Categorie: "Algemeen"

Posters voor een fictieve Ghibli/Zelda film

zeldaghibli1s
Illustrator Matt Vince maakte deze posters voor een film die helaas niet bestaat: The Legend of Zelda als animatiefilm van Studio Ghibli. Geregisseerd door Hayao Miyazaki (My Neighbour Totoro, Spirited Away, Howl’s Moving Castle, Ponyo). Kun je je voorstellen wat hij zou doen met het Zelda-universum? In de spellen heeft Link de wereld al tientallen keren gered, maar ik wed dat Miyazaki er toch nog een origineel en ontroerend verhaal van zou kunnen maken.

De andere 2 posters staan hieronder. Klik op de afbeeldingen om ze in het groot te bekijken.

Patent op laadscherm-minigames verloopt morgen

galaxian
Wist je dat Namco Bandai patent heeft op het gebruik van minigames tijdens laadschermen? Ze bedachten dat trucje in 1995, voor de eerste Ridge Racer. Om de lange laadtijden van de PlayStation te verbloemen, mochten spelers tijdens het wachten Namco’s oude arcadespel Galaxian spelen. Een slimme oplossing, waar Namco helaas meteen patent op aanvroeg. Sindsdien mag niemand anders spelletjes aanbieden tijdens laadschermen. Zodoende krijgen wachtende gamers nu nog steeds saaie illustraties of lijsten met speltips voorgeschoteld.

Het leuke van patenten is echter dat ze ook weer verlopen. Na 20 jaar om precies te zijn. En aangezien Namco hun patent aanvroeg op 27 november 1995, is vandaag de allerlaatste dag waarop het nog geldig is. Nog een paar uur, en dan mogen alle ontwikkelaars hun laadschermen weer opleuken met minigames. Goed nieuws lijkt me. Laadtijden zijn de afgelopen 20 jaar nog niet veel korter geworden, maar een toffe minigame kan de pijn wel verzachten.

  • Minigames kunnen ook nuttig zijn. In Ridge Racer konden spelers bijvoorbeeld extra auto’s verdienen door Galaxian uit te spelen vóór het spel klaar was met laden. Met dat soort kleine beloningen wordt een laadscherm bijna iets om je op te verheugen.

Kijk dit: Metroid fan-film The Sky Calls

theskycalls
Dit is gaaf zeg. Een korte Metroid-animatie in de stijl van een jaren ’70 science fiction-film. Niet alle scenes zijn even geslaagd en om eerlijk te zijn kon ik het verhaal ook niet helemaal volgen, maar op de beste momenten roept Metroid: The Sky Calls dezelfde sfeer op als de Alien-films die regisseur Yoshio Sakamoto inspireerden tijdens het maken van de eerste Metroid. Ik krijg meteen zin in een nieuw spel waarin het ruimteschip van Samus ook volstaat met piepende en knipperende retro-apparatuur.

Het filmpje werd gemaakt door productiebedrijf Rainfall Films, met presentatrice Jessica Chobot in de rol van Samus Aran.

Bezoekers Chatroulette spelen horrorspel

chatroulette
Het beste horrorspel van 2015 staat niet op Steam of in de PlayStation Store, maar gewoon gratis op Chatroulette. Je weet wel: de site met al die piemels. Bekijk het onderstaande filmpje en zie hoe nietsvermoedende bezoekers opeens de hoofdrol spelen in een first person shooter. Het Engelse bedrijf Red House Mysteries bouwde een uitgebreide Escape Room, verspreid over meedere locaties. Wat je ziet is dus geen computerspel, maar een man met een camera op zijn hoofd die precies doet wat de bezoekers van Chatroulette zeggen.

Het werkt verbluffend goed. In eerste instantie reageert iedereen lacherig, maar zodra de eerste zombies in beeld komen wordt het echt spannend. Die schrikreacties bij de bezoekers zijn niet gespeeld. Het spel zit dan ook wel erg goed in elkaar. Met geloofwaardige geluidseffecten en een paar digitale trucjes waardoor je haast vergeet dat het géén computerspel is.

De makers overwegen een vervolg, dus hou Chatroulette in de gaten (op eigen risico!) als je zelf een keer wilt spelen.

Een lijst met verdwenen spellen

delisted
YouTube-gebruiker Shawn S verzamelt verdwenen spellen. Ofwel: downloadbare titels die om wat voor reden ook niet langer verkrijgbaar zijn. Op zich is het niet raar dat computerspellen na een paar jaar uit productie worden genomen, maar tot nu toe konden verzamelaars altijd uitwijken naar de tweedehands markt. Spelcassettes en compact discs blijven gewoon werken, dus met een beetje moeite kan iedereen nog steeds spellen spelen van 20 of 30 jaar geleden. Het wordt pas lastig als games alleen bestaan in de downloadwinkel van een spelcomputer. Als zulke titels uit de handel worden genomen zijn ze ook echt voorgoed verdwenen.

Shawn presenteert zijn filmpjes zonder commentaar, dus we mogen zelf bepalen wat we er van vinden. Is dit gewoon vooruitgang en moeten we niet zo zeuren? Of zou er een archief moeten zijn dat deze ervaringen bewaart voor toekomstige generaties?

Hieronder een paar door mij geselecteerde filmpjes. Kijk voor de volledige lijst op Shawn’s YouTube-kanaal.

Filmpje: beroemde first person shooters als Lego-spellen

legofps
Sinds de eerste Lego Star Wars uit 2005 volgen alle Lego-spellen min of meer dezelfde formule: toegankelijke hack-and-slash platformers voor 1 of 2 spelers. Zelfs het ambitieuze toys-to-life-project Lego Dimensions ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Maar waarom eigenlijk? Zouden andere genres niet minstens even leuk zijn met Lego-poppetjes in de hoofdrol? Zoals first person shooters? In dit filmpje geeft animator Andrew McMurry zijn visie op hoe een paar bekende schietspellen eruit zouden zien met Lego-graphics. En ik moet zeggen: dat is behoorlijk overtuigend. Deze beelden van Lego Portal, -BioShock, -Skyrim en -Counter-Strike smaken allemaal naar meer. Misschien moet Traveller’s Tales (sinds 2005 de vaste Lego-ontwikkelaar) hier toch eens mee experimenteren.

Documentaire over mysterieus arcadespel Polybius

polybius
Maakte de Amerikaanse overheid in de jaren ’80 een arcadespel waar spelers misselijk, duizelig en depressief van werden? Is het waar dat er iedere dag mannen met zonnebrillen langskwamen om gegevens uit die arcadekasten af te lezen? Was het echt een geheim experiment van de CIA om onschuldige mensen te hersenspoelen? Klopt het dat een jongen zelfs is overleden door het spelen van dat mysterieuze spel?

Op al die vragen wil de documentaire The Polybius Conspiracy een antwoord vinden. Voor alle duidelijkheid: er zijn nooit bewijzen gevonden dat dit spel echt heeft bestaan. Niemand weet ook hoe het eruitzag of wat het precies deed om spelers te hersenspoelen, maar toch is Polybius een hardnekkige urban legend. Al bijna zolang als het internet bestaat, duiken er zo nu en dan mensen op die beweren iets van Polybius te weten. The Simpsons en een paar andere televisieseries maakten er al grappen over, en nu willen 3 documentaire-makers het verhaal tot op de bodem uitzoeken.

Ik voorspel dat er niets van blijkt te kloppen, maar ik twijfel net genoeg om de documentaire toch te willen zien. Wie ook nieuwsgierig is heeft nog 19 dagen om het project te steunen via de bovenstaande link.

Video: Koji Igarashi praat 2 uur over Castlevania

iga
Je moet wel echt van Castlevania houden om dit filmpje helemaal af te kijken. Ontwerper Koji Igarashi die ruim 2 uur lang zijn beroemdste creatie Symphony of the Night speelt. Hij wordt ondertussen geïnterviewd door een andere spelontwerper (Anna Kipnis van Double Fine) die vrijwel meteen de diepte in duikt. Zie hoe twee programmeurs eindeloos doorpraten over geheugenbesparende pixeltrucjes, animatieframes en natuurlijk vampierenmythologie. Zelfs als je maar de helft begrijpt is dit nog steeds een fascinerende blik achter de schermen.

  • In de categorie geschrapte onderdelen: Igarashi wilde eigenlijk een skeletje in het spel dat buiten beeld alle kapotgeslagen kaarsen weer zou aansteken. Spelers die heel snel teruggingen naar een oude kamer zouden hem dan af en toe betrappen.
  • Wel jammer dat de tolk niet uit het filmpje is gemonteerd. Nu geeft Igarashi steeds antwoord in het Japans (met ondertitels) waarna de tolk alles nog een keer herhaalt. Een beetje overbodig.
  • Tegenwoordig houdt Igarashi zich vooral bezig met mobiele spelletjes voor zijn nieuwe werkgever ArtPlay, maar alle hoop is nog niet verloren. De mysterieuze website Sword of Whip suggereert dat we binnenkort een spannende aankondiging krijgen. (Volgens de geruchten een Mighty No. 9-achtige Kickstarter-campagne: een spel dat om legale redenen niet Castlevania heet maar dat verder wel precies zo speelt).

Nintendo-attracties in Universal pretparken

pinnapark
“Nintendo and Universal Parks & Resorts today announced plans to bring the world of Nintendo to life at Universal theme parks – creating spectacular, dedicated experiences based on Nintendo’s wildly popular games, characters and worlds.”

Het is nog geen compleet pretpark, maar attracties gebaseerd op Nintendo-spellen zijn een goed begin. Dankzij deze deal stappen bezoekers van Universal Studios over een paar jaar misschien wel in een F-Zero achtbaan of een Luigi’s Mansion spookhuis. Er komt vast ook een of andere interactieve Zelda-belevenis en een attractie rondom het Super Mario-universum kan natuurlijk ook niet ontbreken. (Misschien een echte kartbaan?)

Het is allemaal onderdeel van Satoru Iwata’s plan om meer geld te verdienen aan Nintendo’s beroemde personages. Zie ook: de Amiibo-poppetjes, de Super Mario animatiefilm, Nintendo’s smartphone-spelletjes en de geruchten over een Game of Thrones-achtige Zelda-serie op Netflix. (Al schijnt dat laatste verhaal toch niet helemaal waar te zijn).

Helaas heeft Universal geen pretparken in Europa, dus je zult als het zover is een vakantie moeten boeken naar Amerika, Japan of Singapore.

Neo-games.blog forum

De Chain Chomp kattenmand

chainchomp
Weblog Tiny Cartridge vond deze foto’s van een wel heel speciale kattenmand. Voor zo’n gevaarlijke plek (Chain Chomp is een van Mario’s irritantste vijanden: onvoorspelbaar, razendsnel en vrijwel onverslaanbaar) ziet de mand er verrassend comfortabel uit. De katten op de foto’s voelen zich in ieder geval prima op hun gemak tussen al die scherpe tanden. (De grijze kat lijkt wel een staart te missen, maar dat is vast toeval).

Het Chain Chomp Cat Bed is al uitverkocht, maar dat maakt niet uit. Het prijskaartje van 1100 dollar ging mijn budget toch een beetje te boven. Minoes en ik houden het wel bij de foto’s.