Categorie: "Vita"

Nieuwe trailer Tearaway Unfolded

tearawayunfolded
Mijn eerste gedachte bij het zien van deze beeldschone trailer: “wow, misschien moet ik deze toch maar kopen”. Helemaal vergetend dat Tearaway al maandenlang ongespeeld op mijn Vita staat. Wat een rare gewoonte is dat toch, om spellen te kopen en ze vervolgens niet uit te spelen (of helemaal niet te spelen). Wat zou er mis met me zijn?

Ik sla deze dus even over, maar voor iedereen die geen Vita heeft ziet Tearaway Unfolded er serieus goed uit. Een 3D platformspel dat helemaal is gemaakt van origami-papier. Op de Vita maakte dit spel slim gebruik van het touchscreen en dat andere aanraakpaneel op de achterkant, maar voor deze PS4-versie heeft ontwikkelaar Media Molecule de levels verbouwd om optimaal te profiteren van alle gimmicks in de DualShock 4. Zo gebruik je de controller als zaklamp om donkere levels te verlichten, en creëer je windvlagen door over het kleine aanraakpaneel te wrijven. Volgens de meeste recensenten is dat goed gelukt en voelt Unfolded als een volwaardige PS4-titel.

Tearaway Unfolded is vanaf morgen verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Nieuwe trailer Hyper Light Drifter

hld
Hoe blij zal YoYo Games zijn met Hyper Light Drifter? Een van de mooiste indiegames van het moment, duizenden fans, onderweg naar alle grote spelcomputers… en gewoon gemaakt met GameMaker. Betere reclame is er niet. Veel echte programmeurs kijken nog steeds neer op GameMaker en mensen die het programma gebruiken, maar Hyper Light Drifter laat zien dat getalenteerde ontwikkelaars er toch echt serieuze spellen mee kunnen maken.

Alles aan deze trailer is fantastisch. De graphics zien er weer mooier uit dan de vorige keer, de soundtrack is kippenvelopwekkend en het spel oogt ook nog behoorlijk origineel. De hoofdrolspeler teleporteert als een malle over het scherm, wat duidelijk een grote rol speelt tijdens de gevechten. Dit is niet gewoon Zelda in een nieuw jasje.

Hyper Light Drifter staat gepland voor de lente van 2016. Eerst alleen op de pc, maar de console-versies (PS4, Vita, Xbox One, Wii U) volgen “zo snel mogelijk”.

Indie puzzelspel Back to Bed naar PS4, PS3 & Vita

backtobed
Toen Back to Bed vorig jaar uitkwam voor pc, iOS en Android waren de recensies niet zo enthousiast. Iedereen was onder de indruk van de mooie beelden, maar veel schrijvers vonden de puzzels voorspelbaar en niet creatief genoeg. Geen aanrader dus, maar nu het spel eindelijk naar een spelcomputer komt begin ik toch weer te twijfelen.

Back to Bed ziet er namelijk écht heel mooi uit. Iedereen die houdt van surrealistische kunst (Dali, Magritte en Escher worden allemaal genamechecked als inspiratiebronnen) gaat smullen van deze trailer. De droomwereld waar Bob doorheen slaapwandelt is net een bewegend schilderij. De soundtrack is ook precies goed. Melancholisch en net onheilspellend genoeg om je het gevoel te geven dat er iets niet helemaal klopt.

Met andere woorden: ik wil het toch een keer meemaken. Back to Bed verschijnt morgen voor PS4, PS3 en Vita. Als de prijs niet te gek is (op iTunes kost het €2,99, op Steam €5,49) ga ik het tegen beter weten in een kans geven.

Dit is de ultieme Binding of Isaac-combo

EnviousOptimalAnemone
Wow! Dat is pas een wapen! Edmund McMillen heeft zijn blog weer geüpdatet met een paar nieuwe gifs van Afterbirth, het aankomende uitbreidingspakket voor The Binding of Isaac: Rebirth. Waaronder dus dit hypnotiserende plaatje. Wat je ziet is geen nieuwe aanval, maar een paar bestaande wapens die nu eindelijk gecombineerd kunnen worden. (Voor de kenners Brimstone + Tammy’s head (die combinatie bestond al) weerkaatst nu op muren dankzij Rubber Cement). Een van Edmund’s doelstellingen voor Afterbirth is om zoveel mogelijk van dit soort combo’s in het spel te stoppen. Dat kan leuk worden!

Ik ben al een paar weken geobsedeerd door Isaac: Rebirth. Toen het spel net uit was voor de PS4 ben ik gestopt met spelen nadat ik Mom voor de eerste keer had verslagen. Ik dacht dat ik erop was uitgekeken, maar na een tijdje begon het toch weer te kriebelen. Inmiddels heb ik Mega Satan (voor zover ik weet de ultieme eindbaas) al 2 keer vermoord, en nog steeds is er meer te ontdekken. Dit spel heeft zo belachelijk veel verschillende wapens en tactieken dat iedere poging écht anders aanvoelt. Afterbirth voegt straks ook weer meer dan 100 nieuwe voorwerpen toe, dus ik denk dat ik de komende jaren nog niet klaar ben met Isaac.

  • Nintendofans: The Binding of Isaac: Rebirth is nog steeds onderweg naar Wii U en New 3DS XL, maar in Europa duurt het om onbekende redenen allemaal iets langer. Nog even geduld dus.

Neo-games.blog forum

Indie-platformer The Bridge naar PS3, PS4, Vita, Wii U

thebridge
Deze week verschijnt The Bridge voor alle PlayStations en de Wii U. Dit platformspelletje kwam in 2013 al uit voor pc en Xbox 360. De recensies waren destijds wisselend (uiteenlopend van gewoon “a decent puzzle game” tot “one of the best puzzle games that I have played in years“), maar ik vond het er altijd leuk uitzien.

The Bridge speelt zich af in een Escheriaanse wereld vol rare perspectieven en onmogelijke gebouwen. Het is nooit helemaal duidelijk wat onder en boven is, en dat is precies de bedoeling. Spelers kunnen de wereld eindeloos ronddraaien om het poppetje (dat niet kan springen) op die manier naar de uitgang te loodsen. Prijzen van de nieuwe versies zijn nog niet bekend, maar op Steam kost het spelletje momenteel €9,99.

  • Het woord “Escheriaans” is een beetje overused, maar in dit geval toch echt van toepassing. De verwarrende graphics zijn overduidelijk geïnspireerd door de kunstwerken van M.C. Escher. De makers hebben zelfs geprobeerd om zijn zwart-wit tekenstijl te kopiëren naar hun spel.
  • Welke versie is beter? Bij PlayStation (18 augustus) is het spel “cross-buy”, wat betekent dat je het met één aanschaf mag downloaden en spelen op je PS3, PS4 én Vita. Altijd een leuke bonus.
  • Aan de andere kant: volgens Wikipedia maakt de Wii U-versie (20 augustus) als enige gebruik van de bewegingssensoren in de GamePad. Kantel de wereld door de controller te kantelen: wel zo intuïtief.

Kijk dit: indiegame Iconoclasts naar PS4 en Vita

iconoclasts
Oeh, dit wordt leuk. Voor toevallige voorbijgangers lijkt Iconoclasts gewoon weer een 2D platformer met pixel-graphics, maar kenners weten wel beter. Dit is de nieuwe Joakim Sandberg! De Zweedse indie-developer die zich specialiseert in hyperactieve actiespellen. Zijn werktempo is laag, maar als hij wat uitbrengt is het altijd de moeite waard. Trouwe games.blog-bezoekers herinneren zich misschien nog Legend of Princess, Sandberg’s fantastische eerbetoon aan Zelda. En anders Noitu Love 2, wat tot nu toe zijn grootste spel was. Als hij in Japan was geboren werkte hij ongetwijfeld voor de legendarische ontwikkelstudio Treasure, maar nu is Konjak gewoon een extreem getalenteerde indie-ontwikkelaar.

Iconoclasts is zijn poging om een Metroid-achtig spel te maken. Nog steeds vol actie en schermvullende eindbazen, maar nu ook met puzzels en een wat uitgebreider verhaal. Het spel is al in ontwikkeling sinds 2010 (zoals ik al zei: een laag werktempo), maar het einde lijkt nu echt in zicht. Bovendien mocht Sandberg vandaag aankondigen dat Iconoclasts niet alleen naar de pc komt, maar ook naar PlayStation 4 en Vita. Wordt dit dan eindelijk zijn doorbraak naar een groter publiek?

Muzikale RPG Crypt of the NecroDancer naar PS4 & Vita

cryptofthenecrodancer
He leuk, Crypt of the NecroDancer komt naar PlayStation 4 en Vita! In deze indiegame speel je een traditionele turn-based RPG op het ritme van de muziek. Dat is geen flauwe gimmick, maar een essentieel onderdeel van het spel. Druk te vroeg of te laat op een knop en je mist een beurt (terwijl alle vijanden wel blijven bewegen). Een goed ritmegevoel is noodzakelijk om je ontvoerde vader terug te vinden. Heb je dat eenmaal in de vingers dan ervaar je een unieke flow waar geen andere RPG tegenop kan.

Ook de vormgeving sluit perfect aan op het muzikale thema. Vijanden dansen door de kerkers, sommige levels hebben discovloeren en je hoort de shopkeeper al van ver aankomen omdat hij altijd meezingt met de muziek. Het is briljant en PlayStation-bezitters mogen blij zijn dat Sony deze port heeft geregeld.

  • Het is ook nog een roguelike, wat inhoudt dat je eindeloos kunt blijven spelen in willekeurig gegenereerde levels met steeds weer nieuwe uitdagingen.
  • De soundtrack van Danny Baranowsky (Super Meat Boy, The Binding of Isaac) was al geweldig, maar de PS4- en Vita-versies bevatten ook nog remixen van Jake Kaufman – de componist van Shovel Knight. Dat kan haast niet tegenvallen!

Muzikaal schietspel (?) Myriad naar PS4 en Vita

myriad
Altijd leuk als een trailer je in verwarring brengt. Vaak snap ik bij dit soort abstracte spellen wel ongeveer wat de bedoeling is, maar hier heb ik werkelijk geen flauw idee. Iets met cirkels en driehoekjes? En tijdreizen? En een interactieve soundtrack die zich aanpast aan de actie?

Op PlayStation Blog probeert bedenker Erlend Grefsrud duidelijk te maken wat Myriad precies is, maar zijn uitleg maakt het alleen maar verwarrender. De bedoeling is blijkbaar om levels te bouwen met de explosies van verslagen vijanden, en om vervolgens een kettingreactie in gang te zetten waarmee alles zo mooi mogelijk ontploft. Hopelijk begrijp ik wat dat betekent als ik daadwerkelijk aan het spelen ben. De trailer is interessant genoeg - op een hyperactieve manier – om me in ieder geval nieuwsgierig te maken.

Myriad verschijnt binnenkort voor PlayStation 4 en Vita.

Nuclear Throne in september naar PS4 & Vita

nuclearthronereleasedate
Beste. Interview. Ooit. Wie de indiegame scene een beetje volgt heeft ontwikkelaar Rami Ismail vast wel vaker zien praten over Vlambeer’s volgende spel Nuclear Throne, maar alleen in dit filmpje eet hij eerst een superpittige habanero peper. Zie Rami lijden voor zijn kunst als hij vragen probeert te beantwoorden terwijl zijn mond in brand staat. En als Sony’s PlayStation-directeur Shuhei Yoshida toevallig voorbij loopt? Dan krijgt die natuurlijk óók een habanero aangeboden. Terwijl iedereen op de bank naar adem hapt, hoor je hem op het einde nog net beloven dat Nuclear Throne uiterlijk september uitkomt voor PS4 en Vita.

  • Vond je dat leuk? Op het YouTube-kanaal van Hot Pepper Gaming worden elke week spellen gereviewed door mensen die net een hete peper hebben gegeten.
  • Nuclear Throne is een roguelike schietspel. Ofwel: procedureel gegenereerde levels waarin spelers maar één leven hebben. Een lege energiebalk = game over = terug naar het titelscherm. Het concept lijkt een beetje op Binding of Isaac, maar dan met grotere explosies en veel meer vijanden tegelijk op het scherm. Dit spel is moeilijk! Ik heb de Early Access pc-versie een tijdje gespeeld, maar verder dan de eindbaas in bovenstaande screenshot ben ik nooit gekomen.

Allereerste beelden Bloodstained: Ritual of the Night

bloodstained
Verwacht er alsjeblieft niet te veel van. Dit zijn echt nog hele vroege beelden. Eigenlijk gewoon een testlevel dat het spel waarschijnlijk niet eens haalt. Maar toch! Best cool om Bloodstained nu al in beweging te zien. Dat heeft het team snel voor elkaar. Toen de Kickstarter een maand geleden begon was er nog geen regel code geprogrammeerd.

Die Kickstarter is nog steeds ongekend succesvol. Het geld blijft maar binnen stromen. Via stretch goals hebben fans er inmiddels voor gezorgd dat Bloodstained ook uitkomt voor Wii U en Vita. En dat de volledige soundtrack wordt opgenomen met een echt orkest. Als het totaalbedrag de komende dagen boven de 4,5 miljoen dollar komt, krijgen we ook nog een downloadbare “prequel mini-game” voorafgaand aan het echte spel. Een beetje zoals Keiji Inafune deed met Mighty Gunvolt. Veel Kickstarters halen in de laatste dagen van hun campagne extra veel geld op, dus wie weet!