Categorie: "PC"

Mega Man wordt twee-en-een-half-dimensionaal

Kijken op YouTube
Stel: je bent een superfan die alle Mega Man-spellen al tientallen keren heeft uitgespeeld. Dan is dit misschien interessant voor jou. Mega Man 2,5D is een soort greatest hits-verzameling, met door fans gemaakte remixes van bestaande levels. Het bijzondere is dat al die levels een driedimensionaal uiterlijk hebben gekregen. Dat lijkt eerst een oppervlakkig trucje zoals in de 3DNes Emulator, maar verderop in de trailer zie je dat deze levels ook bochten maken waarbij de camera 90 graden draait. Stiekem natuurlijk nog steeds een oppervlakkig trucje (het verandert niets aan de gameplay), maar wel een hele indrukwekkende.

Mega Man 2,5D is helemaal klaar en kan hier gratis worden gedownload. Na de klik staat nog een tweede filmpje met wat meer spelbeelden.

Nieuwe trailer puzzelspel Gorogoa

Kijken op YouTube
He kijk, Gorogoa is terug. Ik was dit puzzelspel alweer helemaal vergeten (de laatste trailer stamt uit 2012), maar bedenker Jason Robert belooft dat hij nu écht bijna klaar is. Als alles goed gaat verschijnt Gorogoa deze lente voor pc en mobile.

De reden dat het zo lang duurt is dat alle puzzels apart worden ontworpen en getekend. Gorogoa bestaat uit schuifpuzzels met interactieve plaatjes. Als je twee plaatjes naast elkaar legt gebeurt er iets bijzonders, en al die animaties moest Jason met de hand uitwerken.

En ook de oplossing van de puzzels is iedere keer anders. In de trailer ontstaan er kleine verhaaltjes door verschillende landschappen met elkaar te combineren, maar volgens Jason zijn er ook puzzels waar alles draait om kleuren of terugkerende patronen. Je weet als speler nooit wat je kunt verwachten, en juist dat maakt dat Gorogoa er 5 jaar later nog steeds uitziet als iets speciaals.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Prey

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van Prey, dat vandaag ook een definitieve releasedatum heeft gekregen. Vanaf 5 mei ligt het spel in de winkel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Zo ongemerkt is dit toch wel een van de spellen waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. De setting is gaaf (buitenaardse wezens zitten je achterna op een ruimtestation), je hebt interessante wapens (zoals een lijmpistool) en hoofdrolspeler Morgan Yu heeft een superkracht waarmee hij zich kan vermommen als alledaagse gebruiksvoorwerpen. En dan is er ook nog een mysterieuze subplot over wetenschappers die experimenten op je uitvoeren. Het is allemaal erg geheimzinnig en erg veelbelovend.

Neo-games.blog forum

Apocalypse Now aangekondigd als spel

Kijken op YouTube
Ja die Apocalypse Now. Regisseur Francis Ford Coppola wil een spel maken over zijn beroemde oorlogsfilm uit 1979. Een beetje vreemd, bijna 40 jaar na dato, maar Coppola lijkt het project serieus aan te pakken.

Hij heeft een team samengesteld van ervaren producers en spelregisseurs, die in het verleden hebben gewerkt aan succesvolle spellen als Fallout New Vegas, The Witcher, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera en Gears of War: Judgement. Samen hopen ze 900.000 dollar in te zamelen op Kickstarter om Apocalypse Now te veranderen in een “psychedelische horror RPG”.

Het team benadrukt dat ze niet gewoon “Call of Duty in Vietnam” willen maken, maar eerder een survival/stealth game waarin je vechten zoveel mogelijk probeert te vermijden omdat wapens, pistolen, voedsel en medicijnen allemaal zeer beperkt aanwezig zijn. Dat klinkt best goed! Laten we hopen dat de Kickstarter slaagt (het loopt tot nu toe niet echt storm), want ik ben benieuwd of dit spel net zo’n broeierige duistere sfeer kan oproepen als de film.

Neo-games.blog forum

Zie de eerste Resident Evil in first person

Kijken op YouTube
Het eerste level van Resident Evil geremaket als first person shooter. Ik kan niet goed zeggen waarom ik dit filmpje zo leuk vind. Er is vandaag nota bene een nieuwe Resident Evil verschenen die helemaal in first person speelt, dus zo bijzonder zou het niet moeten zijn.

Waarschijnlijk is het gewoon de kick van een beroemde locatie. Iedere gamer kent deze hal en dit landhuis, maar tot nu toe was het altijd een serie stilstaande plaatjes. Het is gaaf om eindelijk eens vrij rond te kunnen kijken. (En zombies neerschieten wordt zo ook een stuk makkelijker).

Programmeur Rod Lima maakte deze demo door een omgeving uit on-rails shooter Resident Evil: The Umbrella Chronicles te importeren in Unreal Engine 4 en te combineren met animaties (en voice acting) uit Resident Evil Remaster. Het resultaat is nauwelijks van echt te onderscheiden; alsof Capcom het zelf heeft gemaakt.

Het tweede deel van het filmpje, met meer actie, staat na de klik.

Allerlaatste Dark Souls 3 DLC aangekondigd: The Ringed City

Kijken op YouTube
Voor de laatste DLC van de laatste Dark Souls neemt FromSoftware je heel toepasselijk mee naar het einde van de wereld. Letterlijk. The Ringed City ligt volgens de legende precies op de rand van de aarde (“at world’s end, as far as one can go”). Een gevaarlijke plek waar avonturiers de geheimen van het verleden proberen te ontdekken.

Ik moet bekennen dat ik na 3 spellen nog steeds geen idee heb waar Dark Souls over gaat, maar het klinkt alsof spelers die het verhaal wél hebben gevolgd in deze DLC een soort conclusie gaan vnden.

Zelf verheug ik me vooral op de vette eindbazen en spectaculaire locaties. De Ringed City ziet er in ieder geval weer erg bijzonder uit. Een half gekantelde stad die in een grote put lijkt te zinken.

Dark Souls 3: The Ringed City is vanaf 28 maart verkrijgbaar voor alle versies van het spel (pc, PS4, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Kijk dit: levende informatieborden in The Pedestrian

Kijken op YouTube
Wat als de pictogrammen op informatieborden stiekem tot leven komen als niemand kijkt? Het had een idee van animatiestudio Pixar kunnen zijn, maar in plaats daarvan wordt The Pedestrian een lekker origineel puzzel/platformspel. Spring als pictogram-poppetje van bord naar bord, en los puzzels op door de borden op verschillende manieren aan elkaar te klikken.

Jongens, wat een geweldig idee! De platformlevels door driedimensionale gebouwen en steden zien er het spectaculairst uit, maar uiteindelijk zullen de schuifpuzzels wel leuker zijn om te spelen. Laten we hopen dat The Pedestrian die twee speelstijlen goed kan combineren.

De makers denken dat ze The Pedestrian binnen een paar maanden af kunnen maken voor pc en Mac, maar daarvoor hebben ze wel meer geld nodig. Dat wordt nu dus ingezameld op Kickstarter.

Neo-games.blog forum

Veelbelovende Metroidvania: Sundered voor pc en PS4

Kijken op YouTube
Ken je Jotun nog? Dat Zelda-achtige actiespel in een handgetekende wereld? Aan de korte kant, maar volgens de meeste recensies wel erg leuk om te spelen? De makers lanceerden gisteren een Kickstarter voor hun nieuwe spel.

Sundered is een actie-platformer en een procedureel gegenereerde Metroidvania. Een heel ander genre dan Jotun dus, maar er zijn ook overeenkomsten. Je bestuurt bijvoorbeeld weer een heel klein poppetje op het scherm dat vecht tegen grote monsters en nog grotere eindbazen. De tekenstijl is ook onmiddellijk herkenbaar. Kleurrijk en tekenfilmachtig, maar toch ook serieus en soms zelfs griezelig. Met andere woorden: het is allemaal weer erg veelbelovend. Verken een ondergrondse wereld die er iedere keer anders uitziet, en gebruik na de game over je verzamelde ‘shards’ om permanente upgrades voor jezelf te kopen. Zo krijgt je personages steeds meer mogelijkheden, waardoor hij uiteindelijk de uitgang kan bereiken.

Sundered staat gepland voor pc en PlayStation 4, en de verwachte releasedatum is al in juli 2017. Een exemplaar reserveren kan door 20 Canadese dollars te doneren (ongeveer 14 euro), maar aangezien de Kickstarter nu al is geslaagd kun je ook gewoon wachten tot het spel uit is.

Neo-games.blog forum

Little Nightmares krijgt releasedatum en nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Little Nightmares is niet alleen het schattigste horrorspel ter wereld, het is ook verrassend origineel. Zombies, weerwolven en verlaten landhuizen zijn inmiddels uitgekauwde clichés, maar een onderwaterstad waar bloeddorstige koks en mysterieuze schaduwhanden je proberen te grijpen… dat zie je niet iedere dag. Sommige details zijn zo bizar en onverklaarbaar (kamers bezaaid met duizenden schoenen, tientallen grootvaderklokken op een rij) dat het lijkt of David Lynch zich er persoonlijk mee heeft bemoeid. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken in deze griezelige wereld.

Little Nightmares is al een hele tijd in ontwikkeling, maar ontwikkelaar Tarsier heeft nu eindelijk een releasedatum geprikt. Vanaf 28 april is het spel verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Tokyo 42

Kijken op YouTube
In grote lijnen heeft Tokyo 42 wel iets weg van moderne Triple A open wereld actie/stealth-spellen (Dishonored, Watch Dogs, Hitman, etc.), alleen is de camera héél ver uitgezoomd. Het gevolg is niet alleen dat de hele game eruitziet als een hippe infographic, maar ook dat de actie veel chaotischer kan worden dan in die andere spellen. Halverwege deze trailer ontstaat er bijvoorbeeld een groot vuurgevecht dat andere huurmoordenaars nooit zouden overleven, maar de held van Tokyo 42 heeft zo veel overzicht dat hij alle kogels weet te ontwijken totdat hij op een rustig plekje een andere vermomming aan kan trekken.

Ieder spel dat zo snel kan omschakelen van bullet hell naar voorzichtige stealth moet haast wel interessant zijn.

Tokyo 42 heeft nog geen exacte releasedatum, maar de makers hopen nog steeds het spel “begin 2017″ uit te brengen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum