Categorie: "PC"

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Dit kun je verwachten in nieuwe No Man’s Sky update

Kijken op YouTube
Update 1.2 van No Man’s Sky is vandaag gelanceerd. Ontwikkelaar Hello Games maakte dit filmpje met de belangrijkste verbeteringen.

Er zal nog veel meer moeten veranderen voordat ik begin aan een nieuwe ruimtereis, maar het spel lijkt wel op de goede weg. Die nieuwe auto’s zien eruit als een leuke manier om planeten te verkennen. En wat een slim idee om zelfgemaakte gebouwen van spelers online te delen. In plaats van steeds hetzelfde onderzoeksstation, lopen astronauten straks kans om veel meer verschillende gebouwen tegen te komen. Misschien zelfs kleine steden, als meerdere spelers vlak naast elkaar gaan bouwen? Lijkt mij een prima manier om No Man’s Sky heelal wat interessanter te maken.

Neo-games.blog forum

Grote nieuwe trailer Middle-Earth: Shadow of War

Kijken op YouTube
Zie hier een uitgebreid (16 minuten) gameplayfilmpje van Middle-Earth: Shadow of War, vervolg op het populaire Shadow of Mordor. De actie ziet er weer prima uit (wel erg bloederig, daar moet je van houden), maar we komen natuurlijk voor het verbeterde Nemesis System.

In het vorige spel gebruikte Monolith Productions dat trucje vooral om je vijanden meer karakter te geven, maar deze keer draaien soldaten uit jouw eigen leger ook mee in het Nemesis System. Red iemand van een vijandige aanval, en hij schiet jou later misschien te hulp bij een moeilijke eindbaas. En andersom: als jij je vrienden in de steek laat tijdens een zware veldslag, kunnen ze zich tegen jou keren en stiekem wraakplannen voorbereiden.

Het resultaat ziet eruit als een vermakelijke soap opera, waar oude bekenden het gevecht voortdurend onderbreken met dramatische entrees. (Een trailer is helaas wel een slechte manier om het Nemesis System te presenteren. Het is veel leuker als al die boze Orcs ook echt personages zijn waar je eerder in het spel avonturen mee hebt beleefd).

Middle-earth: Shadow of War verschijnt op 25 augustus voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Animal Crossing + Harvest Moon + Pokémon = Ooblets

Kijken op YouTube

It’s like Harvest Moon meets Pokémon meets Animal Crossing. You’ll like it.

Ik moet een beetje wennen aan de graphics (een soort Sesamstraat-versie van The Sims?), maar het spel klinkt leuk. In Ooblets woon je in een Animal Crossing-achtig dorpje. Je verbouwt je eigen planten zoals in Harvest Moon, en je verzamelt kleurrijke beestjes die net als in Pokémon turn based gevechten houden met de beestjes van andere spelers. Wie wil dat nou niet spelen?

Wel een beetje raar dat zo’n Nintendo-achtig spel niet op de Switch verschijnt, maar wie weet wat de toekomst brengt. Voorlopig staat Ooblets alleen gepland voor pc en Xbox One, met een verwachte releasedatum in 2018.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: retro-futuristische indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
Liefhebbers van mooie pixels opgelet. We hebben de afgelopen jaren wel meer spellen gezien met dit stijltje van hippe niet-retro pixels (Hyper Light Drifter, Swords and Sorcery, Super Time Force), maar dit voelt als de overtreffende trap. Narita Boy speelt zich af in een bizarre fantasiewereld vol robots, levende computers en floppydisk-surfplanken. Dat ziet er al speciaal uit, en dan is het hele spel ook nog ondergedompeld in een flikkerende, neonkleurige, nostalgische jaren ’80 gloed. Zien is geloven.

Buiten die mooie graphics is er helaas nog niet zoveel bekend. Volgens de makers kunnen we rekenen op “classic 2D scroller action with new exotic time and dimension jump mechanics, RPG elements and amazing worlds to explore”, maar wat dat precies betekent laten ze in het midden. Is Narita Boy een vechtspel? Een platformer? Een avonturenspel? De razendsnel gemonteerde trailer biedt ook al geen uitkomst. Het ziet er allemaal heel flitsend uit, maar we kunnen alleen maar hopen dat het ook leuk is om te spelen.

Als het lukt om 120.000 euro in te zamelen op Kickstarter, verschijnt Narita Boy volgend jaar voor pc en Mac. Er zijn ook stretch goals voor versies op de 3 spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One), maar die zijn voorlopig nog niet in zicht.

Neo-games.blog forum

Yoku’s Island Expres is flipperkast en platformspel tegelijk

Kijken op YouTube

Een flipperkast die eigenlijk een platformspel is, en stiekem ook een open wereld avonturenspel? Ach ja, waarom ook niet. Yoku’s Island Expres (over een mestkever die een balletje jeweetwel vooruit duwt) lijkt qua graphics wel een beetje op Rayman Origins, alleen bestuur je de actie in dit spel met bumpers en flippers. En hoe raar dat ook klinkt, in bewegende beelden ziet het er eigenlijk heel vanzelfsprekend en verrassend leuk uit. De makers beloven een uitgebreid avontuur (“open world/metroidvania-style”) en ik heb er zin in.

Yoku’s Island Expres wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. Een releasedatum is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Metroid-achtige platformer Hollow Knight

Kijken op YouTube
Ben je gefrustreerd omdat Nintendo al 13 jaar geen échte Metroid heeft gemaakt? Depressief omdat Konami net doet alsof Castlevania niet bestaat? Ongeduldig omdat het nog zo lang duurt voordat Koji Igarashi klaar is met Bloodstained? Misschien moet je eens kijken naar deze nieuwe trailer van Hollow Knight.

Dit spel verschijnt volgende week (24 februari) voor pc en Mac, en het ziet eruit als een perfecte kruising tussen… nou ja, alles uit de vorige alinea. Een piepkleine ridder in een doolhofachtige wereld. Je vecht tegen insecten, je verzamelt nieuwe wapens, en je gebruikt magische “charms” om superkrachten bij jezelf te activeren. Het is allemaal vormgegeven in een hippe tekenfilmstijl die er tegelijkertijd modern en ouderwets uitziet.

  • Later dit jaar verschijnt Hollow Knight ook nog voor de Switch. De stretch goal van de Kickstarter-campagne was eigenlijk voor een Wii U-versie, maar de ontwikkelaars zijn dus overgestapt naar Nintendo’s nieuwe spelcomputer.
  • Ik verwacht dat het spel uiteindelijk ook wel zal verschijnen voor andere spelcomputers, maar voorlopig is het een leuke console exclusive voor Nintendo.

Neo-games.blog forum

Deze first person shooter lijkt een beetje op Metroid Prime

Kijken op YouTube
Wel meer spellen zeggen dat ze zijn geïnspireerd door Metroid Prime, maar vaak blijken het dan toch doorsnee first person shooters die niet begrijpen wat Samus zo speciaal maakte. Misschien geldt dat ook voor Morphite, maar dit is wel een van de weinige trailers die het Metroid-gevoel een beetje weet op te wekken. Ik weet niet of het komt door de muziek, door de grapple beam, door de passieve buitenaardse levensvormen of door de blokkige GameCube-achtige graphics, maar ik moest voortdurend terugdenken aan mijn avonturen op Tallon IV.

Morphite wordt ontwikkeld voor Android, iOS en pc. Exacte releasedatum nog niet bekend, maar met “early 2017″ als indicatie kan het nooit lang meer duren.

Neo-games.blog forum

Vrolijke indiegame TumbleSeed aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Gespot op Tiny Cartridge: een tof spel dat blijkbaar al een tijdje in ontwikkeling was voor pc en PlayStation 4, maar dat nu ook is aangekondigd voor de Nintendo Switch. In TumbleSeed help je een boomzaadje dat (om een of andere reden) de top van een berg wil bereiken. De grap is dat spelers het zaadje niet rechtstreeks besturen, maar alleen een plankje kantelen waarop hij naar links of rechts rolt. Het idee is geleend van Ice Cold Beer, een heel oud mechanisch arcadespel (géén videogame!) van Taito.

  • Nu zou een simpel behendigheidsspelletje niet zo heel erg interessant zijn, maar de makers hebben het concept uitgebouwd tot iets dat ze een “rolly roguelike” noemen. In het kort: de berg wordt procedureel gegenereerd, en het zaadje vindt iedere keer andere power-ups. Die formule heeft de afgelopen jaren een paar ontzettend verslavende spellen opgeleverd (Spelunky, The Binding of Isaac, Rogue Legacy).
  • Bij het zien van de trailer denk je misschien dat Switch-spelers het balkje kunnen kantelen door in iedere hand een JoyCon te balanceren, maar dat zit er helaas (of gelukkig?) niet in. TumbleSeed wordt volgens de makers zo moeilijk dat een bewegingsgevoelige besturing onspeelbaar zou zijn. Je kantelt het balkje dus gewoon met 2 controlsticks.

Neo-games.blog forum