Categorie: "Wii U"

Reginald Fils-Aime: geen wachttijden in het Miiverse


Kotaku: “But what if [...] I want to post a request for help for a game I’m stuck on? Do I have to wait a while for that to run?”

Reggie: “Let’s take that example. I need help with level so-and-so. The technical scan happens. There’s no bad words. It happens.”

Kotaku: “No queue?”

Reggie: “Correct.”

Heeft Satoru Iwata ons voor niets bang gemaakt? Volgens zijn Amerikaanse collega Reginald Fils-Aime valt het reuze mee met die strenge moderatie op de Wii U. Als we dit interview met Kotaku mogen geloven is er alleen een automatisch lelijke-woorden-filter en komen de menselijke moderators pas in actie als andere gebruikers over iemand klagen. Dat is dus exact het tegenovergestelde van wat Iwata vorige week aan de LA Times vertelde. Misschien mag iedere regio zelf bepalen hoe streng het Miiverse gecontroleerd moet worden?

Andere Wii U-geruchten die Reggie graag wil rechtzetten:

Dit zijn Wario’s speciaal voor de Wii U ontworpen minigames


Laten we vandaag eens kijken naar wat filmpjes van Game & Wario voor de Wii U. Want ook al was er voor hem geen plaats in Nintendo’s persconferentie, op de E3-beursvloer bleek Wario wel degelijk een nieuw spel voorbereid te hebben. De opzet is anders dan je gewend bent van de WarioWare-serie: tien uitgebreide minigames in plaats van honderden superkorte microgames. De GamePad wordt op zulke uiteenlopende manieren gebruikt dat het waarschijnlijk te verwarrend was om spelers na iedere 3 seconden van besturingsmethode te laten wisselen.

Van alle voorbeelden in de onderstaande filmpjes is Fruit mijn favoriet. In dit multiplayer-spelletje kijken 4 spelers op de televisie naar een druk kruispunt waar vier appels op de grond liggen. Een vijfde speler bestuurt op de GamePad één van de voorbijgangers waarmee hij ongemerkt alle appels moet stelen. De kunst is dus om je precies zo te gedragen als de computergestuurde poppetjes en alleen appels op te rapen als er toevallig meerdere voorbijgangers in de buurt zijn. Op het einde mag iedereen raden welke poppetje volgens hen de dief was. Dat is nog eens wat anders dan domme bewakers voor de gek houden in Assassin’s Creed. Bij Wario worden je stealth-skills pas écht op de proef gesteld.

Geen kleipoppetjes meer in Pikmin 3 artwork?


Officiële poster voor Pikmin 3. Dit valt me wel van Nintendo tegen. Niet het spel – dat ziet er gelukkig weer ouderwets leuk uit – maar die kunstmatig glimmende poppetjes tussen het (echte) mos. Hoe kun je als art director nou teruggaan naar saaie computergraphics terwijl je wéét dat al het promotiemateriaal voor Pikmin 2 was gemaakt met schattige kleipoppetjes? Ik mag hopen dat Shigeru Miyamoto binnenkort met zijn vuist op de theetafel slaat en eist dat Wataru Yamaguchi weer een paar middagen gaat kleien.

Om van de schrik te bekomen bekijken we hieronder een E3-gameplayfilmpje van Pikmin 3. Grappig om te zien hoe je ruimteschip een miniatuur-graancirkel achterlaat op de grond.

Nintendo controleert alles wat je zegt in het Miiverse


“Nintendo plans to hire people to monitor content on Miiverse. The filtering will be done before the posts are published.

[...]

“The attraction of a social network is the immediacy of the feedback,” Iwata said. “On the other hand, it’s absolutely essential that parents need to feel comfortable with Miiverse as a safe place for their children.”

[...]

That raises the question: What is an acceptable time lag that satisfies both requirements? [...] “Personally, I think 30 minutes should be acceptable,” Iwata said.”

Nintendo gaat alle berichtjes in het Miiverse handmatig controleren. Vóórdat ze online komen. Er zit straks dus een vertraging tussen het moment dat je een bericht typt, en het moment dat dat bericht zichtbaar wordt voor andere gebruikers. Zo hoopt Nintendo het Miiverse gezellig te houden, maar een leuke discussie voeren wordt op die manier natuurlijk wel lastig.

Dit citaat gaat bovendien over Amerika. Als gamers daar al moeten leven met een wachttijd van 30 minuten, hoe gaat Nintendo dat dan regelen in een klein landje als Nederland? Worden hier ook mensen aangenomen om de computers in Nieuwegein 24 uur per dag te bemannen, of krijgen wij een parttimer die twee keer per week alle berichtjes naloopt? En hoe realistisch is dit filmpje over Todd en zijn non-specific action figure dan nog?

Van de positieve kant: websites als games.blog worden voorlopig dus nog niet overbodig als plek om gezellig over games te babbelen. Hoera!

[g.forum]

Kijk dit: het engste spel op de Wii U


Wow! Heeft iedereen deze gameplaydemonstratie van ZombiU al gezien? Dit is letterlijk survival horror… met een snufje Dark Souls om het spannender te maken. Toen dit spel werd besproken in Nintendo’s persconferentie ging alle aandacht uit naar de mogelijkheden van de controller (de omgeving scannen, cijfersloten openen, je scherpschuttersgeweer richten), maar dat is dus helemaal niet wat ZombiU interessant maakt. De echte reden om bang te worden zie je hieronder.

Om te beginnen geeft Ubisoft je maar één kans. Zodra je wordt gebeten verandert je personage in een zombie en is het spel meteen afgelopen. Maar nu komt het: dat personage is dan ook voorgoed verloren. De volgende keer dat je ZombiU opstart speel je als iemand anders. En je vorige levens? Die dolen nog steeds als zombies door de straten van Londen. Dat is ook meteen waar Dark Souls om de hoek komt kijken: als het je lukt je laatstgespeelde personage terug te vinden draagt die nog steeds je oude rugzak met al je spullen. Door hem te verslaan maak je het jezelf dus iets makkelijker. Geen overbodige luxe want Ubisoft doet niet aan checkpoints of extra levens. Om ZombiU uit te spelen zul je het hele spel in één keer foutloos moeten doorlopen. Dát is pas survival horror.

Hoera? F-Zero heeft een minigame in Nintendo Land


Zo zo, dus Nintendo is F-Zero toch nog niet helemaal vergeten. Op een besloten E3-sessie onthulde regisseur Katsuya Eguchi vandaag dat het futuristische racespel een eigen minigame krijgt in Nintendo Land. Bekijk hieronder een paar screenshots. Niet echt de grootse comeback waarop ik had gehoopt, maar het is in ieder geval een teken van leven. Misschien inspireert het werken aan dit spelletje wel iemand om een volwaardige F-Zero U te maken. (Maar laat hij dan wel even Sega bellen om te helpen met de graphics. Die N64-flatgebouwen kunnen echt niet meer in 2012).

Update: nu ook met videobeelden van de presentatie. Skip naar 5:10 voor het F-Zero fragment.

Kijk dit: Project P-100 voor de Wii U van Platinum Games


Wist je dat Platinum Games (MadWorld, Bayonetta, Vanquish) ook een spel voor de Wii U heeft gemaakt? Het heet Project P-100 en het is een eigenwijs en origineel concept. Ik vraag me af waarom Nintendo dit niet liet zien tijdens hun persconferentie.

In Project P-100 bestuur je een groep van 20 à 30 superhelden. Tegelijk. Het heeft wel wat weg van Pikmin, alleen is dit spel veel meer op actie gericht. Je groep superhelden kan allerlei krankzinnige aanvalsformaties vormen door symbolen op het touchscreen van de controller te tekenen. Een reusachtige vuist bijvoorbeeld. Of een pistool, of een ladder of zelfs een drilpudding. Het is min of meer een beat’em up (Platinum’s specialiteit!) met de graphics van een real time strategy spelletje. Multiplayer wordt ook ondersteund en het ziet eruit als een van de leukste, meest ambitieuze spellen op de Wii U. De onderstaande trailer is dan ook verplicht kijkvoer. Het daar weer onderstaande gameplayfilmpje is alleen voor als je zo nieuwsgierig bent geworden dat je de game nog 12 minuten in actie wilt zien.

Iwata vraagt: New Super Mario Bros. U


In deze video inteviewt Nintendo’s directeur Satoru Iwata de regisseur van New Super Mario Bros. U. Dingen die je misschien nog niet wist:

  • Het is ook mogelijk als Mii te spelen. Dit moet er tijdens drukke multiplayer-potjes voor zorgen dat niemand zich meer hoeft af te vragen welk poppetje hij ook alweer was.
  • New Super Mario Bros. U lanceert tegelijk met de Wii U.
  • Mario’s nieuwe power-up is een vliegende eekhoorn-kostuum. De niet-zo-spectaculaire superkracht is dat hij dan iets langzamer valt.
  • Een vijfde speler kan vanaf de Wii U GamePad vijanden bewusteloos tikken en extra blokjes in het level plakken om de andere spelers te helpen.
  • Iwata: “Dit is al je derde NSMB-spel in 6 jaar tijd. Ben je nooit bang dat je ideeën opraken?”
    Tezuka: “Niet echt, want NSMB is toch iedere keer hetzelfde spel in een iets ander jasje.”

Beter dan dat laatste citaat kun je mijn probleem met de New Super Mario Bros.-serie bijna niet samenvatten. Wat Mario vroeger zo spannend maakte, die eeuwige drang om te vernieuwen, is volledig verdwenen. En toch ziet het er wel weer leuk uit. Ieder antwoord dat Takashi Tezuka geeft is precies wat ik niet wil horen, maar je weet bij Mario gewoon dat het ondanks alles toch weer lekker zal spelen. De graphics zien er bovendien écht goed uit (check die Van Gogh-luchten in de officiële trailer op 0:44!) en in de singleplayer-stand speelt Mario gelukkig nog altijd zelf de hoofdrol.

Kijk dit: een Animal Crossing-minigame in Nintendo Land


Nintendo Land is een verzameling van 12 minigames en de eerste officieel bevestigde launchtitle voor de Wii U. Het speelt zich af in een pretpark waar alle attracties een Nintendo-thema hebben. Een Luigi-spookhuis bijvoorbeeld, of een losjes op Donkey Kong gebaseerde hindernisbaan. Volgens Nintendo is dit dé titel die het nut van de touchscreen-controller gaat bewijzen. Een beetje zoals Wii Sports destijds de mogelijkheden van de Wiimote liet zien. (Al kreeg ik niet de indruk dat Nintendo van plan was om net als toen een gratis exemplaar van Nintendo Land bij iedere Wii U te stoppen).

Als groot Animal Crossing-liefhebber sprak deze minigame mij het meeste aan. Vier Mii’s verkleden zich als Animal Crossing-bewoners en proberen zo veel mogelijk fruit te verzamelen. Een vijfde speler bestuurt ondertussen twee bewakers tegelijk (lees: twee Mii’s verkleed als Copper en Booker) en probeert de andere spelers tegen te houden. Een geinige minigame dus, niet meer en niet minder. Nintendo Land zou ik er niet voor aanschaffen, maar de échte Animal Crossing-spellen kunnen wel wat meer van dit soort spelletjes gebruiken.

Nintendo kondigt Pikmin 3 aan voor de Wii U


Zoals verwacht onthulde ontwerper Shigeru Miyamoto vandaag Pikmin 3 voor de nieuwe Wii U-console. Dit was ook met afstand de leukste trailer die Nintendo liet zien. Geniet er dus maar van; hierna volgen alleen nog filmpjes in de categorieën “wist ik al”, “minigames” en “fitness”.

Gek genoeg voelt Pikmin 3 niet eens als een reuzenstap vooruit. Het ziet er natuurlijk mooier uit en er zijn ook een paar nieuwe Pikmin-beestjes, maar verder oogt het vooral als een logisch vervolg op Pikmin 2. Je vraagt je af waarom Nintendo hier 8 jaar over moest doen. (Helemaal omdat er ook een optie is om de nieuwe GamePad te negeren en alleen te spelen met Wiimote en Nunchuck… waarom is de Wii dan in hemelsnaam overgeslagen?)

Maar goed, ouderwetse degelijkheid is nog altijd beter dan geforceerde vernieuwing. Het was een feest om al die Pikminnetjes weer te zien scharrelen tussen het gras. De vele insecten zijn deze keer nóg exotischer, het muziekje zorgt voor een instant goed humeur en Miyamoto’s achtertuin ziet er bij vlagen levensecht uit. Als Nintendo jou al heeft overtuigd om een Wii U te kopen (mij nog niet, om eerlijk te zijn) dan is Pikmin 3 bij deze je eerste “musthave”.