Categorie: "Wii U"

FAST Racing NEO, nieuwe DLC-trailer

Kijken op YouTube
Ik krijg F-Zero GX-flashbacks van deze trailer. FAST Racing NEO was al een van de mooiste spellen op de Wii U, maar deze nieuwe DLC is helemaal spectaculair. Futuristische steden, een luchtschip tussen de wolken, een racebaan door een asteroïdenveld… je snapt niet hoe ontwikkelaar Shin’en het allemaal voor elkaar krijgt op de Wii U.

Het blijft jammer dat FAST Racing NEO geen normaal racespel is. Ik wil het graag leuk vinden, maar het spelmechanisme ‘phase shifting’ (de kleur van je voertuig aanpassen aan de gekleurde boost pads op de baan) staat me nog steeds tegen. Aan de andere kant: het spel kost maar €14,99 in de eShop, misschien moet ik het gewoon een kans geven.

Het Neo Future DLC-pack verschijnt op 30 september en bevat in totaal acht nieuwe banen. De prijs is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame The Girl and the Robot

Kijken op YouTube
We zullen er niet omheen draaien, The Girl and the Robot ziet er niet zo mooi uit. Het kasteel lijkt afkomstig uit een PS2-spel, en de vijanden die er rondlopen zijn zelfs nog primitiever. Iedereen beweegt stroefjes en de gevechten zien er net iets te simpel uit.

En toch vind ik dit een sympathiek project. Flying Carpets Games (een piepkleine studio) had op safe kunnen spelen met een ouderwets 2D spel, maar in plaats daarvan wordt hun eerste project een volledig driedimensionaal Legend of Zelda-achtig avontuur. Spelers besturen afwisselend de robot en het meisje, die elkaar moeten helpen om puzzels op te lossen.

Een meesterwerk zal The Girl and the Robot niet worden, maar hopelijk wel een vermakelijk tussendoortje. Het spel verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4 en Wii U.

Neo-games.blog forum

Recensieoverzicht: Mighty No. 9

Kijken op YouTube
Despite its pedigree, Mighty No. 9 doesn’t seem to have a good sense of what was fun about Mega Man, or 2D action-platformers in general.
IGN

Games like Shovel Knight feel more like a spiritual successor than this half-baked misstep.
Game Informer

Mighty No. 9 is an inoffensively average game sprung from the memories of the past, with little to show for its position in the present.
Gamespot

But all of this excellent gameplay design is only as good as the scenery you’re playing it in, and sadly, most of Mighty’s levels are too by-the-book.
Destructoid

The final result, however, is a dull, unattractive, unpolished game that does little to improve upon, let alone emulate in a consistently enjoyable way, Mega Man’s classic gameplay.
Polygon

Beating the game for the first time on Normal will then unlock harder difficulties, but it still felt easy, and Hard isn’t much better
EGM

It’s arguably Keiji Inafune’s best work to date, but for the vast majority of players, it may prove too gruelling to justify its more ordinary pay-offs.
Eurogamer

Ik had gehoopt op een paar ‘leuk voor de fans’-recensies, maar zo te horen is er echt wel veel mis met Mighty No. 9. Iedere schrijver struikelt over een ander probleem (het speelt niet lekker, de levels zijn saai, de graphics zijn lelijk, er wordt te veel gepraat, het is te makkelijk, het is te moeilijk), maar de conclusie is steeds dat Mega Man-fans dit spel beter kunnen vermijden. Toch jammer. In de trailers vind ik het er, ondanks de kale graphics, nog steeds leuk uitzien. Misschien maar even wachten tot hij over een paar maanden wordt afgeprijsd.

Neo-games.blog forum

Zelda-team krijgt hulp van Xenoblade Chronicles X-ontwikkelaars

Kijken op YouTube

Dit is niet de eerste keer dat een grote open wereld wordt getoond op de Wii U. Xenoblade Chronicles X had deze ook, en het zou mij niet verbazen als Monolith Soft een handje had meegeholpen.

Knappe voorspelling van games.blog-bezoeker Innovation. Drie dagen later verklapte Nintendo dat het Xenoblade Chronicles X-team inderdaad meehelpt aan de ontwikkeling van The Legend of zelda: Breath of the Wild. Hoe wist hij dat?

De combinatie is niet onlogisch. Nintendo heeft nog geen ervaring met open wereld-spellen, en Xenoblade Chronicles X was een gigantische open wereld, speciaal ontwikkeld voor de Wii U. Geen wonder dat regisseur Eiji Aonuma Monolith Soft om hulp heeft gevraagd. Nu maar hopen dat deze versie van Hyrule net zo spectaculair wordt als de buitenaardse landschappen in Xenoblade.

Neo-games.blog forum

Nintendo: koop een Wii U zolang de voorraad strekt

wiiubundel
there’s plenty of reasons for people who’ve never owned the console to grab one now while they last. We will be transitioning production to NX, so our message to fans is to grab a Wii U while you can, because they won’t be around forever.

Nintendo’s boodschap aan Amerikaanse gamers die misschien ooit nog een Wii U willen kopen: wacht niet te lang. In het verleden was er vaak een overgangsperiode waarin de oude en de nieuwe spelcomputer naast elkaar in de winkel lagen (de oude vaak voor een zacht prijsje), maar het klinkt alsof dat bij de Wii U niet gaat gebeuren. Ik neem aan dat de situatie in Europa niet veel anders is, dus misschien iets om over na te denken als jij ook zo’n twijfelaar bent. De Wii U was geen onmisbare spelcomputer, maar er zijn wel een paar erg goede Nintendospellen voor verschenen (zo even snel uit mijn hoofd: Super Mario 3D World, Pikmin 3, Mario Kart 8, Yoshi’s Woolly World, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Captain Toad: Treasure Tracker, Super Mario Maker en Bayonetta 2).

Aan de andere kant: Nintendo is meestal erg goed met backward compatibility. Het zou me niet verbazen als de NX ook gewoon alle Wii U-spellen afspeelt, en in dat geval is de console zelf niet meer zo belangrijk. Ik zou dus nog even wachten tot Nintendo later dit jaar bekendmaakt wat de NX precies is en wat hij allemaal kan.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shantae: Half-Genie Hero

Kijken op YouTube
Is dit WayForward’s mooiste spel tot nu toe? De Shantae-spellen stonden altijd bekend om hun gedetailleerde pixel-art, maar in 3D werkt het stijltje misschien nog wel beter. Het is met die vloeiende animaties echt net een tekenfilm. Vooral de grote eindbazen zien er waanzinnig uit. Dit wordt een feest voor alle liefhebbers van ouderwetse platformspellen.

Shantae: Half-Genie Hero verschijnt op 27 september voor bijna alle platformen: pc, PS3, PS4, Vita, Wii U, Xbox 360 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Verrassend mooie trailer Paper Mario: Color Splash

Kijken op YouTube
Whoa, Paper Mario: Color Splash ziet er eigenlijk best goed uit. Ik heb bij deze serie soms de indruk dat Nintendo het papier-thema vooral gebruikt omdat het zo lekker makkelijk is (platte plaatjes, felle kleuren, weinig ingewikkelde details), maar in deze trailer lijken de ontwerpers er eindelijk plezier in te krijgen. Het is nog lang niet zo mooi als Sony’s Tearaway, maar ik zie wel vouwrandjes, scheurrandjes, plakbandjes, en verkreukelde rotsblokken. Voor de allereerste keer ziet een Paper Maro eruit alsof het echt van papier is gemaakt.

Nu maar hopen dat de gevechten meer diepgang hebben dan in het suffe Sticker Star op de 3DS. En dat het verhaal weer net zo grappig is als in (nog steeds mijn favoriet) The Thousand-Year Door op de GameCube.

Paper Mario: Color Splash is te koop vanaf 7 oktober.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Legend of Zelda: Breath of the Wild

Kijken op YouTube
Hebben jullie Nintendo’s Zelda-stream al bekeken? (24 uur lang via deze link.) Een trailer is leuk en aardig, maar in de livestream zie je pas echt wat Breath of the Wild bijzonder maakt. Dat landschap houdt gewoon niet op. We zijn gewend geraakt aan The Legend of Zelda als een verzameling kleine afgesloten gebiedjes, maar in deze versie van Hyrule kan Link eindeloos blijven lopen. Alles wat je aan de horizon ziet is bereikbaar, beklimbaar, en waarschijnlijk bezaaid met geheimen.

  • Andere ontwikkelaars maken natuurlijk al langer grote open werelden (Elder Scrolls, The Witcher, Far Cry, etc.), maar in de context van een Nintendospel voelt het op een of andere manier toch weer nieuw en verfrissend. Misschien ben ik wel gewoon een fanboy.
  • Naast de gewone dungeons zijn er meer dan 100 shrines te vinden. Mini-kerkers met een paar puzzels of sterke vijanden en altijd een beloning op het einde.
  • Volgens Shigeru Miyamoto (die was net te gast in de livestream) is de wereld van Breath of the Wild geïnspireerd door de allereerste Zelda op de NES. Net als in dat spel kan Link al meteen aan het begin overal naartoe wandelen. Zelfs naar gevaarlijke gebieden waar de vijanden nog veel te sterk zijn.
  • Het ziet er vrolijk en kleurrijk uit, maar het landschap zit vol hints dat dit eigenlijk een post-apocalyptische wereld is. Overal zijn ruïnes van bekende locaties uit de geschiedenis van Zelda. Alsof er lang geleden een grote ramp is gebeurd.
  • In plaats van hartjes te verzamelen vult Link in dit spel zijn energie aan door te eten. Bijvoorbeeld fruit of stukken vlees die hij uit een Moblin-kamp heeft gestolen.
  • De tijd dat Link één zwaard gebruikte is ook voorbij. Ik heb hem tijdens de stream al met tientallen verschillende wapens zien vechten. Speren, hooivorken, knuppels… zelfs de afgehakte arm van een Stelfos-skelet kan in dit spel een wapen zijn.
  • En wat ziet het er allemaal mooi uit! Ik denk dat Nintendo eindelijk een goede balans heeft gevonden tussen de celshading uit Wind Waker en het realisme van Twilight Princess. Vanuit de verte lijken de landschappen in Breath of the Wild soms net olieverfschilderijen. En dit is nog maar de Wii U-versie. Wat zal dit spel er gaaf uitzien op de NX!

Neo-games.blog forum

Link kan bergbeklimmen!

zelda
Nintendo’s Zelda-stream begint morgen pas (vanaf 18:00 uur), maar hier is alvast een plaatje om in de stemming te komen. Klik erop om hem in het groot te bekijken.

Hopelijk durft Nintendo ons echt zoveel vrijheid te geven als deze illustratie suggereert. Dus niet alleen klimmen tegen een paar rotswanden die zijn gemarkeerd met speciale inkepingen, maar een voorwerp waarmee Link alle bergen kan beklimmen.

Neo-games.blog forum

Korte teaser Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het is nog maar een kaal level zonder vijanden, maar toch krijg ik al Castlevania-kriebels van dit voorbeeldfilmpje. Ook met driedimensionale graphics (deze keer geen pixel art) weet Igarashi die duistere sfeer weer prima op te roepen. Leuke details ook, zoals de schaduw van Miriam die af toe zichtbaar is op de achtergrond.

De soundtrack van Symphony of the Night-componiste Michiru Yamane maakt het plaatje compleet: Bloodstained ziet er zeer veelbelovend uit.