Categorie: "PC"

Nieuwe trailer: Hellblade: Senua’s Sacrifice

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van Hellblade: Senua’s Sacrifice. Ontwikkelaar Ninja Theory (Heavenly Sword, Enslaved, DmC) wil ons laten voelen hoe het is om een psychose te hebben. Als Senua dus afdaalt naar Ragnarok (de viking-versie van de hel), zit ze eigenlijk gevangen in haar eigen hoofd. Volgens Ninja Theory is er samengewerkt met neurowetenschappers en psychiaters om de ervaring zo akelig en realistisch mogelijk te maken.

Dat klinkt als de beschrijving van een typische walking simulator, maar Hellblade wil ook een actiespel zijn. Senua heeft een groot zwaard waarmee ze tussen de wandelingen door haar demomen te lijf gaat.

Hopelijk vindt Ninja Theory de juiste balans. Het verhaal klinkt interessant, dus het zou zonde zijn als Hellblade gewoon een lomp actiespel wordt met een paar zweverige tussenfilmpjes. (Zo ziet deze trailer er eerlijk gezegd wel een beetje uit).

Hellblade: Senua’s Sacrifice verschijnt op 8 augustus voor pc en PlayStation 4. Omdat het avontuur korter duurt dan de gemiddelde Triple AAA game, heeft Ninja Theory alvast de prijs verlaagd. In Europa kost Hellblade €29,99.

Neo-games.blog forum

Onofficiële WipEout-opvolger Formula Fusion is uit

Kijken op YouTube
WipEout Omega Collection ziet er mooi uit, maar is eigenlijk gewoon een compilatie van drie oude spellen. (Die ik natuurlijk toch ga kopen, sukkel dat ik ben). Wie liever iets nieuws wil spelen kan sinds vannacht terecht bij Formula Fusion. Een gloednieuwe anti-gravity racer, gemaakt door een groep voormalige Psygnosis- en Studio Liverpool-programmeurs die allemaal hebben gewerkt aan de originele WipEout-spellen.

Formula Fusion is gemaakt voor een bescheiden budget (79.656 Engelse ponden, dankzij een op het nippertje geslaagde Kickstarter). De graphics zijn dan ook niet superspectaculair, en er zijn maar 8 verschillende racebanen. Desondanks is het WipEout-gevoel wel heel erg aanwezig in deze trailer. De soundtrack staat weer vol met techno, alle logo’s zijn ontworpen door The Designers Republic, en de voertuigen glijden nog net zo soepel door de bochten als vroeger. Wees wel gewaarschuwd: de eerste user reviews klagen over technische problemen en een niet-zo-soepele framerate. Misschien even wachten met uitproberen totdat de eerste patch beschikbaar is.

Formula Fusion is nu verkrijgbaar voor Windows pc. Er wordt gewerkt aan versies voor PS4 en Xbox One (als alles goedgaat nog dit jaar), en later wordt het spel misschien ook nog geport naar Mac en Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer + releasedatum Sonic Mania

Kijken op YouTube
En welja, ook een nieuwe trailer voor Sonic Mania. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit spel niet voor mij is (de enige Sonic die ik leuk vond was Sonic Rush op de DS, lekker onbezorgd rennen zonder onzichtbare hindernissen en nauwkeurige platformlevels), maar voor fans van de klassieke Mega Drive-spellen is dit natuurlijk wel een droom die uitkomt. Een nieuw spel met precies dezelfde graphics én dezelfde physics/besturing als vroeger. Nostalgischer kan bijna niet.

Sonic Mania verschijnt op 15 augustus voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Het emotionele verhaal van Last Day of June

Kijken op YouTube
People feel comfortable broadly saying they don’t like video games without ever really trying them, but never say that about movies or music or art – there’s always something they can identify with. I believe games can be just as universal and relatable, and that’s what we’re attempting to show with this project.

Grote woorden van regisseur Massimo Guarini (vooral bekend van Vita-spel Murasaki Baby). Hij wil met Last Day of June zo’n aangrijpend verhaal vertellen dat zelfs niet-gamers erdoor geraakt worden.

De titel van het spel is letterlijk bedoeld. Het gaat over een echtpaar, Carl en June, die een auto-ongeluk krijgen. June overlijdt en Carl belandt in een rolstoel. In het spel beleef je die laatste dag – the last day of June – steeds opnieuw. Het doel is om het verleden op zo’n manier te veranderen dat het ongeluk niet gebeurt. Ingewikkelder dan het lijkt, want alles wat je in het verleden verandert heeft onbedoeld gevolgen voor het heden. Een spel over het butterfly effect dus.

Of het leuk is om te spelen weet ik niet, maar het klinkt wel erg interessant. Leuke graphics ook. Een beetje zoals klei-poppetjes in een stop-motion video.

Last Day of June staat gepland voor pc en PlayStation 4. Releasedatum nog niet bekend.

Makers I Am Setsuna onthullen nieuwe RPG

Kijken op YouTube
Trailer van Lost Sphear, het tweede spel van Square-Enix’s mini-studio Tokyo RPG Factory. Het doel van dit team is om met een bescheiden budget weer lekker ouderwetse JRPG’s te maken. Hun eerste spel I Am Setsuna slaagde daar behoorlijk goed in. En ook deze trailer roept meteen herinneringen op aan 16-bit klassiekers als Final Fantasty VI en Chrono Trigger.

Lost Sphear gaat over een jongen, Kanata, die mag meemaken hoe alles om hem heen verdwijnt in een mysterieuze mist. Met een groep vrienden gaat hij vervolgens op zoek naar een manier om zijn herinneringen tastbaar te maken en op die manier de wereld te herstellen.

Het is geen vervolg op I Am Setsuna, maar het spel borduurt wel voor op het battle system van die RPG. Er zijn dus geen aparte vechtschermen. De (turnbased) gevechten gebeuren gewoon tijdens het verkennen van de wereld, op elke plek waar je toevallig een vijand tegenkomt. Nieuw is wel dat je tijdens die gevechten je personages kunt verplaatsen. Handig voor combinatie-aanvallen of voor als je eerst één specifieke vijand wilt verslaan.

Lost Sphear verschijnt begin 2018 voor pc, PlayStation 4 en Switch.

Neo-games.blog forum

Mysterieuze planeten verkennen in indiegame EXO ONE

Kijken op YouTube
In de toekomst pikken astronomen een buitenaards signaal op. Het zijn bouwplannen voor een mysterieus ruimteschip. Iemand besluit het ding te bouwen, en tijdens de eerste testvlucht wordt de EXO ONE meteen in een wormgat gezogen. Als hij aan de andere kant naar buiten komt, bevindt de piloot zich op een onbekende planeet.

Dat is het verhaal van EXO ONE, een indiegame die vandaag succesvol is gefinancierd op Kickstarter. Dat betekent dat het spel in januari verschijnt voor de pc. (Later misschien ook voor spelcomputers).

Het leuke aan EXO ONE is niet zozeer dat verhaal (hoe intrigerend het ook klinkt), maar vooral de manier waarop je planeten verkent. Het ruimteschip bouwt momentum op door over het landschap te rollen en de zwaartekracht te beïnvloeden. Het resultaat is een soort driedimensionale versie van het populaire iPhone-spelletje Tiny Wings. Je versterkt de zwaartekracht als je bergaf rolt, en zodra je de knop loslaat wordt de EXO ONE in de lucht geslingerd. Zo ga je steeds sneller totdat je uiteindelijk via een ander wormgat naar de volgende planeet vliegt.

EXO ONE moet geen eindeloos avontuur worden à la No Man’s Sky, maar juist een korte ervaring met een sterk verhaal. Twaalf planeten verkennen en daarna een bevredigende conclusie. Mysterieus, origineel, en mooi om naar te kijken – ik heb er zin in!

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Far Cry 5

Kijken op YouTube
We wisten al dat Far Cry 5 zich afspeelde in de Amerikaanse staat Montana, maar niet dat het spel zó Amerikaans zou worden. Midden tussen de rednecks die op zondag naar de kerk racen in hun jeeps. Met een geweer in de achterbak natuurlijk.

Het verhaal is in Far Cry-spellen nooit zo belangrijk (in dit geval: een enge religieuze sekte komt in opstand tegen de overheid), maar de setting is wel spannend. Het voelt bijna een soort van actueel. De ontwikkeling begon natuurlijk lang voordat iemand kon vermoeden dat Donald Trump president zou worden, maar de mensen in deze trailer voelen toch als zijn achterban.

Fans moeten nog wel een tijdje geduld hebben; Far Cry 5 verschijnt pas op 27 februari 2018. Je kunt hieronder nog wel drie andere trailers bekijken. Kennismakingfilmpjes met drie belangrijke personages.

Lugubere indie-platformer Blasphemous aangekondigd

Kijken op YouTube
Your move, Igarashi. Speltechnisch wordt Bloodstained ongetwijfeld de superieure Castlevania kloon, maar qua sfeer maakt dit Kickstarter-project meer indruk. De makers van Blasphemous lieten zich inspireren door Middeleeuwse schilders (Hieronymus Bosch, Francisco Goya) voor een luguber verhaal waarin een ridder afdaalt naar de hel. Castlevania’s vampieren en Medusa-hoofden lijken opeens een beetje tam als je ze vergelijkt met deze trailer vol instortende kerken, geblinddoekte baby’s en demonen die je aanvallen met het hoofd van een Maria-beeld. Ouderwetse pixelart was nog nooit zo akelig.

De Kickstarter campagne is al geslaagd. Blasphemous verschijnt dus sowieso voor pc en Mac. (Verwachte releasedatum: november 2018). Er wordt gewerkt aan stretch goals om het spel ook naar PS4, Switch en Xbox One te brengen.

Neo-games.blog forum

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One


Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Downhill mountainbiken in indiegame Lonely Mountains

Kijken op YouTube
Mountainbiken was nog nooit zo rustgevend. De vogeltjes fluiten, de vlinders fladderen, en een eenzame fietser rijdt van een berg af. Geen publiek, geen veiligheidslinten, geen tegenstanders, alleen maar ongerepte natuur. De camera filmt alles van veraf, waardoor Lonely Mountains: Downhill eruitziet (en waarschijnlijk ook zo speelt) als een arcadespelletje.

Het is allemaal niet revolutionair, maar het ziet er in al zijn eenvoud wel charmant uit. Gewoon een simpel racespelletje waarin je de snelste route zoekt om van een low poly berg af te dalen. Ik zie het wel zitten.

Lonely Mountains: Downhill staat gepland voor 2018. De makers zamelen momenteel stemmen in om het spel te mogen verkopen via Steam.

Neo-games.blog forum