Categorie: "Wii U"

Als de Wii U-controller een extra camera had, zou Metal Slug er zo uitzien


Let op: dit is geen bestaand spel. Het is zelfs geen mock-up van een spel dat misschien ooit gemaakt kan worden. De Wii U-controller beschikt namelijk alleen over een front facing camera om het gezicht van de speler te filmen. Dit soort camera-experimenten zijn dus gewoon onmogelijk op Nintendo’s volgende spelcomputer. De enige reden om dit filmpje te posten is omdat het… nou ja, gewoon een ontzettend cool filmpje is.

Metal Slug: Augmented Reality speelt exact zoals alle andere Metal Slug-spellen. Het enige verschil is dat de oorlog deze keer woedt op je eigen keukenvloer. Of in je badkamer. Of op de ontbijttafel. Of waar je de denkbeeldige camera dan ook op richt. In theorie kan het spel worden gespeeld door vier spelers tegelijk, wat verklaart dat de actie zich afspeelt op vier verschillende “laagjes”. Mooi hoor. Misschien een leuk spelidee voor op de PlayStation Vita?

Dragon Quest X aangekondigd voor Wii én Wii U, wordt online speelbaar


Herinnert iedereen zich deze nog? In 2008 verraste Square-Enix vriend en vijand door Dragon Quest X niet aan te kondigen voor de PlayStation 3, maar voor Nintendo’s veel minder krachtige Wii. De fans (nog maar net bekomen van de schrik dat Dragon Quest IX zou verschijnen op de Nintendo DS) waren not amused, maar vanuit zakelijk oogpunt was Square-Enix’s beslissing best te begrijpen. Dit was de tijd dat de Wii in zo’n hoog tempo over de toonbank en uit de winkel vloog dat Nintendo’s fabrieken nauwelijks aan de vraag konden voldoen. Twee jaar na de lancering stonden mensen nog steeds in de rij (letterlijk!) om er een te bemachtigen. Het was raar geweest als Square-Enix niet had geprobeerd een graantje mee te pikken van de hype.

Downloadable content wordt mogelijk op de 3DS en de Wii U


“Iwata and Shigeru Miyamoto are interested in the possibility of extending the life of games through added stages and other features that players want. However, Iwata believes that pursuing certain types of low quality paid download content opportunities — things like unlocking keys or stat increases — would, while likely increasing short term profits, not allow them to build along term relationship with customers.”

Nintendo deed er tot nu niet aan mee, maar op de 3DS en de Wii U moeten we er toch aan geloven: downloadable content in Nintendo-spellen. De optie wordt waarschijnlijk vooral toegevoegd om het platform aantrekkelijker te maken voor third party ontwikkelaars, maar directeur Satoru Iwata geeft hier toch aan (als antwoord op de vraag van een investeerder) dat hij en Shigeru Miyamoto geïnteresseerd zijn in het verlengen van de levensduur van hun spellen. Gelukkig wel op de goede manier. Met “features that players want” en niet met “low quality paid content.” Simpel gezegd: een extra cup toevoegen aan Mario Kart is een interessante optie, spelers €1,50 laten betalen voor een gek hoedje in Animal Crossing niet. Zolang Iwata er op toeziet dat alle DLC écht iets toevoegt is dit best goed nieuws dus. Hopelijk stelt het Nintendo ook in staat om hun spellen (indien nodig) te patchen, zodat genante situaties als bij Metroid: Other M in de toekomst voorkomen kunnen worden.

[g.forum]

Zelda Wii U-techdemo niet representatief voor het uiteindelijke spel


“You probably remember that when we introduced the GameCube, we showed a somewhat realistic Zelda demo,” he said. “And what we actually created was the cel-shaded Wind Waker. So when we show a graphic demo, people think, ‘Oh, this is what the next Zelda will look like,’ but that’s not necessarily the case,” he said.”

Dit zal voor weinig mensen een verrassing zijn, maar misschien is het toch goed om het nog eens bevestigd te zien worden door Zelda-producer Eiji Aonuma zelf: die Zelda-demo op de Wii U zegt niets over hoe The Legend of Zelda eruit zal zien op Nintendo’s volgende spelcomputer. Sterker nog: het filmpje is niet eens geproduceerd door Nintendo’s vaste Zelda-team (dat momenteel druk bezig is met het afronden van Skyward Sword). Het was alleen bedoeld om te illustreren hoe Nintendo-spellen eruit kunnen zien in 1080p.

Hoe fantastisch zou het zijn als Nintendo in het geheim weer een verrassing plande? Ik zie het al voor me: de hele zaal verwacht tijdens de E3 2013 een fotorealistische Zelda HD, en dan onthult Miyamoto met een stiekem glimlachje The Wind Waker 2 met tekenfilmgraphics van Ni No Kuni-kwaliteit. Een groter plezier zou Nintendo mij nauwelijks kunnen doen.

[g.forum]

Draadloze bereik Wii U-controller waarschijnlijk beperkt tot één kamer

“I clarified: Can we use the Wii U controller to run a game even if we’ve stepped away from the TV?

“The thought is you’ll be playing in the same room that the base console is in,” he said.”

Fragment uit een interview dat Kotaku’s Stephen Totilo had met Nintendo’s Katsuya Eguchi. Dus het draadloze bereik van de Wii U-controller is niet zo groot als je misschien dacht. Nintendo presenteerde het apparaat vorige week als een manier om te blijven gamen terwijl iemand anders in huis de televisie gebruikt. Dat kan nog steeds, maar het gamen moet dan wel gebeuren in dezelfde kamer als de Wii U. Kinderen die de controller meenemen naar hun eigen kamer hebben waarschijnlijk pech. (En Stephen Totilo ziet zijn droom om verder te gamen op het toilet in rook opgaan).

Misschien verzinnen third party bedrijven een manier om het signaal te versterken? Een serie strategisch geplaatste ontvangers om verder bij de televisie vandaan te komen? Ik denk echt dat Nintendo hier kansen laat liggen. Wie wil er nou draadloos gamen als er in dezelfde kamer ook een televisie staat? Met het geluid uit, want anders heeft je televisiekijkende huisgenoot daar weer last van. Het is maar goed dat Nintendo ook nog andere toepassingen heeft bedacht voor de extra grote controller. (Zoals een DS-achtig touchscreen met aanvullende informatie, menuschermen en plattegronden).

[g.forum]

Het complete demofilmpje van Zelda op de Wii U


Je hebt er waarschijnlijk evenveel aan als aan die beruchte Space World demo van The Wind Waker (spoiler: hij leek totaal niet op het uiteindelijke spel), maar toch heeft Gametrailers de complete demo gefilmd van Zelda op de Wii U. Ook al was hij niet echt speelbaar, hij draaide volgens Nintendo wel op echte hardware. Om dat te bewijzen konden journalisten de camera veranderen, schakelen tussen dag en nacht en het beeld verplaatsen naar de controller. Het is een indrukwekkende demonstratie die in ieder geval bewijst de Wii U graphics aankan van PlayStation 3- en Xbox 360-niveau. (Al hoop ik over een paar jaar toch weer op een Wind Waker-achtige verrassing; die realistische Link vind ik veel minder magisch).

Nintendo’s nieuwe spelcomputer heet de Wii U


Nintendo heeft vanavond de Wii U aangekondigd. Een nieuwe spelcomputer met een bijzondere controller. Deze is zo’n 30cm breed en heeft een eigen touchscreen. Op het plaatje hierboven zie je hoe dat werkt: op de televisie speel je een nieuwe Legend of Zelda met stoere High Definition graphics. Ondertussen zijn Link’s hartjes, het voorwerpenmenu en de plattegrond allemaal verplaatst naar de controller. Het is bijna alsof Nintendo de DS opnieuw heeft uitgevonden; je televisie is het bovenste scherm en de controller het touchscreen.

Maar dat is nog niet alles. Nintendo’s grote verrassing is dat je niet per se een televisie nodig hebt. De Wii U (de U staat voor You) kan zijn graphics ook draadloos naar de controller sturen. Straks kun je dus overal in huis gamen. Stel je voor: het is acht uur ‘s avonds, je vriendin wil haar stomme soap kijken en jij gaat toch verder met die nieuwe Legend of Zelda. Gewoon, op het scherm van de controller. (Het is me alleen niet helemaal duidelijk waar in dat geval de hartjes, de voorwerpen en de plattegrond blijven). Is de soap afgelopen? Met één druk op de knop verplaats je de actie weer terug naar de televisie om in het groot verder te gamen.