Categorie: "Vita"

Hoe moet Igarashi’s Bloodstained eruitzien?

shader1

shader2
Koji Igarashi wil graag weten welk plaatje jullie mooier vinden. De zachte look van het bovenste plaatje, of de harde tekenfilmlijnen op het tweede plaatje. De makers van Bloodstained (het op Kickstarter gefinancierde vervolg op Castlevania) komen er zelf niet uit welke stijl beter bij hun spel past, dus vragen ze de fans om hulp. Ook voor de achtergronden zijn verschillende Shaders bedacht, en iedereen die zich geroepen voelt mag op dit formulier zijn of haar mening geven.

  • Voor de duidelijkheid: de zachte look heet Shader #1, en de tekenfilmstijl Shader #3. Kijk vooral ook even op de Kickstarter-pagina voor nog meer voorbeeldplaatjes.
  • Ik heb zelf een duidelijke voorkeur voor Shader #3, misschien ook omdat dat tot nu toe de stijl was van alle illustraties voor Bloodstained.

A Boy and his Blob naar pc, PS4, Vita, Xbox One

Kijken op YouTube
Was jij ook van plan om A Boy and his Blob in 2009 te kopen voor de Wii? Maar kwam het er om een of andere reden niet van? Goed nieuws! Ontwikkelaar WayForward gaat het spel opnieuw uitbrengen voor pc, PlayStation 4, Vita en Xbox One. De graphics in de trailer maken niet meer zoveel indruk als 7 jaar geleden (titels als Cuphead en Ori and the Blind Forest hebben het trucje met de tekenfilmgraphics inmiddels alweer beter gedaan), maar het blijft vertederend als het jongetje en de blob elkaar knuffelen.

Volgens uitgever Majesco is A Boy and his Blob verkrijgbaar vanaf 19 januari, maar ik kom er niet achter of die datum alleen voor Amerika geldt of wereldwijd. Even afwachten dus.

Indie-platformer Ninja Senki naar PS4 & Vita

ninjasenki
Weblog Tiny Cartridge wijst erop dat Ninja Senki naar PlayStation 4 en Vita komt. Dit simpele platformspelletje trok vijf jaar geleden al veel aandacht op de pc. Iedereen die Game Maker downloadt wil zijn eigen platformspel maken, maar Ninja Senki was een van de weinigen die ook echt leuk was om te spelen. Er is geen speciale gimmick of zoiets, gewoon een ouderwetse, oerdegelijke, Mega Man-achtige platformer over een ninja die shurikens gooit. Als het in 1985 was verschenen zou Ninja Senki nu misschien een bekende franchise zijn met tientallen vervolgen, maar in plaats daarvan is het een toffe indiegame die volgend jaar eindelijk naar een echte spelcomputer komt.

Ninja Senki DX is officieel alleen aangekondig voor Amerika. Hopelijk komt hij ook snel onze kant op!

Indiegame Downwell naar de Vita?

downwell
Uitgever Devolver Digital twitterde een interessante foto. Voor wie het spel niet herkent: Downwell is momenteel een hit onder smartphone-bezitters (of, nou ja, ik weet eigenlijk niet hoe populair het is, maar het wordt enthousiast besproken op alle podcasts en websites die ik lees en luister). Dat een hippe indiegame naar de Vita komt is geen verrassing, maar dit is volgens mij de eerste keer dat iemand de Vita gebruikt in de verticale stand. Een toffe functie voor een spel dat het langwerpige scherm van moderne telefoons zo slim benut. (Al hoop ik wel dat er in de Vita-versie ook een optie is om “normaal” met knoppen te spelen).

In Downwell bestuur je een poppetje dat in een willekeurig gegenereerde put springt. Die put zit vol met vijanden, dus moet je tijdens het vallen omlaag schieten met je gunboots. Een soort omgekeerde shoot’em up dus, maar dan wel met alle kenmerken van een roguelike. Zodra je doodgaat verlies je al je power-ups en moet je weer helemaal overnieuw begin. Als je nog nooit een roguelike hebt gespeeld klinkt dat vast heel frustrerend, maar dat is het gek genoeg niet. Omdat de put en de power-ups iedere keer anders zijn, is het nooit een straf om overnieuw te beginnen. Fans van Spelunky en Binding of Isaac hebben er binnenkort weer een nieuwe verslaving bij.

Het 16-bit vervolg op Retro City Rampage

shakedownhawaii
He leuk, Retro City Rampage krijgt een vervolg. Het heet Shakedown Hawaii en speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen in het eerste spel. De naamloze hoofdrolspeler is inmiddels bejaard, maar heeft  nog geen zin om met pensioen te gaan. Dus pakt hij zijn pistolen weer op om gewoon weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Het grootste nieuws is dat Shakedown Hawaii een consolegeneratie opschuift. Het eerste spel zag eruit als een primitieve Grand Theft Auto op de 8-bit NES, maar in dit vervolg zijn de graphics 16-bit zoals op de Super Nintendo. Explosies zijn groter, animaties vloeiender, en omgevingen kunnen deze keer ook echt kapot. De trailer duurt slechts 40 seconden, maar ziet er nu al uit als dikke pret.

Shakedown Hawaii komt volgend jaar in ieder geval naar PS4 en Vita, en volgens de maker ook naar pc en “Nintendo”. (3DS? Wii U? NX? We zullen zien.)

De nieuwe van Vanillaware is weer erg mooi

aegisrim
Misschien wel hun mooiste spel tot nu toe. De vorige spellen van deze Japanse ontwikkelstudio (Odin Sphere, Muramasa: The Demon Blade en Dragon’s Crown) waren al wonderschoon, maar dit ziet er nog magischer uit. 13 Sentinels: Aegis Rim heeft dezelfde schilderachtige graphics met vloeiend geanimeerde figuurtjes, maar tegelijk oogt dit spel ook driedimensionaal. Al die gebouwen op de achtergrond zijn geen stilstaande plaatjes, maar draaien mee met het perspectief. Zien is geloven.

Over het spel zelf is verder weinig bekend. Het speelt zich af in de toekomst met metershoge robots, maar wat je als speler precies doet in die wereld heeft Vanillaware nog niet verklapt. Een releasedatum weten we ook nog niet, al kon Sony al wel vertellen dat 13 Sentinels: Aegis Rim t.z.t. uitkomt voor PlayStation 4 en Vita.

Volgende week gratis DLC voor Shovel Knight

shovel-knight-plague-of-shadows-expansion-detailed-142537591048
Shovel Knight krijgt volgende week een gratis uitbreidingspakket. In Plague of Shadows bestuur je Plague Knight, een van de lastigste eindbazen uit het reguliere spel. Plague Knight heeft geen schep, dus bekogelt hij vijanden met explosies flesjes. In tegenstelling tot Shovel Knight kan hij ook een dubbele sprong maken, zodat je nieuwe routes en geheime kamers kunt vinden in alle bestaande levels. Daarnaast bevat Plague of Shadows ook een paar gloednieuwe levels.

Deze DLC was een stretch goal in de Kickstarter-campagne van Shovel Knight, dus in principe komt Yacht Club Games gewoon een belofte na. Maar het is natuurlijk wel supersympathiek dat iedereen – ook spelers die de Kickstarter niet hebben gesteund – het uitbreidingspakket gratis mag downloaden.

Plague of Shadows is vanaf 17 september verkrijgbaar voor alle versies van het spel. (pc, Mac, PS3, PS4, Vita, Xbox One, 3DS en Wii U).

Nieuwe trailer Tearaway Unfolded

tearawayunfolded
Mijn eerste gedachte bij het zien van deze beeldschone trailer: “wow, misschien moet ik deze toch maar kopen”. Helemaal vergetend dat Tearaway al maandenlang ongespeeld op mijn Vita staat. Wat een rare gewoonte is dat toch, om spellen te kopen en ze vervolgens niet uit te spelen (of helemaal niet te spelen). Wat zou er mis met me zijn?

Ik sla deze dus even over, maar voor iedereen die geen Vita heeft ziet Tearaway Unfolded er serieus goed uit. Een 3D platformspel dat helemaal is gemaakt van origami-papier. Op de Vita maakte dit spel slim gebruik van het touchscreen en dat andere aanraakpaneel op de achterkant, maar voor deze PS4-versie heeft ontwikkelaar Media Molecule de levels verbouwd om optimaal te profiteren van alle gimmicks in de DualShock 4. Zo gebruik je de controller als zaklamp om donkere levels te verlichten, en creëer je windvlagen door over het kleine aanraakpaneel te wrijven. Volgens de meeste recensenten is dat goed gelukt en voelt Unfolded als een volwaardige PS4-titel.

Tearaway Unfolded is vanaf morgen verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Nieuwe trailer Hyper Light Drifter

hld
Hoe blij zal YoYo Games zijn met Hyper Light Drifter? Een van de mooiste indiegames van het moment, duizenden fans, onderweg naar alle grote spelcomputers… en gewoon gemaakt met GameMaker. Betere reclame is er niet. Veel echte programmeurs kijken nog steeds neer op GameMaker en mensen die het programma gebruiken, maar Hyper Light Drifter laat zien dat getalenteerde ontwikkelaars er toch echt serieuze spellen mee kunnen maken.

Alles aan deze trailer is fantastisch. De graphics zien er weer mooier uit dan de vorige keer, de soundtrack is kippenvelopwekkend en het spel oogt ook nog behoorlijk origineel. De hoofdrolspeler teleporteert als een malle over het scherm, wat duidelijk een grote rol speelt tijdens de gevechten. Dit is niet gewoon Zelda in een nieuw jasje.

Hyper Light Drifter staat gepland voor de lente van 2016. Eerst alleen op de pc, maar de console-versies (PS4, Vita, Xbox One, Wii U) volgen “zo snel mogelijk”.

Indie puzzelspel Back to Bed naar PS4, PS3 & Vita

backtobed
Toen Back to Bed vorig jaar uitkwam voor pc, iOS en Android waren de recensies niet zo enthousiast. Iedereen was onder de indruk van de mooie beelden, maar veel schrijvers vonden de puzzels voorspelbaar en niet creatief genoeg. Geen aanrader dus, maar nu het spel eindelijk naar een spelcomputer komt begin ik toch weer te twijfelen.

Back to Bed ziet er namelijk écht heel mooi uit. Iedereen die houdt van surrealistische kunst (Dali, Magritte en Escher worden allemaal genamechecked als inspiratiebronnen) gaat smullen van deze trailer. De droomwereld waar Bob doorheen slaapwandelt is net een bewegend schilderij. De soundtrack is ook precies goed. Melancholisch en net onheilspellend genoeg om je het gevoel te geven dat er iets niet helemaal klopt.

Met andere woorden: ik wil het toch een keer meemaken. Back to Bed verschijnt morgen voor PS4, PS3 en Vita. Als de prijs niet te gek is (op iTunes kost het €2,99, op Steam €5,49) ga ik het tegen beter weten in een kans geven.