The Legend of Zelda: The Wind Waker is inmiddels bijna 10 jaar oud en nog steeds een van de mooiste spellen die je kunt spelen. Ik ben vast niet de enige die dat vind. De destijds nogal controversiële tekenfilm-look heeft de tand des tijds veel beter doorstaan dan andere spellen uit 2003. Over hoe die wonderlijke graphics tot stand zijn gekomen is helaas weinig bekend. Nintendo’s programmeurs geven immers zelden interviews en de Iwata Vraagt-rubriek bestond toen nog niet.
Een gebruiker van het Polycount-forum was zo nieuwsgierig naar de techniek achter Wind Waker dat hij er deze week een tech and texture analysis over heeft gemaakt. Waarschuwing vooraf: het is een behoorlijk technisch verhaal. Ik heb bij de helft van deze plaatjes ook geen idee waar het over gaat. En toch kunnen mensen die geen verstand hebben van “BSP scenes with pre-calculated vis” hier best een paar dingen van opsteken. Wist je bijvoorbeeld dat de oceaan meebeweegt met Link? In plaats van honderden vierkante kilometers aan virtuele golven bouwde Nintendo een klein stukje zee dat altijd met Link meeschuift over de wereldkaart.