Categorie: "wii"

Disney Infinity klinkt duur maar wel erg ambitieus


In eerste instantie lijkt deze trailer niet zo interessant. Disney heeft blijkbaar hun eigen versie gemaakt van Skylanders. Met andere woorden: een voorspelbare third person platformgame waar je dure plastic poppetjes bij moet kopen. In Skylanders gebruikte je die poppetjes alleen om nieuw personages aan het spel toe te voegen, maar Disney Infinity gaat verder. Hier bevat ieder poppetje een complete wereld (gebaseerd op de relevante tekenfilm) met meerdere levels. Het is bijna alsof je een extra spelcomputer aansluit op je spelcomputer. Het witte platform is de console en de plastic poppetjes zijn de spelcassettes. Het startpakket wordt geleverd met drie van zulke “playsets” en alle andere poppetjes kun je vervolgens los aanschaffen voor 13 dollar per stuk. Negen poppetjes zijn al officieel aangekondigd, maar dat worden er ongetwijfeld nog veel meer.

Wat Disney Infinity interessant maakt is de zogenaamde “Toybox.” In dit overkoepelende spel gaan alle gekochte poppetjes samen op avontuur. En het beste nieuws is dat spelers dat avontuur zelf mogen creëren. De Toybox klinkt als een ambitieuze kruising tussen Minecraft en LittleBigPlanet: een gigantische level editor met vrijwel onbeperkte vrijheid. Er is zelfs een “logic editor” om de spelregels aan te passen en games te maken in allerlei genres. Weblog Kotaku woonde een presentatie bij en zag onder andere een kopie van het Starship Enterprise, een speelbare racebaan gebaseerd op Bowser Castle uit Mario Kart en een echt werkende tweedimensionale versie van het Donkey Kong arcadespel. Allemaal gemaakt met de Disney Infinity Toybox.

De Wii Mini is een goedkope budgetversie van de Wii


Net als je dacht dat spelcomputers niet kleiner konden worden onthult Nintendo de Wii Mini. Een goedkope versie van de Wii die haast net zo klein is als een Wiimote. Momenteel is de Mini alleen aangekondigd in Canada, waar hij al vanaf 7 december in de winkels ligt. Zo kunnen ouders die de Wii U te duur vinden toch een Nintendo spelcomputer onder de kerstboom leggen. De Wii Mini kost maar 99,99 Canadese dollars, wat omgerekend neerkomt op 78 euro. (Ter vergelijking: een gewone Wii kost momenteel €149,99). Daar staat tegenover dat de Wii Mini niet compatible is met GameCube-spellen en ook geen toegang heeft tot het internet. Vooral dat laatste maakt best veel verschil. De online functionaliteit van spellen als Mario Kart en Super Smash Bros. werkt op de Wii Mini dus niet en ook het Winkelkanaal (vol WiiWare-spellen en Virtual Console retrospellen) is niet beschikbaar.

De buitenkant van de console is zoals je ziet grondig geredesigned. De Wii Mini is gemaakt van mat plastic en wordt standaard geleverd in de kleur rood. Het zwarte gedeelte is een deksel dat je open kunt klappen om spelschijfjes handmatig in de DVD-drive te leggen. De beroemde “blauwe gleuf” is dus niet langer aanwezig, al zou dat zonder online functionaliteit ook weinig zin hebben. (Op de gewone Wii gloeide de CD-opening blauw op als er een nieuw berichtje binnenkwam). Officieel is de Wii Mini nog niet aangekondigd voor andere landen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat Nintendo dit apparaat speciaal voor Canada heeft ontworpen. In Amerika en Europa bestaat vast en zeker ook een markt voor een budget console die Super Mario Galaxy 2 (wat mij betreft het beste Wii-spel) kan afspelen.

Kijk dit: Ronimo’s gecancelde platformspel voor de Wii


Hé kijk, ontwikkelaar Ronimo heeft een filmpje online gezet van wat eigenlijk hun eerste spel had moeten worden. Snowball Earth was een ambitieus driedimensionaal platformspel waarin een buitenaardse robot naar de aarde kwam om een einde te maken aan de ijstijd. (Die volgens Ronimo werd veroorzaakt omdat Yeti’s massaal koelkasten kochten). Het idee was dat die robot zo veel hitte uitstraalde dat het ijs om hem heen spontaan smolt. Overal waar hij liep zou de sneeuw dus verdwijnen en de natuur tot leven komen. Een beetje zoals het schildermechanisme in de Blob, maar dan nog veel indrukwekkender. Hier krijgt de omgeving niet alleen een ander kleurtje, tijdens het ontdooien springen er ook overal bomen, struiken en grassprieten uit de grond.

Snowball Earth was bedoeld voor de Wii, maar het lukte Ronimo niet om er een uitgever voor te vinden. Programmeur Joost van Dongen schrijft op zijn blog dat hij dat achteraf beschouwt als een “blessing in disguise” (omdat Ronimo op dat moment nog te klein en onervaren was voor zo’n groot project), maar al kijkend naar deze trailer vind ik het toch best jammer. Snowball Earth ziet er leuk uit! Let ook op de kleine robothondjes, die de hoofdrolspeler gebruikt om vijanden aan te vallen en om onbereikbare plaatsen te ontdooien. Uiteindelijk leidde het schrappen van Snowball Earth tot de ontwikkeling van Swords & Soldiers en Awesomenauts – eind goed al goed dus – maar toch zou ik er geen bezwaar tegen hebben als dit grappige robotje een tweede kans kreeg.

Is jouw pc krachtig genoeg voor dit soort spelletjes? Dan kun je hier een speelbaar prototype van Snowball Earth downloaden. Het zit vol met bugs en werkt alleen goed met een Xbox 360-controller, maar als je nieuwsgierig bent zou je toch eens een kijkje kunnen nemen.

Een stripboek voor gefrustreerde Zelda-fans

“We started talking about all our frustrations with the latest in the series, Skyward Sword. (…) As we talked, an original story of our own emerged, one that took these Zelda problems (common to many other modern games as well!) and explored them in comic form.”

Een stripboek dat niet over Zelda gaat, maar er wel zijdelings mee te maken heeft. Dat is Second Quest van schrijver Tevis Thompson en tekenaar David Hellman (bekend van zijn schilderachtige illustraties in indiegame Braid). Beide heren zijn al hun leven fan van de Zelda-spellen, maar ze beleven de laatste jaren steeds minder plezier aan Link’s avonturen. In hun ogen raakte Nintendo in 1998 de weg kwijt met Ocarina of Time en is het sindsdien alleen maar erger geworden. Vrijheid en avontuur worden steeds meer ingeruild voor voorspelbare puzzels en een lineair verhaal. Thompson schreef in februari al een boos essay over dit onderwerp getiteld Saving Zelda, maar Second Quest heeft gelukkig een positievere invalshoek. In plaats van op te sommen wat er allemaal mis is met Zelda wil dit stripboek laten zien hoe het dan wél moet. Het belooft je mee te nemen naar een wereld die verdacht veel lijkt op Skyloft uit Skyward Sword, alleen is het avontuur dat je hier beleeft veel subtieler en mysterieuzer. Dit is het avontuur dat Tevis en David eigenlijk hoopten te beleven in Nintendo’s spel.

De Legende van Zelda is een rare spelserie. Ik begrijp precies wat deze mannen bedoelen als ze klagen over praatzieke feeën en lineaire werelden, maar ondertussen zitten de moderne Zelda’s zo goed in elkaar dat het haast onmogelijk is om niet van ze te houden. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: Skyward Sword was tegelijkertijd mijn favoriete spel van 2011 én een enorme tegenvaller (om alle redenen die worden genoemd in Saving Zelda). Kortom: het wordt hoog tijd dat Tevis Thompson en David Heller samen een spel gaan maken. Tot die tijd verwijs ik iedereen graag naar deze Kickstarter waar je voor 35 dollar een exemplaar van hun toekomstige boek kunt reserveren. (Met de slag om de arm dat het project pas doorgaat als er de komende 24 dagen nog minstens 27.000 dollar wordt ingezameld).

Hackers maken PlayStation All Stars-personages speelbaar in Smash Bros.


Dus okee, als PlayStation All-Stars Battle Royale echt zo’n schaamteloze Super Smash Bros-kloon is, kun je dan niet net zo goed een SSBB-mod spelen die alle Nintendopersonages vervangt door Sonypersonages? Tot gisteren was het antwoord automatisch nee (omdat zo’n mod nu eenmaal niet bestond), maar sinds vandaag kan het. Deze mod maakt alle tot nu toe aangekondigde PASBR-personages speelbaar in SSBB. Filmpjes van de mod in actie heb ik nog niet gevonden (daarin zou je waarschijnlijk zien dat al hun aanvallen rechtstreeks zijn overgenomen van bestaande Brawl-personages), maar je kunt hieronder wel een paar screenshots bekijken. Het is tamelijk bizar om Kratos, Sackboy en Nathan Drake door al die bekende Nintendo-decors te zien wandelen.

Update: nu ook met filmpje, met dank aan Inno Vation.

Om deze mod zelf uit te proberen moet je… euh… nou ja, ik weet eigenlijk niet precies hoe dat werkt. Het schijnt vrij eenvoudig te zijn om illegale content af te spelen op een Wii (als in: je hoeft hem niet open te schroeven en geen extra chips te installeren), maar ik heb me daar nooit echt in verdiept. Google zelf maar even. Of wacht tot Sony op 21 november de échte PlayStation All-Stars Battle Royale uitbrengt voor PlayStation 3 en Vita.

Retro City Rampage nu uit voor pc, later deze maand voor PS3/Vita


“Retro City Rampage is finally launching October 9th on PS3 and PS Vita in North America and on PC / Steam / GOG worldwide. The European PS3 and PS Vita releases will follow later this month, with the other platforms 99.9% ready to go and to follow ASAP.”

Kun je het geloven? Na drie frustrerende jaren waarin de releasedatum alsmaar vooruit werd geschoven, is Retro City Rampage sinds vandaag gewoon te koop. Althans, de pc-versie die nu beschikbaar is op Steam. Later deze maand verschijnt het spel ook voor PlayStation 3 en Vita, en de andere versies (Xbox Live Arcade en WiiWare) volgen zo snel mogelijk. Voor alle duidelijkheid: dat betekent dat al het werk is gedaan. Het spel is klaar en de teksten zijn vertaald in alle verplichte talen. We hoeven nu alleen nog maar te wachten totdat Nintendo, Microsoft en SCEE klaar zijn met hun certificatie processen.

Inmiddels hoef ik hopelijk niet meer uit te leggen wat Retro City Rampage precies is (denk: de gameplay van Grand Theft Auto, 8-bit graphics en honderden verwijzingen naar bekende en obscure retro-spellen). Hieronder volgt nog één laatste trailer waarin vooral die knipoogjes naar andere spellen in beeld komen. Het zijn er te veel om ze allemaal op te noemen, maar let in ieder geval op het Paper Boy-level, op het gevecht met Dr. Robotnik, op Donkey Kong als voertuig en op de bonuslevels met gastoptredens van andere indie-helden (Meat Boy, Ms. ‘Splosion Man, Commander Video). De volgende keer dat ik over Retro City Rampage schrijf heb ik het hopelijk zelf gespeeld!

Genadeloos moeilijke La Mulana toch naar WiiWare


Verrassing! Het geplaagde WiiWare-spel La Mulana is toch niet gecancelled. Uitgever Nicalis trok er een paar maanden geleden hun handen van af omdat volgens hen niemand nog WiiWare-spellen koopt, maar de Spaanse uitgever EnjoyUp denkt daar blijkbaar anders over. Zij namen de licentie over en brengen La Mulana op 20 september alsnog uit in Europa en Amerika. Leg alvast 1000 Wii Punten apart als moeilijke 2D Metroidachtige platformspellen jouw ding zijn.

La Mulana begon een paar jaar geleden als hobbyproject van een groep Japanse programmeurs die een eerbetoon wilden brengen aan de MSX-spelletjes uit hun jeugd. Het resultaat was een ingewikkeld doolhofspel vol valstrikken, obscure puzzels en een paar gemene doodlopende routes. Die eerste versie was gratis te downloaden voor de pc, maar in 2009 begon ontwikkelaar Nigoro aan een betaalde versie voor WiiWare met nieuwe 16-bit graphics. Toen die deal een paar maanden geleden leek te mislukken bracht Nigoro de opgepoetste versie uit voor de pc (hier te downloaden voor 15 dollar), maar nu kunnen Wii-bezitters dus alsnog kennismaken met deze genadeloze indie-klassieker. Bekijk de onderstaande Beginner’s Guide om alvast in de stemming te komen.

Nintendo’s officiële Zelda-boek krijgt een Engelse vertaling


Hé dat is leuk! Hyrule Historia, het officiële koffietafelboek over de geschiedenis van de legende van Zelda, wordt alsnog vertaald uit het Japans. Niet door Nintendo zelf, maar door stripboekenuitgeverij Dark Horse. Op 29 januari 2013 verschijnt de vertaalde Hyrule Historia in Amerika. Volgens een woordvoerder wordt het boek daarna ook uitgegeven in Australië, Engeland en “other parts of Europe”. Een Nederlandse versie zal er wel niet inzitten, maar dit klinkt alsof het in ons land wel makkelijk verkrijgbaar zal zijn.

Hyrule Historia kwam vorig jaar in het nieuws toen fans ontdekten dat Nintendo hun versie van de Zelda tijdlijn in het boek had gezet. (Spoiler: Skyward Sword is chronologisch gezien Link’s eerste avontuur en vanaf Ocarina of Time gaat de legende verder in drie parallelle universums). Dus dat is leuk, maar Hyrule Historia bevat nog veel meer toffe dingen voor de Zelda-fans. 274 Pagina’s met ontwerpschetsen, reclamemateriaal, concept art, interviews, Shigeru Miyamoto die voor de zoveelste keer vertelt over die keer dat hij in een grot verdwaalde en nog veel meer. De Engelstalige versie wordt volgens Dark Horse iets groter dan het Japanse origineel (als in: het formaat van de pagina’s), maar de inhoud blijft precies hetzelfde. Goed nieuws dus, al vraag ik me af waarom Dark Horse dan wel het omslag heeft aangepast.

[g.forum]

Double Dragon II naar de Wii Virtual Console


De Wii Virtual Console, wanneer heb ik daar voor het laatst over geschreven? Ik dacht dat alle interessante spellen al jaren geleden waren heruitgebracht. De updates werden ook steeds minder regelmatig en het leek alsof Nintendo wel klaar was met dat hele Winkelkanaal. Maar zie, retro-fans mogen hun Wiimotes deze week toch weer even afstoffen voor de release van Double Dragon II: The Revenge. Ik verkeerde in de veronderstelling dat die licentie voorgoed was verloren omdat zowel de ontwikkelaar (Technōs) als de uitgever (Acclaim) inmiddels failliet zijn, maar blijkbaar is er toch een oplossing gevonden. Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!

Double Dragon II vond ik vroeger de beste beat’em up aller tijden. Ik moet daar wel bij zeggen dat het in die tijd ook de enige beat’em up was die ik kende, maar inmiddels weet ik dat “The Revenge” algemeen wordt beschouwd als een van de betere spellen in het genre. De besturing was soepel (met slechts twee actieknoppen kon je verbazingwekkend veel aanvallen uitvoeren), er was een co-op stand voor twee spelers en het avontuur was verrassend gevarieerd. Andere beat’em ups speelden zich vooral af op straat, maar Double Dragon II had levels in een vliegende helikopter, op een booreiland, in een ondergronds fort, in een dichtbegroeid bos en in een mysterieuze tempel. Er waren zelfs een paar (krankzinnig moeilijke) platformlevels. En dankzij een speciale coprocessor in de cartridge was het ook nog een van de mooiste spellen op de NES. Geen idee hoe goed die ervaring 23 jaar later overeind blijft, maar ik weet al wat ik aanstaande donderdag ga downloaden.

De geschiedenis van Sonic The Hedgehog vastgelegd in een luxe boek


“Whether you’re looking for a detailed history, character profiles, promotional art, game packages, or even rare concept art, you’ll find it in The History of Sonic The Hedgehog!”

De droom van iedere Sonic The Hedgehog-fan? Bekijk hieronder een paar voorbeeldpagina’s uit Sonic’s eerste echte koffietafelboek. Dat zijn dus 300 pagina’s met achtergrondinformatie over al zijn spellen. Van Sonic The Hedgehog uit 1991 tot en met Sonic Generations uit 2011. (En niet alleen de reguliere spellen, volgens Sega Blog komen ook de vele spin-offs en gastoptredens aan bod). Alleen al op deze 8 pagina’s zie ik ontwerpschetsen, anekdotes over het ontwerpen van de Green Hill Zone en een interview waarin Yuji Naka vertelt over het programmeren van de loopings. Dit is, kortom, precies het soort boek waarvan ik altijd hoopte dat iemand het zou maken voor een van mijn favoriete spelseries. Sterker nog: ik vind het idee zo tof dat ik deze eigenlijk ook wil hebben – zelfs al vind ik de spellen meestal maar matig.

The History of Sonic The Hedgehog komt oorspronkelijk uit Frankrijk (de Franstalige versie is hier nog steeds te bestellen voor 30 euro), maar wordt nu dus vertaald en uitgebracht in Amerika. De verwachte releasedatum is 9 oktober en het boek is nu al te pre-orderen bij Amazon voor 32 dollar.