Categorie: "Wii U"

Tranzit: een spel binnen een spel in Black Ops 2


Dus het lijkt erop dat Call of Duty: Black Ops 2 een complete zombieshooter bevat. Het is niet de eerste keer dat ontwikkelaar Treyarch iets doet met zombies (het begon als een verborgen minigame in CoD: World at War en was al een flink stuk uitgebreider in de eerste Black Ops), maar deze keer is er een compleet avontuur gebouwd rondom de zombies. Het heet Tranzit, het speelt zich af in een uitgestrekte open wereld (“it’s massive,” aldus een van de ontwikkelaars) en het staat helemaal los van de reguliere Black Ops-campagne. Het is bijna alsof Activision later dit jaar twee spellen aanbiedt voor de prijs van één.

Zoals je ziet in de trailer gaat Tranzit over een groep overlevers (geen soldaten) die met een bus door een post-apocalyptisch landschap rijden. Het doel van hun reis blijft onduidelijk, maar het heeft vast iets te maken met de duizenden zombies die ze onderweg tegenkomen. En als het in de trailer lijkt alsof de bus op een kaartscherm automatisch van locatie naar locatie rijdt, dan beloven de makers in dit begeleidende interview het tegenovergestelde. De bus is juist een speelbare locatie die tijdens het rijden voortdurend wordt aangevallen. De spannendste gevechten spelen zich zo te horen af in en op die oude passagiersbus.

Call of Duty: Black Ops 2 verschijnt op 30 november voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en pc.

Ninja Gaiden Z is Ninja Gaiden met zombies en tekenfilmgraphics


Je kijkt naar een poster van Yaiba: Ninja Gaiden Z, een spel dat officieel geen onderdeel is van de Ninja Gaiden-serie ook al speelt het zich wel af in dezelfde wereld. Spelers kruipen in de huid van Yaiba, een overleden en weer tot leven gewekte ninja die jaagt op voormalige hoofdrolspeler Ryu Hayabusa. Wie er in dat scenario precies de slechterik is wil ontwerper Keji Inafuna nog niet zeggen. Het verhaal klinkt sowieso een beetje vaag (afgaande op de trailer zou Yaiba ook een robot kunnen zijn, of op zijn minst een man met mechanische onderdelen), maar zoals bij de meeste Inafune-spellen (Mega Man, Resident Evil, Dead Rising) draait alles om de gameplay. In dit geval dus acrobatische third person actie tegen duizenden zombies tegelijk. Ofwel: de beste elementen van Ninja Gaiden en Dead Rising gecombineerd in één spel.

In de onderstaande trailer zien we het spel volgens mij ook een paar seconden in actie, al gaat het allemaal zo snel dat ik niet durf te zeggen waar de grens tussen gameplay en cutscene precies loopt. Het is in ieder geval erg bloederig en de celshaded tekenfilmgraphics zien er fraai uit. Volgens Inafune verschijnt Yaiba: Ninja Gaiden Z voor de huidige generatie spelcomputers. PlayStation 3 en Xbox 360 dus, en met een beetje geluk ook Nintendo’s aankomende Wii U.

Ouderwets knokken in Nintendo’s Pikmin Adventure-minigame


Dus Pikmin Adventure is… een beat’em up? Als je de screenshots ziet zou je dat niet zeggen, maar deze Nintendo Land-minigame biedt non-stop actie. Kijk zelf maar naar het onderstaande filmpje waarin gamesjournalist Jonathan Holmes (met hulp van een Nintendo-meisje op de tweede controller) de demo uitprobeert. Hier zijn geen grondstoffen om te verzamelen of ravijnen om bruggen over te bouwen, alleen maar heel veel mechanische insecten die in elkaar geslagen moeten worden. Het is lang niet zo gepolijst als Pikmin 3, maar als chaotische partygame voor 5 spelers (offline) ziet Pikmin Adventure er best okee uit. Bovendien: hoeveel andere beat’em ups ken jij waar vijanden je eerst opeten en daarna weer uitpoepen als een felgekleurde drol?

De rolverdeling in dit spel is een beetje vreemd. Maximaal 4 spelers verkleden zich als Pikmin om vijanden te verslaan op de ouderwetse manier (slaan, schoppen, etc), maar ondertussen bestuurt een vijfde speler kapitein Olimar die óók Pikmin bij zich heeft. Verklede Mii’s en computergestuurde echte Pikmin krioelen dus voortdurend door elkaar heen. De kleine Pikmin worden door Kapitein Olimar gebruikt voor normale aanvallen, maar met zijn fluitje kan hij de andere spelers ook organiseren voor een speciale groepsaanval. Totale chaos dus, maar dat zijn vaak de beste beat’em ups. Ik ben benieuwd of Pikmin Adventure ook de moeite waard is als singleplayer-avontuur.

Trailer: Nintendo Land voor de Wii U


Nieuwe trailer van Nintendo Land met daarin voor het eerst ook beelden van Mario Chase en Pikmin Adventure. Nu hebben we dus bijna alle minigames gezien, alleen Yoshi’s Fruit Cart en Octopus Dance (gebaseerd op een Game & Watch-spelletje) ontbreken nog.

  • Mario Chase is een remake van de techdemo Chase Mii die Nintendo al in 2011 liet zien. In dit multiplayer-spelletje speelt Mario verstoppertje met zijn vriendjes. De speler die Mario bestuurt heeft op zijn GamePad een plattegrond van het hele level, terwijl de 4 Toads op de televisie alleen hun directe omgeving kunnen zien.
  • Pikmin Adventure ziet eruit als, nou ja… Pikmin. In een kort fragment zien we hoe kapitein Olimar een lieveheersbeestje bekogelt met Pikmin. De graphics zijn opvallend gestileerd (vierkante bloemen, kubusvormige paddenstoelen) en het lieveheersbeestje is eigenlijk een robot. Vreemd maar intrigerend!

Het blijft een merkwaardig spel om een nieuwe spelcomputer aan op te hangen, ook al doet Nintendo haar uiterste best om ons ervan te overtuigen dat deze spelletjes meer diepgang hebben dan de minigames in Wii Play. Wie is er al overtuigd?

Trailer: New Super Mario Bros. U voor de Wii U


Zie New Super Mario Bros. U twee minuten in actie. De grootste verrassing hier is de vijfde speler – degene die is opgescheept met de GamePad. Ik was bang dat dat net zo’n nutteloze toevoeging zou worden als de multiplayer-stand in Super Mario Galaxy (waar speler 2 met een cursor diamantjes verzamelt), maar de speler in dit filmpje lijkt zich prima te vermaken. Mijn favoriete scene is het ijslevel waar hij voorkomt dat een pinguin op de grond valt, maar het is ook leuk om te zien hoe hij allerlei shortcuts creëert voor Mario. Ik denk dat de snelste speedruns straks worden gemaakt door twee spelers. (Al zal het vast niet lang duren voordat een Japanner het in z’n eentje voor elkaar krijgt).

Kleinere verrassingen:

  • Bowser’s kinderen hebben allemaal hun eigen luchtschip. Ja okee, dat hadden ze altijd al, maar deze keer zijn het gepersonaliseerde boten met een boeg in de vorm van hun gezicht. Best een leuk detail.
  • Is dat nieuwe muziek wat ik hoor, of toch weer een drastisch verbouwde remix van een oud Mario-liedje? De melodie komt me bekend voor maar ik kan hem niet plaatsen.

Trailer: Bayonetta 2 voor de Wii U


Nou ja, trailer… wat je hier ziet is alleen een korte teaser die bewijst dat Bayonetta 2 in aantocht is. Dit spel was vanmiddag Nintendo’s grote verrassing: het vervolg op een geliefde cultklassieker die exclusief verschijnt voor de Wii U. Die hadden we niet zien aankomen. Blijkbaar meende Iwata het echt toen hij beloofde dat Nintendo de “hardcore gamers” deze keer niet zou vergeten. Al die ports van bestaande multiplatform-titels zijn natuurlijk leuk, maar Bayonetta 2 is het eerste spel waardoor PS3- en Xbox 360-bezitters daadwerkelijk balen dat ze geen Wii U hebben.

Voor ontwikkelaar Platinum is deze aankondiging ook goed nieuws. Zij wilden al langer een vervolg op Bayonetta maken, maar omdat de verkoopcijfers van het eerste spel tegenvielen trok uitgever Sega zich eerder dit jaar terug. De Wii U heeft Bayonetta 2 dus letterlijk gered van de ondergang. En omdat Nintendo zelf optreedt als uitgever is dit een échte exclusive – niet een spel dat 3 maanden later alsnog verschijnt voor andere spelcomputers.

Trailer: Lego City Undercover voor de Wii U


Lego City Undercover is een nieuw spel dat Traveller’s Tales (de Engelse studio achter Lego Star Wars, Lego Indiana Jones en al die andere grappige filmparododiën) exclusief ontwikkelt voor de Wii U. Het is niet gebaseerd op een specifieke film (hoewel er wel nadrukkelijk wordt geknipoogt naar Dirty Harry), maar een door Traveller’s Tales zelf verzonnen misdaadverhaal in een vrij te verkennen stad. Je zou het een Grand Theft Auto-kloon van Lego kunnen noemen, alleen speel je hier geen crimineel maar juist een politieagent. Zo te zien een foute, Clint Eastwood-achtige rotzak die zijn chef tot wanhoop drijft omdat hij zich niets aantrekt van de regels, maar evengoed een politieagent. Auto’s stelen en onschuldige voorbijgangers vermoorden zit er voor Chase niet in.

Ik moest om de onderstaande trailer niet zo vaak lachen als om de trailers van Traveller’s Tales reguliere Lego-spellen, maar het vooruitzicht van een uitgestrekte open wereld maakt een hoop goed. De stad ziet er gevarieerd uit, de actie (springen, vechten, muntjes verzamelen) is vergelijkbaar met de andere Lego-spellen en tijdens zijn missies kan Chase auto’s, boten en helikopters gebruiken. Wat wil een Lego-fan nog meer?

Lego City Undercover is net geen lanceertitel voor de Wii U, maar staat wel gepland voor het laatste kwartaal van 2012. Dat moet dus wel december worden.

Nintendo’s Wii U te koop vanaf 30 november

Dus de Wii U is te koop vanaf 30 november, dat maakte Nintendo vandaag bekend in een speciale livestream. Het opvallendste nieuws: we kunnen straks kiezen uit verschillende modellen. Bij Microsoft en Sony al jaren vaste prik, maar nu moet Nintendo’s nieuwe spelcomputer er dus ook aan geloven. De witte Wii U heeft 8 GB opslagruimte en alleen de meest noodzakelijke accessoires, de zwarte variant heeft 32 GB opslagruimte en een paar interessante extra’s:

  • Een standaard om de Wii U vertikaal neer te zetten.
  • Een standaard voor de GamePad die ook meteen dienst doet als charging cradle (om de accu op te laden).
  • Een exemplaar van het spel Nintendo Land.
  • Een spaarprogramma voor de eShop. Bij ieder spel dat je downloadt op een zwarte Wii U wordt 10% van het aankoopbedrag bijgeschreven op een spaarkaart. Je verzamelde punten kun je later inruilen voor andere spellen. Deze actie loopt tot december 2014.
  • Een sensorbalk zodat je Wiimote werkt met de Wii U.

Een Nintendo livestream over de Wii U

“De Nintendo Direct Wii U Preview wordt op 13 september om 16:00 uur live gestreamed via de Nintendo Direct-site. Hierin neemt, Nintendo of Europe-directeur, Satoru Shibata het aankomende Wii U-systeem onder de loep.”

Wat hij precies gaat zeggen blijft nog even geheim, maar de verwachting is dat meneer Shibata aankomende donderdag in ieder geval de releasedatum van de Wii U gaat onthullen. Waarschijnlijk horen we ook welke spellen vanaf dag 1 beschikbaar zijn in Europa. Een prijskaartje verwacht ik eigenlijk nog niet (NoE heeft de vervelende gewoonte om alleen te zeggen dat iedere winkelier zelf de prijs mag bepalen), maar misschien vertelt Shibata wel wat er precies in de doos zit. Wordt de Wii U de eerste HD spelcomputer die standaard wordt geleverd met een HDMI-kabel? En krijgen we er dan ook nog een gratis spel bij? Zoals Nintendo Land? (Ik moest lachen om Nik Wouters die zich op het [N]Gamer blog afvraagt of er wel een stroomkabel in de doos zal zitten – sinds de 3DS XL is immers niets meer zeker).

Echt spannende onthullingen verwacht ik eerlijk gezegd niet, maar als je optimistisch bent aangelegd kun je ook nog hopen dat de livestream wordt gebruikt om een nieuw spel aan te kondigen. Je weet het maar nooit – Nintendo zit vol verrassingen! Je kunt de Nintendo Direct Wii U Preview op donderdag 13 september vanaf 16:00 uur volgen via deze link.

[g.forum]

New Super Mario Bros. U lijkt op Super Mario World


Het tijdschrift Game Informer heeft nieuwe screenshots van en nieuwe informatie over New Super Mario Bros. U. Verwacht geen schokkende onthullingen, maar wel veel aanwijzingen dat Nintendo NSMBU inderdaad ziet als de spirituele opvolger van Super Mario World.

  • De werelden hebben weer namen. In plaats van saaie aanduidingen als “World 1″ en “World 2″, reist Mario in dit spel door plaatsen als Acorn Plains, Sparkling Waters, Frosted Glaciers en Layer Cake Desert. (Dat zijn trouwens bijna allemaal verwijzingen naar taart en andere lekkernijen, net als de Donut Plains en Chocolate Islands in World).
  • Het avontuur speelt zich af op één grote wereldkaart. Soms wordt er ingezoomd om bijvoorbeeld de binnenkant van een grot weer te geven, maar voor het eerst sinds Super Mario World zijn alle gebieden met elkaar verbonden. En net als toen zit de plattegrond ook weer vol met sluiproutes en geheime levels.
  • Dat de Mini-Mushroom terugkeert was al bekend, maar Game Informer ontdekte een nieuwe eigenschap: in zijn mini-vorm kan Mario tegen muren omhoog rennen. Een trucje dat Mario voor het eerst gebruikte in, je raadt het al, Super Mario World. (Nog leuker werd het in Super Mario World 2: Yoshi’s Island waar Baby Mario met de juiste power-up over muren én plafonds kon rennen).
  • Een nieuwe speelstand, “Boost Rush Mode”, is losjes gebaseerd op “Muntenjacht” in New Super Mario Bros. 2 voor de 3DS. Ook hier krijg je 3 willekeurige levels voorgeschoteld, alleen is het doel nu om die zo snel mogelijk uit te spelen (in NSMB2 was het doel om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen). Tijdens Boost Rush Mode scrollen de levels automatisch. En dat niet alleen: met ieder verzameld muntje gaat het scrollen sneller. Dat klinkt als een van de beste toevoegingen die Nintendo in jaren heeft bedacht!
  • Niet echt een nieuwtje, maar al bladerend door deze screenshots valt wel op hoe mooi New Super Mario Bros. U er soms uitziet. Met die handgeschilderde achtergronden is dit het eerste Mario-spel uit de “New”-serie met iets dat lijkt op een eigen stijl.