“Kishōtenketsu” en Super Mario 3D World

kishotenketsu
Een eeuwenoude Chinese verteltechniek als de basis voor Mario’s driedimensionale platformspellen? In dit filmpje probeert YouTuber Mark Brown uit te leggen wat Mario’s recente avonturen zo speciaal maakt. De eerste Super Mario Galaxy was nog een vrolijke chaos waarin alles mocht, maar sindsdien streeft regisseur Koichi Hayashida er steeds meer naar (met Super Mario 3D World als voorlopig hoogtepunt) om ieder level één thema te geven en dat volgens vaste regels uit te werken. Dat Kishōtenketsu-principe zorgt volgens Hayashida voor unieke levels met een goede opbouw, een verrassende wending en een logische conclusie.

Niet iedereen zal het er mee eens zijn (ik ken mensen die alle spellen ná Super Mario Galaxy juist steeds minder vinden), maar het is hoe dan ook mooi om iemand uitvoerig over Mario’s leveldesign te horen praten. Recensies komen meestal niet verder dan dat het spel “leuk” is en “lekker” speelt, maar dit filmpje probeert te achterhalen waar al dat spelplezier vandaan komt. Erg interessant. De volgende keer dat ik Super Mario 3D Land (mijn persoonlijk favoriet) weer herspeel heb ik een hoop nieuwe dingen om op te letten!

Kijken op YouTube

Neo-games.blog forum

Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 8 november
Lees ook:Het nieuwe Super Mario Galaxy filmpje van 15 november
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 11 november
Lees ook:De échte definitieve Super Mario Galaxy boxart
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 4 november

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.