Super Mario Kart NU in het winkelkanaal


Was de Special Cup altijd al zo moeilijk? Op de 100cc Mushroom- Flower- en Star Cup haalde ik zonder al teveel problemen goud, maar de Special Cup van Super Mario Kart schopt weer ouderwets mijn kont. Alleen al met de bochten van Donut Plains 3 heb ik grote moeite. Rainbow Road heb ik nog niet eens bereikt. Met andere woorden: hoera! Wat is het fijn om weer eens te verliezen van een slim ontworpen baan en niet van drie blauwe schilden op een rij. Het was vannacht even schrikken toen ik Donkey Kong Jr. tijdens mijn eerste potje amper op de baan kon houden, maar na een paar minuten had ik het driften (véél minder gecontroleerd dan in latere Mario Kart’s – als je niet weet wat je doet vlieg je gegarandeerd uit de bocht) alweer aardig in de vingers. Ook opvallend: ik was helemaal vergeten hoe snel Mario & co nog konden racen in 1993. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het spel op topsnelheid (te herkennen aan het iets schellere geluid van de motoren) haast op dubbele snelheid draait t.o.v. Mario Kart Wii. Op die snelheid een logge coureur als Bowser op de baan houden bezorgt me nu alweer adrenaline kicks die de latere Mario Karts gewoon niet kunnen bieden. Nog meer mensen die vannacht weer van voor af aan verliefd zijn geworden op SMK?

[g.forum]

Lees ook:Kijk dit: F-Zero en Zelda in Mario Kart 8
Lees ook:Nieuwe Mario Kart Wii filmpjes
Lees ook:Mario Kart video: Delfino Square & Yoshi Falls
Lees ook:Mario Kart watch! Wie heeft hem al?
Lees ook:B-Dasher keert terug in Mario Kart 8

16 reacties op “Super Mario Kart NU in het winkelkanaal

  1. berend jan

    Ik ben nu op mijn werk en vanwege persoonlijk sores niet bij machte geweest SMK te downloaden. Morgen als ik uit dienst kom ga ik het spel downloaden en spelen. Maar ik weet uit ervaring (op de Super Famicom en emualtor+snes USB pad) dat het spel behoorlijk hard core is.
    .
    Ik ben het nogaltijd niet eens met de 7,5 die Bjorn aan het spel gaf in de aller eerste Power Unlimited…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Ruud

      7,5? Volgens mij gaf die het spel zelfs een 6.
      Wat een slecht blad was dat eigenlijk.
      Zo gaven ze Super Punch-Out!! een 5,8 en Rise of the Robots een 8,0.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Haha, ja die legendarische recensie. Gelukkig las ik de PU vroeger ook al niet, anders had ik SMK misschien nooit gehuurd (en daarna gekocht).
    .
    Zodra jij er ook weer een beetje inzit Berend Jan, moeten we snel een baan afspreken om op te time triallen!

      /   Beantwoorden  / 
  3. berend jan

    Ik zal Maarten eens vragen een vriend van me die echt bijzarre tijden kan neerzetten in deze game. Hij heeft zelfs eens een tshort gewonnen met het NK SMK…

      /   Beantwoorden  / 
      1. berend jan

        dat slaat echt helemaal nergens op maar die maarten heeft wel speciaal een zuper famicom geimporteerd uit japan om in een vloeiender framerate over de parcoursen te knorren…
        .
        Die toptijden zijn echt pixel perfect gereden geniaal om te zien maar zo goed zal ik nooit worden.

          /   Beantwoorden  / 
  4. Erik

    Update: nu toch de 100cc Special Cup uitgespeeld. 150cc zal nog wel wat langer duren, daar worden de tegenstanders pas echt agressief.
    .
    Suf trouwens: SMK was één van die spellen die echt is afgelopen na de aftiteling. Het scherm blijft op THE END staan en reageert nergens meer op. Dus natuurlijk heeft Nintendo dat óók overgenomen in de VC-versie. :-/ Natuurlijk, het is een kleine moeite om via het home menu “return to titlescreen” te kiezen, maar ik begrijp die koppigheid niet om letterlijk niets aan de spellen te veranderen. Hoeveel moeite kan het zijn om even een GOTO: Titlescreen toe te voegen als iemand na de aftiteling op een knop drukt.
    .
    Maar goed, het spel blijft super verder. :)

      /   Beantwoorden  / 
  5. berend jan

    byzarre en t-shirt
    tjees citrix (op werk) is ruk…

      /   Beantwoorden  / 
  6. Jos Bouman

    Leuk stukje! Ik heb me ook weer een paar keer stukgebeten op de Special Cup, controllers kwamen weer ouderwets onzacht in aanraking met de grond.

    De tijden van Karel heb ik al lang geleden uit mijn hoofd gezet. Al kan ik wel met enige trots verklappen dat ik hem een keer heb verslagen op Ghost Valley 1 (na heel veel pogingen :-) .

    Hij is trouwens nog steeds bezig met het aanscherpen van zijn (wereld)records, laatst heeft hij het record op Donut Plains 1 aangescherpt (http://www.mariokart64.com/smk/).

    De PU gaf destijds trouwens een 6,5. De hoofdredacteur heeft daar in [N]Gamer nog eens zijn excuses voor aangeboden :-) .

      /   Beantwoorden  / 
  7. Erik

    Bedoel je deze tijd op Ghost Valley 1? (http://www.youtube.com/watch?v=S2RGrPGPpns) Respect! Ik zie dat er in dat filmpje nog ruimte is voor verbetering, maar zover ben ik zelf nog lang niet. De shortcut nemen zonder veertje vind ik al lastig genoeg. Om op die smalle plank dan ook al te gaan driften is helemaal doodeng.
    .
    Het vervelende van die Wii afstandsbedieningen is dat ze duurder én kwetsbaarder dan NES controllers. Pas maar op, dus. ;) Ik heb me tot dusver weten te beheersen, al haalt Mario regelmatig het bloed onder mijn nagels vandaan met zijn eindeloze voorraad sterren (om onkwetsbaar te worden) en veertjes (om over zowat alle obstakels heen te springen). Een gouden beker op de 150cc Special Cup is me dan ook nog niet gelukt.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Erik

    Tekst gevonden van de gewraakte recensie. Het klinkt niet alsof hij het destijds langer dan een uurtje heeft gespeeld. In ieder geval te kort om de 150cc stand vrij te spelen:
    .
    Super Mario Kart:
    Graphics: 7,0 Geluid: 6,5
    +De battle mode is wel leuk
    -Niet te vergelijken met andere race-spelletjes -De besturing v/d kartwagentjes is erg moeilijk
    Eindcijfer: 6,5
    .
    Slippen en glijden
    Super Mario Kart lijkt veel op een gewoon race-spelletje. Deze keer race je echter niet in stoere sportwagens maar in 50cc of 100cc kartwagentjes. Je rijdt tegen zeven andere spelers die bekend zijn uit de Mario-wereld(bijvoorbeeld Mario, Luigi, Prinses of Yoshi). Er zijn verschillende banen. Sommige gaan door het water, andere op ijs of over zandvlaktes. Onderweg kom je allerlei dingen tegen die je kan gebruiken. Zo liggen er bijvoorbeeld groene en rode schilden die je naar je tegenstanders kan gooien , maar ook paddestoelen, waardoor jouw kartwagen harder kan rijden. Naast het gewone kartracen kan je ook spelen tegen een tegenstander, als je tenminste met z’n tweeën bent. Je komt dan dezelfde voorwerpen tegen waarmee je de tegenstander moet uitschakelen.
    .
    Eindoordeel:
    SMK valt niet te vergelijken met andere race-spelletjes. Op zich is het wel melig om met van die rot-karretjes je tegenstanders van de weg af te duwen en hun van alles naar het hoofd te gooien, maar over het algemeen heb je daar geen tijd voor want je moet je ogen op de weg houden. Het spel is namelijk behoorlijk moeilijk. Wanneer je iets te snel gaat vlieg je uit de bocht en het sturen gaat zo abrupt dat je meteen slipt en de controle over je kartwagentje verliest. Het leukste vind ik nog de krachtmeting met een medespeler. Je kan bananen laten rondslingeren zodat je tegenstander hierover uitglijdt, of je kan jezelf onzichtbaar maken en hem op die manier lastig vallen. Eigenlijk had ik meer verwacht van SMK, maar ik kan me voorstellen dat Mario-fans er veel plezier van zullen beleven. BJØRN

      /   Beantwoorden  / 
  9. Jos Bouman

    Hilarisch, die review :-) .

    Enne, nee die tijd op Ghost Valley 1 zou ik nooit kunnen verbeteren. De ‘new boost techniek’ die hij daar gebruikt heb ik absoluut niet goed genoeg onder de knie om die elke rondje precies op dat punt zo te kunnen gebruiken dat je zonder veertje of paddenstoel die shortcut kunt nemen. Die techniek staat hier beschreven: http://www.mariokart64.com/smk/whatisnbt.php

    Ze hebben dat pas een paar jaar na het verschijnen van het spel uitgevogeld. Het is in feite hetzelfde als het opbouwen van een boost in Mario Kart DS, maar dan onderhuids (ik betwijfel overigens of de makers dat zo bedoeld hebben). Ironisch genoeg heb ik altijd een hekel gehad aan die boost in de DS-versie, blijkt het later doodleuk ook in een van mijn favoriete games ooit te zitten. Kanttekening is wel dat het heel lastig is om consistent uit te voeren. Die toppers gebruiken er speciale controllers voor, met speciale aanpassingen.

    De keer dat ik van Karel won was toen hij op de redactie was, maar dat was tijdens een gewone Mushroom Cup (die hij natuurlijk won). Ik heb een artikel geschreven over de strijd om de Mario Kart wereldrecords. Kan het vast wel ergens opduiken en inscannen mocht je dat nummer niet hebben (en het je mocht interesseren).

    Heb je de 150cc Special Cup nog nooit gewonnen of alleen nog niet bij de VC-versie? En ja, Mario en Luigi zijn duivels.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Erik

    Nee vroeger op de Super NES is het me wel een paar keer gelukt. Ik krijg het alleen in de VC-versie (nog) niet voor elkaar.
    .
    Dat artikel over de wereldrecords heb ik inderdaad gemist. Een scan zou leuk zijn, als het niet teveel moeite is.
    .
    “make a normal powerslide while HOLDING R throughout the entire duration of the turn. When you’ve completed the turn, make ONE countersteer and then directly after that motion, release R. If you’ve performed this right, you’ll notice your kart stick in one place and your engine will rev a little higher sounding than usual. This is how you perform Non-NBT boosts.”
    .
    Dat moet ik haast wel een paar keer per ongeluk gedaan hebben, maar ik kan niet zeggen dat me iets is opgevallen van een speedboost. Het klinkt alsof het allemaal stukken subtieler is dan in de latere Mario Karts, maar het is inderdaad wel frappant dat het mechanisme per ongeluk al zo vroeg aanwezig was. Ik moet me toch maar eens gaan verdiepen in alle technieken op die mariokart64-site.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Leuk! :D Mijn adres is erik.roggeveen apenstaart blog.nl Ik ben zeer benieuwd. Uit je vorige reacties begreep ik dat Karel in het artikel ook aan het woord komt? Hopelijk heeft hij nog gouden tips.
      .
      Dit weekend werd ik op de eerste vier banen van de 150cc special cup allevier eerste. Ik had 36 punten en nog drie levens over. Het enige wat ik hoefde te doen was minimaal als vierde eindigen op Rainbow Road. Ik kon het goud al bijna ruiken.
      .

      .
      Het is me niet gelukt. Verpletterd door elektrische thwomps, van de baan geduwd door Donkey Kong jr. en natuurlijk omver gereden door onkwetsbare Mario. Ik heb de controller nog net niet kapot gegooid, maar om m’n frustratie toch ergens te laten wel de power chord uit de Wii getrokken ipv te prutsen met dat kleine knopje. Dat zal hem leren.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Jos Bouman

        Unterwegs!

        Ik ben bang dat ik eenzelfde ervaring had in de 150cc Special Cup. Bij een van de pogingen lag ik voor de laatste twee bochten zelfs eerste. Wat er daarna precies gebeurde weet ik niet meer, het ging allemaal heel snel. Toch merk ik dat ik zo langzamerhand weer wat scherper wordt en zal het een dezer dagen vast wel halen.

        Raar toch eigenlijk dat de woede zich richt op de hardware. Alsof je de makers op die manier wilt straffen voor het vermeende onrecht :-) .

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.