Categorie: "Wii U"

De Metroid-minigame in Nintendo Land


Nintendo Land is een lanceertitel voor de Wii U met minigames gebaseerd op alle belangrijke Nintendo-series. Denk aan racen op een F-Zero-parcours en zwaardvechten in Hyrule. Eerder dit jaar tijdens de E3-beurs wilde Nintendo nog niet alle minigames verklappen, maar onlangs mocht het tijdschrift Game Informer er weer twee uitproberen: een variant op Balloon Fight die je speelt door windvlagen te tekenen op de GamePad en een wat uitgebreider schietspel in het Metroid-universum. In Metroid Blast bestuurt één speler Samus’ ruimteschip met de GamePad-controller terwijl de andere spelers (maximaal 4) hem vanaf de grond proberen neer te schieten.

Oplettende Nintendofans herkennen dat concept misschien als Battle Mii – een techdemo voor de Wii U die Nintendo liet zien op de E3 van 2011. Voor wie het destijds heeft gemist staat hieronder een kort filmpje. Zoals je ziet was Battle Mii ook al gestoken in een Metroid-jasje. Het enige wat Metroid Blast doet is nog meer verwijzingen toevoegen. Zo beschikken spelers op de grond nu ook over een grapple beam om over ravijnen te slingeren, en er is een nieuwe arena gebaseerd op Norfair (een gebied op de planeet Zebes dat voorkomt in meerdere Metroid-spellen) met een mechanische versie van eindbaas Kraid die spelers kunnen beklimmen. Het ziet er leuk uit, al ben ik vast niet de enige die het jammer vindt dat dit alleen een onderdeel is van een minigame-compilatie en geen volwaardige nieuwe Metroid.

Bescherm een slechtziende hardloper in indiegame Harold


Bekijk hieronder een trailer voor het 2D platformspel Harold. Het ziet er verwarrend uit, maar dat komt omdat Harold geen gewone besturing heeft. Hardloper Harold bepaalt zelf wat hij doet, en als zijn beschermengel is het jouw taak om hem veilig naar de finishlijn te loodsen. Ruim dus obstakels op, leg boomstammen over ravijnen, sluit alle bruggen en sla hongerige krokodillen bewusteloos. De enige rechtstreekse controle die je hebt is de bliksemschicht, waarmee je Harold een klein sprongetje kunt laten maken.

Maar wacht, het wordt ingewikkelder! Er doen nog meer slechtziende hardlopers mee aan deze wedstrijd, allemaal met hun eigen beschermengel. (Het schijnt een soort eindexamenopdracht te zijn op de school voor beschermengeltje). Je scoort dus bonuspunten door andere hardlopers te laten verongelukken, maar tegelijkertijd proberen andere engeltjes ook constant om Harold in de val te lokken. Het is fijn om te weten dat onze bovennatuurlijke vrienden onze veiligheid zo serieus nemen.

Harold (met opvallend mooie handgetekende graphics) verschijnt in 2013 voor “pc and consoles”. Dat kan van alles betekenen, maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat Moonspider Studio mikt op Xbox 360, PlayStation 3 én Wii U.

Trailer: platformspel Toki Tori 2 komt naar de Wii U


Kijk hoe leuk Toki Tori 2 eruitziet in deze trailer. Ik moet bekennen dat ik de ontwikkeling van dit spel nauwelijks heb gevolgd, maar dit filmpje wekt de indruk dat ontwikkelaar Two Tribes een iets andere richting inslaat. De eerste Toki Tori was heel erg een puzzelspel met platform-elementen terwijl dit er meer uitziet als een platformspel met puzzel-elementen. Okee, het gele kuikentje kan nog steeds nauwelijks springen, maar de wereld om hem heen is wel veel groter geworden. En wat ook opvalt: de ijspistolen, bruggenbouwers en teleporteermachines uit het eerste spel zijn nergens te bekennen. Toki overwint (in ieder geval in deze trailer) al zijn hindernissen door slim gebruik te maken van de omgeving en de speciale krachten van zijn vijanden.

Toki Tori was in 2008 een van de eerste WiiWare-spellen. Een exacte releasedatum voor Toki Tori 2 is nog niet bekend, maar de grote Wii U-controller in deze trailer suggereert een beetje dat hij ongeveer tegelijk met Nintendo’s nieuwe spelcomputer wordt gelanceerd. November of december dus, al kan de Steam-versie uiteraard al eerder uitkomen. De toegevoegde waarde van de Wii U-versie is volgens deze blogpost iets dat de “Tokidex” heet: een apparaat waarmee je de controller gebruikt als een fototoestel om alle levende wezens vast te leggen.

Wii U-spellen krijgen lichtblauwe hoesjes


En zo zien de hoesjes van Wii U-spellen eruit. Een blauwe halve maan met Nintendo’s logo (net als in het GameCube-tijdperk!) en zo te zien ook een doosje van lichtblauw plastic. Het kan ermee door, al vind ik dat gele randje onder het logo maar een rare ontwerpkeuze.

Nu ben ik benieuwd wat voor huisstijlen Sony en Microsoft gaan verzinnen voor hun nieuwe spelcomputers. Tijdens de huidige generatie had Nintendo wat mij betreft de stijlvolste verpakkingen, maar ik zou het droevig vinden als niemand er deze keer in slaagt om dit ontwerp te overtreffen.

[g.forum]

Kijk dit: nieuwe trailer van Bit.Trip Runner 2


Tijd voor een nieuwe trailer van Runner 2. Langzaam maar zeker en stapje voor stapje ziet dit spel er steeds beter uit. Nog niet eens omdat de graphics zoveel mooier zijn geworden, maar vooral omdat er in deze trailer lekker veel nieuwe omgevingen voorbij komen. Een strandlevel, een dennenboslevel, een havenlevel en een level waarin Captain Video over de vleugels van een vliegtuig rent. De beelden zitten nog lang niet op het niveau van een Klonoa 2 of een Donkey Kong Country Returns (of iedere andere mooi uitgevoerde 2,5 platformer), maar dit is de eerste trailer van Runner 2 waarbij ik de nieuwe omgevingen interessanter vind dan het retro bonuslevel op 0:29.

En voor alle lezers die zich afvragen waar dit in hemelsnaam over gaat: Runner 2 is een vervolg op het downloadbare Wii-spelletje Bit.Trip Runner. (Inmiddels ook verkrijgbaar voor de pc (kijk op Steam) en voor de 3DS (via de Bit.Trip Saga-compilatie)). Wat dit spel zo speciaal maakt is dat alle hindernissen precies zijn getimed zodat Commander Video er op het ritme van de achtergrondmuziek doorheen springt. Hoe minder fouten je maakt, hoe voller de muziek klinkt – een simpel trucje dat iedere keer weer een gevoel van euforie opwekt.

Overigens is de volledige titel van dit vervolg Bit.Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien.

Griezelen met twee nieuwe ZombiU-filmpjes


Een nieuwe blik op de grimmige wereld van ZombiU. Waarom vind ik die eerste aanval in het eerste filmpje toch zo gruwelijk? Ik heb in mijn carrière als gamer al honderden zombies neergeschoten, onthoofd, verbrand, platgestampt en gevierendeeld. Dat deed me allemaal niets, maar een zombieschedel die wordt ingeslagen met een cricketknuppel, daar schrik ik van. Hoe zit dat?

Misschien komt het doordat deze zombie niet meteen neergaat. De stukjes schedel vliegen in het rond en toch blijft hij na iedere klap overeind krabbelen. Probeer dan maar eens geen medelijden te krijgen.

Verder laten deze twee filmpjes vooral een doodeng spel zien waarin je nergens echt veilig bent. Dat het spel zelfs niet pauzeert als je (op je Wii U GamePad) in je rugzak snuffelt is natuurlijk een rotstreek van Ubisoft, maar wel een effectieve rotstreek. Ik werd al zenuwachtig toen de speler in dit filmpje schijnbaar niet in de gaten had dat hij van achteren werd beslopen. Dat belooft wat voor als ik straks zelf op dat touchscreen naar een Med Pack sta te zoeken.

De makers van World of Goo en Henry Hatsworth presenteren Little Inferno


Even opletten jongens, er is een veelbelovend spel gesignaleerd. Niet dat we er al iets van hebben gezien, maar Little Inferno is het nieuwe project van Kyle Gabler (de bedenker van World of Goo), Allan Blomquist (de man die de Wii-versie van World of Goo programmeerde) en Kyle Gray (de bedenker van Henry Hatsworth). Met zulke klinkende namen moet het haast wel iets bijzonders worden. Het drietal blogt dat ze hier in stilte al “a very long time” aan hebben gewerkt, maar dat ze het pas wilden onthullen als het spel bijna klaar was. En dat is nu! Als alles goed gaat verschijnt Little Inferno aan het einde van dit jaar voor pc, Mac en de downloadwinkel van de Wii U.

Om alvast in de stemming te komen lanceerde Tomorrow Corporation (zo hebben Kyle, Kyle en Allan hun bedrijfje genoemd) vandaag een eerste teaser-trailer. Spelbeelden komen er nog niet in voor, maar het is met name voor fans van World of Goo wel heel tof om Kyle Gabler’s herkenbare tekenstijl weer eens terug te zien. Het filmpje gaat over twee kinderen die warm blijven door hun speelgoed te verbranden in een open haard. Buiten is namelijk een nieuwe ijstijd aangebroken. Dat sluit goed aan op de belofte dat Little Inferno een avonturenspel wordt dat zich volledig afspeelt voor de open haard. Ik ben reuze benieuwd wat de twee Kyle’s deze keer voor bijzondere spelmechanismes hebben bedacht.

3DS-spel Mighty Switch Force komt naar de Wii U


Vijanden uit de 3DS-versie van Mighty Switch Force vs. diezelfde vijanden in de Wii U-versie van Mighty Switch Force. Yep, zeven jaar na de lancering van de Xbox 360 is het nu Nintendo’s beurt om High Definition graphics op te hemelen. Een beetje flauw misschien, maar aan de andere kant: het zijn ook wel hele mooie sprites. En iedereen die bekend is met MSF weet dat ze ook ont-zet-tend vloeiend zijn geanimeerd. Zouden Nintendo-fans eigenlijk beseffen hoezeer ze boffen met de onvoorwaardelijke steun van WayForward? Wat ze bezielt weet niemand, maar afgezien van BloodRayne Betrayal heeft dit bedrijf de afgelopen tien jaar alleen maar spellen gemaakt voor Nintendo consoles. En sinds Contra 4 uit 2007 zijn ze ook bijna allemaal de moeite waard.

Helaas wordt Mighty Switch Force HD alleen een remake van de 3DS-versie. Voor wie het origineel al heeft gespeeld is er dus nauwelijks een reden om het spel nog een keer aan te schaffen. Nieuwkomers kunnen zich echter verheugen op een verrassend leuk puzzelspel. En nee, dat is geen typfout. Ik weet dat Mighty Switch Force eruitziet als een platformspel, maar de levels ontpoppen zich tot echte breinbrekers. Naarmate de blokkenpuzzels ingewikkelder worden verschuift het neerschieten van de vijanden dan ook steeds meer naar de achtergrond.

En geen zorgen: regisseur Matt Bozon ziet Mighty Switch Force HD zelf vooral als een vingeroefening om vertrouwd te raken met de nieuwe hardware. Nieuwe WayForward-spellen zijn al in ontwikkeling voor zowel de 3DS als de Wii U. Hoera!

Nintendo maakt de Wii U eShop zo aantrekkelijk mogelijk voor indie ontwikkelaars


“The new platform is perfect for indie devs, it’s a whole different ball game than WiiWare. They’ve learned a lot from that mess. [...] It’s just a much bigger revenue cut that you’d get selling it on any other platform at the moment, plus promotions on the online store.”

Okee luister, ik heb ook geen idee hoe serieus we de anonieme bron van een Nintendo fansite moeten nemen. Misschien is het allemaal verzonnen, maar als we deze man (volgens Wii U Daily werkzaam bij een Europese spelontwikkelaar) mogen geloven wordt de Wii U een soort paradijs voor indiegames. De maatregel is eigenlijk bedoeld om grote uitgevers naar de downloadwinkel te lokken (Nintendo’s droom is immers om uiteindelijk alle Wii U-spellen digitaal aan te bieden), maar kleine indie ontwikkelaars profiteren automatisch mee. Welk percentage van de winst zij nu moeten afstaan op WiiWare is al jaren een goedbewaard geheim, maar op de Wii U wordt dat dus “veel minder”. Volgens deze anonieme bron. Minder ook dan Sony, Microsoft en Valve momenteel vragen aan de leveranciers van hun downloadwinkels. Het klinkt goed, maar onthoudt dat er tot nu toe nog maar twee downloadbare indiegames officieel zijn aangekondigd voor de Wii U: Trine 2 en Bit.Trip Runner 2. (En onthoudt ook dat Nintendo nog steeds van plan is om de Wii U te leveren zonder een harde schijf. Hoe dat precies gaat werken blijft ook raadselachtig).

Met dank aan Inno Vation voor de tip! Check zijn dagelijks bijgewerkte forum-thread vol nieuwtjes en Wii U-geruchten.

[g.forum]

Improvisatie-comedy met Miyamoto, Iwata en Reggie


Iwata: “Now E3 is over. You did a good job!”

Reggie: “Good, thank you!”

Iwata: “Thank you!”

Reggie: “So we’ll see you at dinner?”

Iwata: “Okay. See you later.” *Iets in het Japans*

Miyamoto: *Iets in het Japans terug*

Dit is echt te flauw voor woorden, maar als je Nintendo’s pre-E3 show hebt gezien met dit maffe filmpje is de kans groot dat je toch in de lach schiet. Nintendo heeft een internet-meme gecreeërd en wil dat duidelijk zo lang mogelijk uitmelken. Ik ruik een gastoptreden in de volgende Super Smash Bros.!

P.S. Ik heb de dialoog maar overgeschreven omdat Satoru Iwata’s Engels soms lastig te verstaan is. Geen zorgen, de punchline volgt pas in het filmpje.

P.P.S. Om het feest compleet te maken had meneer Iwata tijdens dit gesprek natuurlijk ook een tros bananen moeten vasthouden.