7 Mario-feitjes die je nog niet wist


Via het twitter-account van gamesjournalist Ray Barnholt kwam ik terecht op Supper Mario Broth. Een blog met ontwerpschetsen, kleurplaten, ingescande handleidingen, decennia-oude advertenties en ander promotie-materiaal voor Super Mario.

Maar het allerleukste zijn de plaatjes die Nintendo’s stiekeme programmeertrucjes zichtbaar maken. Zoals deze, uit Super Mario 64. Als de camera ver uitzoomt bespaart het spel geheugen door Mario te vervangen door een simpele “low poly” versie. Spelers merken er niets van, maar in close-up ziet het er behoorlijk vreemd uit.



Heb je je ooit afgevraagd waarom Mario zo’n mooie glans heeft in Super Mario Galaxy? Deze plaatjes verklappen het geheim. Verstopt achter Mario zit altijd een superfelle lichtbron. De verlichte kant ziet er flets en overbelicht uit, maar vanaf de andere kant (de kant die je ziet tijdens het spelen) lijkt het alsof Mario een magische gloed heeft.


En speaking of Super Mario Galaxy, hier zie je hoe een van de programmeurs zichzelf wat werk heeft bespaard. Deze deur met een briefje in Good Egg Galaxy is niet echt een interactief object. Als Mario het briefje leest reageert het spel eigenlijk op een normaal informatiebord, dat vlak achter de deur staat verstopt in het huisje. Sneaky!


Nog een geheim uit Super Mario Galaxy: in het level Toy Time Galaxy is een speelgoedtrein verstopt. Om hem te zien schakel je op precies deze plek het first person perspectief in. Het doel van de trein is tot nu toe onbekend. Grapje van een programmeur? Overblijfsel van een geschrapte warpzone? Toegangspoort tot een nooit ontdekt bonuslevel? Wie het weet mag het zeggen.


En tot slot een paar glitches in Super Mario Bros. 3. Normaal gesproken kan Mario in zijn hamerkostuum niet van hellingen af glijden, maar als hij op dit ene punt (in level 6-10) een glijdende start maakt lukt het wel. Het is dan ook meteen de enige plek in het hele spel waar je deze zit-animatie kunt zien. Op alle andere plaatsen kruipt hamer-Mario tijdens het bukken in zijn schild.


Hoe kan het dat ik deze nooit heb opgemerkt? Als Mario in SMB3 in een klimplant klimt terwijl hij onkwetsbaar is van een ster, dan blijft hij blijbaar hangen in deze salto-animatie. Zelfs nadat de ster is uitgewerkt.


Vlammen vermoorden door er als standbeeld bovenop te springen. Dat ga ik de volgende keer dat ik dit spel speel ook eens proberen.

Neo-games.blog forum

Lees ook:Welja, nóg meer Super Paper Mario filmpjes
Lees ook:De échte definitieve Super Mario Galaxy boxart
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 11 november
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 7 november
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 8 november

Eén reactie op “7 Mario-feitjes die je nog niet wist

  1. Maarten

    hahaha wat een leuke feitjes en wat leuk om die oude beelden te zien. Leuk artikel

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.