Categorie: "Actualiteit"

Eerste trailer Dark Souls III

darksouls3trailer
“The DARK SOULS brand became a phenomenon thanks to amazing work from our dear partners FromSoftware and our very own BANDAI NAMCO Entertainment teams. But above all, we are blessed to have such a supportive and loving community, and we are happy to dedicate this final episode to them!”

This final episode? Wacht, wat? Wordt Dark Souls III de laatste Dark Souls!? Dat detail had die anonieme bron vorige week even over het hoofd gezien.

Het is waarschijnlijk een verstandig besluit (als From Software volgend jaar Dark Souls IV had aangekondigd weet ik niet of alle fans nog steeds zo enthousiast zouden zijn), maar ik word toch altijd een beetje melancholisch van dit soort aankondigingen. Afscheid nemen blijft moeilijk enzo. (Of gaat From hierna gewoon verder met Bloodborne 2 en/of Demon’s Souls 2?).

Dark Souls III verschijnt begin 2016 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Insomniac maakt Edge of Nowhere voor Oculus Rift

edgeofnowhere
Wow, ontwikkelaar Insomniac (Ratchet & Clank, Sunset Overdrive) maakt een spel voor de Oculus Rift. Geen kleine experimentele demo, maar een echt spel. En het ziet er goed uit! In Edge of Nowhere bestuur je een reddingswerker die in Antarctica op zoek gaat naar een vermiste expeditie. Het begint als een normaal avonturenspel in een ijzige omgeving, maar dan ontdek je volgens Insomniac een ondergrondse wereld waar vreemde dingen gebeuren. “In Edge of Nowhere, nothing is what it seems and the unexpected lurks from all sides.”

Bij de Oculus Rift denk ik altijd automatisch aan first person spellen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Waarom zou je elk spel per se moeten beleven door de ogen van de hoofdrolspeler? En dus is Edge of Nowhere gewoon een third-person avonturenspel. Spelers bekijken alle actie van een afstandje en lopen zelf geen gevaar. Het lijkt me heel apart om een levensgrote etalagepop te zien (zo zal het wel ongeveer voelen?) die reageert op al je commando’s.

Citaat: DICE over Mirror’s Edge Catalyst

catalyst
“The first game had a lot of promise. It was unlike anything else in terms of the gameplay and style — it had a unique soul. But as much as we loved that game, we knew it could be more. So that’s what we have set out to do as we introduce Mirror’s Edge to a new generation.

The team has spent a lot of time re-evaluating every aspect of the game and making it a new experience. This is not a sequel, this is not Mirror’s Edge 2. We have landed on a vision that honors the first game — pushing the boundaries of first person movement and diving deeper into the story behind our heroine Faith — but also brings a lot of great new, interesting gameplay and features to the experience for our players.”

Ik ben zo bang dat DICE’s visie voor Mirror’s Edge Catalyst bestaat uit meer vijanden, langere filmpjes en grotere pistolen. Het spel wordt volgende week uitgebreid getoond op de E3. Ik hoop op lekker veel first person person parkour waarin je door slim te spelen alle vijanden kunt ontwijken. Maar op een of andere manier vrees ik toch dat senior producer Sara Jansson in deze blog iets anders voor ogen heeft.

Nog geen nieuwe beelden, daarom hieronder een filmpje van iemand die de eerste Mirror’s Edge speelt op een Oculus Rift. Ook leuk!

Zijn dit de eerste screenshots van Dark Souls 3?

darksoulsIII0
Website VG247 hoorde vorige week van een anonieme bron dat Dark Souls 3 te zien zal zijn op de aankomende E3-beurs. Het klonk als een logisch gerucht (na het succes van Dark Souls 2 en Bloodborne staat uitgever Bandai Namco vast te trappelen om nog (veel) meer Souls-spellen uit te brengen), maar het was precies dat: een gerucht.

Het werd pas interessant toen YouTube-kanaal The Know vannacht op de proppen kwam met een stapel screenshots van Dark Souls 3. Met zoveel bewijsmateriaal kan ik het gerucht niet langer negeren. Met één of twee plaatjes had dit filmpje nog een flauwe grap kunnen zijn, maar het zijn er tientallen en ze zien er allemaal echt uit.

Volgens The Know verschijnt Dark Souls 3 in 2016 in ieder geval voor Xbox One en PlayStation 4. Een pc-versie is nog niet zeker. Nieuw in het spel is de mogelijkheid om maximaal 3 (!) andere spelers uit te nodigen, wat je doet door vijanden ritueel te slachten. Verder kunnen spelers deze keer zelf bonfires creëren en nieuwe zwaardmanoeuvres leren naast de standaardaanvallen.

Geloofwaardig of niet? Bekijk het filmpje en oordeel zelf.

Alle banen in Mario Kart 8′s nieuwe DLC-pakket

bigblue

  • Baby Park (Gamecube)
  • Neo Bowser City (3DS)
  • Ribbon Road (GBA)
  • Cheese Land (GBA)
  • Nature Road
  • Rin Rin Metro
  • Big Blue
  • Animal Crossing

Alle nieuwe banen in het tweede DLC-pakket van Mario Kart 8. De rest van het internet gaat collectief uit z’n dak vanwege Baby Park, maar als je het mij vraagt is Big Blue de spannendste toevoeging. Na Mute City in DLC-pakket 1 gewoon nóg een baan uit F-Zero! (Maar is dit nu een teken dat er een nieuwe F-Zero in de maak is, of hoopt Nintendo dat fans na deze 2 zoethoudertjes ophouden met zeuren?) Die twee retro-banen uit de GBA-versie van Mario Kart zien er trouwens ook fantastisch uit. Ribbon Road is nu een speelgoedbaan in een reusachtige jongenskamer, en Cheese Land is een bergparcours geworden vol heuvels en dalen.

DLC-pakket 2 is vanaf volgende week donderdag verkrijgbaar voor 8 euro. Vergeet niet dat je alle cups vanaf die dag ook kunt spelen in de supersnelle 200cc-klasse!

Computerspelletjes ook tijdens zomervakantie megapopulair

gamepad-1154813-mVolgens de laatste onderzoeken blijkt gamen een stuk populairder onder de jongeren te zijn dan buitenspelen. Dit verschilt natuurlijk wel per seizoen, maar over het algemeen houden jonge kinderen meer van een spelletje op een spelcomputer dan lekker buitenspelen met vriendjes en vriendinnetjes.

Dit is Shigeru Miyamoto’s Project Giant Robot

projectgiantrobot
Hoe serieus zouden we dit moeten nemen? Project Giant Robot is een spel van ontwerper Shigeru Miyamoto over grote robots die tegen elkaar vechten. Het ziet er best grappig uit en maakt ook slim gebruik van de bewegingssensoren in de gamepad (om het bovenlichaam van de robot te besturen en zo te zorgen dat hij niet omvalt), maar toch lijkt het meer een minigame dan een serieus nieuw spel. Aan de andere kant: waarom zou Nintendo dit project überhaupt demonstreren als ze niet van plan waren om er meer mee te doen? Bekijk Project Giant Robot hieronder en oordeel zelf.

Xbox One voor een prikkie?

logo-mrveiling

Deze week is de start-up MrVeiling.nl gelanceerd, een centenveilingenwebsite die allerlei producten veilt, waaronder de Xbox One en de iPad Air. Op de website kun je, na aankoop van biedpunten, meebieden op allerlei producten. Per bod gaat de prijs 1 cent omhoog, wat er voor zorgt dat de prijzen laag blijven. MrVeiling koopt met de inkomsten van deze biedpunten de nieuwste producten en gadgets in. Zo gebeurt het dat de Xbox One voor maar € 10,36 verkocht wordt aan de hoogste bieder.

Minecraft 1.8 geeft meer controle over de terrain generator

minecraft1punt8
Wow, de volgende update voor Minecraft ziet er goed uit. In een filmpje op YouTube demonstreert ontwikkelaar Mojang hoe spelers vanaf versie 1.8 het landschap kunnen veranderen. Dat klinkt een beetje gek omdat Minecraft altijd al draaide om het – blokje voor blokje – aanpassen van het landschap, maar deze update gaat verder. Via een nieuw menuscherm kunnen spelers binnenkort de parameters wijzigen die Minecraft aan het begin van ieder spel gebruikt om een landschap te genereren. Zo kun je kiezen voor meer (en hogere!) bergen of juist voor extra veel ondergrondse grotten. Zelfs de zeespiegel kan worden aangepast. Bouw je in een dorre woestijn of liever in een uitgestrekte oceaan met een paar kleine eilandjes? De voorbeeldwerelden in het filmpje zien er allemaal even mooi uit. Ik heb Minecraft al een hele tijd niet meer gespeeld (vooral omdat het zo verslavend was – hele avonden vlogen ongemerkt voorbij), maar hiervan krijg ik wel weer zin om te bouwen.

Achter de schermen bij Alien: Isolation

alienisolation2
Kan een moderne horrorgame eruitzien alsof het is gemaakt in de jaren ’70? Alien: Isolation, het nieuwste spel van ontwikkelaar The Creative Assembly, speelt zich af in het universum van de Alien-films. In de toekomst dus, maar dan wel de toekomst zoals regisseur Ridley Scott die in 1979 voor zich zag. “Low-fi sci-fi” noemen ze dat. Het lijken misschien onbenullig details, maar door zo obsessief te focussen op gedateerde decorstukken (geen hologrammen, geen touchscreens, geen draadloze apparatuur) ontstaat er een spel dat dezelfde beklemmende sfeer oproept als de beroemde film. Zelfs al voordat het buitenaardse monster in beeld komt.

Op YouTube geeft The Creative Assembly je in een serie developer diaries alvast een kijkje achter de schermen. Hieronder zie je de twee meest recente afleveringen, over de geluidseffecten en de decors. Natuurlijk is het tof om te zien dat het team toegang krijgt tot de originele archieven en geluidsbanden uit 1979, maar het leukste zijn toch de geïmproviseerde effecten. Toen deze mensen solliciteerden bij The Creative Assembly hadden ze vast niet gedacht dat ze fruit en oude videobanden zouden mishandelen.