Categorie: "Vita"

Hyper Light Drifter bijna klaar voor pc en Mac

Kijken op YouTube
Hyper Light Drifter is een van die spellen die al zo lang in ontwikkeling zijn, dat je je haast niet kunt voorstellen dat ze op een dag klaar zijn en dat iedereen ze kan spelen. Toch gaat dat nu bijna gebeuren. Vanaf 31 maart is de actie-RPG verkrijgbaar voor pc en Mac, terwijl de PS4- en Xbox One-versies staan gepland voor “spring 2016″ (spoiler: de lente begon eergisteren). Alleen de eerder aangekondigde versies voor Vita en Wii U hebben wat vertraging opgelopen (De Wii U-versie gaat misschien zelfs helemaal niet lukken).

Hyper Light Drifter is geïnspireerd door de klassieke 16-bit actie-RPG’s (Legend of Mana, Illusion of Gaia, A Link to the Past), maar dan met intelligente vijanden, supersnelle actie en neon-futuristische graphics. Hierboven een nieuwe trailer om alvast in de stemming te komen.

Horrorspel Neverending Nightmares naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Neverending Nightmares komt naar PlayStation 4 en Vita. Dit spel is inmiddels al wat ouder, maar ik heb de pc-versie nooit gespeeld en ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het afloopt. Het is een 2D horrorspel over een jongen die probeert te ontsnappen aan een nachtmerrie. Steeds als hij wakker denkt te worden, blijkt het vorige level eigenlijk een nachtmerrie die hij droomde in een nieuwe nachtmerrie. Een soort omgekeerde Inception dus. Met scenarios die bedenker Matt Gilgenbach baseerde op de visioenen die hem achtervolgden tijdens een depressieve periode.

  • Vorig jaar schreef ik over de opvolger van dit spel, Devastated Dreams, maar die Kickstarter is helaas mislukt. Jammer, want de trailer was echt veelbelovend. Misschien gaat de ontwikkeling verder als Neverending Nightmares genoeg geld oplevert in de PlayStation Store?
  • De graphics in die trailer blijven bijzonder. Krasserige zwart-wit tekeningen, gebaseerd op het werk van illustrator Edward Gorey.

Neo-games.blog forum

Een rampenspel over Japanse superhelden

Kijken op YouTube
Wat een goed idee voor een superheldenspel. In City Shrouded in Shadow besturen spelers niet Ultraman (een bekende Japanse superheld), maar een gewone burger die moet zien te overleven terwijl Ultraman en zijn buitenaardse vijanden tijdens hun gevechten met auto’s gooien en flatgebouwen omver duwen. Van ontwikkelaar Granzella, die toch al gespecialiseerd is in rampenspellen. (De eerste twee, Disaster Report en Raw Danger, verschenen ook in Europa voor de PlayStation 2). De kans dat een spel over Ultraman hier wordt uitgebracht is helaas niet zo groot, maar de PS4 is regiovrij en deze teaser-trailer bevat best veel Engelse termen. Met een beetje geluk houdt uitgever Bandai Namco nu al rekening met mensen die City Shrouded in Shadow willen importeren.

Neo-games.blog forum

Turn-based bordspel Hitman Go naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Hitman Go, de mobiele versie van de populaire actiespellen, komt naar PlayStation 4 en Vita. In dit spel is Agent 47 nog steeds een sluipmoordenaar die ongezien alle bewakers moet uitschakelen, alleen nu in de vorm van een virtueel bordspel. Dat klinkt gek, maar op iOS en Android werkte Hitman Go verrassend goed.

De officiële trailer ziet er gelikt uit dankzij het tilt shift effect, maar kijk ook even naar het tweede filmpje (van de smartphone-versie) als je wilt weten hoe het spel echt speelt.

Hitman Go: Definitive Edition is verkrijgbaar vanaf 23 februari.

Ninja Senki DX op 23 februari naar PS4 en Vita

Kijken op YouTube
Hoera, Ninja Senki DX komt definitief naar Europa. Op 23 februari. Volgens mij ben ik de enige Nederlander die zich hier op verheugt, maar ik heb dan ook een zwak voor ouderwetse platformspelletjes. Daar zijn er tegenwoordig heel veel van, maar deze is ook echt leuk om te spelen. Net zo spannend, moeilijk en slim ontworpen als de beste NES-platformers. Download het origineel gratis voor de pc, of wacht een paar weken voor de verbeterde DX-versie op PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Hoe moet Igarashi’s Bloodstained eruitzien?

shader1

shader2
Koji Igarashi wil graag weten welk plaatje jullie mooier vinden. De zachte look van het bovenste plaatje, of de harde tekenfilmlijnen op het tweede plaatje. De makers van Bloodstained (het op Kickstarter gefinancierde vervolg op Castlevania) komen er zelf niet uit welke stijl beter bij hun spel past, dus vragen ze de fans om hulp. Ook voor de achtergronden zijn verschillende Shaders bedacht, en iedereen die zich geroepen voelt mag op dit formulier zijn of haar mening geven.

  • Voor de duidelijkheid: de zachte look heet Shader #1, en de tekenfilmstijl Shader #3. Kijk vooral ook even op de Kickstarter-pagina voor nog meer voorbeeldplaatjes.
  • Ik heb zelf een duidelijke voorkeur voor Shader #3, misschien ook omdat dat tot nu toe de stijl was van alle illustraties voor Bloodstained.

A Boy and his Blob naar pc, PS4, Vita, Xbox One

Kijken op YouTube
Was jij ook van plan om A Boy and his Blob in 2009 te kopen voor de Wii? Maar kwam het er om een of andere reden niet van? Goed nieuws! Ontwikkelaar WayForward gaat het spel opnieuw uitbrengen voor pc, PlayStation 4, Vita en Xbox One. De graphics in de trailer maken niet meer zoveel indruk als 7 jaar geleden (titels als Cuphead en Ori and the Blind Forest hebben het trucje met de tekenfilmgraphics inmiddels alweer beter gedaan), maar het blijft vertederend als het jongetje en de blob elkaar knuffelen.

Volgens uitgever Majesco is A Boy and his Blob verkrijgbaar vanaf 19 januari, maar ik kom er niet achter of die datum alleen voor Amerika geldt of wereldwijd. Even afwachten dus.

Indie-platformer Ninja Senki naar PS4 & Vita

ninjasenki
Weblog Tiny Cartridge wijst erop dat Ninja Senki naar PlayStation 4 en Vita komt. Dit simpele platformspelletje trok vijf jaar geleden al veel aandacht op de pc. Iedereen die Game Maker downloadt wil zijn eigen platformspel maken, maar Ninja Senki was een van de weinigen die ook echt leuk was om te spelen. Er is geen speciale gimmick of zoiets, gewoon een ouderwetse, oerdegelijke, Mega Man-achtige platformer over een ninja die shurikens gooit. Als het in 1985 was verschenen zou Ninja Senki nu misschien een bekende franchise zijn met tientallen vervolgen, maar in plaats daarvan is het een toffe indiegame die volgend jaar eindelijk naar een echte spelcomputer komt.

Ninja Senki DX is officieel alleen aangekondig voor Amerika. Hopelijk komt hij ook snel onze kant op!

Indiegame Downwell naar de Vita?

downwell
Uitgever Devolver Digital twitterde een interessante foto. Voor wie het spel niet herkent: Downwell is momenteel een hit onder smartphone-bezitters (of, nou ja, ik weet eigenlijk niet hoe populair het is, maar het wordt enthousiast besproken op alle podcasts en websites die ik lees en luister). Dat een hippe indiegame naar de Vita komt is geen verrassing, maar dit is volgens mij de eerste keer dat iemand de Vita gebruikt in de verticale stand. Een toffe functie voor een spel dat het langwerpige scherm van moderne telefoons zo slim benut. (Al hoop ik wel dat er in de Vita-versie ook een optie is om “normaal” met knoppen te spelen).

In Downwell bestuur je een poppetje dat in een willekeurig gegenereerde put springt. Die put zit vol met vijanden, dus moet je tijdens het vallen omlaag schieten met je gunboots. Een soort omgekeerde shoot’em up dus, maar dan wel met alle kenmerken van een roguelike. Zodra je doodgaat verlies je al je power-ups en moet je weer helemaal overnieuw begin. Als je nog nooit een roguelike hebt gespeeld klinkt dat vast heel frustrerend, maar dat is het gek genoeg niet. Omdat de put en de power-ups iedere keer anders zijn, is het nooit een straf om overnieuw te beginnen. Fans van Spelunky en Binding of Isaac hebben er binnenkort weer een nieuwe verslaving bij.

Het 16-bit vervolg op Retro City Rampage

shakedownhawaii
He leuk, Retro City Rampage krijgt een vervolg. Het heet Shakedown Hawaii en speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen in het eerste spel. De naamloze hoofdrolspeler is inmiddels bejaard, maar heeft  nog geen zin om met pensioen te gaan. Dus pakt hij zijn pistolen weer op om gewoon weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Het grootste nieuws is dat Shakedown Hawaii een consolegeneratie opschuift. Het eerste spel zag eruit als een primitieve Grand Theft Auto op de 8-bit NES, maar in dit vervolg zijn de graphics 16-bit zoals op de Super Nintendo. Explosies zijn groter, animaties vloeiender, en omgevingen kunnen deze keer ook echt kapot. De trailer duurt slechts 40 seconden, maar ziet er nu al uit als dikke pret.

Shakedown Hawaii komt volgend jaar in ieder geval naar PS4 en Vita, en volgens de maker ook naar pc en “Nintendo”. (3DS? Wii U? NX? We zullen zien.)