Categorie: "Algemeen"

Google kondigt een soort spelcomputer aan


Google heeft een eigen spelcomputer aangekondigd, de Nexus Player. Het kleine kastje kost 99 dollar en draait op het besturingssysteem Android. Verwacht geen serieuze concurrent voor je PlayStation of Xbox, maar eerder een manier om mobile games op je televisie te spelen met een echte controller. Een beetje zoals de Ouya, maar dan met de steun van een miljardenbedrijf dat verstand heeft van marketing.

De grootste teleurstelling voor gamers is dat Google de Nexus Player niet echt in de markt lijkt te zetten als een spelcomputer. Er is wel een Xbox-achtige controller voor ontworpen (die je los moet aanschaffen voor 39 dollar), maar het apparaat wordt vooral aangeprezen als internet op je televisie en een handige manier om films en series te streamen. In de onderstaande trailer worden games niet eens genoemd. Is dat een geniale strategie om de Nexus Player in meer huiskamers te krijgen en een Ouya-achtige flop te voorkomen, of gewoon een teken dat Google niet zoveel geeft om spelletjes? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar zie vooralsnog weinig redenen om het kastje in huis te halen.

De griezelig mooie graphics van Euclideon


He kijk, Euclideon heeft weer een video gemaakt over hun “unlimited detail” techniek. Dit bedrijf trok 3 jaar geleden veel aandacht met hun hypergedetailleerde 3D landschap (zelfs de zandkorrels waren individueel gerendered), hoewel veel mensen destijds dachten dat het nep was. Volgens critici waren de floating points alleen geschikt voor stilstaande landschappen en zou het nooit lukken om zulke graphics te animeren – laat staan er een interactief spel van te maken.

Deze nieuwe demonstratie is nog indrukwekkender. De makers gebruikten een laserscanner om echte gebouwen in te scannen en het resultaat is nauwelijks van echt te onderscheiden. Euclideon had al hun critici definitief de mond kunnen snoeren door in dit filmpje ook animaties te tonen (wat volgens de vertelstem wel degelijk mogelijk is: “and yes it looks great”), maar die primeur wordt om onduidelijke redenen bewaard voor een volgende video. De hele presentatie komt sowieso een beetje onprofessioneel over, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Het goede nieuws: volgens Euclideon verschijnen er in 2015 twee spellen die gebruik maken van deze techniek. We zullen de waarheid dus snel genoeg weten.

Schilderen in de lucht met tekenprogramma Tilt Brush


Schilderen zonder papier? Met magische verf die gewoon in de lucht blijft hangen? Als Bob Ross dit nog had mogen meemaken was hij vast helemaal uit zijn dak gedaan.

Tilt Brush is een tekenprogramma voor de Oculus Rift (of andere VR-brillen) waarmee je driedimensionale schilderijen maakt. De interface ziet er hier op YouTube een beetje verwarrend uit, maar als je in virtual reality diepte kunt inschatten werkt het vast een stuk intuïtiever.

Het resultaat is hoe dan ook verbluffend. Hoe kan virtuele verf zo realistisch zijn? Dat kleine huisje dat op het einde wordt geschetst ziet er werkelijk geschilderd uit, ook al is het volledig driedimensionaal. Supercool. Welke VR-bril er straks ook als winnaar uit de bus komt, ik hoop dat ik een kans krijg om dit programma uit te proberen. Het lijkt me fascinerend.

Nintendo Wii U met Mario Kart 8 voor een prikkie

MARIO KART 8 PREMIUM PACK – SPECIAL EDITIONIn 2012 introduceerde Nintendo zijn Wii U en sindsdien wordt de console omarmd, vooral vanwege de gamepad met touchscreen. Je hebt dan ook geen tv nodig om te gamen en vervang je met het touchscreen de Wii Remote als primaire besturing. Daarnaast is de Nintendo Wii U een compacte console met mooie afwerkingen en voelt hij degelijk aan. Goed nieuws: Op MrVeiling.nl kun je deze Nintendo Wii U met Mario Kart 8 voor weinig geld winnen.

Sega maakt een arcadespel met echt zand


Goh, dit nieuwe arcadespel van Sega komt me bekend voor. E-deru Sunaba (The Surprising Sandbox) is een spel waarbij kinderen met zand mogen spelen. Echt zand. In een grote bak. De gimmick is dat er bovenin de kast een projector hangt die op dat zand een fantasiewereld projecteert. Graven de kinderen bijvoorbeeld een kuil, dan stroomt die vol met virtueel water.

Wat allemaal erg leuk en origineel zou zijn… als ik 3 jaar geleden niet precies hetzelfde had geschreven over Mimicry van de Nederlandse ontwikkelaar Monobanda. Een gevalletje “great minds think alike” zullen we maar zeggen.

Het blijft een leuk idee, en met de toevoeging van virtuele beestjes geeft Sega er gelukkig ook wel een beetje een eigen draai aan. (Vooral die termietenheuvel waar insecten uit komen kruipen is goed gevonden). De kinderen in de video lijken alvast erg enthousiast. Het spel is nu nog niet af, maar Sega’s plan is om E-deru Sunaba daadwerkelijk in Japanse arcadehallen neer te zetten.

Hoe reageert de jeugd van tegenwoordig op een NES?


Het antwoord is ja: bijna alle Amerikaanse tieners in dit filmpje weten wat een NES is. Ze snappen welke pioniersrol Nintendo’s eerste spelcomputer heeft gespeeld en ze zijn zelfs bekend met de belangrijkste spellen. Niets dan respect dus voor de jeugd van tegenwoordig: ik denk niet dat ik op die leeftijd evenveel had kunnen vertellen over de ColecoVision of de Atari 2600.

De verwarring slaat pas toe als de presentator vraagt of ze een spelletje willen spelen. Het luikje van de NES weet Generatie Z nog wel te vinden, maar bijna niemand snapt dat je de spelcassette (“it’s like as big as my face!”) na het inpluggen ook nog omlaag moet klikken. Blazen in het gleufje pikken ze vervolgens wel verrassend snel op. Volgens mij denkt dat meisje in het groene shirt nu zelfs dat Nintendo expres een soort blaas-sensor verstopte in iedere spelcassette.

  • Wel pijnlijk om te zien: niemand gebruikt de B-knop tijdens Super Mario Bros. Kom op jongens, het spel is makkelijker als Mario rent!
  • Waarom koopt iemand een iPhone-hoesje in de vorm van een NES-controller, als ze niet weten wat een NES-controller is?
  • En ja Game of Thrones-fans: het meisje met de pet is inderdaad Arya Stark.

Wie is sterker: Super Mario of Minecraft Steve?


Wie zou er winnen in een strijd op leven en dood: Super Mario of zwijgzame Steve uit Minecraft? Filmmaker Andrew McMurry zocht het uit.

Als dit filmpje alleen zou draaien om de special effects had ik hem niet geplaatst (wie kijkt er tegenwoordig nog op van semi-professionele CGI-effecten op YouTube?), maar het is ook echt een grappig gevecht waarin zowel Mario als Steve slim gebruikmaken van de superkrachten uit hun spellen. Substance over style zeg maar. Het enige dat ik nog miste was de Mega Mushroom uit New Super Mario Bros. Blijkbaar was een metershoge Mario toch nog iets te ambitieus voor deze special effects specialist.

Openingslevel Mario 64 nagebouwd in Lego


Als ik de directeur van LEGO was zou ik het wel weten: meteen alle benodigde steentjes in een doos stoppen en deze set in de winkel verkopen. Welke gamer wil er nou geen miniatuur-versie van Bob-omb Battlefield? Dit was het eerste échte level in Super Mario 64 en alle details staan nog steeds in mijn geheugen gegrift. Het zwevende eiland, de muntjes onder de loopplank, de blaffende Chain Chomp, de hoogtevrees die ik voelde op de wankelende brug…

Bouwer Pepa Quin (via Kotaku) heeft de verhoudingen een beetje aangepast (alles staat dichter op elkaar en de berg is minder hoog), maar het is nog steeds ontzettend herkenbaar voor iedereen die Super Mario 64 ooit heeft gespeeld. Eén blik op deze foto’s en je hebt de vrolijke achtergrondmuziek meteen weer de hele dag in je hoofd.

De vis die Pokémon Red speelt


Edit: livestream achter de klik gestopt omdat die automatisch spelende reclame toch een beetje irritant was.

Het moet niet veel gekker worden. Een paar maanden geleden speelde het hele internet één potje Pokémon in Twitch Plays Pokémon, en nu kijkt iedereen naar een goudvis die Pokémon Red speelt. Of nou ja, speelt is een groot woord. De vis zwemt nietsvermoedend rondjes, maar de webcam linkt verschillende delen van zijn vissenkom aan de knoppen van het spel. Iets saaiers heb je nog nooit gezien, maar op een of andere manier is het toch ook lastig om te stoppen met kijken. Je hebt voortdurend het gevoel dat er ieder moment iets spannends kan gebeuren. Na de klik kun je het spektakel live volgen.

Fish Plays Pokémon is ondertussen al een week bezig. In die tijd heeft de vis één Pokémon gevangen, een charmander die hij op eigen houtje AAAABBK heeft genoemd. Helaas zit Ash nu al de hele avond in zijn slaapkamer, en de vis maakt voorlopig nog geen aanstalten om hem ergens anders heen te sturen. (Zwem eens wat vaker naar de rechterkant van de kom!)

De meestgestelde vraag in de livechat is trouwens of de vis dood is, maar het antwoord is volgens de eigenaar: “No, the fish is not dead. He just sleeps sometimes.” Geen paniek dus als je hem bewegingloos door de kom ziet drijven. Hij zal zo wel weer wakker worden.

Monopoly krijgt een officiële Zelda-editie


Het is de officiële Legend of Zelda-editie van Monopoly. Voorlopig alleen verkrijgbaar in Amerika, maar dit soort licentiespul belandt uiteindelijk meestal ook wel in Europa.

De spelregels zijn precies hetzelfde als bij gewone Monopoly, alleen staat alles in deze editie in het teken van Zelda. De straatnamen zijn beroemde locaties in Hyrule, spelers lopen over het bord met ocarina’s en boemerangs, kanskaarten heten schatkisten en in plaats van hotels bouw je Deku Trees. Betalen doe je uiteraard met rupees, al zien die er helaas uit als gewoon papiergeld. (Ik snap dat plastic muntjes niet echt praktisch zijn, maar het was in dit geval wel heel toepasselijk geweest).

Monopoly is volgens kenners een van de slechtste bordspellen ooit gemaakt, maar als je je dan toch een hele avond moet vervelen maakt deze Zelda-editie de pijn in ieder geval iets dragelijker. Die pionnen zien er echt goed uit!