Categorie: "Vita"

Korte teaser Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het is nog maar een kaal level zonder vijanden, maar toch krijg ik al Castlevania-kriebels van dit voorbeeldfilmpje. Ook met driedimensionale graphics (deze keer geen pixel art) weet Igarashi die duistere sfeer weer prima op te roepen. Leuke details ook, zoals de schaduw van Miriam die af toe zichtbaar is op de achtergrond.

De soundtrack van Symphony of the Night-componiste Michiru Yamane maakt het plaatje compleet: Bloodstained ziet er zeer veelbelovend uit.

Dragon Quest Builders komt naar Europa

Kijken op YouTube
He leuk, Square-Enix gaat Dragon Quest Builders uitgeven in Europa. Als jij zo iemand bent die Minecraft wel leuk vond, maar ook een beetje doelloos, dan is dit er eentje om in de gaten te houden. DQB is een actie-RPG in een Minecraft-achtige blokkenwereld. Je gaat op avontuur en je vecht tegen monsters, maar ondertussen krijg je ook creatieve opdrachten. Een veilige muur om een stad bouwen, bruggen repareren, kastelen ontwerpen, etcetera. De eerste berichten uit Japan (waar Builders al sinds januari verkrijgbaar is) zijn bijzonder positief over deze combinatie.

  • Dragon Quest Builders staat gepland voor PlayStation 4 en Vita.
  • Eerst Dragon Quest Heroes en nu dit spel… je zou als fan bijna durven hopen dat Square-Enix overweegt om ook Dragon Quest XI weer een kans te geven in Europa en Amerika.

PlayStation Now naar Nederland & Belgïe

Kijken op YouTube
PlayStation Now is eindelijk beschikbaar in Nederland en België. Met deze service kun je PS3-spellen via het internet streamen naar je PS4 of Vita. Meteen spelen dus, zonder eerst iets te installeren. Sony presenteert het als hun alternatief voor normale backwards compatibility. Ik weet niet hoeveel vraag er nog is naar spellen van de vorige generatie, maar ik stel me voor dat veel mensen cloud gaming sowieso een keer willen meemaken. De eerste 7 dagen zijn gratis, dus grijp je kans.

  • Na die 7 dagen betaal je trouwens €16,99 per maand om onbeperkt toegang te krijgen tot alle spellen in de service. Een stuk beter dan de individuele huurprijzen waar Sony in 2014 mee adverteerde.
  • Ook al zijn die eerste 7 dagen gratis, je moet wel verplicht een creditkaart aan je account hebben gekoppeld om gebruik te maken van het proefabonnement. Die heb ik niet, dus helaas nog geen gebruikerservaringen op games.blog.
  • Sony raadt aan om je PS4 via een kabel met het internet te verbinden. In theorie werkt PlayStation Now ook met Wi-Fi, maar waarschijnlijk is de beeldkwaliteit dan een stuk minder.

Nieuwe trailer indiegame Severed

Kijken op YouTube
Tijd om je PlayStation Vita af te stoffen, Severed is bijna klaar. Dit spel is zo vaak uitgesteld dat ik ‘m al bijna was vergeten, maar nu is er dus een definitieve releasedatum: 26 april.

Met Severed wil Drinkbox Studios (bekend van de Mexicaanse worstel-Metroidvania Guacamelee!) een uitgestorven genre nieuw leven inblazen: de first person dungeon crawler. Denk aan jaren ’80 spellen als Wizardry en The Bard’s Tale, maar dan met moderne graphics en flitsende touchscreen-gevechten. De bedoeling is dat je vijanden letterlijk aan stukken hakt door met je vinger Sasha’s zwaardaanvallen op het scherm te tekenen.

Een beetje raar misschien, maar de trailer ziet er verrassend leuk uit. Ik ben nieuwsgierig!

Drinkbox Studios overweegt ook andere platformen, maar voorlopig verschijnt Severed exclusief voor de Vita.

Hyper Light Drifter bijna klaar voor pc en Mac

Kijken op YouTube
Hyper Light Drifter is een van die spellen die al zo lang in ontwikkeling zijn, dat je je haast niet kunt voorstellen dat ze op een dag klaar zijn en dat iedereen ze kan spelen. Toch gaat dat nu bijna gebeuren. Vanaf 31 maart is de actie-RPG verkrijgbaar voor pc en Mac, terwijl de PS4- en Xbox One-versies staan gepland voor “spring 2016″ (spoiler: de lente begon eergisteren). Alleen de eerder aangekondigde versies voor Vita en Wii U hebben wat vertraging opgelopen (De Wii U-versie gaat misschien zelfs helemaal niet lukken).

Hyper Light Drifter is geïnspireerd door de klassieke 16-bit actie-RPG’s (Legend of Mana, Illusion of Gaia, A Link to the Past), maar dan met intelligente vijanden, supersnelle actie en neon-futuristische graphics. Hierboven een nieuwe trailer om alvast in de stemming te komen.

Horrorspel Neverending Nightmares naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Neverending Nightmares komt naar PlayStation 4 en Vita. Dit spel is inmiddels al wat ouder, maar ik heb de pc-versie nooit gespeeld en ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het afloopt. Het is een 2D horrorspel over een jongen die probeert te ontsnappen aan een nachtmerrie. Steeds als hij wakker denkt te worden, blijkt het vorige level eigenlijk een nachtmerrie die hij droomde in een nieuwe nachtmerrie. Een soort omgekeerde Inception dus. Met scenarios die bedenker Matt Gilgenbach baseerde op de visioenen die hem achtervolgden tijdens een depressieve periode.

  • Vorig jaar schreef ik over de opvolger van dit spel, Devastated Dreams, maar die Kickstarter is helaas mislukt. Jammer, want de trailer was echt veelbelovend. Misschien gaat de ontwikkeling verder als Neverending Nightmares genoeg geld oplevert in de PlayStation Store?
  • De graphics in die trailer blijven bijzonder. Krasserige zwart-wit tekeningen, gebaseerd op het werk van illustrator Edward Gorey.

Neo-games.blog forum

Een rampenspel over Japanse superhelden

Kijken op YouTube
Wat een goed idee voor een superheldenspel. In City Shrouded in Shadow besturen spelers niet Ultraman (een bekende Japanse superheld), maar een gewone burger die moet zien te overleven terwijl Ultraman en zijn buitenaardse vijanden tijdens hun gevechten met auto’s gooien en flatgebouwen omver duwen. Van ontwikkelaar Granzella, die toch al gespecialiseerd is in rampenspellen. (De eerste twee, Disaster Report en Raw Danger, verschenen ook in Europa voor de PlayStation 2). De kans dat een spel over Ultraman hier wordt uitgebracht is helaas niet zo groot, maar de PS4 is regiovrij en deze teaser-trailer bevat best veel Engelse termen. Met een beetje geluk houdt uitgever Bandai Namco nu al rekening met mensen die City Shrouded in Shadow willen importeren.

Neo-games.blog forum

Turn-based bordspel Hitman Go naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Hitman Go, de mobiele versie van de populaire actiespellen, komt naar PlayStation 4 en Vita. In dit spel is Agent 47 nog steeds een sluipmoordenaar die ongezien alle bewakers moet uitschakelen, alleen nu in de vorm van een virtueel bordspel. Dat klinkt gek, maar op iOS en Android werkte Hitman Go verrassend goed.

De officiële trailer ziet er gelikt uit dankzij het tilt shift effect, maar kijk ook even naar het tweede filmpje (van de smartphone-versie) als je wilt weten hoe het spel echt speelt.

Hitman Go: Definitive Edition is verkrijgbaar vanaf 23 februari.

Ninja Senki DX op 23 februari naar PS4 en Vita

Kijken op YouTube
Hoera, Ninja Senki DX komt definitief naar Europa. Op 23 februari. Volgens mij ben ik de enige Nederlander die zich hier op verheugt, maar ik heb dan ook een zwak voor ouderwetse platformspelletjes. Daar zijn er tegenwoordig heel veel van, maar deze is ook echt leuk om te spelen. Net zo spannend, moeilijk en slim ontworpen als de beste NES-platformers. Download het origineel gratis voor de pc, of wacht een paar weken voor de verbeterde DX-versie op PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Hoe moet Igarashi’s Bloodstained eruitzien?

shader1

shader2
Koji Igarashi wil graag weten welk plaatje jullie mooier vinden. De zachte look van het bovenste plaatje, of de harde tekenfilmlijnen op het tweede plaatje. De makers van Bloodstained (het op Kickstarter gefinancierde vervolg op Castlevania) komen er zelf niet uit welke stijl beter bij hun spel past, dus vragen ze de fans om hulp. Ook voor de achtergronden zijn verschillende Shaders bedacht, en iedereen die zich geroepen voelt mag op dit formulier zijn of haar mening geven.

  • Voor de duidelijkheid: de zachte look heet Shader #1, en de tekenfilmstijl Shader #3. Kijk vooral ook even op de Kickstarter-pagina voor nog meer voorbeeldplaatjes.
  • Ik heb zelf een duidelijke voorkeur voor Shader #3, misschien ook omdat dat tot nu toe de stijl was van alle illustraties voor Bloodstained.