Categorie: "Wii U"

Nieuwe trailer voor Ron Gilbert’s The Cave


Een trailer die wordt ingesproken door een pratende grot? Dat kan alleen maar The Cave zijn! We hadden al een tijdje niets meer van Ron Gilbert´s nieuwe spel vernomen, maar afgelopen weekend verscheen er opeens weer een nieuwe trailer. Het spel staat gepland voor januari, dus ik stel me voor dat we er in de komende weken nog veel meer van gaan horen.

The Cave is een nieuw project van ontwerper Ron Gilbert (bekend van titels als Maniac Mansion en The Secret of Monkey Island). Het spel draait om een magische grot die de wensen van zijn bezoekers kan vervullen, maar die zo gevaarlijk is dat er ook al duizenden mensen in zijn verdwaald. Aan het begin kiezen spelers 3 avonturiers (uit een groep van 7) om de grot te verkennen. Daar wordt The Cave al meteen anders dan andere spellen, want die keuze is permanent. De enige manier om een ander personage te proberen is door een compleet nieuwe savegame aan te maken. Om alle mogelijke verhaallijnen mee te maken zul je het spel dus minstens drie keer moeten uitspelen.

De grot zelf is een reusachtig doolhof, vergelijkbaar met de spelwerelden van Metroid en Castlevania, vol hindernissen die volgens Gilbert vergelijkbaar zijn met de puzzels in zijn point and click adventures. Zijn oude gevoel voor humor is ook weer aanwezig, zoals je hoort in deze trailer. Ik moest lachen om de grot die niet kan beslissen hoe oud hij ook alweer is.

The Cave verschijnt in januari (exacte datum nog niet bekend) voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en pc.

Komt Nintendo’s TVii ook naar Nederland?


“Nintendo TVii zal in de loop van 2013 beschikbaar zijn in selecte regio’s in Europa.

Meer informatie volgt te zijner tijd.”

Maar is Nederland een van de selecte regio’s? Nintendo was tot nu toe angstvallig stil over de Europese TVii-plannen, maar deze update roept vooral veel nieuwe vragen op. Okee, dus TVii komt in de loop van volgend jaar naar Europa, maar in welke landen is nog niet bekend. Bovendien zijn alle diensten die Nintendo aankondigde voor de Amerikaanse versie (Netflix, Hulu Plus, Amazon Instant Video) in Europa niet of nog niet beschikbaar. Ik stel me voor dat er voor ons continent in ieder land afspraken gemaakt moeten worden met specifieke kabelaanbieders. Of voor Nederland misschien alleen met de organisaties achter Uitzending Gemist en RTL XL? Het is allemaal nog erg onduidelijk.

TVii is een ambitieuze App waarmee de Wii U GamePad een kruising wordt tussen een afstandsbediening, een tv-gids en een tweede scherm met aanvullende informatie. Verschillende gebruikers kunnen bovendien een eigen profiel aanmaken waarin automatisch wordt bijgehouden waar en wanneer hun favoriete programma’s te zien zijn. Dat zijn althans de plannen in Amerika. Ik ben erg benieuwd in hoeverre dit alles ook mogelijk is in Nederland.

Zie haardvuursimulator Little Inferno in actie op de Wii U


Dus hier is een gameplay-filmpje van Little Inferno. Het blijkt dat ik en de bezoekers van games.blog het allebei mis hadden: Little Inferno lijkt helemaal niet op Tetris en de bedoeling is ook niet om de bovenkant van de schoorsteen te bereiken. In plaats daarvan zien we een opvallend rustgevend spelletje zonder regels of doelen. De tekst op het introscherm is veelzeggend: “Little Inferno is not like other games. There are no points. There is no score. You are not being timed. Just make a nice fire…” Meer dan dat gebeurt er dus ook niet. Je gooit spullen in de open haard en steekt ze in brand. Als je dat leuk vindt kun je proberen om het vuur zo lang mogelijk brandend te houden, maar het spel beloont je daar zo te zien niet voor. Er bestaat wel een manier om Little Inferno uit te spelen (zag ik in een ander filmpje), maar die draait om het vinden van de juiste combinaties van willekeurige voorwerpen die op hetzelfde moment in brand gestoken moeten worden. Niet echt een spannend vooruitzicht.

En toch ziet Little Inferno er niet vervelend uit. Ik moest bij het bekijken van dit filmpje steeds denken aan My Fireplace en Knus Haardvuur – twee haardvuursimulators voor de Wii waar je letterlijk alleen maar naar kon kijken. Dit spel heeft dezelfde gezellige uitstraling en hier hebben de makers ook nog een manier verzonnnen om het vuur interactief te maken. Little Inferno is wel drie keer zo duur als die WiiWare-spellen, maar voor dat geld krijg je honderden voorwerpen om te verbranden, een eindeloze stroom verborgen grapjes en een cynisch commentaar op onze kapitalistische maatschappij.

Little Inferno is vanaf 30 november verkrijgbaar voor de Wii U en nu al voor de pc.

Verbrand al je bezittingen met Little Inferno voor de Wii U


Ken je Little Inferno nog? Dat langverwachte en mysterieuze nieuwe project van Kyle Gabler (World of Goo) en Kyle Gray (Henry Hatsworth). De vorige keer kregen we alleen een nietszeggende teaser, maar vandaag lieten Kyle & Kyle de eerste echte spelbeelden zien. Dat klinkt veelbelovend, maar Little Inferno is zo anders dan andere spellen dat ik er na het zien van dit filmpje eigenlijk nog steeds niets van begijp. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het een verre achterneef was van Tetris. Als in: de open haard loopt langzaam vol met voorwerpen die jij als speler moet verbranden voordat ze de bovenkant van het scherm bereiken. Maar hoe dat verbranden precies in z’n werk gaat? De eerste scene suggereert dat je er alleen naar hoeft te wijzen, maar later worden er ook explosieven ingezet. Ik ben verward en geïntrigeerd! Laat jouw interpretatie van de trailer achter in het reactieveld.

Little Inferno staat gepland als (downloadbare) lanceertitel voor de Wii U. Dat betekent dus dat hij in Europa verkrijgbaar is vanaf 30 november. Niet van plan om een Wii U te kopen? Little Inferno komt ook naar de pc. Download hem aanstaande zondag (18 november) vanaf deze site. In een later stadium verschijnen er ook nog versies voor Mac en Linux.

Hoe snel is New Super Mario Bros. U’s Boost Rush Mode?


Hier een korte video van de “Boost Rush Mode” in New Super Mario Bros. U. Deze speelstand borduurt verder op het onderdeel “Muntenjacht” in New Super Mario Bros. 2 voor de 3DS. Ook hier krijg je 3 willekeurige levels voorgeschoteld, alleen is het nu de bedoeling om die zo snel mogelijk uit te spelen. Dat klinkt spannender dan het is, want alle levels in Boost Rush Mode scrollen automatisch. Ook de levels die dat in het reguliere avontuur niet deden. Krankzinnige speedruns maken zoals de spelers op YouTube is dus niet mogelijk. De enige manier om sneller te gaan is toch weer door muntjes te verzamelen – waarmee het level iets sneller gaat scrollen. Zo zie je maar: het verschil tussen Muntenjacht en Boost Rush Mode is kleiner dan je dacht!

Het doel van deze video was om Boost Rush Mode te laten zien in de allerhoogste versnelling (herkenbaar aan de snelheidsstreepjes en de woorden “Max Speed”). Het level scrollt nog steeds niet supersnel, maar toch komt de speler in het filmpje al na een paar seconden in de problemen.

De wereldkaart van New Super Mario Bros. U


Gamingblog Kotaku geeft een korte rondleiding door de wereldkaart van New Super Mario Bros. U. Als je alleen bekend bent met de functionele plattegronden in de andere NSMB-spellen klinkt dat waarschijnlijk als een saai onderwerp, maar voor NSMBU heeft Nintendo weer een grote aaneengesloten wereldkaart ontworpen zoals we die voor het laatst zagen in Super Mario World (1990) en Super Mario Land 2 (1992). Alle gebieden zijn met elkaar verbonden waardoor het voelt alsof Mario echt een reis maakt. De verschillende gebieden zitten zo te zien ook weer vol met leuke details. Mijn favoriet: de woestijn waar alle bergen eruitzien als omgevallen ijshoorntjes. Oudere gamers herkennen vast ook het scheepswrak dat op ongeveer dezelfde plaats ligt als het scheepswrak in Super Mario World. Ik ben benieuwd of Nintendo hier ook weer zo’n spannend geheim heeft verborgen!

Een Wii U-uitpakvideo met Satoru Iwata


Een uitpakvideo is niets bijzonders (na 30 november stroomt het internet ongetwijfeld vol met soortgelijke filmpjes), maar als het de directeur van Nintendo is die zijn eigen spelcomputer uitpakt wil je toch even kijken. Drie weken voor de lancering is dit bovendien gegarandeerd de eerste Wii U unboxing-video ter wereld. Iwata doet zijn best om er iets bijzonders van te maken. Hij noemt het uitpakken een “ceremonie”, speelt een plechtig muziekje en draagt zelfs witte handschoentjes om geen vingerafdrukken achter te laten. Stijlvol! Daar kunnen alle andere YouTubers later deze maand een voorbeeld aan nemen.

De Unboxing Ceremony was niet de enige video die Nintendo vandaag online zette. Als onderdeel van een ‘Nintendo Direct’-uitzending kregen we ook uitleg over de accounts op de Wii U (maximaal 12 per console, gedownloade spelletjes blijven toegankelijk voor alle gebruikers en om online te gaan heb je ook een aparte Nintendo Network ID nodig) en een korte demonstratie van de ingebouwde Video Chat-functie op de Wii U. Zie hoe Iwata en Reggie met elkaar kletsen en met de stylus over elkaars gezicht schrijven.

Speciale Wii U Pro Controller lijkt op SNES gamepad


Toen ik dit plaatje zag op gamingblog Tiny Cartridge dacht ik eerst dat het een grap was. Gewoon iemand die een SNES-controller en een Wii U Pro Controller over elkaar heeft gephotoshopped. Maar zie: hij bestaat echt! De Australische winkel EB Games gaat dit ding daadwerkelijk verkopen. Je kunt hem zelfs al pre-orderen voor 48 dollar. (Wat niet wegneemt dat deze afbeelding inderdaad gephotoshopte “concept art” is – er bestaan nog geen foto’s van het eindproduct).

Het ziet er een beetje raar uit, zo’n dubbele controller, maar ik zou liegen als ik zei dat het me niets deed om het SNES-kleurenschema weer even terug te zien. Voor een wat subtielere variant van deze controller (lichtgrijs met donkergrijze accenten, gemaakt van mat plastic, een vierpuntsdruktoets zonder witte streepjes en geen opplakplaatjes van de originele SNES-controller) zou ik best belangstelling hebben. Misschien een idee voor het 25-jarig jubileum van de Super Nintendo in 2015?

[g.forum]

Nieuwe trailer ZombiU


Bekijk deze nieuwe trailer en vang een paar flarden op van het verhaal in ZombiU. Ja dat lees je goed: een verhaal. Ik dacht ook dat ZombiU een soort arcadespel zou worden waarin je simpelweg zo lang mogelijk probeert te overleven, maar blijkbaar is er toch meer aan de hand. De speler in dit filmpje staat in contact met een mevrouw die hem naar een veilige plek probeert te loodsen zodat hij opgepikt kan worden door een helikopter. Tot zover niets bijzonders (bijna alle actiehelden staan tegenwoordig via een oortje in contact met hun leidinggevenden), maar ik ben benieuwd hoe dit werkt in combinatie met ZombiU’s strikte geen checkpoints/geen continues/geen extra levens-beleid. Als je na iedere mislukte poging helemaal overnieuw moet beginnen, wordt het dan niet heel saai om steeds hetzelfde verhaal te horen? Of is dit maar één optie en zijn er tientallen mogelijke verhaallijnen in ZombiU? Ik word steeds benieuwder naar de eerste recensies.

Toepassingen van het GamePad-scherm in deze trailer:

  • Radarscherm om zombies te detecteren. (Een beetje saai maar wel handig).
  • Het slot van een deur openpeuteren (Hoog gimmickgehalte).
  • Symbolen op de muur inscannen. (Nog hoger gimmickgehalte).
  • Richten door het vizier van je scherpschuttersgeweer. (Erg stoer en in mijn ervaring makkelijker dan richten met een controlstick).

Wordt Cloudberry Kingdom het moeilijkste spel ooit?


Volgens de makers is Cloudberry Kingdom het moeilijkste platformspel aller tijden. Ja okee, er is ook een speelstand “easy” om beginnende spelers tegemoet te komen, maar op het hoogste niveau is hun spel volgens Jordan en TJ (het team bestaat uit maar 2 personen) moeilijker dan alle andere spellen. Moeilijker dan Mario: The Lost Levels, moeilijker dan Super Meat Boy en zelfs moeilijker dan het sadistische I Wanna Be The Guy. Dat zijn grote woorden, maar al kijkend naar deze nieuwe trailer kan ik me er iets bij voorstellen. De manier waarop Cloudberry Kingdom hindernissen op elkaar blijft stapelen zorgt inderdaad voor krankzinnige situaties. Denk aan verdwijnende blokjes én ronddraaiende vuurbalken én dodelijk laserstralen én vallende spikes én honderden vijanden tegelijk op het scherm… die arme hoofdrolspeler heeft nauwelijks ruimte om te bewegen.

Helemaal knap is dat het spel al die uitdagingen zelf creëert. Geen enkel level is voorgeprogrammeerd, alles wordt terplekke bedacht door een random level generator. Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dat een goed idee is (kan iets dat willekeurig is gegenereerd net zo slim in elkaar zitten als een creatie van Shigeru Miyamoto of Edmund McMillen?), maar het idee van een eindeloze voorraad nieuwe levels is natuurlijk wel aantrekkelijk. In theorie is Cloudberry Kingdom een spel waarop je dankzij die generator nooit raakt uitgekeken.

Cloudberry Kingdom verschijnt in ieder geval voor pc en Wii U, en waarschijnlijk ook voor Xbox Live Arcade. Voor de graphics hoef je dit spel duidelijk niet te kopen, al zien de driedimensionale cutscenes er wel verrassend goed uit.