Categorie: "Playstation 2"

Zo zou Crash Bandicoot eruitzien op de CryENGINE


Ik mis platformspellen. Natuurlijk verschijnen die nog steeds, af en toe, op de Wii, als licentiespellen voor kinderen, maar het is niet meer zoals vroeger. Vroeger, toen platformspellen nog het belangrijkste genre waren en er iedere maand een nieuwe Jak & Daxter, iNinja, Ratchet & Clank, Banjo-Kazooie, Sly Raccoon, Blinx The Time Sweeper of Spyro The Dragon verscheen. Stel je voor dat al die moderne next-gen hardware niet werd gebruikt voor realistische jungles en verwoeste steden, maar voor kleurrijke platformlevels. Dan zouden we nu spellen spelen als Crash Bandicoot Return [sic], een door fans gemaakte mod die draait op de grafische engine van Crysis.

De animaties van Crash kunnen nog wel wat werk gebruiken, maar wat ziet dat level (een remake van N. Sanity Beach – het eerste level uit de allereerste Crash Bandicoot op de PlayStation) er fantastisch uit! De vrolijke tekenfilmjungle in combinatie met de geavanceerde textures en belichting van de CryENGINE maken de omgevingen bijna tastbaar. Alsof je kijkt naar een stop-motion animatie met kleipoppetjes. Wat zou het mooi zijn als dit filmpje Naughty Dog inspireerde om echt een nieuwe Crash Bandicoot te maken voor de PlayStation 3.

Beelden van de Japanse bonus-DVD bij Shadow of the Colossus


Boxart en illustraties uit het boekje bij de bonus-DVD die Japanse kopers vijf jaar geleden cadaeau kregen bij Shadow of the Colossus. Dit is dus absoluut geen nieuws en een beetje Team Ico-watcher heeft het in 2005 allemaal al gezien, maar ik kwam het vandaag pas tegen en was onder de indruk van het artwork. Vooral de cover van het boekje (links) is fraai. Daar steekt die opgepoetste screenshot op het Europese hoesje schril bij af. Helaas is de cover van de Team Ico Collection voor PS3 al niet veel mooier.

Op de DVD stonden reclamespotjes, artwork galleries en meer dingen die je één keer bekijkt en daarna nooit meer. Wel interessant is een vroege trailer van Nico (de werktitel van SotC) die een compleet ander spel laat zien. Niet één maar drie jongens met hoorns rijden samen door het landschap en nemen het op tegen een kolos die het spel uiteindelijk niet heeft gehaald. Ik ben blij dat Team Ico later heeft gekozen voor de eenzaamheid van één hoofdrolspeler, maar het is interessant om te zien dat dus niet al vanaf het begin vaststond. Ik stel me voor dat er lang op Sony is ingepraat voordat Team Ico toestemming kreeg om zo’n ‘kaal’ spel te maken.

PlayStation Blog over de HD-versie van Shadow of the Colossus


“Of course, you don’t need a 3D TV to enjoy the other benefits of the Ico and Shadow of the Colossus Collection. In addition to the new high-res environment textures, the crisp HD resolution brings out cinematic details I missed on the PS2 version, such as tiny birds flying around the head of the first colossus. The framerate now sits at a fluid, solid 30 frames per second, eliminating one of the few complaints of the original game. When I spun the camera angle around, I also noted smooth, natural-looking motion blur. And Trophy support is most definitely in.”

Opgepoetste textures, subtiele motion blur en een solide framerate (en Trophies – als je daar iets om geeft). De Amerikaanse PlayStation Blog zegt eigenlijk alles wat ik wilde horen over Ico and Shadow of the Colossus: The Collection. Twee van mijn favoriete spellen worden volgend jaar nóg beter door ook de laatste technische problemen op te lossen. Bij de meeste spellen vallen dipjes in de framerate mij niet eens op, maar SotC was zo ambitieus dat de actie bij sommige eindbazen inderdaad vertraagde tot een dia-voorstelling. Voor mij reden genoeg om het spel nog een keer aan te schaffen.

Voor de liefhebbers heeft de Ico and Shadow of the Colossus: The Collection trouwens ook een 3D-stand. Je moet wel bewondering hebben voor de onvermoeibare manier waarop Sony de techniek blijft ondersteunen voor een klein groepje early adopters. Tweeduizend euro is mij nog steeds te duur, maar die kolossen zijn vast erg indrukwekkend in 3D.

Nog geen specifieke releasedatum, maar De Collectie staat gepland voor de eerste helft van 2011.

[g.forum]

Famitsu interviewt de ontwerper van de PlayStation controller


“Getting to use such simple symbols in a design is an extremely rare opportunity, and it was really a stroke of luck to me. When you think of the Madonna in painting, most people come up with the same image of the same woman in their minds. In a similar way, the combination of those simple symbols (AOXD) has come to represent both the PlayStation and the fun of videogames, and being able to communicate that is a great thing.”

Leuk interview met Teiyu Goto, de man die de PlayStation-controller heeft ontworpen. Zoals altijd in dit soort verhalen werd hij bij iedere stap tegengewerkt door een uiterst conservatieve directie. Sony wilde een simpele kloon van Nintendo’s SNES-controller (it had to be a standard type of design, or gamers wouldn’t accept it) en voelde helemaal niets voor de extra handgrepen waar Goto mee experimenteerde. Alleen de directeur was meteen enthousiast. Deze Norio Ohga had een vliegbrevet en de handgrepen deden hem denken aan het stuur van zijn vliegtuig. Dat vliegbrevet was uiteindelijk de reden dat miljoenen gamers nu nog steeds elke dag genieten van comfortabele controllers.

Gametrailers’ Beyond Good & Evil 2 verlanglijstje


Alweer een nieuwe rubriek op GameTrailers. In ‘Wish List’ vertelt de redactie wat zij graag zouden zien in het vervolg op een bekend spel. Is dat interessant? Ik twijfel nog. De inzichten waar ze voor Beyond Good & Evil 2 mee op de proppen komen zijn niet bepaald wereldschokkend (zaken als een grotere wereld, co-op en een verhaal dat verdergaat waar het eerste spel ophield had ik zelf ook nog wel kunnen verzinnen), maar leveren onverwachts wel een interessant filmpje op waarin alle geruchten en gelekte spelbeelden helder op een rij worden gezet. De rubriek is dus niet zozeer mislukt, maar vooral interessant om de verkeerde redenen. Ook een aanrader voor iedereen die de eerste Beyond Good & Evil heeft gemist en nu weleens wil weten waar iedereen zo enthousiast over is.

We Will Robot Rock You: nieuwe trailer voor DJ Hero


Het excentrieke Franse duo Daft Punk, uiteraard met hun eeuwige maskers op, demonstreert de grote kracht van Activision’s DJ Hero. En nee, het is niet de turntable controller. Wat DJ Hero hoopt toe te voegen aan het muziekgenre zijn vooral de unieke remixes die gamers al spelend gaan produceren. In dit geval tussen Queen’s We Will Rock You en Daft Punk’s eigen Robot Rock. De muziek blaast me nog niet echt omver, maar zoals alles in Guitar Hero beter klinkt omdat je de muziek zelf speelt, zo zijn deze remixen misschien ook opwindender voor wie zelf achter de knoppen staat.

Bizarre Guitar Hero 5 video: Kurt Cobain zingt Bon Jovi


Gaming blog Kotaku spreekt er al een paar weken schande van dat Kurt Cobain een speelbaar personage is in Guitar Hero 5, maar tot nu toe zag ik het probleem er niet van in. Hij is niet de eerste dode muzikant die zijn opwachting maakt in Guitar Hero (Jimi Hendrix ging hem voor), de digitale Kurt lijkt best goed en het gaf me eigenlijk wel een kick om hem Smells Like Teen Spririt en Lithium te zien spelen.

Na het zien van dit nieuwe filmpje begrijp ik het probleem al wat beter. Het is allemaal leuk en aardig zolang er Nirvana-liedjes worden gespeeld, maar als speelbaar personage moet Kurt Cobain ook opdraven om You Give Love A Bad Name van Bon Jovi ten gehore te brengen en zelfs Comedown (!) van Bush. (!!) Liedjes die de echte Kurt op z’n zachtst gezegd niet snel op de setlist zou zetten. Bizarre beelden voor iedere Nirvana-fan na de klik.

Een schattig Shadow of the Colossus standbeeldje


Schattige speelgoedversie van Valus, de eerste reus in Shadow of the Colossus. Het oog voor detail van de maker is opmerkelijk: alle klimrandjes zijn aanwezig en bovenop zijn hoofd staat het bekende blauwe symbool. Ik heb gemerkt dat opvallend veel games.blog-lezers SotC niet hebben gespeeld, maar als je ooit tegen Valus had gevochten zou je inzien hoe goed dit beeldje klopt. Het is een met de hand bewerkte Munny, en dus nergens te koop.

G.I.Joe the videogame filmpje


Let niet op de irritante voice-over (het is de Irate Gamer weer eens), maar kijk gewoon hoe G.I.Joe: The Rise of Cobra eruitziet in beweging. Als licentiegame van EA met middelmatige graphics krijgt dit spel het zwaar te verduren op serieuze gamefora, maar toch heb ik hem nog niet afgeschreven. Reden: dit is duidelijk niet de standaard Gears of War-kloon met covermechanisme waar alle makers van actiegames tegenwoordig naar streven. De vuurgevechten in G.I.Joe zien er veel nostalgischer uit, met felgekleurde laserstralen waar zo te zien geen ammo aan te pas komt. De vraag is natuurlijk hoe goed het speelt, maar in opzet lijkt The Rise of Cobra een ouderwetse co-op arcadegame waar je de vuurknop geen seconde loslaat. Als het werd ontwikkeld door Treasure of Konami was ik nu al overtuigd, maar zelfs met een EA Studio achter de knoppen blijf ik dit spel volgen. Volgens een counter op de officiële site komt hij uit over 36 dagen.

Gametrailers bespreekt de Ghostbusters


Zelfs Gametrailers kan het niet laten om 23 keer te benadrukken hoe dicht Ghostbusters: The Video Game het bronmateriaal benadert. Zelfs om daar de nadelen van het spel mee weg te wuiven. Ja jongens, dit wordt de titel waarvoor we allemaal even ons gezonde verstand in de ijskast zetten. We lachen om de mensen die hun geld verspillen aan gelicenseerde filmgames, we hebben medelijden met de kids wiens ouders op-tekenfilms-gebaseerde platformspellen voor hen kopen, maar blijkbaar zijn The Ghostbusters onze zwakke plek. We kunnen niet wachten om dit middelmatige actiespel te spelen dat zoveel op onze geliefde films lijkt. (Ik trouwens ook, al had het van mij nog wel wat authentieker gemogen – waar heeft het Proton Pack al die alternatieve vuurstanden voor nodig?) Zoals bekend heeft Sony de Europese rechten van deze game opgekocht, zodat bij ons voorlopig alleen de PS3- en PS2-versies verkrijgbaar zijn. Xbox 360-bezitters zouden nog kunnen overwegen de Amerikaanse versie te importeren (door Atari voor de gelegenheid regiovrij gemaakt), maar voor de Wii-versie zullen we toch echt moeten wachten tot het einde van het jaar.