Categorie: "Wii U"

Paper Mario: Color Splash recensieoverzicht

Kijken op YouTube

There’s so much to love about this game! Which is precisely what makes its bewildering attempts to sabotage the overall experience so mystifying — and so frustrating. Take away the tedium of actually slogging through combat and game-over gimmicks and you’d have a breezy, witty, gorgeous game.
USgamer

while the Paper Mario games have always been well-scripted and humorous, this entry strikes a slightly different tone. Its jokes feel, for Nintendo, atypically modern and no doubt many of the funniest lines will be distributed around social media in the weeks after launch.
GamesRadar

Color Splash is so damned imaginative and beautiful, though, so colorful and confidently funny. Even when it annoyed me, it was only fleetingly.
Kotaku

the result is a game that’s too flawed to be great, but too intermittently entertaining to be a complete write-off.
A.V. Club

Oh ja, Paper Mario: Color Splash komt bijna uit. Een vervolg op het niet zo geslaagde Paper Mario: Sticker Star voor de 3DS. Het grote probleem van beide spellen: iedere aanval kost speciale speelkaarten, terwijl gevechten géén ervaringspunten opleveren. Het lijkt wel of Nintendo is vergeten wat RPG’s leuk maakt.

Wat ik niet had verwacht is dat Color Splash de meeste recensenten beter bevalt dan Sticker Star. Iedereen vindt de gevechten nog steeds zinloos en irritant, maar dat is deze keer minder storend omdat het verhaal zo onderhoudend schijnt te zijn. Ieder level heeft een unieke setting, waarin Mario steeds een klein avontuur beleeft. Met uiteraard weer veel grappige verwijzingen naar andere Nintendo-spellen. Misschien verdient Paper Mario dan toch een derde kans?

Paper Mario: Color Splash is in Nederland verkrijgbaar vanaf 7 oktober.

Neo-games.blog forum

Beperkte versie Super Mario Maker naar 3DS

Kijken op YouTube
Super Mario Maker komt naar de 3DS met een paar bizarre beperkingen.

  • Niet alle levels die zijn gemaakt in de Wii U-versie werken op de 3DS. Ik gok dat Nintendo de voorwerp-limiet heeft verlaagd. Grote levels die zijn volgestampt met honderden muntjes en vijanden vragen waarschijnlijk te veel van de 3DS. Jammer, maar begrijpelijk.
  • Het is in de 3DS-versie niet mogelijk om te zoeken naar specifieke levels. De enige manier om levels van andere spelers te spelen is via de 100 Level Challenge (waar ze willekeurig worden geselecteerd) of in het tabblad ‘Recommended’, waar Nintendo iedere week een handjevol levels aanbeveelt.
  • En de grootste WTF: levels die zijn gemaakt in de 3DS-versie kunnen niet worden geüpload naar Nintendo’s servers. Je mag ze alleen via local wireless delen met vrienden in dezelfde kamer.

Zo blijft er natuurlijk weinig over van Super Mario Maker. Zelf levels bouwen is tof, maar als je ze niet kunt delen met de rest van de wereld voelt het wel een beetje zinloos. Het waren juist de reacties van andere spelers op Miiverse die mij motiveerden om nieuwe levels te blijven maken. Jammer dat Nintendo dat allemaal overboord gooit voor de 3DS-versie.

Yoshi’s Woolly World naar de 3DS

Kijken op YouTube
Yoshi’s Woolly World komt naar de 3DS. Geen nieuw spel helaas, maar een port van de Wii U-versie met een paar extra’s. Vooral die Poochy Pups lijken me handig. Sommige geheimen in dit spel zijn echt belachelijk goed verstopt, dus een hond die je de goede kant op wijst komt zeker van pas.

De eerste Yoshi’s Island uit 1995 zal altijd het beste Yoshi-spel blijven, maar ik vond Woolly World ook erg leuk. Het ziet er fantastisch mooi uit, en van alle vervolgen is dit de enige met een paar frisse nieuwe ideeën. Een aanrader voor alle 3DS-bezitters die de Wii U-versie hebben gemist.

Neo-games.blog forum

FAST Racing NEO, nieuwe DLC-trailer

Kijken op YouTube
Ik krijg F-Zero GX-flashbacks van deze trailer. FAST Racing NEO was al een van de mooiste spellen op de Wii U, maar deze nieuwe DLC is helemaal spectaculair. Futuristische steden, een luchtschip tussen de wolken, een racebaan door een asteroïdenveld… je snapt niet hoe ontwikkelaar Shin’en het allemaal voor elkaar krijgt op de Wii U.

Het blijft jammer dat FAST Racing NEO geen normaal racespel is. Ik wil het graag leuk vinden, maar het spelmechanisme ‘phase shifting’ (de kleur van je voertuig aanpassen aan de gekleurde boost pads op de baan) staat me nog steeds tegen. Aan de andere kant: het spel kost maar €14,99 in de eShop, misschien moet ik het gewoon een kans geven.

Het Neo Future DLC-pack verschijnt op 30 september en bevat in totaal acht nieuwe banen. De prijs is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame The Girl and the Robot

Kijken op YouTube
We zullen er niet omheen draaien, The Girl and the Robot ziet er niet zo mooi uit. Het kasteel lijkt afkomstig uit een PS2-spel, en de vijanden die er rondlopen zijn zelfs nog primitiever. Iedereen beweegt stroefjes en de gevechten zien er net iets te simpel uit.

En toch vind ik dit een sympathiek project. Flying Carpets Games (een piepkleine studio) had op safe kunnen spelen met een ouderwets 2D spel, maar in plaats daarvan wordt hun eerste project een volledig driedimensionaal Legend of Zelda-achtig avontuur. Spelers besturen afwisselend de robot en het meisje, die elkaar moeten helpen om puzzels op te lossen.

Een meesterwerk zal The Girl and the Robot niet worden, maar hopelijk wel een vermakelijk tussendoortje. Het spel verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4 en Wii U.

Neo-games.blog forum

Recensieoverzicht: Mighty No. 9

Kijken op YouTube
Despite its pedigree, Mighty No. 9 doesn’t seem to have a good sense of what was fun about Mega Man, or 2D action-platformers in general.
IGN

Games like Shovel Knight feel more like a spiritual successor than this half-baked misstep.
Game Informer

Mighty No. 9 is an inoffensively average game sprung from the memories of the past, with little to show for its position in the present.
Gamespot

But all of this excellent gameplay design is only as good as the scenery you’re playing it in, and sadly, most of Mighty’s levels are too by-the-book.
Destructoid

The final result, however, is a dull, unattractive, unpolished game that does little to improve upon, let alone emulate in a consistently enjoyable way, Mega Man’s classic gameplay.
Polygon

Beating the game for the first time on Normal will then unlock harder difficulties, but it still felt easy, and Hard isn’t much better
EGM

It’s arguably Keiji Inafune’s best work to date, but for the vast majority of players, it may prove too gruelling to justify its more ordinary pay-offs.
Eurogamer

Ik had gehoopt op een paar ‘leuk voor de fans’-recensies, maar zo te horen is er echt wel veel mis met Mighty No. 9. Iedere schrijver struikelt over een ander probleem (het speelt niet lekker, de levels zijn saai, de graphics zijn lelijk, er wordt te veel gepraat, het is te makkelijk, het is te moeilijk), maar de conclusie is steeds dat Mega Man-fans dit spel beter kunnen vermijden. Toch jammer. In de trailers vind ik het er, ondanks de kale graphics, nog steeds leuk uitzien. Misschien maar even wachten tot hij over een paar maanden wordt afgeprijsd.

Neo-games.blog forum

Zelda-team krijgt hulp van Xenoblade Chronicles X-ontwikkelaars

Kijken op YouTube

Dit is niet de eerste keer dat een grote open wereld wordt getoond op de Wii U. Xenoblade Chronicles X had deze ook, en het zou mij niet verbazen als Monolith Soft een handje had meegeholpen.

Knappe voorspelling van games.blog-bezoeker Innovation. Drie dagen later verklapte Nintendo dat het Xenoblade Chronicles X-team inderdaad meehelpt aan de ontwikkeling van The Legend of zelda: Breath of the Wild. Hoe wist hij dat?

De combinatie is niet onlogisch. Nintendo heeft nog geen ervaring met open wereld-spellen, en Xenoblade Chronicles X was een gigantische open wereld, speciaal ontwikkeld voor de Wii U. Geen wonder dat regisseur Eiji Aonuma Monolith Soft om hulp heeft gevraagd. Nu maar hopen dat deze versie van Hyrule net zo spectaculair wordt als de buitenaardse landschappen in Xenoblade.

Neo-games.blog forum

Nintendo: koop een Wii U zolang de voorraad strekt

wiiubundel
there’s plenty of reasons for people who’ve never owned the console to grab one now while they last. We will be transitioning production to NX, so our message to fans is to grab a Wii U while you can, because they won’t be around forever.

Nintendo’s boodschap aan Amerikaanse gamers die misschien ooit nog een Wii U willen kopen: wacht niet te lang. In het verleden was er vaak een overgangsperiode waarin de oude en de nieuwe spelcomputer naast elkaar in de winkel lagen (de oude vaak voor een zacht prijsje), maar het klinkt alsof dat bij de Wii U niet gaat gebeuren. Ik neem aan dat de situatie in Europa niet veel anders is, dus misschien iets om over na te denken als jij ook zo’n twijfelaar bent. De Wii U was geen onmisbare spelcomputer, maar er zijn wel een paar erg goede Nintendospellen voor verschenen (zo even snel uit mijn hoofd: Super Mario 3D World, Pikmin 3, Mario Kart 8, Yoshi’s Woolly World, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Captain Toad: Treasure Tracker, Super Mario Maker en Bayonetta 2).

Aan de andere kant: Nintendo is meestal erg goed met backward compatibility. Het zou me niet verbazen als de NX ook gewoon alle Wii U-spellen afspeelt, en in dat geval is de console zelf niet meer zo belangrijk. Ik zou dus nog even wachten tot Nintendo later dit jaar bekendmaakt wat de NX precies is en wat hij allemaal kan.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shantae: Half-Genie Hero

Kijken op YouTube
Is dit WayForward’s mooiste spel tot nu toe? De Shantae-spellen stonden altijd bekend om hun gedetailleerde pixel-art, maar in 3D werkt het stijltje misschien nog wel beter. Het is met die vloeiende animaties echt net een tekenfilm. Vooral de grote eindbazen zien er waanzinnig uit. Dit wordt een feest voor alle liefhebbers van ouderwetse platformspellen.

Shantae: Half-Genie Hero verschijnt op 27 september voor bijna alle platformen: pc, PS3, PS4, Vita, Wii U, Xbox 360 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Verrassend mooie trailer Paper Mario: Color Splash

Kijken op YouTube
Whoa, Paper Mario: Color Splash ziet er eigenlijk best goed uit. Ik heb bij deze serie soms de indruk dat Nintendo het papier-thema vooral gebruikt omdat het zo lekker makkelijk is (platte plaatjes, felle kleuren, weinig ingewikkelde details), maar in deze trailer lijken de ontwerpers er eindelijk plezier in te krijgen. Het is nog lang niet zo mooi als Sony’s Tearaway, maar ik zie wel vouwrandjes, scheurrandjes, plakbandjes, en verkreukelde rotsblokken. Voor de allereerste keer ziet een Paper Maro eruit alsof het echt van papier is gemaakt.

Nu maar hopen dat de gevechten meer diepgang hebben dan in het suffe Sticker Star op de 3DS. En dat het verhaal weer net zo grappig is als in (nog steeds mijn favoriet) The Thousand-Year Door op de GameCube.

Paper Mario: Color Splash is te koop vanaf 7 oktober.

Neo-games.blog forum