Categorie: "PSP"

Kort maar krachtig: PSP Mini Young Thor


Trailer van Young Thor. Op zich gewoon een tweedimensionaal hack & slash-spelletje, maar de aantrekkingskracht is zoals altijd bij de PSP Minis dat deze maar €4,99 kost. Zeker in vergelijking met andere Minis ziet Young Thor er ook nog verrassend goed uit. Mooie gedetaileerde omgevingen vol schattige vijanden. Er zijn maar vier levels (die je om experience points te verzamelen meerdere keren moet spelen), maar daar staat tegenover dat Young Thor volgens de meeste recensies pittig genoeg is voor minstens vier uur speelplezier. Meer als je een verzamelaar bent die per se alle achievements wil halen. Het klinkt allemaal interessant genoeg om me nieuwsgierig te maken. Heeft iemand al ervaring met Young Thor (te koop sinds vorige week woensdag) of ben ik überhaupt de enige Nederlander die weleens een Mini speelt?

Kijken: de verknipte platformlevels van Where Is My Heart?


Vier fascinerende mini-trailers voor Where Is My Heart?, een Zweedse indiegame waar de maker al een paar jaar aan sleutelt en die nu een onderkomen heeft gevonden op de PSP. Het concept is lastig te omschrijven, maar alles wordt duidelijk(er) zodra je het in beweging ziet. Om toch een poging te wagen: alle levels van Where Is My Heart? zijn in kleine vierkantjes geknipt, door elkaar gehusseld en in willekeurige volgorde weer over het scherm gedrapeerd. Je speelt in principe nog steeds een “gewoon” platformspel, alleen kan het zomaar gebeuren dat het vierkantje links onder is verbonden met een vierkantje aan de bovenkant van het scherm. Verward? Bekijk de mini-trailers om te zien waarom Where Is My Heart? vanuit niets op één binnenkomt in mijn lijst van must-haves voor de PSP. Het spel wordt waarschijnlijk in augustus toegevoegd aan de PlayStation Store.

Reaper wordt een PSP-spel


Nieuwe screenshots van Reaper. Niemand weet nog of dit 2D actiespel lekker speelt, maar Luc Bernard’s handgetekende achtergronden en poppetjes zien er nog steeds fraai uit. Inmiddels heeft Kotaku ook ontdekt voor welk platform Reaper in ontwikkeling is: het staat gepland als downloadbare titel voor de PSP. Geen Mini, daar is het met meer dan vijftig levels te groot voor. Je kunt het jammer vinden dat Reaper niet verschijnt voor een krachtigere spelcomputer met een hogere resolutie, maar ik ben persoonlijk vooral blij dat Luc Bernard een uitgever heeft gevonden. Kom nu maar op met die eerste trailer!

Maak kennis met Marcus Rivers, de Kevin Butler van de PSP


Kennen jullie Marcus Rivers al? Hij moet voor de PSP gaan doen wat Kevin Butler heeft gedaan voor de PS3. Namelijk euh… reclame maken. Sony gebruikt de Kevin Butlers-spotjes niet in Europa, maar ze zijn zo grappig dat veel gamesites ze maar wat graag overnemen. (Kuch). Of de dertienjarige Marcus Rivers ook zo populair wordt? Ik heb mijn twijfels. Want ook al is de formule exact hetzelfde, toch maken de onderstaande filmpjes me niet echt aan het lachen. Ook verbaast het me dat Sony nog steeds het “echte consolespellen op een handheld”-argument gebruikt waarmee ze nu al vijf jaar op de tweede plaats staan. De reden dat ik mijn PSP de laatste tijd weer wat vaker gebruik is toch echt de PlayStation Store met al zijn Minis en andere kleine spelletjes. Als ik Sony was zou ik wat minder de iPhone belachelijk maken, en wat meer benadrukken dat de PSP tegenwoordig óók zulke verslavende minigames heeft.

Oud gamenieuws: waar is de Wipeout Pure DLC gebleven?


Ja okee, oud nieuws, ik weet het. Hier wordt al over geklaagd sinds 2008, maar ik heb Wipeout Pure pas een paar dagen  en ook ik verbaas me er nu over dat alle gratis racebanen, voertuigen en liedjes niet in de PlayStation Store zijn te vinden. Let wel: de downloadable content voor Wipeout Pure stamt uit de tijd dat er nog helemaal geen PlayStation Store bestond. Het is dus niet alsof Sony expres dingen heeft verwijderd, alleen heeft niemand destijds de moeite genomen om ook de bestaande DLC toe te voegen aan de virtuele winkel. Extra jammer omdat de site waar je ze vroeger kon downloaden niet meer werkt. Dit is dus waarom sommige mensen nog steeds huiverig zijn voor digitale distributie. Het is prachtig zo lang alles goed gaat, maar wat als de directeur besluit dat zijn bedrijf geen zin meer heeft om een bepaalde service te ondersteunen? Ergens in de handleiding staat vast een disclaimer die uitlegt dat Sony ons niks verplicht is, veel meer dan mopperen kan ik dus niet doen. Ik heb voor mijn draagbare Wipeout speciaal gekozen voor Pure ipv Pulse omdat het ‘Omega Pack’ (vier circuits ontworpen door Europese kunstenaars – zie het filmpje van ‘Paris Hair’ hieronder) er zo bijzonder uitzag. Was ik nu toch maar gegaan voor de custom soundtracks van Pulse.

Gametrailers bespreekt Metal Gear Solid: Peace Walker


Je zou bijna denken, na een turn-based kaartspel, een interactief stripboek en een actiespel dat niet door Hideo Kojima zelf was geregisseerd, dat Konami de PSP niet geschikt vindt voor échte Metal Gear Solid-spellen. Peace Walker moet het tegendeel bewijzen. Een rechtstreeks vervolg op Snake Eater, Hideo op de regiestoel en bonusmissies in de wereld van Monster Hunter (nee echt – zie screenshot). Konami overwoog zelfs om dit spel maar gewoon Metal Gear Solid 5 te noemen. Dat ging uiteindelijk niet door, maar geeft wel aan hoe serieus we het volgens Konami moeten nemen. Dus hoe goed is Peace Walker? Gametrailers is erg enthousiast, al vind ik het wel jammer om te horen dat uitgerekend de bossfights (de hoogtepunten van voorgaande Metal Gears) deze keer wat tegenvallen.

Terroriseer de dorpsbewoners met een vuurspuwende draak in nieuwe PSN-titel


Eerste screenshots van Hoard, een nieuwe twin stick shooter (Geometry Wars, Super Stardust HD) voor PS3 en PSP met een vuurspuwende draak in de hoofdrol. Simpele schietspelletjes hebben we eigenlijk al genoeg, maar wat Hoard zo intrigerend maakt is de belofte dat het koninkrijk waar je overheen vliegt voortdurend in beweging is. De kleine bewonertjes zijn constant aan het bouwen en het is jouw taak om hen zoveel mogelijk in angst te laten leven. Dus verbrand hun graanvoorraad, steel hun goud en kidnap hun prinses. Maar pas op voor heldhaftige ridders die je proberen te vermoorden. Aardig is dat de omgevingen er ook echt uitzien als een Middeleeuwse Sim City, al neem ik aan dat nieuwe steden hier een stuk sneller uit de grond worden gestampt. Hoard verschijnt later dit jaar in de PlayStation Store in een PS3- en een PSP-versie.

Gamen op zonne-energie


Meestal scroll ik verveeld verder als Tiny Cartridge (een site rondom de Nintendo DS) weer eens een draagtasje of ander nutteloos accessoire heeft gevonden om over te schrijven, maar dit ding is te cool om te negeren: een AC adapter met zonnepaneel! Hij heeft stekkertjes voor de DS, de PSP, de iPhone en ook een standaard USB aansluiting. Hij kan gewoon in het stopcontact zoals iedere andere AC adapter, maar het bijzondere aan dit ding is dat hij je handheld dus ook oplaadt zonder stopcontact… zolang de zon schijnt. Hij heeft zelfs een ingebouwde batterij om zonne-energie op te slaan. Leg hem overdag in de vensterbank en gebruik hem ‘s avonds als draagbaar stopcontact. Ik zou er één willen als…

Het vervolg op Half-Minute Hero is een platformspel


Half-Minute Hero was een RPG die je speelde in hyperkorte sessies van 30 seconden. (Let wel: tijdens die halve minuut was het mogelijk om bijvoorbeeld een eindbaas te verslaan, een dorpje te bezoeken en je avonturier drie niveaus omhoog te grinden). Het nieuwe spel van ontwikkelaar Opus Studio heet Zikande Fantasia en is een platform/avonturenspel. De gimmick is weer een strakke tijdslimiet, alleen mag je deze keer aan het begin van ieder level zelf aangeven hoe lang je erover wilt doen. Het level wordt vervolgens aangepast om precies binnen die tijd uitspeelbaar te zijn. Het concept klinkt nog niet half zo krankzinnig (of aantrekkelijk) als Half-Minute Hero, al valt er misschien wel iets te zeggen voor een spel dat je van tevoren kunt aanpassen aan de lengte van je treinrit? Het ziet er hoe dan ook uit als een schattig retro-spelletje. Trailer na de klik.

The Flying Hamster vecht met bier en bananen


Even moest ik denken aan een bekende Monty Python sketch toen ik de titel van dit filmpje zag, maar “How to fight with bananas” is gewoon deel vier in een serie instructievideo’s van GameAtelier. Onderwerp is zoals altijd The Flying Hamster (GameAtelier’s eerste en enige spel) die inderdaad bier en bananen gebruikt om vijanden te verslaan. Je munitie op peil houden lijkt een doorlopend probleem te worden in deze schattige shoot’em up, maar er zijn zoveel voorwerpen die Newton het hamster kan uitspugen dat het hopelijk nooit echt frustrerend wordt. Het geeft GameAtelier bovendien de kans om heerlijk bizarre situaties te creëren als een café in het bos (met een gans achter de bar) om Newton’s biervoorraad op peil te houden. Zo’n knotsgekke shoot’em up heb ik sinds Parodius niet meer gespeeld. Leuk trouwens dat GameAtelier ons zo uitgebreid op de hoogte houdt. Van de meeste PSP Minis ontdek ik pas dat ze bestaan op de dag dat ze uitkomen, maar dankzij alle filmpjes zit ik me nu al wekenlang op The Flying Hamster te verheugen. Take notice, andere ontwikkelaars.