Kijk dit: de gesimuleerde pixels van indiegame Noita

Kijken op YouTube
Het klinkt een beetje gek. Een spel waarin iedere pixel zijn eigen zwaartekracht-simulatie heeft. Waarom dan? Wat heb ik daaraan als speler? Wordt een spel echt leuker van een beetje extra physics?

Dan bekijk je de trailer, en opeens valt alles op z’n plaats. Ja, dit ziet er inderdaad briljant uit. Eindelijk een spel waarin water zich gedraagt als water. Het klotst, het druipt, het stroomt weg als er ergens een muur breekt, en als het regent ontstaan er automatisch regenplassen.

En niet alleen de water-pixels gedragen zich realistisch. Kapotgeschoten levels laten brokstukken achter, vlammen passen zich dynamisch aan op de omgeving, en zelfs gassen worden gesimuleerd. In een van de spectaculairste scenes komt een kamer vol brandbaar gas in aanraking met een fakkel… wat rampzalig afloopt voor de aanwezige vijanden.

Het doet denken aan wat Q-Games deed met Pixeljunk Shooter, maar dan nog veel gedetailleerder en ambitieuzer. Ik ben erg beniewd wat voor situaties er nog meer kunnen ontstaan in deze procedureel gegenereerde roguelike platformer.

Noita is voorlopig alleen in ontwikkeling voor de pc. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Lees ook:BioShock 2 gameplay trailer
Lees ook:Gecancelled Wii-spel Sadness komt naar Wii U
Lees ook:Indiegame Terraria naar PS3 en Xbox 360, eerste trailer
Lees ook:Video: Uncharted op een waterski
Lees ook:Devil May Cry 4 screenshots en artwork

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.