Categorie: "PC"

Nieuwe trailer Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het was wel een beetje een domper toen Koji Igarashi laatst vertelde dat zijn nieuwe spel Bloodstained, na twee jaar ontwikkeltijd, pas voor 20 à 30 procent klaar was. Het team houdt vol dat ze de geplande releasedatum van ‘begin 2018′ gewoon gaan halen, maar hoe realistisch is dat? Ik ben niet heel goed in wiskunde, maar 75% van een spel programmeren binnen een half jaar klinkt behoorlijk eh… optimistisch.

Om de moed erin te houden slingerde uitgever 505 Games vandaag een nieuwe trailer online. De levels ogen nog steeds erg kaal, maar dat gevecht met Bloodless ziet er wel tof uit. Een griezelige vrouw die je aanvalt door met bloed te spuiten. Dat zijn de over-de-top eindbazen die je wilt zien in een semi-officieel vervolg op Castlevania.

Neo-games.blog forum

WayForward maakt 2D The Mummy spel

themummydemastered
Die nieuwe The Mummy-film schijnt behoorlijk slecht te zijn, maar dankzij WayForward gaan we toch nog plezier beleven aan Tom Cruise’s Egyptische avontuur. Ouderwetse schietspellen met supergedetaileerde 2D graphics zijn precies de specialiteit van deze Amerikaanse ontwikkelaar (zie bijvoorbeeld Shantae: Half-Genie Hero, Contra 4 en Mighty Switch Force). En hij verschijnt voor consoles en pc! Geen halfslachtig telefoonspelletje, maar een échte game.

Meer dan deze tweet weten we nog niet van The Mummy Demastered, maar ik vind hem nu al veelbelovend. Let ook op die Metroid-achtige minimap in de rechter onderhoek. Een teken dat we te maken hebben met een echte metroidvania?

Neo-games.blog forum

Trailer: Edmund McMillen’s The End is Nigh

Kijken op YouTube
Hé kijk, Edmund McMillen heeft een nieuw spel aangekondigd. Alweer. Het is inmiddels bijna een jaarlijkse traditie dat de bedenker van Super Meat Boy en Binding of Isaac een veelbelovend nieuw project aankondigt, waar we vervolgens nooit meer iets van horen. Denk aan Mew-Genics, The Legend of Bum-bo, Meat Boy Forever en Ouroboros.

Het goede nieuws is dat The End is Nigh al bijna klaar is. Het spel verschijnt op 12 juli voor de pc, en later voor de Nintendo Switch (en misschien ook andere spelcomputers). Er is zelfs een Steam pagina waar ook 12 juli wordt genoemd als definitieve releasedatum. Ik wil maar zeggen: het lijkt erop dat het deze keer menens is.

Dus wat is het? McMillen heeft het over een “sprawling adventure platformer” waarin je een post-apocalyptische wereld verkent, oude spelcassettes verzamelt (met speelbare minigames), en een vriend probeert te maken met gevonden ledematen. Dat zal allemaal best waar zijn, maar wat ik vooral zie is Super Meat Boy 2. Weer een heerlijk frustrerende platformer vol walljumps, cirkelzagen en onmogelijke sprongen. Wie wordt daar nou niet blij van?

  • In een blogpost geeft Edmund McMillen toe dat hij inderdaad een probleem heeft met het te snel aankondigen van nieuwe projecten. Voortaan krijgen we alleen nog maar trailers van spellen die gegarandeerd bijna uitkomen.
  • En wat betreft al die openstaande projecten: turn-based RPG The Legend of Bum-bo verschijnt als het goed is later dit jaar, en Ouroboros is ook nog steeds in ontwikkeling. Mew-Genics is min of meer gecanceld, en van Meat Boy Forever heb ik al heel lang niets meer gehoord.

Neo-games.blog forum

Mini-RPG Swords of Ditto ziet er schattig uit

Kijken op YouTube
Ja hier word ik wel vrolijk van. The Swords of Ditto is een actie-RPG met kleurrijke tekenfilmgraphics. Vanuit een bovenwereld ontdek je ondergrondse kerkers, verzamel je nieuwe wapens en los je side quests op voor dorpsbewoners. Of, als je heel dapper bent, wandel je meteen naar Mormo’s kasteel om onvoorbereid de eindbaas te verslaan. Het is Breath of the Wild met een ‘van bovenaf’ perspectief!

Of nou ja, uitgever Devolver Digital noemt het specifiek een “compacte” RPG. Die vergelijking met BotW gaat dus niet echt op. Het spel klinkt meer als een soort roguelike: een relatief klein avontuur dat je in één keer moet uitspelen. Want dood is in Swords of Ditto ook echt dood. Na iedere permadeath staat er een nieuwe avonturier op die weer helemaal overnieuw moet beginnen. (Al hebben je acties wel gevolgen die het avontuur van je opvolgers makkelijker kunnen maken).

The Swords of Ditto verschijnt begin 2018 voor pc en PlayStation 4.

Nieuwe trailer: Hellblade: Senua’s Sacrifice

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van Hellblade: Senua’s Sacrifice. Ontwikkelaar Ninja Theory (Heavenly Sword, Enslaved, DmC) wil ons laten voelen hoe het is om een psychose te hebben. Als Senua dus afdaalt naar Ragnarok (de viking-versie van de hel), zit ze eigenlijk gevangen in haar eigen hoofd. Volgens Ninja Theory is er samengewerkt met neurowetenschappers en psychiaters om de ervaring zo akelig en realistisch mogelijk te maken.

Dat klinkt als de beschrijving van een typische walking simulator, maar Hellblade wil ook een actiespel zijn. Senua heeft een groot zwaard waarmee ze tussen de wandelingen door haar demomen te lijf gaat.

Hopelijk vindt Ninja Theory de juiste balans. Het verhaal klinkt interessant, dus het zou zonde zijn als Hellblade gewoon een lomp actiespel wordt met een paar zweverige tussenfilmpjes. (Zo ziet deze trailer er eerlijk gezegd wel een beetje uit).

Hellblade: Senua’s Sacrifice verschijnt op 8 augustus voor pc en PlayStation 4. Omdat het avontuur korter duurt dan de gemiddelde Triple AAA game, heeft Ninja Theory alvast de prijs verlaagd. In Europa kost Hellblade €29,99.

Neo-games.blog forum

Onofficiële WipEout-opvolger Formula Fusion is uit

Kijken op YouTube
WipEout Omega Collection ziet er mooi uit, maar is eigenlijk gewoon een compilatie van drie oude spellen. (Die ik natuurlijk toch ga kopen, sukkel dat ik ben). Wie liever iets nieuws wil spelen kan sinds vannacht terecht bij Formula Fusion. Een gloednieuwe anti-gravity racer, gemaakt door een groep voormalige Psygnosis- en Studio Liverpool-programmeurs die allemaal hebben gewerkt aan de originele WipEout-spellen.

Formula Fusion is gemaakt voor een bescheiden budget (79.656 Engelse ponden, dankzij een op het nippertje geslaagde Kickstarter). De graphics zijn dan ook niet superspectaculair, en er zijn maar 8 verschillende racebanen. Desondanks is het WipEout-gevoel wel heel erg aanwezig in deze trailer. De soundtrack staat weer vol met techno, alle logo’s zijn ontworpen door The Designers Republic, en de voertuigen glijden nog net zo soepel door de bochten als vroeger. Wees wel gewaarschuwd: de eerste user reviews klagen over technische problemen en een niet-zo-soepele framerate. Misschien even wachten met uitproberen totdat de eerste patch beschikbaar is.

Formula Fusion is nu verkrijgbaar voor Windows pc. Er wordt gewerkt aan versies voor PS4 en Xbox One (als alles goedgaat nog dit jaar), en later wordt het spel misschien ook nog geport naar Mac en Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer + releasedatum Sonic Mania

Kijken op YouTube
En welja, ook een nieuwe trailer voor Sonic Mania. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit spel niet voor mij is (de enige Sonic die ik leuk vond was Sonic Rush op de DS, lekker onbezorgd rennen zonder onzichtbare hindernissen en nauwkeurige platformlevels), maar voor fans van de klassieke Mega Drive-spellen is dit natuurlijk wel een droom die uitkomt. Een nieuw spel met precies dezelfde graphics én dezelfde physics/besturing als vroeger. Nostalgischer kan bijna niet.

Sonic Mania verschijnt op 15 augustus voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Het emotionele verhaal van Last Day of June

Kijken op YouTube
People feel comfortable broadly saying they don’t like video games without ever really trying them, but never say that about movies or music or art – there’s always something they can identify with. I believe games can be just as universal and relatable, and that’s what we’re attempting to show with this project.

Grote woorden van regisseur Massimo Guarini (vooral bekend van Vita-spel Murasaki Baby). Hij wil met Last Day of June zo’n aangrijpend verhaal vertellen dat zelfs niet-gamers erdoor geraakt worden.

De titel van het spel is letterlijk bedoeld. Het gaat over een echtpaar, Carl en June, die een auto-ongeluk krijgen. June overlijdt en Carl belandt in een rolstoel. In het spel beleef je die laatste dag – the last day of June – steeds opnieuw. Het doel is om het verleden op zo’n manier te veranderen dat het ongeluk niet gebeurt. Ingewikkelder dan het lijkt, want alles wat je in het verleden verandert heeft onbedoeld gevolgen voor het heden. Een spel over het butterfly effect dus.

Of het leuk is om te spelen weet ik niet, maar het klinkt wel erg interessant. Leuke graphics ook. Een beetje zoals klei-poppetjes in een stop-motion video.

Last Day of June staat gepland voor pc en PlayStation 4. Releasedatum nog niet bekend.

Makers I Am Setsuna onthullen nieuwe RPG

Kijken op YouTube
Trailer van Lost Sphear, het tweede spel van Square-Enix’s mini-studio Tokyo RPG Factory. Het doel van dit team is om met een bescheiden budget weer lekker ouderwetse JRPG’s te maken. Hun eerste spel I Am Setsuna slaagde daar behoorlijk goed in. En ook deze trailer roept meteen herinneringen op aan 16-bit klassiekers als Final Fantasty VI en Chrono Trigger.

Lost Sphear gaat over een jongen, Kanata, die mag meemaken hoe alles om hem heen verdwijnt in een mysterieuze mist. Met een groep vrienden gaat hij vervolgens op zoek naar een manier om zijn herinneringen tastbaar te maken en op die manier de wereld te herstellen.

Het is geen vervolg op I Am Setsuna, maar het spel borduurt wel voor op het battle system van die RPG. Er zijn dus geen aparte vechtschermen. De (turnbased) gevechten gebeuren gewoon tijdens het verkennen van de wereld, op elke plek waar je toevallig een vijand tegenkomt. Nieuw is wel dat je tijdens die gevechten je personages kunt verplaatsen. Handig voor combinatie-aanvallen of voor als je eerst één specifieke vijand wilt verslaan.

Lost Sphear verschijnt begin 2018 voor pc, PlayStation 4 en Switch.

Neo-games.blog forum

Mysterieuze planeten verkennen in indiegame EXO ONE

Kijken op YouTube
In de toekomst pikken astronomen een buitenaards signaal op. Het zijn bouwplannen voor een mysterieus ruimteschip. Iemand besluit het ding te bouwen, en tijdens de eerste testvlucht wordt de EXO ONE meteen in een wormgat gezogen. Als hij aan de andere kant naar buiten komt, bevindt de piloot zich op een onbekende planeet.

Dat is het verhaal van EXO ONE, een indiegame die vandaag succesvol is gefinancierd op Kickstarter. Dat betekent dat het spel in januari verschijnt voor de pc. (Later misschien ook voor spelcomputers).

Het leuke aan EXO ONE is niet zozeer dat verhaal (hoe intrigerend het ook klinkt), maar vooral de manier waarop je planeten verkent. Het ruimteschip bouwt momentum op door over het landschap te rollen en de zwaartekracht te beïnvloeden. Het resultaat is een soort driedimensionale versie van het populaire iPhone-spelletje Tiny Wings. Je versterkt de zwaartekracht als je bergaf rolt, en zodra je de knop loslaat wordt de EXO ONE in de lucht geslingerd. Zo ga je steeds sneller totdat je uiteindelijk via een ander wormgat naar de volgende planeet vliegt.

EXO ONE moet geen eindeloos avontuur worden à la No Man’s Sky, maar juist een korte ervaring met een sterk verhaal. Twaalf planeten verkennen en daarna een bevredigende conclusie. Mysterieus, origineel, en mooi om naar te kijken – ik heb er zin in!

Neo-games.blog forum