Categorie: "PC"

Procedureel gegenereerde actie-RPG Songbringer

Kijken op YouTube
Stel je voor dat The Legend of Zelda een wachtwoord-systeem had waarmee je miljoenen verschillende bovenwerelden kon genereren, allemaal met hun eigen unieke dungeons. Dat is in een notendop het idee achter Songbringer. Aan het begin van je avontuur verzin je een zesletterig wachtwoord, en het spel gebruikt die seed om een unieke wereld te genereren.

Dat klinkt als de zoveelste roguelike, maar deze werelden zijn veel groter. Waar een potje Spelunky of Binding of Isaac ongeveer 30 minuten duurt, schatten de makers van Songbringer dat het tussen de 8 en 16 uur duurt om hun spel helemaal uit te spelen. Er is bovendien geen permadeath (alleen als extra optie voor hardcore masochisten). Als je hier doodgaat mag je gewoon verder in dezelfde wereld totdat je het avontuur helemaal hebt uitgespeeld.

  • Het klinkt… interessant. Een avontuur van 8 uur nodigt niet echt uit tot eindeloos herspelen (terwijl dat juist de grote kracht is van veel andere roguelikes), maar het idee dat iedere speler straks zijn eigen unieke versie van Songbringer ervaart heeft ook wel iets speciaals.
  • En los van al die wachtwoorden en procedureel gegenereerde dungeons, ziet Songbringer er ook gewoon uit als een toffe actie-RPG met lekker nerveuze graphics.
  • Songbringer verschijnt op 1 september voor pc en Xbox One, en op 5 september voor PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Maker Spelunky werkt aan verzameling retro-spellen

Kijken op YouTube
Dus hier is indie-ontwikkelaar Derek Yu sinds de release van Spelunky mee bezig geweest. UFO 50 is een verzameling van vijftig ouderwetse spellen met 8-bit-stijl graphics. In de fictie van deze compilatie zijn ze allemaal afkomstig van één obscure ontwikkelaar die in de jaren ’80 nooit is doorgebroken. In werkelijkheid zijn het natuurlijk gloednieuwe spellen, gemaakt door Derek Yu en vier van zijn minder beroemde vrienden (Eirik Suhrke, Jon Perry, Paul Hubans & Ojiro Fumoto).

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word hier erg vrolijk van. Los van elkaar zijn deze spellen misschien niet heel erg indrukwekkend, maar als één groot pretpakket lijkt het me fantastisch. Een klasgenoot liet ooit zijn Japanse 99-in-1 spelcassette voor de NES zien, en daar doet deze trailer me heel erg aan denken. Wat een rijkdom om zo’n schatkist vol onbekende spellen te mogen verkennen. Sommigen vallen ongetwijfeld tegen, maar iedere nieuwe titel waar je op klikt zou een onbekende klassieker kunnen zijn. Ik ben nu al benieuwd wat mijn favoriete UFO 50-spellen worden.

  • Volgens de vijf makers zijn de spellen korter dan het gemiddelde NES-spel, maar zeker geen minigames. Het zijn 50 complete titels en het zou honderden uren kosten om ze allemaal uit te spelen.
  • UFO 50 verschijnt volgend jaar eerst voor pc, en later waarschijnlijk ook voor andere platforms.

Neo-games.blog forum

Omgekeerd levelen in actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption

Kijken op YouTube
De makers van Dark Souls zullen wel jaloers dat ze dit trucje niet zelf hebben bedacht. In actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption moeten spelers ervaringsniveaus opofferen om tegen eindbazen te mogen vechten. “Level down gameplay” noemen de ontwikkelaars dat. Ondertussen wordt het spel wel gewoon steeds moeilijker, dus kies strategisch hoe en in welke volgorde je je stats wilt downgraden. Dat is pas hardcore!

Het spel zelf is ook overduidelijk geïnspireerd door de Souls-spellen (wat de makers gewoon toegeven), dus fans van ridders en dodge rolls en ruïnes vol monsterlijke eindbazen kunnen hun hart ophalen bij deze trailer. Eentje om in de gaten te houden.

Sinner: Sacrifice for Redemption staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. Het spel verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: de gesimuleerde pixels van indiegame Noita

Kijken op YouTube
Het klinkt een beetje gek. Een spel waarin iedere pixel zijn eigen zwaartekracht-simulatie heeft. Waarom dan? Wat heb ik daaraan als speler? Wordt een spel echt leuker van een beetje extra physics?

Dan bekijk je de trailer, en opeens valt alles op z’n plaats. Ja, dit ziet er inderdaad briljant uit. Eindelijk een spel waarin water zich gedraagt als water. Het klotst, het druipt, het stroomt weg als er ergens een muur breekt, en als het regent ontstaan er automatisch regenplassen.

En niet alleen de water-pixels gedragen zich realistisch. Kapotgeschoten levels laten brokstukken achter, vlammen passen zich dynamisch aan op de omgeving, en zelfs gassen worden gesimuleerd. In een van de spectaculairste scenes komt een kamer vol brandbaar gas in aanraking met een fakkel… wat rampzalig afloopt voor de aanwezige vijanden.

Het doet denken aan wat Q-Games deed met Pixeljunk Shooter, maar dan nog veel gedetailleerder en ambitieuzer. Ik ben erg beniewd wat voor situaties er nog meer kunnen ontstaan in deze procedureel gegenereerde roguelike platformer.

Noita is voorlopig alleen in ontwikkeling voor de pc. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Vliegen als een vogel in indiegame Fugl

Kijken op YouTube
Wat is dat toch met vogelsimulators? In recensies moeten we altijd concluderen dat doelloos rondvliegen best snel verveelt, maar zodra er een nieuw vliegspel wordt aangekondigd is iedereen toch weer enthousiast. Het blijft er gewoon magisch uitzien. Met je vleugels fladderen en dan in alle vrijheid door de lucht suizen. Ik denk dat we allemaal wachten op de eerste game die het gevoel van de trailers ook echt kan opwekken. (Misschien met missies? Of als racespel? Of met een ingewikkelde besturing die vliegen uitdagend maakt? Ik weet ook niet wat de juiste formule is).

Voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de eerste trailer voor Fugl er ook erg magisch uitziet. Kleurrijker dan andere vogelsimulators (je bestuurt hier blijkbaar een papegaai in de jungle), en gemaakt van blokkige voxels voor die fijne retro-look. De maker zegt dat Fugl binnenkort uitkomt voor pc, Mac, iOS, Android en Virtual Reality.

Neo-games.blog forum

Oculus Rift + Touch bundel tijdelijk 449 euro

riftprijsdaling
Een opmerkelijke prijsdaling voor de Oculus Rift. Voor een virtual reality-bril + twee bewegingsgevoelige controllers betaal je normaal gesproken 700 euro, maar die bundel staat nu op de website van de fabrikant voor €449. Het gaat om een tijdelijke actie die volgens Oculus over zes weken is afgelopen.

Nog steeds een smak geld natuurlijk, maar het betekent wel dat de Rift de komende zes weken de goedkoopste is van de drie “grote” VR-brillen. (Een PlayStation VR kost weliswaar €388, maar dat is zonder camera en controllers).

Het addertje onder het gras is dat de Rift een behoorlijk krachtige pc vereist. Bij voorkeur een GTX 1060 of Radeon RX 480 videokaart (of hoger), met een Intel i5-4590 processor. Met dit programma kun je controleren of jouw pc geschikt is. Als je eerst nog 1000 euro moet investeren in nieuwe hardware, dan stelt die korting op de Rift natuurlijk niet zoveel voor.

Is jouw pc wel VR-ready? Dan zou dit een interessant moment kunnen zijn om in te stappen. De Rift + Touch bundel bevat alles wat je nodig hebt om te beginnen. De bril, twee Touch-controllers, twee sensors voor head tracking, alle benodigde kabels, een afstandsbediening, een Xbox One-controller, en zeven gratis games (Lucky’s Tale, Medium, Toybox, Quill, Dead and Buried, Dragon Front en Robo Recall).

Neo-games.blog forum

Zelf Mega Man-levels bouwen in (fangame) Mega Maker

Kijken op YouTube
Vond je Super Mario Maker een leuk idee, maar wil je liever zelf Mega Man-levels ontwerpen? Dan is deze trailer voor jou. Mega Maker is helaas geen officieel Capcom product, maar voor een fan-project ziet het er wel behoorlijk compleet uit. Bouwstenen en vijanden uit de eerste zes spellen, in een menu dat zo te zien alle mogelijkheden biedt die Capcom’s programmeurs ook hadden in de jaren ’80 en ’90. De interface is niet zo verrukkelijk simpel als bij Super Mario Maker (ik zie nu eigenlijk al iets te veel lijstjes en submenu’s), maar gemotiveerde fans moeten hier toch erg leuke levels mee kunnen bouwen.

En Mega Maker is ambitieus! De makers willen het spel voortdurend blijven uitbreiden (met later ook elementen uit Mega Man 7 t/m 10), er er zijn al servers aangekocht om alle zelfgemaakte levels makkelijk te kunnen delen. Bovendien is het project al zo goed als klaar. Dit is geen verre toekomstmuziek, maar een spel dat iedereen vanaf 15 juli gratis kan downloaden. (En in tegenstelling tot Nintendo, doet Capcom meestal niet zo moeilijk over fangames die hun copyrights schenden. Dat Mega Man 2,5D van een paar maanden geleden, staat bijvoorbeeld nog steeds online).

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Beyond Good & Evil 2

Kijken op YouTube
Oh wow, Beyond Good & Evil 2 is ambitieuzer dan ik dacht. Check dit filmpje waarin bedenker Michel Ancel laat zien hoe groot alles is in zijn nieuwe universum. Denk aan een ruimteschip van 400 meter lang, naast een standbeeld van 700 meter hoog. En dat dat standbeeld dan een klein stipje blijkt te zijn op een planeet die wordt omringd door nog grotere planeten. In een gesimuleerd sterrenestelsel waar alle planeten draaien om een reusachtige ster.

De eerste Beyond Good & Evil was een Zelda-achtig avonturenspel op één planeet (plus een uitstapje naar de maan), maar dit vervolg doet eerder denken aan No Man’s Sky. Eindeloze verkenningstochten door willekeurig gegenereerde werelden. Al hoop ik dat Ubisoft er wel iets meer structuur in kan aanbrengen. Nieuwe werelden ontdekken is leuk, maar uiteindelijk wil ik ook een verhaal beleven en een paar kerkers met eindbazen verslaan.

Neo-games.blog forum

First person Super Mario Bros. op de Hololens

Kijken op YouTube
Ken je de Hololens nog? In tegenstelling tot gewone VR-brillen kun je met Microsoft’s experimentele bril nog steeds naar buiten kijken. Hololens projecteert de virtuele wereld bovenop de echte wereld. Het is geen virtual reality, maar augmented reality.

Microsoft ziet vooral praktische toepassingen (virtuele computers en televisietoestellen die alleen zichtbaar zijn door de Hololens), maar de techniek kan natuurlijk ook gebruikt worden voor computerspelletjes.

In dit filmpje demonstreert programmeur Abhishek Singh een first person augmented reality-versie van Super Mario Bros. Terwijl hij over straat loopt ziet Singh in zijn Hololens alle blokken, paddestoelen en muntjes uit level 1-1. Hij springt over ravijnen die niet echt bestaan en gooit vuurballen naar virtuele Goomba’s. Een raar gezicht voor voorbijgangers, maar wel erg tof voor de drager van de Hololens. Leuk om te zien dat deze techniek nu al zo goed werkt.

Neo-games.blog forum