Categorie: "Vita"

Indiegame Downwell naar de Vita?

downwell
Uitgever Devolver Digital twitterde een interessante foto. Voor wie het spel niet herkent: Downwell is momenteel een hit onder smartphone-bezitters (of, nou ja, ik weet eigenlijk niet hoe populair het is, maar het wordt enthousiast besproken op alle podcasts en websites die ik lees en luister). Dat een hippe indiegame naar de Vita komt is geen verrassing, maar dit is volgens mij de eerste keer dat iemand de Vita gebruikt in de verticale stand. Een toffe functie voor een spel dat het langwerpige scherm van moderne telefoons zo slim benut. (Al hoop ik wel dat er in de Vita-versie ook een optie is om “normaal” met knoppen te spelen).

In Downwell bestuur je een poppetje dat in een willekeurig gegenereerde put springt. Die put zit vol met vijanden, dus moet je tijdens het vallen omlaag schieten met je gunboots. Een soort omgekeerde shoot’em up dus, maar dan wel met alle kenmerken van een roguelike. Zodra je doodgaat verlies je al je power-ups en moet je weer helemaal overnieuw begin. Als je nog nooit een roguelike hebt gespeeld klinkt dat vast heel frustrerend, maar dat is het gek genoeg niet. Omdat de put en de power-ups iedere keer anders zijn, is het nooit een straf om overnieuw te beginnen. Fans van Spelunky en Binding of Isaac hebben er binnenkort weer een nieuwe verslaving bij.

Het 16-bit vervolg op Retro City Rampage

shakedownhawaii
He leuk, Retro City Rampage krijgt een vervolg. Het heet Shakedown Hawaii en speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen in het eerste spel. De naamloze hoofdrolspeler is inmiddels bejaard, maar heeft  nog geen zin om met pensioen te gaan. Dus pakt hij zijn pistolen weer op om gewoon weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Het grootste nieuws is dat Shakedown Hawaii een consolegeneratie opschuift. Het eerste spel zag eruit als een primitieve Grand Theft Auto op de 8-bit NES, maar in dit vervolg zijn de graphics 16-bit zoals op de Super Nintendo. Explosies zijn groter, animaties vloeiender, en omgevingen kunnen deze keer ook echt kapot. De trailer duurt slechts 40 seconden, maar ziet er nu al uit als dikke pret.

Shakedown Hawaii komt volgend jaar in ieder geval naar PS4 en Vita, en volgens de maker ook naar pc en “Nintendo”. (3DS? Wii U? NX? We zullen zien.)

De nieuwe van Vanillaware is weer erg mooi

aegisrim
Misschien wel hun mooiste spel tot nu toe. De vorige spellen van deze Japanse ontwikkelstudio (Odin Sphere, Muramasa: The Demon Blade en Dragon’s Crown) waren al wonderschoon, maar dit ziet er nog magischer uit. 13 Sentinels: Aegis Rim heeft dezelfde schilderachtige graphics met vloeiend geanimeerde figuurtjes, maar tegelijk oogt dit spel ook driedimensionaal. Al die gebouwen op de achtergrond zijn geen stilstaande plaatjes, maar draaien mee met het perspectief. Zien is geloven.

Over het spel zelf is verder weinig bekend. Het speelt zich af in de toekomst met metershoge robots, maar wat je als speler precies doet in die wereld heeft Vanillaware nog niet verklapt. Een releasedatum weten we ook nog niet, al kon Sony al wel vertellen dat 13 Sentinels: Aegis Rim t.z.t. uitkomt voor PlayStation 4 en Vita.

Volgende week gratis DLC voor Shovel Knight

shovel-knight-plague-of-shadows-expansion-detailed-142537591048
Shovel Knight krijgt volgende week een gratis uitbreidingspakket. In Plague of Shadows bestuur je Plague Knight, een van de lastigste eindbazen uit het reguliere spel. Plague Knight heeft geen schep, dus bekogelt hij vijanden met explosies flesjes. In tegenstelling tot Shovel Knight kan hij ook een dubbele sprong maken, zodat je nieuwe routes en geheime kamers kunt vinden in alle bestaande levels. Daarnaast bevat Plague of Shadows ook een paar gloednieuwe levels.

Deze DLC was een stretch goal in de Kickstarter-campagne van Shovel Knight, dus in principe komt Yacht Club Games gewoon een belofte na. Maar het is natuurlijk wel supersympathiek dat iedereen – ook spelers die de Kickstarter niet hebben gesteund – het uitbreidingspakket gratis mag downloaden.

Plague of Shadows is vanaf 17 september verkrijgbaar voor alle versies van het spel. (pc, Mac, PS3, PS4, Vita, Xbox One, 3DS en Wii U).

Nieuwe trailer Tearaway Unfolded

tearawayunfolded
Mijn eerste gedachte bij het zien van deze beeldschone trailer: “wow, misschien moet ik deze toch maar kopen”. Helemaal vergetend dat Tearaway al maandenlang ongespeeld op mijn Vita staat. Wat een rare gewoonte is dat toch, om spellen te kopen en ze vervolgens niet uit te spelen (of helemaal niet te spelen). Wat zou er mis met me zijn?

Ik sla deze dus even over, maar voor iedereen die geen Vita heeft ziet Tearaway Unfolded er serieus goed uit. Een 3D platformspel dat helemaal is gemaakt van origami-papier. Op de Vita maakte dit spel slim gebruik van het touchscreen en dat andere aanraakpaneel op de achterkant, maar voor deze PS4-versie heeft ontwikkelaar Media Molecule de levels verbouwd om optimaal te profiteren van alle gimmicks in de DualShock 4. Zo gebruik je de controller als zaklamp om donkere levels te verlichten, en creëer je windvlagen door over het kleine aanraakpaneel te wrijven. Volgens de meeste recensenten is dat goed gelukt en voelt Unfolded als een volwaardige PS4-titel.

Tearaway Unfolded is vanaf morgen verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Nieuwe trailer Hyper Light Drifter

hld
Hoe blij zal YoYo Games zijn met Hyper Light Drifter? Een van de mooiste indiegames van het moment, duizenden fans, onderweg naar alle grote spelcomputers… en gewoon gemaakt met GameMaker. Betere reclame is er niet. Veel echte programmeurs kijken nog steeds neer op GameMaker en mensen die het programma gebruiken, maar Hyper Light Drifter laat zien dat getalenteerde ontwikkelaars er toch echt serieuze spellen mee kunnen maken.

Alles aan deze trailer is fantastisch. De graphics zien er weer mooier uit dan de vorige keer, de soundtrack is kippenvelopwekkend en het spel oogt ook nog behoorlijk origineel. De hoofdrolspeler teleporteert als een malle over het scherm, wat duidelijk een grote rol speelt tijdens de gevechten. Dit is niet gewoon Zelda in een nieuw jasje.

Hyper Light Drifter staat gepland voor de lente van 2016. Eerst alleen op de pc, maar de console-versies (PS4, Vita, Xbox One, Wii U) volgen “zo snel mogelijk”.

Indie puzzelspel Back to Bed naar PS4, PS3 & Vita

backtobed
Toen Back to Bed vorig jaar uitkwam voor pc, iOS en Android waren de recensies niet zo enthousiast. Iedereen was onder de indruk van de mooie beelden, maar veel schrijvers vonden de puzzels voorspelbaar en niet creatief genoeg. Geen aanrader dus, maar nu het spel eindelijk naar een spelcomputer komt begin ik toch weer te twijfelen.

Back to Bed ziet er namelijk écht heel mooi uit. Iedereen die houdt van surrealistische kunst (Dali, Magritte en Escher worden allemaal genamechecked als inspiratiebronnen) gaat smullen van deze trailer. De droomwereld waar Bob doorheen slaapwandelt is net een bewegend schilderij. De soundtrack is ook precies goed. Melancholisch en net onheilspellend genoeg om je het gevoel te geven dat er iets niet helemaal klopt.

Met andere woorden: ik wil het toch een keer meemaken. Back to Bed verschijnt morgen voor PS4, PS3 en Vita. Als de prijs niet te gek is (op iTunes kost het €2,99, op Steam €5,49) ga ik het tegen beter weten in een kans geven.

Dit is de ultieme Binding of Isaac-combo

EnviousOptimalAnemone
Wow! Dat is pas een wapen! Edmund McMillen heeft zijn blog weer geüpdatet met een paar nieuwe gifs van Afterbirth, het aankomende uitbreidingspakket voor The Binding of Isaac: Rebirth. Waaronder dus dit hypnotiserende plaatje. Wat je ziet is geen nieuwe aanval, maar een paar bestaande wapens die nu eindelijk gecombineerd kunnen worden. (Voor de kenners Brimstone + Tammy’s head (die combinatie bestond al) weerkaatst nu op muren dankzij Rubber Cement). Een van Edmund’s doelstellingen voor Afterbirth is om zoveel mogelijk van dit soort combo’s in het spel te stoppen. Dat kan leuk worden!

Ik ben al een paar weken geobsedeerd door Isaac: Rebirth. Toen het spel net uit was voor de PS4 ben ik gestopt met spelen nadat ik Mom voor de eerste keer had verslagen. Ik dacht dat ik erop was uitgekeken, maar na een tijdje begon het toch weer te kriebelen. Inmiddels heb ik Mega Satan (voor zover ik weet de ultieme eindbaas) al 2 keer vermoord, en nog steeds is er meer te ontdekken. Dit spel heeft zo belachelijk veel verschillende wapens en tactieken dat iedere poging écht anders aanvoelt. Afterbirth voegt straks ook weer meer dan 100 nieuwe voorwerpen toe, dus ik denk dat ik de komende jaren nog niet klaar ben met Isaac.

  • Nintendofans: The Binding of Isaac: Rebirth is nog steeds onderweg naar Wii U en New 3DS XL, maar in Europa duurt het om onbekende redenen allemaal iets langer. Nog even geduld dus.

Neo-games.blog forum

Indie-platformer The Bridge naar PS3, PS4, Vita, Wii U

thebridge
Deze week verschijnt The Bridge voor alle PlayStations en de Wii U. Dit platformspelletje kwam in 2013 al uit voor pc en Xbox 360. De recensies waren destijds wisselend (uiteenlopend van gewoon “a decent puzzle game” tot “one of the best puzzle games that I have played in years“), maar ik vond het er altijd leuk uitzien.

The Bridge speelt zich af in een Escheriaanse wereld vol rare perspectieven en onmogelijke gebouwen. Het is nooit helemaal duidelijk wat onder en boven is, en dat is precies de bedoeling. Spelers kunnen de wereld eindeloos ronddraaien om het poppetje (dat niet kan springen) op die manier naar de uitgang te loodsen. Prijzen van de nieuwe versies zijn nog niet bekend, maar op Steam kost het spelletje momenteel €9,99.

  • Het woord “Escheriaans” is een beetje overused, maar in dit geval toch echt van toepassing. De verwarrende graphics zijn overduidelijk geïnspireerd door de kunstwerken van M.C. Escher. De makers hebben zelfs geprobeerd om zijn zwart-wit tekenstijl te kopiëren naar hun spel.
  • Welke versie is beter? Bij PlayStation (18 augustus) is het spel “cross-buy”, wat betekent dat je het met één aanschaf mag downloaden en spelen op je PS3, PS4 én Vita. Altijd een leuke bonus.
  • Aan de andere kant: volgens Wikipedia maakt de Wii U-versie (20 augustus) als enige gebruik van de bewegingssensoren in de GamePad. Kantel de wereld door de controller te kantelen: wel zo intuïtief.

Kijk dit: indiegame Iconoclasts naar PS4 en Vita

iconoclasts
Oeh, dit wordt leuk. Voor toevallige voorbijgangers lijkt Iconoclasts gewoon weer een 2D platformer met pixel-graphics, maar kenners weten wel beter. Dit is de nieuwe Joakim Sandberg! De Zweedse indie-developer die zich specialiseert in hyperactieve actiespellen. Zijn werktempo is laag, maar als hij wat uitbrengt is het altijd de moeite waard. Trouwe games.blog-bezoekers herinneren zich misschien nog Legend of Princess, Sandberg’s fantastische eerbetoon aan Zelda. En anders Noitu Love 2, wat tot nu toe zijn grootste spel was. Als hij in Japan was geboren werkte hij ongetwijfeld voor de legendarische ontwikkelstudio Treasure, maar nu is Konjak gewoon een extreem getalenteerde indie-ontwikkelaar.

Iconoclasts is zijn poging om een Metroid-achtig spel te maken. Nog steeds vol actie en schermvullende eindbazen, maar nu ook met puzzels en een wat uitgebreider verhaal. Het spel is al in ontwikkeling sinds 2010 (zoals ik al zei: een laag werktempo), maar het einde lijkt nu echt in zicht. Bovendien mocht Sandberg vandaag aankondigen dat Iconoclasts niet alleen naar de pc komt, maar ook naar PlayStation 4 en Vita. Wordt dit dan eindelijk zijn doorbraak naar een groter publiek?