nieuwe besturingsmethodes, maar ik hoop toch niet dat deze goedkope gimmick aanslaat. Het laatste wat ik nodig heb is een kast vol plastic rommel om bonuslevels te activeren in al mijn Wii U-spellen. (Mijn innerlijke nerd is trouwens wel nieuwsgierig hoe de controller het verschil weet tussen een hartje en een Rabbid. Meet hij het gewicht? De vorm? Zit er een microchip in ieder poppetje?)

De andere besturingsmethode die Ubisoft hier demonstreert ziet er gelukkig leuker uit. Terwijl drie spelers het spel spelen met een gewone Wiimote, beïnvloedt nummer vier de spelwereld vanaf haar Wii U-tablet. De speciale krachten blijven in deze trailer beperkt tot het verschuiven van een paar blokjes, maar het is niet moeilijk om andere toepassing te verzinnen. Dit idee biedt mogelijkheden! Al verwacht ik dat het pas écht leuk wordt zodra de speler met het touchscreen de slechterik mag zijn die valstrikken activeert en vijanden op de andere spelers afstuurt.